Why can`t we Americans be more like Finland?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Allah
  • Aloitettu Aloitettu
aropupu sanoi:
Mutta kuten edellä totesinkin, postaamani artikkelin tarkoituksena oli lähinnä osoittaa, että ei siellä ameriikoissa ole miljoonia lautahökkeleissä asuvia köyhiä mikä kuva useilla tuntuu olevan. Köyhä siellä ei tarkoita samaa kuin köyhä jossain muualla.
Eipä tuossa muu häirinnyt kuin se, että verrataan jollain erityisillä kriteereillä valittuja "köyhiä" perheitä (1.x palkan- tai edunsaajaa) suomalaisten keskiansioon (eli 1 palkansaaja). Jos tuon ymmärsin oikein, niin noista nyt ei millään saa järkevää 1:1 vertailua aikaisiksi. Tulotaso ei edes loppujen lopuksi ole ainoa elintason mittari.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aropupu sanoi:
Vaikka artikkeli onkin kirjoitettu selvästi hieman biasoituneesta näkökulmasta, sen tilastotiedot ovat käsittääkseni paikkaansa pitäviä, kun ovat paikallisesta tilastokeskuksesta otettuja. USAssa on köyhyyttä, siellä elää myös ihmisiä kaduilla, mutta en usko että määrät ovat miljoonia. Vaikka tilastojen mukaan siellä on 35 miljoonaa köyhää, murto-osa näistä on oikeasti sellaisia miksi köyhä on mielletty määrittämään. USA ei myöskään ole paskavaltio josta kaikki haluavat pois, vaan useimmiten päin vastoin.

Toisaalta heitin tuon artikkelin myös hieman kontrastimielessä, koska tämän threadin alkuperäisartikkeli puolestaan on täysin "left wing communism-rules"-toimittajan kirjoittama utopistinen mielikuvamaalaus jostain valtiosta, joka ei ole se Suomi jossa minä asun.

Mene sanomaan tuo Washington Postille, eivät välttämättä ole kanssasi samaa mieltä vai onko jokainen kuka hieman poikkeaa "right wing think-tankista" automaattisesti "left wing communism-rules"? Aikamoista kärjistystä, etenkin kun Washington Post ei todellakaan ole mikään vasemmistolaislehti. Väittäisimpä vielä että WP on vaikutusvaltaisempi ja arvostetumpi kuin tuo sinun lähteenä käyttämäsi.

aropupu sanoi:
Nimenomaan nuo rajat tekevät eroja. Yhdysvaltalainen ei maksa lainkaan veroja alle n. 10k$:n tuloista, ja välillä 10k-40k prosentti on 15. 25%:n väli taas ulottuu jo 100k$:n tuloihin, eli Suomalaisittain erittäin koviin tuloihin. Jos Suomessa tienaat 80k€, maksat varmasti veroja lähemmäs 50%. Jos Suomessa tienaat 40k€, verot ovat selvästi enemmän kuin tuo alle 15% mikä USAssa jää maksettavaksi.

Ahaa, gotcha! Finskiköyhäilijä ei taas maksa veroja alle ton 11700 olevista tuloista, eli periaatteessa kärsis vähemmän veroista! Eli väittäisin edelleen, että kummassakin maassa tuo tuloluokka maksaa öbaut saman verran veroja.

Ehkä enemmän, mikä minulla jenkkityömarkkinoilla karsastaisi enemmän on loman ja vapaa-ajan puute. Kaverini oli suurinpiirtein samantason hommissa kuin minä jenkeissä ja tekee säännöllisesti 10-12h työpäiviä, joskus myös lauantaisin. Ja siinä missä minä lomailen 5 viikkoa vuodessa, on hänellä 5 päivää vapaata. Toki palkka on noin puolitoistakertainen omaani, mutta suhteessa tuohon vapaa-ajan menetykseen minusta se ei ole kovin paljon. En nyt tiedä oliko tämä joku kumma poikkeus, mutta siinä firmassa ei kuulemma ollut kovin harvinaista.

jugga sanoi:
Toki palkka on noin puolitoistakertainen omaani, mutta suhteessa tuohon vapaa-ajan menetykseen minusta se ei ole kovin paljon. En nyt tiedä oliko tämä joku kumma poikkeus, mutta siinä firmassa ei kuulemma ollut kovin harvinaista.
Ei ole harvinaista. Muistan Hesarista jutun, jossa amerikkalaiset kauhistelivat eurooppalaisten lomia. Olivat kuulemman järkyttävän pitkiä ja suuri uhka kansantaloudelle. Taitaa pari viikkoa pois töistä olla aika maksimi USA:laisille. Tosin samanlaisia idiootteja näkee kyllä Suomessakin.

