Vyö kyykyssä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mupa
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
35
Kyselisin että mitä haittoja/hyötyjä on käyttää vyötä kyykkyä tehdessä(smithissä)?

Itellä kun alkaa nuo sarjapainot nousemaan niin tuntuu kerta kerralta alaselässä enemmän, niin olisi kiva tietää kannattaako mennä alaselän mukaan vai vyön kanssa jolloin tukilihakset ei saa treenii niin hyvin. Niin ja syväkyykkyä teen jos se vaikuttaa asiaan mitenkään.

Mielipiteitä? :whip:

söörtsii käytin mut ei löytyn, laittakaa linkki jos tää löytyy jostaa jo. :arvi:

Vyöstä ei ole kauheasti hyötyä, jos tukilihakset ei ole kunnossa.Keskivartalo kuntoon - varsinkin vatsalihakset, niin saat vyöstä paremman hyödyn kun voit painaa pallealla vyötä vasten ja saat paineen keskivartaloon, jolloin alaselkä pysyy paremmin kuosissa.Vatsalihaksille vaan kunnolla kyytiä ja kokeile etukyykkyä ilman vyötä... toimii.

Mie ajattelisin justiinsa toisin päin kuin toi eka postaaja. Jos on heikko keskikroppa niin pitäisi pitää vvyötä, koska heikolla keskivartalolla ei ole helppo kehittä sarjapinoja mitä tarvitaan taas jalkojen kasvattamiseen. Kehitä vatsalihaksia monipuolisesti ehkä jopa omana päivänään, mutta pidä kyykyissä vyö. Se on sitten kokeneempien juttu ottaa ilman tukia. Näin minä näkisin.

Tämän perustelen samlla kuin vetoremmien käyttöä. Saat tehtyä kovia harjoituksia -> selkä kasvaa. Ja tekee ne sorminyplytykset sitten muina kertoina.

Toiset taas sanoo että kasvattaa niitä selkäliike ja jalkarautoja sen mukaan kuin keskikroppa ja sormivoimat kehittyy. Itse tekisin noin miten sanoin ylempänä. :rock:

arnold1987 sanoi:
Mie ajattelisin justiinsa toisin päin kuin toi eka postaaja. ... Näin minä näkisin.

Kukin tyylillään. Sellaisen käsityksen olen saanut, että jotkut bodarit pitävät vyötä, ettei vyötärö paisuisi niin paljon. Tosin vahvasta alaselästä on _todella_ monessa liikkeessä hyötyä.

Tuon alaselkäjutun kanssa kannattaa ensiksi katsoa, että tekniikka on varmasti kunnossa.

arnold1987 sanoi:
Itse tekisin noin miten sanoin ylempänä. :rock:

Tuossa on vain se vaara, että ne tukilihakset ja sormivoimat jäävät iäksi kehittymättä, sillä aika harva - näin väitän - niitä asiakseen tarpeeksi (ja oikealla tavalla) treenaa. OK, heikot otelihakset nyt eivät ole terveyden ja hyvinvoinnin kannalta mitenkään fataali juttu, mutta keskikropan tukilihakset sitten taas ovat sitä senkin edestä.

Itse suosin ehdottomasti vyötä lähes kaikissa liikkeissä joissa siitä vain näkee hyötyä. Itse käytän siis kyykyssä ja alataljassa, joskus hauistreeneissä.
Perusteluja miksi kannattaa käyttää vyötä. Pystyy tekemään turvallisella tekniikalla isommilla painoilla -> parempi kehitys. Yksinkertaista.
Mitä tulee tukilihaksiin, niin kyllä ne nyt kasvaa muutoinkin ja oletan, että vatsat reenataan monipuolisesti ja mavea tehdään myös jossain muodossa vyöllä tai ilman. Mulla ei kyllä riitä ees mielikuvitus moiseen tempaukseen, että ottaisin kyykyn ilman vyötä :lol2: Siitä ei tulis ku selkä puuduksiin ja vattat jumiin, samalla kun jalat vaatii toivottomasti lisää reeniä.

arnold1987 sanoi:
Mie ajattelisin justiinsa toisin päin kuin toi eka postaaja. Jos on heikko keskikroppa niin pitäisi pitää vvyötä, koska heikolla keskivartalolla ei ole helppo kehittä sarjapinoja mitä tarvitaan taas jalkojen kasvattamiseen. Kehitä vatsalihaksia monipuolisesti ehkä jopa omana päivänään, mutta pidä kyykyissä vyö. Se on sitten kokeneempien juttu ottaa ilman tukia. Näin minä näkisin.

Tämän perustelen samlla kuin vetoremmien käyttöä. Saat tehtyä kovia harjoituksia -> selkä kasvaa. Ja tekee ne sorminyplytykset sitten muina kertoina.

Toiset taas sanoo että kasvattaa niitä selkäliike ja jalkarautoja sen mukaan kuin keskikroppa ja sormivoimat kehittyy. Itse tekisin noin miten sanoin ylempänä. :rock:

Jos on heikko keskikroppa, niin ensisijaisesti sitä pitää vahvistaa - ja tosissaan, koska vyö ei korvaa keskivartalon heikkoutta vaan vyö tukee vahvaa keskivartaloa. Jos "pakissa" ei ole voimaa vyön virka on vain lämmittimenä / "henkisenä tukena".Toki vyötä kannattaa käyttää, mutta sillä ei missään nimessä pysty kompensoimaan keskivartalon voimanpuutetta.Käytä vyötä, mutta treenaa sitä keskivartaloa - siellä ei ole koskaan liikaa voimaa.

Lampunjalka sanoi:
Siitä ei tulis ku selkä puuduksiin ja vattat jumiin, samalla kun jalat vaatii toivottomasti lisää reeniä.
Mitä järkeä on treenata jalkoja noin keskittyneesti, jos ne ovat jo muutenkin noin paljon edellä muuta kroppaa?

Eikö olisi paljon järkevämpää tehdä sitä kyykkyä vaan sellaisilla painoilla, joilla keskikehokin pysyy vielä mukana, vaikka se sitten tarkoittaisikin, että jalat eivät saa 110% rasitusta? Sitten kun keskikeho kantaa luonnostaan isompia rautoja niskassa niin kroppa on paremmassa tasapainossa, ei apuvälineitä enää tarvita ja jalkojakin voi rankaista tosissaan.

No, lienee makuasia. Itse en ainakaan jaksaisi nylpyttää pitkiä sarjoja jotain hikisiä alaselän, vatsan tai forkkujen täsmäliikkeitä kompensoidakseni sitä, etteivät ne vyön/remmien vuoksi saa luonnostaan rasitusta isoissa liikkeissä. Tuollaisista ei tule kuin vihaiseksi.

Kuvittelenko vaan, vai onko tässä ketjussa nyt tullut esiin se apuvälineiden pahin puoli? Ihmisen lihakset on sen verran vahvaa tekoa, että jollain nahkalätkällä ei niitä korvata.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse aloin käyttämään voimapyörää, niin vatsalihakset alkoivat vahvimaan, kyykyssä jaksoi pitää selän suorassa.

Tästä aiheesta löytyy näyttävästi mielipiteitä laidasta laitaan :hyper:

Noh teen tästä lähtienkin sen kyykyn ilman vyötä paitsi kaikista kovimmat sarjat (esim. 2 toiston)

VoimaSuomi sanoi:
Mitä enempi pystyy ilman vyötä tekemään, sen parempi! Ilman vyötä kyykätessä keskikroppa ja selkä vahvistuu ja näin luot turvaa itsellesi kohti isompia rautoja.
-Kokemusta!

Olen 100% samaa mieltä, vaikka toki liikunkin "hieman" eri kilomäärissä kuin VoimaSuomi ;) Tuosta "kyllä se keskivartalo nyt muutenkin vahvistuu" sen verran, että itsehän treenasin aikaisemmin nimenomaan bodytyylisesti ja mielestäni tein vatsojakin ihan monipuolisesti, mutta totuus oli toinen - aloitettuani voimatreenit havahduin hyvin nopeasti siihen, että keskivartaloni oli HEIKKO. Tämä siitä huolimatta, etten edes omistanut vyötä siihen aikaan! Fakta nimittäin on, että valtaosa bodareista/fitnessihmisistä/ylipäätään ei-voimailijoista ei yksinkertaisesti osaa (tai viitsi) treenata keskivartaloa niinkuin fiksua ja optimaalista (siis sen voiman ja "pidon" ja niin muodoin selän terveyden kannalta) olisi, ne pitkät "polttavat" rutistussarjat jumppapallon päällä tms. kun eivät sitä voimaa ja pitoa tuo.

Dippi sanoi:
Mitä järkeä on treenata jalkoja noin keskittyneesti, jos ne ovat jo muutenkin noin paljon edellä muuta kroppaa?

Eikö olisi paljon järkevämpää tehdä sitä kyykkyä vaan sellaisilla painoilla, joilla keskikehokin pysyy vielä mukana, vaikka se sitten tarkoittaisikin, että jalat eivät saa 110% rasitusta? Sitten kun keskikeho kantaa luonnostaan isompia rautoja niskassa niin kroppa on paremmassa tasapainossa, ei apuvälineitä enää tarvita ja jalkojakin voi rankaista tosissaan.

No, lienee makuasia. Itse en ainakaan jaksaisi nylpyttää pitkiä sarjoja jotain hikisiä alaselän, vatsan tai forkkujen täsmäliikkeitä kompensoidakseni sitä, etteivät ne vyön/remmien vuoksi saa luonnostaan rasitusta isoissa liikkeissä. Tuollaisista ei tule kuin vihaiseksi.
Öööö.. WTF!?
Ei ne kyllä ole edellä.. Ja toki teen sellasilla painoilla, jotka koko kroppa kestää..
Ei se vyö nyt mikään ihmevaruste ole =)
Kuitenkaan pelkällä kyykyllä ei kasvateta isoja vatsoja tai selkää :D Ja kun taas ottaa joka reenistä kaiken irti, helposti se selkä rasiintuu ihan liian paljon. Eli kyllä se vyö vaan kannattaa ja on turvallisuusriski jättää se kovissa sarjoissa pois.
Itse en ole tavannut vielä yhtäkään tyyppiä joka ilman vyötä ottaisi ne kovimmat sarjat, joka tosin ei todista etteikö sellaisia olisi :D..
Ja eipä niitä rautoja kyllä niskassa tule pidettyä, jos sitä rautaa on sen verran, että niska ne kestää, niin en ihmettele tuota vyönvastaista ajattelua ollenkaan ;=)

Lampunjalka sanoi:
on turvallisuusriski jättää se kovissa sarjoissa pois.

Juu, onkin täysin eri asia käyttää vyötä kovimmissa sarjoissa/volyymitreenin viimeisissä sarjoissa, kuin pitää sitä aina ja koko ajan ja joka liikkeessä.

Joo totta, kyllähän ilman vyötä kannattaa tehdä kaikki treenit, joissa siitä ei koe haittoja. Ja pystyy treenaamaan kovaa.

en ole koskaa omistanu vyötä enkä sitä ole siis koskaan käyttänytkään. aina siis vetäny kovat kyykky ja mave sarjat ilman vyötä ja kyllähän siitä menee alaselkä aika jumiin ja välillä pettää keskivartalon voimat ja selkä pyöristyy. mutta kun tavoitteena on voima, siis ihan yleisesti voima eikä pelkästään voimanosto, niin en ala vyötä käyttämäänkään.

teen isoja liikkeitä juuri sen takia, että ne kehittävät montaa lihasta. turha siitä on niitä lähteä eliminoimaan joillain remmeillä. jos haluan jalkoja pelkästään kehittää teen vaikka prässiä.

Vyöllä ei korjata huonoa keskikroppaa, mutta sitä on hyvä käyttää tukemaan selkärankaa, oli niiden tukilihasten kunto mikä oli. Vyöllä ei pidä myöskään korvata huonoa tekniikkaa, vaan hoidetaan tekniikka kuntoon myös vyön kanssa. Vyön poisjätölle en näe mitään perusteita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom