"Vuosisadan rahoitusmarkkinakriisi"

Oon täysin samaa mieltä. Tuossa katsotaan (ainakin omasta mielestäni) tilannetta varsin ennakkoluulottomasti eikä pyritä hakkaamaan neliön muotoisia palikoita (talousdataa) läpi pyöreistä rei'istä (taloudelliset mallit), kuten monien pankkien analyytikot näyttävät tekevän.

Jenkkidataahan "muokataan" ihan mielin määrin koko ajan. Dennigerin avautumista kun lueskelee läpi niin viisastuu tyhmäkin mies. Ei niin, että noihinkaan analyyseihin voisi kunnolla luottaa, muuttujia on tällä hetkellä liikaa. Mutta hyviä ajatuksia tuolta voi poimia :)

Attacin analyysi on hyvä ja ennakkoluuloton. Saattavatpa hekin kuitenkin yllättäen aliarvioida tuon velankasvun lopullisen merkityksen.

ps. ALT-A uutisia odotellessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen miettinyt nyt viime aikoina tuota inflaatiota..

Että haittaisiko ketään, jos laitettaisiin se laukkaamaan (kohtuullisesti) ja annettaisiin sen sitten syödä ne velat?

Näinhän sitä ollaan aina ennenkin hommat hoidettu, kun on tätä velkaaa päässyt tulemaan vähän kaikille..
 
Minä olen miettinyt nyt viime aikoina tuota inflaatiota..

Että haittaisiko ketään, jos laitettaisiin se laukkaamaan (kohtuullisesti) ja annettaisiin sen sitten syödä ne velat?

Näinhän sitä ollaan aina ennenkin hommat hoidettu, kun on tätä velkaaa päässyt tulemaan vähän kaikille..

Heh. Sanoo Antti Asuntovelallinen.

Inflaation tahallinen tuottaminen on aina helvetin nolo temppu, ja tempun tekijät pitäisi polttaa roviolla.
 
Minä olen miettinyt nyt viime aikoina tuota inflaatiota..

Että haittaisiko ketään, jos laitettaisiin se laukkaamaan (kohtuullisesti) ja annettaisiin sen sitten syödä ne velat?

Näinhän sitä ollaan aina ennenkin hommat hoidettu, kun on tätä velkaaa päässyt tulemaan vähän kaikille..

Hieman vaikeaa voi olla saada inflaatio käyntiin kun pankit eivät tahdo lainata ja ihmiset eivät taas velkaantua. Valtiot tietty pyörittävät hirveitä alijäämiä, jotka ovat sinänsä inflatoorisia pidemmällä tähtäimellä. Tietty yksi keino olisi vaan laittaa keskuspankit monetisoimaan velat, mutta siitä yrityksestä seuraisi vain korkojen nousu taivaaseen kun sijoittajat tajuavat valtion yrittävän kusettaa heitä ja valtioiden vararikko, noh sitten voisi varmaan hyvällä omatunnolla maksaa kaiken velkakirjoista virkailijoiden palkkoihin painokoneella, mutta en näe tuon tien päässä muuta kuin Weimarin tasavalta tyylisen hyperinflaation.

Niin ja inflaatio on muutenkin ostovoiman siirtämistä säästäjiltä tuhlaajille (hienoeleistä piilovarastamista), joten moraalisestikin se on minusta väärin.
 
Heh. Sanoo Antti Asuntovelallinen.

Inflaation tahallinen tuottaminen on aina helvetin nolo temppu, ja tempun tekijät pitäisi polttaa roviolla.

Ei ole (vielä) mitään asuntovelkaa.

Avaisitko muuten miksi kohtuullinen inflaatio olisi huono asia tässä tilanteessa? Siis en tarkoita mitään älytöntä menoa, kuten Saksassa joskus 30-luvulla, vaan sellaista hieman reippaampaa menoa.. Vaikkapa 7-9% vuodessa? Nythän se taitaa olla jotain 1-4%? Vai olenko ihan pihalla?

Jos ajatellaan, että melkein kaikilla on sitä velkaa ja säästäminen ei ole muodissa.. Lisäksi työvoimapula on ovella..