Edgar sanoi:
Ps. Pulla ja Urkki, saako udella missäpäin olette pyörineet? Onko mahdollisesti Indianassa kumpikaan sattunut käymään?
Vuoden Kentuckyssa ja siitä sitten pari kk Arizonassa ja nyt taas takasin täällä 5kk:n ajaksi. Lomailtua on tullut pitkin maata.

Alarik sanoi:
...tuo USA:laisten ja muiden samantyyppisten extroverttius ei yleensä pidä sisällään kovinkaan paljoa hyväntahtoisuutta kanssaihmisiä kohtaan tai edes rehellisyyttä vaan on pikemminkin pinnallista tunkeilua. Tietenkin voihan joku pitää sellaisestakin.
Kerroppas mulle muutama esimerkki tuosta ja se, että mihin perusta tuon väittämän. Toivottavasti et kuulu niihin suomalaisiin, jotka ovat tulleet toteamaan minulle, että "mix ne sanoo että "how are you doing?" vaikka niitä ei oikeesti kiinnosta että kuinka mä voin?? Ne on sellasii kaksnaamasia ja tekopyhiä!!". Ymmärräthän, että englannin kielessä kyseinen lause vastaa suomen kielen hei:tä tai moi:ta, eli ei sinänsä ole kysymys ollenkaan.

Vaihto-opplaaksi kun tänne saavuin ja hiukan avasin suuta eri paikoissa niin jo kuukaudessa minulla oli n. 20 kaveria joiden kanssa tehtiin reissuja, biletettiin, tehtiin kouluprojekteja ja hengailtiin muuten vain. Ei tiedä miten tekopyhiä he olivat tai miten paljon kusettivat mutta jos niin tekivät niin olivat kyllä siinä sitten aika saakelin hyviä.

Joskus olen kuullut sitäkin, että jenkit ovat kaksinaamaisia: Lauantaina käydään stripparibaarissa ja sunnuntaina mennään kirkkoon. Hmm... Entäs Suomessa? Tissibaarissa olevat miehet ovat tietenkin kaikki sinkkuja ja kukaan prostituutiota harrastava ei ole naimisissa, eihän?

Lisäksi lisätää tuohon vitutus-listaan vielä yksi asia. Mikähän ihme siinä on, että Suomessa on niin saatanan vaikeata olla onnellinen toisen puolesta? Jos mä raadan perse ruvella ja saan rahat kasaan ja ostan 2-paikkaisen urheilu-Mersun, niin silloin Suomessa en ole "Kovaa duunia tehnyt, asiansa osaava ja hyvinmenestynyt kansalainen" vaan "Vitusti itseään täynnä oleva mulkku, jonka pitää ostaa munanjatkeita, että saa pesää." Autosta on kyljet viillelty ja renkaat puhhkottu viikossa. Senkin on todennäkoisesti tehnyt naapuri. Se sama kaveri, joka käräyttää sut jos teet sekunninkin pimeetä duunia. Paitsi tietysti jos käyt muuraamassa hänelle 5000e:n avotakan satasella.

Mä uskon, että Kateellisuus (tm) ja Selän takana paskanpuhuminen (tm) on keksitty Suomessa. Perustan tämän väittämän omiin kokemuksiini.

Arvid sanoi:
Eipä tuossa muu häirinnyt kuin se, että verrataan jollain erityisillä kriteereillä valittuja "köyhiä" perheitä (1.x palkan- tai edunsaajaa) suomalaisten keskiansioon (eli 1 palkansaaja). Jos tuon ymmärsin oikein, niin noista nyt ei millään saa järkevää 1:1 vertailua aikaisiksi. Tulotaso ei edes loppujen lopuksi ole ainoa elintason mittari.
Juu, vertailu tuli siis siitä kun jugga ihmetteli kuinka 25000$ kuussa voi kukaan ostaa omaa kolmen huoneen taloa, ja otin siihen sitten vertauksena keskivertosuomalaisen palkan. Artikkelissa tai alkuperäisessä viestissä vertailua ei ollut.

Pulla,

sori vähän kiireitä kun tuolla New Orleans - ketjussa skinit mellastavat ja modeja ei tunnu pahemmin kiinnostavan.

Itse tunne paljonkin USA:laisia opintojen ja harrastusten parista ja briteissä olen reissannut itse. Nuo vaihtaritutut ovat tietyllä tapaa oma lukunsa, vaihtarit yleensä tutustuvat melko hyvin kanssaopiskelijoihin yms. mutta pitempiaikaisia tuttavuuksia nuista harvoin muodostuu. Ihastuin itsekin aikoinani USA:laisten ja myös brittien välittömyyteen mutta myöhemmin se paljastui enemmänkin pinnalliseksi meiningiksi. Kuulostaa stereotypisoivalta mutta käsittääkseni kysyitkin juuri mielipidettäni.

Alarik sanoi:
Mene sanomaan tuo Washington Postille, eivät välttämättä ole kanssasi samaa mieltä vai onko jokainen kuka hieman poikkeaa "right wing think-tankista" automaattisesti "left wing communism-rules"? Aikamoista kärjistystä, etenkin kun Washington Post ei todellakaan ole mikään vasemmistolaislehti. Väittäisimpä vielä että WP on vaikutusvaltaisempi ja arvostetumpi kuin tuo sinun lähteenä käyttämäsi.
Äh. Samallalailla onko jokainen joka kirjoittaa yhtään oikeistovivahteisesti automaattisesti "right wing think-tank"? Kärjistin ihan tahallisesti vastauksena alkuperäiseen kärjistykseen. Voitko väittää että tuo alkuperäinen artikkeli ei haiskahda yhtään pieneltä sosialismipropagandalta? Voitko kirkkain silmin väittää että se antaa puolueettoman ja realistisen suomikuvan? Minusta se ei anna, vaan on rajusti kaunisteltu. Kyseisestä toimittajasta olen lukenut muualtakin arvostelua vasemmistoihannoinnista. Washington Post on varmasti yleisesti hyvä lähde, ei siinä mitään. Tosin kyllähän kotoinen Yleisradio tai Hesarikin kuulostaa uskottavalta, mutta usein vain heilläkin uutisointiin eksyy vähän mitä sattuu.

aropupu sanoi:
Tosin kyllähän kotoinen Yleisradio tai Hesarikin kuulostaa uskottavalta, mutta usein vain heilläkin uutisointiin eksyy vähän mitä sattuu.

Ja Hesarissa yrittävät jyrätä pääkirjoituksissa ja vieraskynissä Suomelle Nato-jäsenyyttä.

Tuo "right wing think-tank" taisi olla peräisin tuon lähteen omasta kuvauksestaan itsestään, correct me if I'm wrong.

En minä väitä mitään, sinähän tässä olet hyökkäämässä tuota vastaan kuin se olisi haudasta nousseen Marxin viimeisin pamfletti. En pidä sitä tosiaankaan mitenkään erityisen vasemmistolaisena, päinvastoin. Enemmän tuosta jutusta paistaa sellainen "katsokaa mikä ihmeellinen poikkeus vapaan ja rajoittamattoman markkinatalouden voittokulun tiellä"-mentaliteetti, eli että Suomi on joku ihmeen friikki kun se pitää huolen köyhistä ja silti pesee USA:n mm. kilpailukyvyssä. Jos kyse olisi jollain tavoin vasemmistolaisesta kirjoituksesta niin se kiinnittäisi huomiota aika moneen muuhunkin juttuun mutta se on toinen asia se.

jugga sanoi:
Ahaa, gotcha! Finskiköyhäilijä ei taas maksa veroja alle ton 11700 olevista tuloista, eli periaatteessa kärsis vähemmän veroista! Eli väittäisin edelleen, että kummassakin maassa tuo tuloluokka maksaa öbaut saman verran veroja.
Ei siis maksa Jenkkiköyhäilijäkään veroja alle alimman rajan menevistä tuloista. Mutta ihan käytännössä: tunnen ihmisiä jotka tienaavat Suomessa noin 70k€ vuodessa. Veroja he maksavat yli 50% tuloistaan. Yhdysvalloissa tästä menisi veroa yhteensä vajaat 25%. Vaikka tienaisit siellä miten paljon, veroprosentti ei nouse yli 35:n. Sama homma jos katsot keskivertosuomalaista palkansaajaa: Yhdysvalloissa veroprosentti olisi vajaat 15, Suomessa lienee selvästi yli 20:n.

