Westside barbell gymnastics

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Miten olette opetellut tuota pyörähdystä, niin että saa vedettyä itsensä takaisin suorille käsille, niin ettei mene ihan MU:ksi?

Onnistui helvetti soikoon tänään tämä holdingista eteenpäinpyörähdyksen kautta tehtävä Muscle Up! Eka tuli vahingossa kun MU-sarjan jälkeen päätin vain kipata itteni kuperkeikalla alas. Sen jälkeen se tulikin helposti muissakin sarjoissa. Yllättävää sinänsä, kun en ole tehnyt edes MU:ta pitkään toviin, mutta hyvä näin!

Mitenkä porukalla sujuu nuo yleisimmät kehonpainoliikkeet? Kiinnostaisi tietää vähän että onko omat taidot tasapainossa keskenään ts. onko joku seuraavista muita liikkeitä edellä/jäljessä:

Käsilläseisonta: selkä kaarella meni joskus viime vuonna ehkä 20 s, nyt oon treenannu vatsa seinää vasten ja keskittynyt vaan olkapäiden mobilisointiin joten vaikea verrata kun en vielä saa olkapäitä tarpeeksi ojennettua (eli vatsa seinää vasten ja kädet miltei kiinni seinään kun saan niin ryhdyn irtautumaan vasta sitten seinästä).

L-sit: 6x10 sek tuck l-sit per treeni, sormenpäiden varassa siis lattialla.

Front lever renkailla: Straddlena menee 3-4 sek pitoja.

Back lever renkailla: Yli 10 sek menee täysi back lever kivuttomasti.

Näiden lisäksi dynaamisia sillon tällöin kun siltä tuntuu, muscle uppeja renkailla menee 4 putkeen ja tangolla 2 puhdasta, voimapyörää osatoistoja seisaaltaan (vaikea arvioida liikeradan laajuutta).

Kysymys treenaajille: Onko paljon parempi tehdä liikeitä renkailla kuin suorilla putkenpätkillä joihon remmit kiinnitetty? Mietin, että ostanko compact ringsit (69€), vai teenkö itse liinoista ja putkenpätkistä (10€). Itse tehty viritys tehdään tähän tyyliin http://potku.net/forum/viewtopic.php?t=14021

PS. Olen etsinyt Turusta noita voimailurenkaita, mutta huonolla menestyksellä. Onko kenelläkään antaa vinkkiä?

Kysymys treenaajille: Onko paljon parempi tehdä liikeitä renkailla kuin suorilla putkenpätkillä joihon remmit kiinnitetty? Mietin, että ostanko compact ringsit (69€), vai teenkö itse liinoista ja putkenpätkistä (10€). Itse tehty viritys tehdään tähän tyyliin http://potku.net/forum/viewtopic.php?t=14021

PS. Olen etsinyt Turusta noita voimailurenkaita, mutta huonolla menestyksellä. Onko kenelläkään antaa vinkkiä?

Moro, itse tilaisin nämä http://ringtraining.com/shop/exf-rings.html Hintaa tulee postikuluineen n. 66€ ja on paremmat kuin compact ringsit. Mulla on ollut noi reilu puolivuotta ja hyvin toimivat, tosin nyt tuli salille jo omat roguen renkaat niin ovat jääneet pelkälle koti/maasto käytölle.

Mikä ois paras liike aloittelijalle alaselän treenaamiseen kehonpainolla?

Bridge eli silta voi olla kova sana. Siitä on vaikka millaisia variaatioita - aloittelet varovasti helpommilla ja siitä pikku hiljaa kohti vaikeampia variaatioita. Vetäydyn kuitenkin kaikesta vastuusta - kai tuolla bridgella saattaa selän myös saada rikkikin.

Moro, itse tilaisin nämä http://ringtraining.com/shop/exf-rings.html Hintaa tulee postikuluineen n. 66€ ja on paremmat kuin compact ringsit. Mulla on ollut noi reilu puolivuotta ja hyvin toimivat, tosin nyt tuli salille jo omat roguen renkaat niin ovat jääneet pelkälle koti/maasto käytölle.
Moro, kauanko meni postituksessa? Kova hinku päästä treenaamaan eikä salilla ole renkaita!

Mikä ois paras liike aloittelijalle alaselän treenaamiseen kehonpainolla?

Väärinpäiset jalannostot, eli reverse hyperit. Aluksi kannattaa varmaan tehdä niitä vatsallaan makuultaan nostot, sitten voi siirtyä päälläseisonnassa tehtäviin. Itse olen vaikeuttanut noita nilkkapainoilla (toisinsanoen 2,5kg:n omatehdyillä minigrip-hiekkasäkeillä).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yksi uusi treenaja ilmottautuu täälläkin. Noin viikko sitten tuli hommattua combat renkaat tuolta ufs:stä ja nyt tullut niillä vähän treenailtua. Hauskaa puuhaa kyl ja vähän vaihtelua saliin ja seinäkiipeilyyn. Kattelin tossa vähän tosta ChildInTimen postista mallia ohjelman tekoon ja ajattelin suurinpiirtein tällaisella alkaa treenaamaan kolme kertaa viikossa:

3x3s support hold
10x5s planchevariaatio (frog)
1x4 pseudoplanchepunnerrus

3x5 kyykky

10x5s backlevervariaatio
1x3 l-leuka
1x3 leukaa

l-sit 10x5s
1x5 voimapyörä
1x5 vatsalihasliike

Välipäivinä sitten olis tarkotus treenata käsilläseisontaa ja no-hands roikuntaa. Jos keksitte parannettavaa tai muuten vaan korjattavaa, niin ehdotuksia otetaan toki vastaan.

Mitä ChildInTime ja muut "asiantuntijat" ovat mieltä siitä, että tekisi GTG-tyylistä treeniä(joka päivä/joka toinen päivä) todella monella eri liikkeellä. Eli alkuun kunnon olkapäiden mobbaukset ja lämmittelyt. Sen jälkeen(nämä siis modifoitu sillä tavalla, että omalla kunnolla menisi ei nyt helposti, mutta kohtuullisesti):
2 x muscle-up yritykset renkailla
2 x planche yritykset renkailla
2 toistoa voimapyörää suorin jaloin
1 x 5 l-leuanveto renkailla
2 x plance yritykset paralleteilla
1 x max l-sit renkailla
2 x front lever variaatiot tangolla
1 x 8 käsilläseisontapunnerrus seinää vasten
1 x 2 lohareita
1 x 4 l-leuanveto leveällä otteella
1 x 5 dippi renkailla
1 x max back-lever

Eli 17 sarjaa yhteensä. Liikkeitä on toki monta, mutta noin suurella liikkeiden vaihtelulla treenin temmon pystyisi varmaankin pitämään aika tiukkana. Nyt paperilla näyttää kyllä hullummalta kuin mielessä ajattelin. Mutta kokeneemmat/fiksummat/kokeilleet kertokaa kokemuksianne ja mielipiteitänne. Ainakin tulokset kun on kerran päivässä käynyt pihalla koittamassa human flaggia ovat olleet mielestäni hyvät vrt. normaalit kehonpainotreenini. Kiitos taas vastauksistanne jo etukäteen!

Mitä ChildInTime ja muut "asiantuntijat" ovat mieltä siitä, että tekisi GTG-tyylistä treeniä(joka päivä/joka toinen päivä) todella monella eri liikkeellä.

Ido suosii "one routine a day" treeniä, eli tää ois aikalailla samanlaista kuin Pavelin PTTP, mutta vitusti enemmän liikkeitä. Siinä tuleekin munsta se ongelma, että vaikka liikkeet tuntuu iisiltä tehdä yksittäin, on kokonaiskuormitus melko runsas, ja en ihmettelis vaikka 3-4. päivänä alkais olkapäissä tuntuun ikävältä. Jos pidät joka toisena päivänä treenit niin se ois heti vähän järkevämpi. Sitten taas pikkuviilaus: Jos teet noita L-leukoja esim, ja muscleup "yrityksiä" niin mulle sanois, että jos MUPit jää yritykseksi, ei ne ainakaan kehity jos taot leukoja heti perään. Tee ennemmin MUP yrityksiä ja vedä leukoja joka toinen päivä, leuanveto tässä hommassa voi jäädä aika nollille eikä se siltikään kärsi treenaamattomuudesta. Ja Max L-sit kuulostaa ikävältä. Ennemmin 50% maxista kaks kertaa jos on tarkotus vetää joka päivä.