Eikös näin ole ennenkin hoidettu nämä kasaantuneet velat historiallisesti? ;)
 
Kyllä periaatteessa minunkin mielestäni inflaation hallittu kasvattaminen olisi hyvä asia koko järjestelmän kannalta. Mutta toisaalta taasen tuollaiset toimet ovat kyllä lähes petos sitä lainaajaa kohtaan. Mutta eipä siinä mitään, universaali oikeudenmukaisuus ei taida olla hirveässä huudossa tänä maailmanaikana (Millään osapuolella).
 
Kyllä periaatteessa minunkin mielestäni inflaation hallittu kasvattaminen olisi hyvä asia koko järjestelmän kannalta. Mutta toisaalta taasen tuollaiset toimet ovat kyllä lähes petos sitä lainaajaa kohtaan. Mutta eipä siinä mitään, universaali oikeudenmukaisuus ei taida olla hirveässä huudossa tänä maailmanaikana (Millään osapuolella).

Tossa on aina se toinenkin puoli. Eli ketä kiinnostaa samaan tapaan lähteä kasaamaan omaisuutta ja tienaamaan, jos inflaatio syö sitäkin omaisuutta ja "tilanne ei ole reilu". Eikä kulutustakaan tuon takia tiettyä pistettä pidemmälle viitsi ns. turhaan lisätä.

Kuten pååtta sanoi, eipä sitä inflaatiota varmaan hetkeen kovin korkealle saataisi edes nostettua.
 
Mä käyn varmaan jotenkin vähän hitaalla, kun en tajua. Mitä hyötyä velan ottajalle on inflaatiosta, ellei lainassa ole esim. pitkää korkokattoa? Kyllähän tuo inflaatio tulisi näkymään antolainauksen koroissa (ja marginaaleissa).
 
Mä käyn varmaan jotenkin vähän hitaalla, kun en tajua. Mitä hyötyä velan ottajalle on inflaatiosta, ellei lainassa ole esim. pitkää korkokattoa? Kyllähän tuo inflaatio tulisi näkymään antolainauksen koroissa (ja marginaaleissa).

Palkat nousevat ylös myös. (Ja kaikki kallistuu yleensäkin.) Toki myös korotkin nousevat, mutta koska ihmiset ovat innoissaan ottamassa lainaa (ne palkat), niin myös kilpailua on siellä puolella hillitsemässä. Lisäksi jos sinulla on lainat neuvoteltu 0,4 marginaalilla, niin se ei varmasti ole kohdallasi niin paha tilanne. Tulevaisuudessa et tule saamaan lainaa kuin jollain 2-3% marginaalilla. Tämä kehitys on jo alkanut.
 
Ja jos oikeasti miettii, niin jos valtio nostaa veroja (ovat jo luvanneet..), tulee työttövoimapulaa (palkat nousevat) ja vielä pankit tuppaavat halvalla korolla rahaa markkinoille, niin eikös tuossa ole jo elementtejä koossa inflaation käynnistykseen?
 
Ja jos oikeasti miettii, niin jos valtio nostaa veroja (ovat jo luvanneet..), tulee työttövoimapulaa (palkat nousevat) ja vielä pankit tuppaavat halvalla korolla rahaa markkinoille, niin eikös tuossa ole jo elementtejä koossa inflaation käynnistykseen?

Miksi pitää saada edes aikaiseksi inflaatiota jos kerran työvoimapula tulee? Veronostojen näen itse lähinnä aiheuttavan (hinta)deflaatiota kun kulutukseen käytettävät rahat pienenevät.
 
Vääntöä tekijänoikeuksista ja patenteista

Meillä on kyllä eroavat näkemykset markkinoiden toimintamekanismeista ja tuotekehitystyön kannattavuudesta. Mutta tämä laiva taisi jo seilata keskustelun osalta. Olisin kyllä kommentoinut aiemmin, mutta töissä on pitänyt kiirettä nimittäin.................tuotekehityksen osa-alueella :D

Irlannilla on aika hyvä hallitus. Ensin kerättiin verokilpailulla valtavasti verotuloja ja investointeja. Nyt taas noustaan lamasta leikkaamalla julkiselta puolelta. Miettikääpä jos Vanhanen, Katainen ja Co hoitaisivat hommansa samalla tavalla.

Toimintamallista ja sen mielekkyydestä en ihan tiedä, mutta propsit poliitikoille siitä, että tekevät radikaalimpia liikkeitä. Harvinaista näin länsimaissa.
Irlanti tosin taitaa uida aika syvissä vesissä. Suomen ja Irlannin BKT:t näyttäisivät näin pikaisen tarkistuksen peruteella olevan noin saman suuruiset (2008: Suomi ~ 190 mrd €, Irlanti ~200 mrd €). Valtionvelkaa Suomella noin 55 mrd € (2008) ja Irlannilla noin 1688 mrd € (2009). Aika karski lukema.
 
Toimintamallista ja sen mielekkyydestä en ihan tiedä, mutta propsit poliitikoille siitä, että tekevät radikaalimpia liikkeitä. Harvinaista näin länsimaissa.
Irlanti tosin taitaa uida aika syvissä vesissä. Suomen ja Irlannin BKT:t näyttäisivät näin pikaisen tarkistuksen peruteella olevan noin saman suuruiset (2008: Suomi ~ 190 mrd €, Irlanti ~200 mrd €). Valtionvelkaa Suomella noin 55 mrd € (2008) ja Irlannilla noin 1688 mrd € (2009). Aika karski lukema.

Tuo Irlannin lukema ei kyllä voi pitää paikkaansa mitenkään.
 
Tuo Irlannin lukema ei kyllä voi pitää paikkaansa mitenkään.

No ei pidäkään. Katsoin väärää riviä :hyvä: 72 taitaa olla oikea luku.

Mietinkin jo, että onko Euroopassa Zimbabwe josta en ole ennen kuullut :D

EDIT: Eli kyseessähän oli siis koko maan ulkomaanvelka, josta valtion osuus on 72 miljardia
 
Alla aikaisempaa keskusteluakin sivuava Heikki Niskakankaan kolumni Talouselämästä. Arvostan kyseistä herraa suomalaisista veroakateemikoista eniten.

Viisasta veropolitiikkaa
Heikki Niskakangas

Julkisen talouden kestävyysvaje on mittava. Se johtuu ennen muuta kahdesta tekijästä: väestön ikääntymisestä ja laman laskuista. Talouden tasapainottamiseen tarvitaan talouden kasvua, säästöjä ja työurien pidentämistä. Ynnä veronkorotuksia. Valoa ei ole näköpiirissä, koska teollisuustuotannolla ei Suomessa ole riittävää kilpailukykyä. Siksi toimenpiteiden täytyy olla järeitä.

Korkeasuhdanteessa talous kestää veronkorotukset. Talouden kasvuteoriassa verotus ei ole vaikuttava tekijä. Talouskasvun vauhti riippuu pitkällä aikavälillä ennen muuta innovaatioista ja työvoiman osaamistason kehityksestä. Historiallisessa vertailussa kasvu on suurin piirtein yhtä nopeaa korkean ja matalan verotuksen maissa. Lamasta nousua veronkiristykset kuitenkin hidastavat, koska ne syövät kotimaista kysyntää. Veropoliittiset päätökset on tehtävä velkaantumisen ja kysynnän ruokkimisen ahtaassa raossa.

Kansainvälinen verokilpailu, joka kohdistuu lähinnä yhteisöveroon, hellittää. Myös kilpailijamaat painiskelevat suurten vajeiden kimpussa, enkä usko uuteen yhteisöverokantojen alentamisaaltoon. Eri asia on, että yhteisöveron tuotto jää hyvin pitkäksi aikaa vuoden 2008 tason alapuolelle.

Työn verotus voisi olla kevyempää kuin eläkkeiden verotus.
Kireällä työn verotuksella on vahingollisia vaikutuksia. Työn kysyntä ja tarjonta kohtaavat parhaiten silloin, kun pienituloisten ansiotuloja verotetaan kevyesti. Tästä on tutkimustietoa. Myös suurituloisten ansiotulojen jyrkkä progressio aiheuttaa ongelmia.

On välttämätöntä madaltaa suurten ansiotulojen ja pääomatulojen välistä verokuilua. Liian erilainen verotus on epäoikeudenmukaista ja kierouttaa taloudellisen käyttäytymisen malleja. Työtulojen ankara verotus kuitenkin jollakin tavalla hyväksytään, koska kansa on turtunut siihen. Mutta jos verotuksella halutaan johonkin kannustaa, niin työhön. Kannustavuusnäkökulmasta katsoen työn verotus voisi olla kevyempää kuin eläkkeiden verotus.

Kunnallistaloudessa on päättyvällä vuosikymmenellä vallinnut kultakausi. Verotulot ovat kasvaneet 6 prosentin vuosivauhtia ja kaikki on pantu menemään. Nyt Siperia opettaa kuntapamppuja.

Suosittelen säästöjen kylkeen kiinteistöveron nostoa. Se on hyvä vero, joka ei rasita työn kysynnän ja tarjonnan kohtaamista. Jos kaikki kunnat nostavat kiinteistöveroprosentit lain sallimaan maksimiin, kunnat keräävät yhteensä 900 miljoonan euron verotulot.

Arvonlisäverokin on neutraaliudessaan mainio vero.
Hyvä on myös perintö- ja lahjavero. Siihen liittyy vain se kiusallinen ominaisuus, että äänestäjät vihaavat sitä. Poliittisen päättäjän on vaikea kiristää verotusta tällä herkällä alueella. Talouden yleisten kriteereiden valossa ei kuitenkaan ole syytä turvata rikkaiden vanhempien lapsille huoletonta elämää.

Arvonlisäverokin on neutraaliudessaan mainio vero, jos veropohja pidetään tiiviinä. Arvonlisävero ei rasita kotimaista tuotantoa. Se on teknisiltä ominaisuuksiltaan toimiva ja lisäksi oikeudenmukainen. Muissa Pohjoismaissa arvonlisävero on 25 prosenttia ja tämä verotaso tulee meillekin.

Keskeinen linjanveto veropolitiikassa liittyy siihen, missä määrin verotuksen tulisi olla neutraalia ja missä määrin interventionistista, ohjaavaa.

Minusta hyvä verojärjestelmä on ensisijaisesti neutraali. Se ei vääristä taloudellista päätöksentekoa, vaan yritykset ja kuluttajat tekevät ratkaisunsa verollisessa maailmassa samalla tavalla kuin verottomassa taloudessa. Sellaisissa oloissa talouden näkymätön käsi ohjaa talouden aktiviteettia kokonaisuuden kannalta optimaalisiin ratkaisuihin.

Neutraalissa verojärjestelmässä veropohjat ovat tiiviit ja verokannat alhaisia. Yhtäläisestä verotuksesta on syytä tehdä poikkeuksia vain painavin perustein.

Ohjaavaan veropolitiikkaan liittyy ongelmia. Toimenpiteiden osumatarkkuus tahtoo olla heikko. Ne johtavat usein vääristymiin ja sitä kautta kansantaloudelliseen tehottomuuteen. Hyvää tarkoittavat kohdennetut investointikannustimet saattavat johtaa tehottomiin investointeihin.

Veropoliittisten temppujen taustalla on monesti poliitikkojen ja lobbareiden työnkuva. Heidän tehtäviinsä kuuluu osoittaa kansalle, että ongelmiin on puututtu ja ratkaisu löydetty. Niin kuin lääkäri määrää lääkkeitä silloinkin, kun reseptin kirjoittamiselle ei ole suoranaisia lääketieteellisiä perusteita.

Talouselämä 21.8.2009

Jatkoa aiheeseen:

"Valtio on kohdellut rikkaimpia silkkihansikkain"

Perjantai 18.12.2009 klo 18:02 STT

Suurituloisimpia on suosittu viimeisten 15 vuoden ajan verotuksessa täysin kohtuuttomasti.

Tähän päätyy Tampereen yliopiston kansantaloustieteen professori Matti Tuomala artikkelissaan teoksessa Oikeudenmukainen verotus, jonka Kalevi Sorsa -säätiö julkisti perjantaina.

Tuomalan mielestä olisi aika korjata suomalaisen verojärjestelmän räikein epäkohta; verotaakka on sitä pienempi, mitä suurempi on pääomatulojen osuus kokonaistuloista.

Professori pitää käsittämättömänä, että neutraaliksi kehutussa verojärjestelmässä verotaakka riippuu tulojen koostumuksesta ja vielä siten, että eri veronmaksajilla on erilaiset mahdollisuudet vaikuttaa tulojensa koostumukseen.

– Miten kukaan voi puolustaa tällaista epäreiluutta?

Kirjan kommentaattorina ollut professori Heikki Niskakangas oli asiasta samaa mieltä Tuomalan kanssa.

Niskakankaan mukaan tuloerot ovat kasvaneet 10–15 vuoden ajan selvästi verotussyistä eikä tälle ikävälle kehitykselle ole sen kummemmin talouspoliittisia kuin yhteiskuntapoliittisiakaan perusteita.

Tulevan verouudistuksen arkkitehteihin kuuluva Niskakangas piti kiireellisimpänä korjaustoimena osinkoverotuksen uudistamista.
Eriytetty tuloverotus takana

Tuomalan mukaan syynä on vuoden 1993 verouudistus, jonka myötä pääomatuloja alettiin verottaa selvästi ansiotuloja kevyemmin. Selityksiä uudistuksen kytköksestä 90-luvun it-huumaan ja pääoman tuottoasteen ja vaatimusten nousuun hän ei kelpuuta.

Tuomalan mielestä it-huumalla ei voida selittää sitäkään, että Suomessa ylimpien tulo-osuuksien tulojen koostumus on niin radikaalisti muuttunut varsin lyhyessä ajassa. Vuonna 1990 pääomatulojen osuus oli 14 prosenttia ylimmän yhden prosentin tuloista. Vuonna 2000 se oli jo 54 prosenttia.

– Miten mikään teknologinen mullistus voisi tämän selittää?

Tuomalan mielestä SDP:n vuoden 1903 Forssan ohjelman tavoite progressiivisesta tuloverotuksesta on herätettävä henkiin. Puolueen alamäki ei johdu siitä, että Forssan ohjelma olisi toteutettu, vaan asia on pikemminkin päinvastoin.

Tutkijan mukaan Paavo Lipposen (sd.) hallitusten aikana ja Sauli Niinistön (kok.) ollessa valtiovarainministerinä verotus kiristyi pienillä tuloilla ja keveni suurilla tuloilla. Tuloverotus muuttui tulonjakauman yläpäässä regressiiviseksi.

STT
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/12/29055
 
... Talouskriisi on vasta aavistuksen verran pienentänyt Yhdysvaltain ulkomaankaupan alijäämää ja esimerkiksi Kiinan ulkomaankaupan ylijäämää, kun Yhdysvaltain velkaisten kotitalouksien vyönkiristys on supistanut Yhdysvaltain tuontia ja Kiinan vientiä.

Muutos on ollut niin pieni, että kansainvälisen talouden tasapaino on karkeasti ottaen yhtä vinksallaan kuin ennen kriisin alkua. Siksi myös tasapaino-ongelmien jatkuminen on todennäköisempää kuin niiden pikainen väistyminen.

Koska Yhdysvallat on edelleen ylivoimaisesti maailman suurin kulutuskysynnän lähde, merkitsee maan aluillaan oleva pakkosäästäminen koko maailmantaloudelle kasvavia haasteita.

Talous palaa entisenlaiseen kasvuun vain, jos vanhat ylijäämämaat luopuvat ylisäästämisestä ja ryhtyvät sen sijaan kuluttamaan amerikkalaisten tapaan. Taantumassa tämä lienee epätodennäköistä...

http://www.taloussanomat.fi/kansant...ittaa-velkakriisin-toinen-naytos/200926278/12

panorama_Maailmanvelkak.jpg


Muistin virkistämiseksi nuo aiemmat käppyrät:
panorama_Velkakuplat.jpg

AbsoluteDebt80-Present.png


Tuossa Jenkkikuvaajassahan ei toki lasketa elake-, sosiaaliturva- ynna muita velkasitoumuksia kuuluvaksi valtionvelkaan, mutta siis samalla tavallahan nekin tulevat jossain vaiheessa maksettavaksi kuin velka. Ja ne ovat siis olleet koko lailla ylimitoitetut.

Mutta on kylla mielenkiintoinen graafi, ei siina mitaan.

EDIT: Laitetaas tämä samaan syssyyn:
http://www.taloussanomat.fi/ajatuks...lta-minsky-tiesi-melkein-kaiken/200926257/145
 
Minsky on aika unohdettu mies Tampereellakin kansiksessa. Katsotaanpas miten nyt käy, kun puskista on tuupannut ihan "uusi" (josta on Nobeliakin jo saatu) taloutta mallintava suuntaus, behavioraalinen taloustiede. Robert Shiller ennusteli vuonna 2000 ilmestyneessä Irrational Exuberancen 1. painoksessa aika mainiosti myöhemmin julkaisukuussa tapahtuneen osakekuplan romahduksen ja 2. painoksessa (2005) alkoi ihmettelemään mitä kummaa on meneillään USA:n kiinteistömarkkinoilla. Ei ole niistäkään tarinoista muistettu kertoa. Nyt professorit Shiller ja Akerlof julkaisivat Animal Spirits -nimisen teoksen, joka nostaa jo Keynesin käyttämän ilmaisun esiin jälleen. Huomattavan samanlaisia havaintoja (positivistahan tieteen pitäisikin olla :) ) ilmeisen eri tahoilta ja hieman eri aikaan.
Keyneshän ei hahmotellut IS-LM -mallia eikä kehittyneitä matemaattisia kaavojaan, vaan muuan John Hicks. Samalla Keynesin sosiaalipsykologiset havainnot talouden toiminnasta jätettiin pois - onhan matikka aina vakuuttavamman näköistä. Formalisointi on edennyt niinkin pitkälle että mm. kandiohjaajani lähestulkoon vaatii edes jonkinlaisia kaavoja tekeleeseen vaikka aihe olisi mitä... siinä käy sitten niin, että teorian tausta häviää mielestä ja jäljelle jäävät pelkät kaavat. Rahoituksen puolella hyvinä esimerkkeinä CAPM-malli ja Black-Scholes-Merton-optiohinnoitteluteoria, täysin normatiivisia teorioita. Kansiksessa taas mikron tulkinnassa helposti unohtuu eritt. tiukat alkuoletukset maailmasta ja ihmisten käyttäytymisestä (+ täydellinen informaatio). On helppo nähdä vääristävän verotuksen ja sääntelyn tehokkuushaitat jos niitä peilaa ideaaliseen optimointimalliin, mikä ei edes voi pitää paikkaansa tosimaailmassa. Ei politiikan tutkimuskaan vaikeaa olisi jos toimijat olisivat aina rationaalisia (mihin politiikkaa edes tarvitsisi kun kaikki tietäisivät oman parhaansa määrättömäksi ajaksi tulevaisuuteen ja laskisivat aina oikein maksimaalisen hyvinvointinsa, ilman ulkoisvaikutuksia).

Nick Wilkinson kirjoitti tampesterissa käytettävän oppikirjan Introduction to behavioral economics, jossa teemoja käydään läpi. Mielenkiintoisena mm. tuloerojen vaikutus tuloluokkien käyttäytymiseen: alempi tuloluokka pyrkii imitoimaan ylempää kulutuksessaan ja elintavoissaan. Keskiluokka näin ollen, tuloerojen kasvaessa, joutuisi painamaan enemmän duunia jotta hyvinvointi (tyytyväisyys yms.) säilyisi edes samana, koska absoluuttinen reaalitulon kasvu ei sinällään kiinnosta, vaan suhteellinen. Naapuria paremmin pitää ansaita jne. Ajatus on formalisoitu ja löydetty kerroin kuvaamaan hyödykkeiden tärkeyttä hyvinvoinnin kasvussa. Ns. kerskakulutushyödykkeet saavat suuren painon, urheiluauto tms. Progressiivinen verotus vähentää siis näin ollen tarvetta tehdä "turhaa työtä".
Toinen on tietysti tahdonheikkousongelma, mm. epäterveellisen ruoan syönti ja yhteiskunnallinen vaikutus. Tässä esiteltiin Pigou-verotuksen sovellusta jonka lähtökohtana on optimaalinen "vero" epäterveelliselle ruoalle jotta hinnat vääristyisivät mahd. vähän ja terveellisenkin ruoan kuluttaja hyötyy.

Mainio teos, vaan menee elegantit kaavat aika monimutkaisiksi valtavirran talousteorian puolella jos näitä kaikkia lähdetään implementoimaan jo perusopetusvaiheessa. Harmillisen vähän Suomen yliopistoissa kys. teoriaa vielä opetetaan.
 
Minsky on aika unohdettu mies jne..
Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Teorioita joita pyritään sovittamaan maailmaan, eikä -niin kuin hyvin usein tuntuu- toisinpäin. Jaksaiskohan noita harrastuspohjalta, iltalukemisena kahlata läpi..

Laitoin kyllä jo tuon Animal spiritsin tilaukseen.
 
Animal spirits on hyvin kansantajuinen teos, mutta ei tee pahaa vilkuilla mikron, makron ja ekonometrian peruskurssimatskuja jos jostain saa käsiinsä, ei tarvitse ottaa niin paljoa "uskon varassa" :) Lähdeaineisto on kattava ja tärkeimpiä elementtejä avataan viitteissä. Ei siis varsinaisesti (jatko)kurssikirja vaan tarkoitettu ihan kaikille kiinnostuneille.
 
Back
Ylös Bottom