Ehkä enemmän, mikä minulla jenkkityömarkkinoilla karsastaisi enemmän on loman ja vapaa-ajan puute. Kaverini oli suurinpiirtein samantason hommissa kuin minä jenkeissä ja tekee säännöllisesti 10-12h työpäiviä, joskus myös lauantaisin. Ja siinä missä minä lomailen 5 viikkoa vuodessa, on hänellä 5 päivää vapaata. Toki palkka on noin puolitoistakertainen omaani, mutta suhteessa tuohon vapaa-ajan menetykseen minusta se ei ole kovin paljon. En nyt tiedä oliko tämä joku kumma poikkeus, mutta siinä firmassa ei kuulemma ollut kovin harvinaista.
Suomessa on poikkeuksellisen suuret lomat verrattuna mihin tahansa, ihan vaikkapa Saksaan nähden. Tästä oli enemmänkin juttua joskus vuosi sitten, tv-uutisia myöten. Valitettavasti tämä(kin) seikka on mukana vaikuttamassa negatiivisesti Suomen kilpailukykyyn globaalisti katsottuna, ja vielä enemmän juuri se että täällä ei olla valmiita tekemään tosissaan töitä vaan pyritään pääsemään helpolla.

aropupu sanoi:
Suomessa on poikkeuksellisen suuret lomat verrattuna mihin tahansa, ihan vaikkapa Saksaan nähden. Tästä oli enemmänkin juttua joskus vuosi sitten, tv-uutisia myöten. Valitettavasti tämä(kin) seikka on mukana vaikuttamassa negatiivisesti Suomen kilpailukykyyn globaalisti katsottuna, ja vielä enemmän juuri se että täällä ei olla valmiita tekemään tosissaan töitä vaan pyritään pääsemään helpolla.
Ei Suomi noihin lomiin tai työaikoihin kaadu. Korealainen naapuri tekee aina enemmän hommia ja myy vielä lapsensakin korporaatioille, joiden toimintaa suomalaisetkin laiskat "köyhät" kannustavat ostamalla max. vuoden kestävää paskaa muovikuorissa. Parempi täällä on elää kuitenkin aika leppoisaa ja helppoa elämää. Mua ainakin koko ajan vähemmän vituttaa verot. Ainoastaan tehoton byrokratia, joka hukkaa niitä verotuloja on enemmän perseestä. Ja yrittäjyydestä pitäisi palkita enemmän, mutta syyt ovat todellakin suomalaisten peruskateellisuudessa.

Tyhmä se ihminen on joka elämänsä yrityksille uhraa. Itse en todellakaan ala omasta vapaa-ajastani ja elämästäni tinkimään kovin helpolla. Sitten, kun todellinen köyhyys uhkaa niin voin jo nipistääkin. Tai, jos saan niin loistavan työn, että siellä on oikeasti hauskaa.

aropupu sanoi:
Ei siis maksa Jenkkiköyhäilijäkään veroja alle alimman rajan menevistä tuloista. Mutta ihan käytännössä: tunnen ihmisiä jotka tienaavat Suomessa noin 70k€ vuodessa. Veroja he maksavat yli 50% tuloistaan. Yhdysvalloissa tästä menisi veroa yhteensä vajaat 25%. Vaikka tienaisit siellä miten paljon, veroprosentti ei nouse yli 35:n. Sama homma jos katsot keskivertosuomalaista palkansaajaa: Yhdysvalloissa veroprosentti olisi vajaat 15, Suomessa lienee selvästi yli 20:n.

Nyt unohtuu laskea mukaan kaikki välilliset "piiloverot" mitä suomalainen joutuu maksamaan.
Mainitsit siis pelkän palkkaveron, kokonaisveroprosentti on suomessa huomattavasti suurempi.

En ihmettelisi yhtään vaikka jossain tilanteessa todellinen veroprosentti menisi lähelle 100% tai jopa yli, kun kaikki, perintöveroa myöten lasketaan mukaan :rolleyes:

aropupu sanoi:
Suomessa on poikkeuksellisen suuret lomat verrattuna mihin tahansa, ihan vaikkapa Saksaan nähden.

Saksassa on vuosilomaa kuusi viikkoa ja sen saa heti ensimmäisenä vuonna, eikä vasta toisena niinkuin Suomessa.

aropupu sanoi:
En väitäkkään, etteikö kokonaistuloveroaste Suomessa olisi korkeapi; ainoastaan että alimmat tuloluokat Suomessa ja jenkkilässä maksavat suurin piirtein saman verran veroja. Tietenkin tuohon pitää laskea mukaan kaikki maksut ja tuet, mutta uskon samoissa mennään.

Siitä aropupun alkuperäisestä Heritage- artikkelistä en epäile, että siinä oltaisiin lukuja suoraan vääristelty. Lähinnä halusin vaan nostaa esille, että kyseessä on oikeistolainen tutkimuslaitos, jonka sivuilta voi olla jokseenkin turha etsiä artikkeleita, jossa ylistettäisiin sosiaaliturvan lisäämisen ihanuutta. Kun siellä sanotaan, että n.50% jenkkien köyhistä asuu 3 makuuhuoneen omistusasunnossa niin en epäile etteikö se olisi totta. Enemmänkin mietin, onko kyseessä jokin tilastoharha, vai eroaako suomen ja usan slummilähiöiden asuntorakenne jotenkin erityisesti.

Jenkkilässä en tosiaan ole koskaan käynyt, vaikka route 66 turnee on monesti mielessä pyörinyt. Pitänee varmaan käydä itse ensin paikan päällä toteamassa tilanne ja tulla sitten tänne takaisin huutelemaan. Viikonloppuna väänsin muuten yhden jenkkikaverin kanssa just tästä samasta aiheesta. Sillä erotuksella vaan, että hän puolusti suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tuomista meren taakse, minä jarruttelin.

jugga sanoi:
Viikonloppuna väänsin muuten yhden jenkkikaverin kanssa just tästä samasta aiheesta. Sillä erotuksella vaan, että hän puolusti suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tuomista meren taakse, minä jarruttelin.
:offtopic: Heh, yleinen ennakkokäsitys jenkeistä on, että he kaikki ajattelevat samalla tavalla, tai edes sinne päin. Olen itsekin asunut todellisen maailmanparantaja-peacecorps -kaverin kämppiksenä ja toisaalta melkein kuristanut yhden ekonomiopiskelijan, joka dissasi ihan kympillä päin naamaa (mm.)pohjoismaalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Tieto ja argumentithan toki oli sillä pohjalla, että poliittinen ja taloudellinen järjestelmä täällä on yhtä kuin sosialismi. Tämä siis jannulta, joka kehui maksavansa 16k$ kauppakorkeansa lukukausimaksuja :jahas:. Tuota yhtä lukuun ottamatta kaikki tapaamani amerikkalaiset ovat olleet ihan huipputyyppejä, eivätkä tosiaankaan samasta redneck-muotista vetäistyjä!

Arvid sanoi:
Tieto ja argumentithan toki oli sillä pohjalla, että poliittinen ja taloudellinen järjestelmä täällä on yhtä kuin sosialismi.

No eipä tuo nyt niin kauhean kaukana totuudesta ole ... :)

jugga sanoi:
Ahaa, gotcha! Finskiköyhäilijä ei taas maksa veroja alle ton 11700 olevista tuloista, eli periaatteessa kärsis vähemmän veroista!

Wot wot? Kaipaan tarkennusta. Mä ainakin olen maksanut veroja (ja perkele mätkyjäkin) vaikka tulot on olleet alle 9000 aina. Ens vuonna toivottavasti pääsee ensi kerran maksamaan ihan oikeita veroja, eli tätä valtion tuloveroa.

Erkka80 sanoi:
Wot wot? Kaipaan tarkennusta. Mä ainakin olen maksanut veroja (ja perkele mätkyjäkin) vaikka tulot on olleet alle 9000 aina. Ens vuonna toivottavasti pääsee ensi kerran maksamaan ihan oikeita veroja, eli tätä valtion tuloveroa.

Toi ihanuus oli tietyst pelkkää valtioveroa, kunnallis- ja kirkollismätky tulee tietenkin tyohon päälle. Ja muut veronluonteiset maksut. Tuo olikin hieman vanhaa tietoa, 2005 alin veroluokka on 12000-15400€, vero alarajalla 8€, ylimenevältä osalta 10,5%. Nämä löytyy esim. vero.fi:n verotilastoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom