Minäkin olen huomannut että mediassa käytetään paljon lääketieteellisiä vertauksia selvittämään ihmisille mistä on kysymys. Onko lääketiede tosiaan ihmisille niin paljon läheisempää kuin taloustiede? Vai onko kysymyksessä siviksen mainitsema taloustieteen luonnontieteellisyyden puolustelu? "Kyllä me tiedetään mitä me tehdään, kun on kaavatkin käytössä."
Satun itse nimittäin opiskelemaan lääketiedettä. Vaikken olekaan opiskellut vielä pitkään (itseasiassa vähemmän kuin olen harrastanut taloustiedettä), niin yhtäläisyyksiä löytyy myös "luonnontieteelliseltä" tasolta, esim. molekyyli- ja solutason kemialliset reaktiot ja se, kuinka eri tekijät vaikuttavat toisiinsa ja kuinka järjestelmissä pyritään tasapainoon. Pintapuolisesti se puolustaisi joidenkin lääketieteellisten analogioiden käyttöä, mutta ongelmana näkisin olevan se, että näiden vertausten ja termien käytöllä on monimutkaisia asioita
yksinkertaistava tarkoitus, eikä pelkästään tietoa lisäävä tarkoitus.
Oma mielipiteeni taloustieteestä on kärjistetysti se, että se on periaatteessa (kuten sivis sanoi) pohjimmiltaan humanistinen tiede, sillä lähtökohtana on aina yksilö eli ihminen. Mutta toisaalta se on myös luonnontieteellinen tiede, sillä kokonaisuuksien tarkastelussa tarvitaan selittäväksi kieleksi matematiikkaa. Tuntuu vain siltä, että kuten lääketieteessäkin, se humanistinen puoli on jäänyt luonnontieteellisen puolen jalkoihin; Taudit pelkistetään kemiallisiksi yhdisteiksi ja talodellinen kärsimys selitetään yhtälöillä. Jos tarkastelu on liikaa jommallakummalla puolella, humanistisella tai luonnontieteellisellä, niin suljetaan paljon tietoa tarkastelun ulkopuolelle.
Toisaalta meidän tulee olla varovaisia yleistyksissä ja siinä ettemme joudu ojasta allikkoon keksiessämme ratkaisuja maailman murheisiin. Jos jatkamme lääketieteen ja taloustieteen vertaamista tässä kontekstissa, niin ehkä lääketieteellä on oppi tarjottavana;
First do no harm.
Tuloerojen jyrkkä kasvu ei kuitenkaan ollut poliittisista päätöksistä - ja inhimillisestä vastuuntunnosta - riippumatonta. Se perustui ennen kaikkea vuonna 1993 toteutettuun verouudistukseen, jonka seurauksena pääomatulojen verotusta kevennettiin investointihalukkuuden lisäämiseksi ja pääomien ulkomaille lipumisen pelossa.
Vaikka monet asiantuntijat ovat korostaneet, että tämä 1990-luvun ajattelumalli on aikansa elänyt, muun muassa pääomatulojen progressiivista verotusta vastustetaan yhä siihen vedoten.
Epäilenpä että HS:n pääkirjoittajan ratkaisu tuloeroihin on verotuksen kiristäminen. Sen sijaan että miettisimme että minkä vuoksi verotamme ansiotuloja niin paljon enemmän, Miettisen mukaan meidän pitäisi miettiä miksi verotamme pääomatuloja niin paljon vähemmän. Tarkastelun näkökulma on varsin yleinen Suomessa.
Tässä ehkä näemme sen, mikä vaikutus on sillä, kun tarkastelun tasapaino on liikaa humanistisella puolella ja silti yritetään yksinkertaistaa asioita määrittelemällä köyhyyttä luonnontieteellisin arvoin. Voimme yksinkertaistaa asioita sanomalla: "Köyhyys on luku X, köyhyys on väärin. Rikkaus on luku Y, rikkaat riistävät köyhiä. Rikkaita täytyy verottaa enemmän."
Kun meidän oikeastaan pitäisi ihmetellä minkä vuoksi meitä suomalaisia johtaa ideologia, jonka perusajatus yhä edelleen on "Kaikki mitä sulla on, on poissa multa."
Talous ei ole nollasummapeliä. Mutta talouden tasapainon häiriintyminen johtaa enemmistön kärsimykseen. Olen koko ajan kirjoittanut siitä kuinka mielestäni viime vuosikymmenten aikana globaalin talousjärjestelmän tasapainoa on tietoisesti manipuloitu, ja siirretty tasapainoa ylettömän paljon liiallisen säästämisen puolelta (1980-luvun alku) liiallisen kuluttamisen puolelle. Syy siihen minkä vuoksi pankkiirit keräävät ennätysmäärän bonuksia näinä huonoinakin aikoina, on yksinkertaistettuna se, että olemme siirtyneet säästöyhteiskunnasta velkayhteiskuntaan. Pankit hallitsevat velkaa ja velan määrän kasvu johtaa väistämättä siihen että yhä suurempi osa rahaa kiertää näiden pankkien kautta. Ja jokaisesta transaktiosta ja lainasta kerätään palkkio tai korko.
Usein näissä (vasemmistohenkisissä?) mielipidekirjoituksissa unohdetaan se, mitä pääoma itsessään on: akkumuloituneita vaateita tulevaisuuden tuotantoa vastaan. Pääoma itsessään ei ole yhtään sen enempää moraalitonta kuin mikään muukaan asia on. Konteksti ratkaisee! Tasapaino ratkaisee! Meidän tulisi kysyä: Miksi pääoma kertyy epätasaisesti? Missä määrin kysymyksessä on järjestelmän epätasapaino? Ja missä määrin pääoman epätasainen jakautuminen on luonnollinen seuraus ihmisten erilaisista kyvyistä, päätöksistä ja arvoista?
Minusta ei voida vetää sellaista johtopäätöstä että tuloerot sinänsä olisivat ongelma, oli kyseessä sitten palkka- tai pääomatuloista. Köyhyys on ongelma. Köyhyys on vaihtoehdottomuutta. Köyhä ihminen ei pysty nostamaan itseään ylös köyhyydestä erilaisista syistä. Ratkaisu köyhyyteen ei tule siitä että muutetaan kaikki köyhiksi, jolloin suhteellinen numeroilla mitattava köyhyys häviää, vaan siitä että vaihtoehdottomia ihmisiä autetaan niin että he pystyvät käynnistämään positiivisen palautekierteen omien tekojensa kautta. Tämän vuoksi on hyödytöntä pidemmän päälle lähettää kehitysapua Afrikkaan ruoan tai kulutustavaroiden muodossa. Kun ruoka on syöty ja kulutustavarat kulutettu, jäljelle jää vain vaatimus että ruokaa ja tavaroita täytyy saada lisää. Mutta jos viemme sinne tietoa ja lainaamme heille pääomaamme, pystyvät he itse valmistamaan ruokaa ja tavaroita, ja nostaa itsensä köyhyydestä.
Sama asia toimii myös länsimaisessa yhteiskunnassa, jossa jaamme erilaisia toimeentulotukia ja työttömyyskorvauksia yms. Minusta tällaiset tuet vain vahvistavat köyhyyden kierrettä, sillä ne vähentävät näiden tukien vastaanottajien valinnanvapautta, mikäli ne ylläpitävät epätervettä tasapainoa jossa tukien vastaanottajat elävät (mahdollistaminen). Perustuki täytyy olla olemassa, mutta vain siitä lähtökohdasta että tarkoituksena on loppujenlopuksi tuen vastaanottajan vieroittaminen tällaisen tuen tarvitsemisesta, parantamalla ihmisen mahdollisuuksia nostaa itsensä köyhyydestä.
Voidaanko köyhyydelle määrittää humanististen käsitteiden lisäksi lukuarvo?
Tällainen luonnontieteellisesti säädelty "köyhyysarvo" olisi houkuttava kohde sosiaalisille parannusprojekteille, koska sille voidaan määrittää absoluuttisesti jokin satunnainen luku keskimääräisen tulotason ja nollan välillä. Sitten voisimme säädellä eri vipuja ja nappuloita, joilla lukuarvo saavutetaan. Tämän absoluuttisen lukuarvon valitseminen on kuitenkin subjektiivinen kysymys, ja tässä humanistinen ja luonnontieteellinen puoli lyövät kättä yhteen (tai sitten eivät). EU:ssa taitaa olla määritelmä 60% keskimääräisestä tulotasosta. Tällä periaatteella minä itse olen suorastaan persaukinen ja niin ovat lähes kaikki opiskelijat.
Silti koen että en ole köyhä. Minulla on resursseja, joita ei voida mitata rahassa. Minulla on myös valinnanmahdollisuuksia. Olisin voinut lähtä opiskelemaan taloustiedettä lääketieteen sijaan. Tai jäädä lemppaamaan satamaan. Tai kouluttautua bussikuskiksi. Olen lukuarvojen mukaan PA, mutta minulla on vaikeammin mitattavia kykyjä ja resursseja. Myös kaikilla muilla on niitä, enemmän tai vähemmän. Olisin jotain rahallista tukea kiinnostuneempi lisäämään näitä kykyjä ja mahdollisuuksia, sillä on parempi opettaa joku kalastamaan kuin antaa tälle kala päivässä koko loppuelämän ajan.
Minusta on mielenkiintoista ajatella että kommunistisen järjestelmän luoja Karl Marx oli hyvä diagnostikko, joka kehitti tautia pahemman lääkkeen. Miten oikea diagnoosi voi johtaa väärään hoitoon? Veikkaanpa että yksi tekijä on se, että Marx keskittyi liikaa matemaattisiin yhtälöihin ottamatta huomioon niitä kaikkia tekijöitä, jotka jäivät näiden yhtälöiden ulkopuolelle. Tämän vuoksi kommunistisessakin järjestelmässä, jossa "jokaiselta kykyjen mukaan, jokaiselle tarpeen mukaan" on epätasa-arvoisuutta ja köyhyyttä. "Jotkut ovat aina tasa-arvoisempia kuin toiset", Orwellia lainatakseni.