"Vuosisadan rahoitusmarkkinakriisi"

http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/108367.shtml

Maailmantalouden kriisi on saanut sijoittajat myymään osakkeitaan kiihtyvällä vauhdilla maailman pörsseissä. Amerikkalainen Dow Jones -indeksi laski yli 800 pistettä. Se on suurin lasku, mitä indeksi on kokenut historiansa aikana yhdessä päivässä.

Dow Jones laski heti kaupankäynnin alettua alle kriittisenä pidetyn 10 000 pisteen. Se nousi hetkeksi takaisin yli tuon rajan, mutta laski pian uudelleen.

Illalla vähän yli kymmenen aikaan Dow Jones oli pisteluvussa 9542,92. Laskua oli 7,58 prosenttia.

Samaan aikaan luottamarkkinat ovat pysähtyneet. Pankit ovat liian peloissaan antaakseen luottoja.

Edellisen laskuennätyksen 778 pistettä Dow Jones teki viime viikolla kun sijoittajat pelkäsivät ettei Yhdysvaltain kongressi hyväksy pankkien pelastussuunnitelmaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rahoituskriisi levinnyt Tanskaan, siellä suunnitellaan jo apupaketteja. Oma täysin newbie veikkaukseni on että tässä on nyt kyse enään ajasta ennen kuin suomessakin kolisee.

Ite en viitti ottaa riskiä vaan hajautan pääoman eri pankeille jotta saan valtion takuut pois mikäli käy huonosti.
 
Muistakaa, että talletussuojarahastossa on pääomaa vain joku 500 miljoonaa € ja talletuksia sen piirissä on n. 38 miljardia €. Talletussuojarahasto ei myöskään korvaa käsittääkseni kuin pääoman eli saamattomat korkotuotot jää omaksi tappioksi. Lisäksi rahojen saanti ilmeisesti kestää "jonkin" aikaa.
 
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/article146471.ece

"Lama iskee ja talousjärjestelmä romahtaa"

New York Universityn professori Nouriel Roubini varoittaa jo koko rahoitusjärjestelmän romahtamisesta ja maailmanlaajuisesta lamasta.

Roubini on saanut gurun maineen pelottavan oikeaan osuneilla finanssikriisiennustuksillaan. Nyt professori uskoo koko maailman vajoavan syvään lamaan, elleivät hallitukset ja keskuspankit ryhdy rajuihin yhteistoimenpiteisiin talouden pelastamiseksi.

”Kehittyneiden maiden taloudet ovat kovaa vauhtia matkalla finanssijärjestelmän tuhoon. Osakemarkkinat syöksyvät päivä päivältä enemmän, rahoitusmarkkinat ovat jumissa ja luoton hinta pilvissä” Roubini perustelee markkinakatsauksessaan.

Hänen mukaansa taantuma alkoi kehittyneillä markkinoilla jo ennen loppukesän pankkikriisiä, ja leviää syksyn aikana maailmanlaajuiseksi. Edessä on vähintään parin vuoden mittainen syvä laskukausi, joka saattaa pahimmillaan kehittyä Japanin 1990-luvun kaltaiseksi kriisiksi. Uhkaavan deflaation torjuminen käy vaikeaksi, koska ohjauskoroissa ei pian ole enää laskuvaraa.

”Myös välittömän, yhdessä päivässä tapahtuvan pörssiromahduksen uhka on todellinen”, Roubini kirjoittaa.
Vaarana täysromahdus

Edes keskuspankkien viime päivinä toteuttamat hätätoimenpiteet eivät ole tepsineet paniikkiin. Ohjauskorkojen maailmanlaajuinen lasku keskiviikkona ei pysäyttänyt kurssisyöksyä, vaan vapaapudotus on jatkunut torstaina ja perjantaina.

”Kun mitkään käytetyistä keinoista eivät ole riittäneet, edessä on pian rahoitus- ja yrityssektorin täysromahdus”, professori ennakoi.

Lääkkeeksi Roubini tarjoaa radikaaleja keinoja, sillä hänen mielestään ainoastaan hallitusten väliintulo voi enää pelastaa maailmantalouden. Professori listaa muun muassa seuraavat toimenpiteet välttämättöminä:

*Lisää koronlaskuja, ja heti. Keskuspankkien pitäisi pudottaa ohjauskorkojaan suunnilleen 150 pisteellä.

*Väliaikainen, kaiken kattava talletussuoja.

*Kotien ulosmittaukset on jäädytettävä väliaikaisesti. Kotitalouksien tilannetta on pakko helpottaa ja velkataakkaa kutistaa.

*Rajattomasti uutta pääomaa vakavaraisille finanssiyrityksille. Julkista rahoitusta pitäisi lisäksi tarjota kaikille muillekin hyvässä kunnossa oleville yrityksille.

*Valtava tukipaketti hallitukselta. Julkista rakentamista, infrastruktuuriin panostamista ja työttömyysturvaa on tehostettava, ja pienituloisten verotaakkaa kevennettävä.

”Markkinat voivat romahtaa, rahoitusjärjestelmä kaatua ja koko maailma ajautua lamaan ellei näitä keinoja käytetä”, Roubini varoittaa.

Semmosta
 
Ei tosiaan hyvältä näytä.

Talletussuojasta tuli vielä mieleen se, että se on käsittääkseni pankkikohtainen (ei tili). Eli jos pistää varman päälle niin jakaa vähän :)
 
http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id104256.html

"Kansainvälinen valuuttarahasto IMF varoitti Washingtonissa lauantaina, että maailman taloussysteemi on lähellä romahdusta. Asiasta uutisoi Iso-Britannian yleisradioyhtiö BBC. "

Alkaa kuulostaa jo erittäin pahalta, en itse olisi uskonut että homma menisi näin pahaksi pari kuukautta sitten.

Minua kiinnostaa kovasti, että miten käy rahan arvolle jos talousjärjestelmä romahtaisi? Olisko raha enää takkasytykkeen arvoista? Eli ketkä tuollaisesta oikeasti suoriutuisi kuivin jaloin? Jotain kiinteää omistavat?
 
Minua kiinnostaa kovasti, että miten käy rahan arvolle jos talousjärjestelmä romahtaisi? Olisko raha enää takkasytykkeen arvoista? Eli ketkä tuollaisesta oikeasti suoriutuisi kuivin jaloin? Jotain kiinteää omistavat?

toisaalta mä fiilistelen sitä..että koko homma lyötäis pakettiin.. nimenomaan kiinteä omistus ja kulta säilyttäis jonkinlaisen arvon ja ainakin olisi olemassaolevaa selkeää materiaalia, mutta tilillä olevat rahat sekä pörssi jne katoais kuin tuhka tuuleen..:)

ei muutakuin sika kasvamaan liharuokai varten ja kanoja jotka munii jne... jokaisen vaan pitäis itse metsästää ja kalastaa ja kasvattaa ruokansa ja pitää takassa tulta..:)

en mä oikein itse tajua mitä täs on tapahtumassa.... varmaan taas ensviikolla tapahtuu karmeita finanssipuolella...aika näyttää....

ei nyt voi kuin huutaa tai olla huutamatta...kun seuraa tilanteen kehittymistä..mitään ei voida yksilötasolla tehdä.
 
toisaalta mä fiilistelen sitä..että koko homma lyötäis pakettiin.. nimenomaan kiinteä omistus ja kulta säilyttäis jonkinlaisen arvon ja ainakin olisi olemassaolevaa selkeää materiaalia, mutta tilillä olevat rahat sekä pörssi jne katoais kuin tuhka tuuleen..:)

ei muutakuin sika kasvamaan liharuokai varten ja kanoja jotka munii jne... jokaisen vaan pitäis itse metsästää ja kalastaa ja kasvattaa ruokansa ja pitää takassa tulta..:)

en mä oikein itse tajua mitä täs on tapahtumassa.... varmaan taas ensviikolla tapahtuu karmeita finanssipuolella...aika näyttää....

ei nyt voi kuin huutaa tai olla huutamatta...kun seuraa tilanteen kehittymistä..mitään ei voida yksilötasolla tehdä.

No aika mahdottomalta tuntuisi ajatus, että koko yritysjärjestelmä kaatuisi yhtäkkiä. Tollaisesta seuraisi todennäköisesti mellakointia, jopa sotimista!

Ja itse en ainakaan luota siihe, että käteinen on sen turvallisempi kuin asunnot tai osakkeet eli osuudet yhtiöistä. Mitä merkitystä on rahalla tilillä tai käteisenä tyynyn alla jos se menettäisi arvonsa? Asunnot ja osuudet yrityksistä sensijaan todennäköisesti arvostettaisiin taas järkevästi kriisin helpotettua. Tietysti jotkut yhtiöt eivät selviytyisi.

No turha tällaisia kuitenkaan on pohtia. Eipä tuo pudotus itsellä korkealta tapahdu jos kaikki nyt menisi.
 
Ei talousjärjestelmän anneta kaatua, vaan päättäjät sanovat alkuviikosta enemmän tai vähemmän suoraan, että veronmaksajien pussista taataan (jälleen kerran) tai kansallistetaan pankit. Ennemmin tai myöhemmin luottamus alkaa palautua, kunhan tästä terra incognitasta päästään takaisin tutumpiin kuvioihin. Tämä täysin uuden tilanteen luoma epävarmuus johtaa tähän paniikkiin markkinoilla, kun tähän asti ei ole ollut selkeää kaavaa millä tästä päästään ulos.

Jossain oli hyvin sanottu, että nykyinen talousjärjestelmä ei ole niin häiriöaltis, jos häiriöitä mitataan sen perusteella kuinka usein järjestelmätason häiriöitä esiintyy. Häiriöitä siis esiintyy harvemmin, mutta ne ovatkin sitten toinen toistaan pahempia.

Markkinoiden sääntelyä (siis valvontaa, yksinkertaisesti: byrokratiaa) tulee lisätä. Tämä ei ole tietenkään mikään itseisarvo sinällään, vaan tarkoituksena tällaisella lisääntyneellä valvonnalla ja sääntelyllä saada aikaan läpinäkyvämmät markkinat.
 
http://www.yle.fi/uutiset/talous/oikea/id104256.html

"Kansainvälinen valuuttarahasto IMF varoitti Washingtonissa lauantaina, että maailman taloussysteemi on lähellä romahdusta. Asiasta uutisoi Iso-Britannian yleisradioyhtiö BBC. "

Alkaa kuulostaa jo erittäin pahalta, en itse olisi uskonut että homma menisi näin pahaksi pari kuukautta sitten.
Ei kukaan olisi uskonut pl "hörhöt" ja voitokkaat pelurit. Markkinapsykologia on ihan mielenkiintoinen ilmiö. Huonoja uutisia vähätellään ja hyviä liioitellaan.

Ihan mielenkiintoisia juttuja ollut euroopan tilanteesta. Esim deutsche bankin vivutus on yli 2x enemmän kuin lehmannin oli...

Vituttaa myöntää mutta ok uusis, olit oikeassa!
 
Joo ja päästään nauttimaan Kiinan ja Venäjän imperiumeista!

Vähän vaihteluu.

Onhan jenkki pienin paha mut vituttaa silti. Ihminen sais jo pikkuhiljaa tuhota ittensä vaikka sillä sodalla. Valtataistelu?

Oikeesti hyvää vaihtoehtoo ei tuu niin kauan ku historia toistaa itteää. Eli loputtomasti näköjään.
 
Back
Ylös Bottom