Pähkinänkuoressa: Kokeile, mutta munsta tuntuu että tossa on liikaa toistoja ja liikaa liikkeitä. Vähemmän liikkeitä niin kehitys on tasaisempaa. L-sittiä kun tahkoat niin lohareilla et tee paljoakaan, voit tehä niitä vaikka kerran viikkoon jos tuntuu että haluat.

Ido suosii "one routine a day" treeniä, eli tää ois aikalailla samanlaista kuin Pavelin PTTP, mutta vitusti enemmän liikkeitä. Siinä tuleekin munsta se ongelma, että vaikka liikkeet tuntuu iisiltä tehdä yksittäin, on kokonaiskuormitus melko runsas, ja en ihmettelis vaikka 3-4. päivänä alkais olkapäissä tuntuun ikävältä. Jos pidät joka toisena päivänä treenit niin se ois heti vähän järkevämpi. Sitten taas pikkuviilaus: Jos teet noita L-leukoja esim, ja muscleup "yrityksiä" niin mulle sanois, että jos MUPit jää yritykseksi, ei ne ainakaan kehity jos taot leukoja heti perään. Tee ennemmin MUP yrityksiä ja vedä leukoja joka toinen päivä, leuanveto tässä hommassa voi jäädä aika nollille eikä se siltikään kärsi treenaamattomuudesta. Ja Max L-sit kuulostaa ikävältä. Ennemmin 50% maxista kaks kertaa jos on tarkotus vetää joka päivä.

Pähkinänkuoressa: Kokeile, mutta munsta tuntuu että tossa on liikaa toistoja ja liikaa liikkeitä. Vähemmän liikkeitä niin kehitys on tasaisempaa. L-sittiä kun tahkoat niin lohareilla et tee paljoakaan, voit tehä niitä vaikka kerran viikkoon jos tuntuu että haluat.

No mitä jos treenais joka toinen päivä, ja jakais vielä liikkeet kahteen eri settiin?

Päivä 1. 2 x muscle-up yritykset renkailla
1x8 käsilläseisontapunnerrus seinää vasten
2 x front-lever variaatiot tangolla
2 x plance-variaatiot renkailla
2 x l-sit renkailla

Päivä 2. 2 x Muscle-up yritykset renkailla
1 x 5 dippi renkailla
2 x "tuulilasinpyyhkijät"
2 x back-lever variaatiot renkailla
2 x plance-variaatiot paralleteilla
2 x l-sit straddlena kahvoilla

Mitäs mieltä?

No mitä jos treenais joka toinen päivä, ja jakais vielä liikkeet kahteen eri settiin?

Päivä 1. 2 x muscle-up yritykset renkailla
1x8 käsilläseisontapunnerrus seinää vasten
2 x front-lever variaatiot tangolla
2 x plance-variaatiot renkailla
2 x l-sit renkailla

Päivä 2. 2 x Muscle-up yritykset renkailla
1 x 5 dippi renkailla
2 x "tuulilasinpyyhkijät"
2 x back-lever variaatiot renkailla
2 x plance-variaatiot paralleteilla
2 x l-sit straddlena kahvoilla

Mitäs mieltä?

No tuo on jo heti järkevämmän näkönen.

Suosittelisin silti sulle(kin) että ottaisit rutiinin jossa haluat kehittyä ja tekisit sitä kaks kertaa joka päivä. Se ainakin toimi itelle parhaiten monen taidon kehittämiseen. Sen ulkopuolella oon max 3 liikettä hinkannu GTGllä ja sekin tuntui liialta, koska näissä kaikissa liikkeissä ominaista on Time Under Tension, ja jos se on aivan mahdottoman pitkä, ei sulla mitenkään riitä paukut kehittymään noissa L-siteissä ja plancheissa kun on voimapyörää ja HSPUa alla. Tämä siis mun mielipide, merksut voi olla eri mieltä.

Mun tried and true rutiini:

Muscleup -> Leveä L-sit 5sek -> Shoulderstand 10s -> L-sit tai Planche 5s -> 2xRTO dip -> Backlever 5s -> Frontlever 5s

Toi läpi vaikka 2-3 kertaa päivässä. Siihen lisäksi sitten voimapyörää yks-kaks toistoa pari kertaa päivässä.

Idea GTGssä on freesinä pysyminen. Idea rengas/voimistelujutuissa on tensio. Freesinä pysymisen edellytys on hyvin lyhyt jännitysaika(??) (time under tension) ellei sulla oo ihan hullu palautumiskyky tms. Tän takia sulla pitäs liikkeiden välillä olla ihan hulluna aikaa = ei järkevä monella liikkeellä.

Sitten taas jos ihan treenitreeninä otat nämä, että kerralla vedät kaikki läpi, niin tää systeemi on ihan ookoo ja ohjelmointi kondiksessa. Sori jos taas aloin GTGstä höpöttään, en muista oliko se se tarkotus.

Jos aiot joka päivä treenata "kunnon treenin" niin unoha GTG. Treenaa joka päivä tällä sun ohjelmalla, ja kierrätä joka toinen päivä joka toinen treeni: Päivä1 maanantaina, päivä2 tiistaina, päivä1 ke... Viikonloppuna kuulostelet miltä tuntuu, jos tuntuu ettei oo paikat tohjona ni lauantaina treeni ja sunnuntaina totaalilepi.

GTG vastakohta on LTG eli loose the groove. TOimii symbioosissa GTG:n kanssa. ELi ei tää treenaaminen mitään kvanttifysiikkaa ole (olkaa rauhassa erimieltä) miltään osin, tarkoittaa hän. Eli treenaat niitä juttuja mahdollisimman paljon ja mahdollisimman usein missä haluat kehittyä, ja ainakun siltä tuntuu niin lepoa (=LTG). Melko yksinkertasta, eh? Ja lepo toimii oikeasti todella hyvänä motivoijanakin kun "ei saa" treenata ja sitten asiallisen palautumisen jälkeen paukkuu ne ennätykset tai mitä ikinä nyt paukkuukaan.

Alotin toukokuussa treenailemaan humanflaggia, ja sain eilen pidettyä 5sek. täydellisellä tekniikalla "molemmat puolet". Joka päivä on tullut pari kertaa yritettyä, olkoonkin että 6vkoa kesästä olin poissa treeniapajilta. Samaa olen nyt istuttanut fronttiin, ykl:ään ym. liikkeisiin ja kehitystä tuntuu tulevan.

Kaiken hifistelyn, turhan(?) pohdiskelun ja muun erilaisten treenimetodien ja filosofioiden välillä poukkoilemisen oon heittäny helevettiin ja yksinkertasesti oon opetellu kuuntelemaan omaa kroppaani. Treenaan vitusti, ja lepoa sillonkun siltä tuntuu.

Maltti on valttia, silti. Eli pidä ne jalat mielummin penkillä kun lähet ekaa kertaa yrittämään ristiriipuntaa vaikka tuntus että paikat kestää :) Järki käteen ja treenaamaan!

^ Joka päivä yrittäminen on GTGn perusidea. Minä ite pyöritän näitä juttuja, mutta loppupeleissä homma on selkeä ku peili: Harjoittele freesinä niin usein kuin mahdollista.

Täytyis koittaa joskus tota löysempää treenifilosofiaa, mutta mulle ei taho toimia tommoset ihan siksi ettei mulla oikein ole muita harrastuksia. Jos ei ole tekemistä niin seison vaikka käsillä.

Nyt kun toi käsi on tohjona, niin mätän vaan vitusti safkaa sillon kun en treenaa. :> GTG hampurilaisilla.

Voimapyörä tuntuu ottavan hyvin myös alaselkään kiitos siitä. Reverse hypereitä en pystyny tekemään olosuhteiden takia kun dippitangon päällä makaamalla ja se nyt ei ollu se mukavin paikka :D pitää kattoo coach summersin kirjasta seuraava variaatio.
Advanced frog stand ja l-sit (maassa, ei renkailla tai dippitangolla) treenissä on ranteissa ruvennu tuntumaan kipua. Onks se ihan normaalia vai pitäskö alottaa jotain rannehuoltoa? jos rannehuoltoa ni mistä kannattais alottaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom