VR

Simba, itse olen kulkenut lähijunalla töihin nyt noin 4 vuoden ajan enemmän ja vähemmän, olen myöhästynyt vain 3 kertaa ja silloinkin vähän. Minusta tuo on edelleen varmempaa kuin autolla kulkeminen, jos ei puhuta mistään syrjäseudusta.

Mitenköhän tuo on mahdollista?? Itse olen kulkenut junalla päivittäin reilun vuoden ajan ja karkea arvio on että n.35-40% vuoroista on ollut vähintään 4min myöhässä. Tämä 4 minuuttia riittää itsellä siis siihen että missaan jatkoyhteyden.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En usko, että kyseiseen homaan mitään testejä on, konnareilla ja kuskeilla on laajat testit. Ongelman tuohon harjahommaan tekee se, että EU:n mukaan jokaisella joka on rataan liittyvissä töissä, pitää olla junaturvallisuuskoulutus ja niitä ei työkkärin hemmoilla ole. Eli harjamiehet on pitänyt haalia ympäri maata eri paikoista sellasista tyypeistä, joilla jo JT-koulutus on.

Okei, no ilmeisesti sitten Ruotsin puolella ei vaan välitetä tosta vaatimuksesta..?


Simba, itse olen kulkenut lähijunalla töihin nyt noin 4 vuoden ajan enemmän ja vähemmän, olen myöhästynyt vain 3 kertaa ja silloinkin vähän. Minusta tuo on edelleen varmempaa kuin autolla kulkeminen, jos ei puhuta mistään syrjäseudusta.

Noh noh. Itse olen kulkenut autolla töihin 10 vuoden ajan enemmän ja vähemmän enkä ole IKINÄ ollut myöhässä..;)
 
...
Tietyille tyypeille en jaksa enää edes vastata, sen verran puupää porukkaa...luulette tietävänne näistä asioista ja ette oikeasti tiedä mitään, sillon pitäs olla hiljempaa....

Jätkä on kyllä melkoinen provo. Vittuilee koko ajan kaikille kun kukaan muu ei tiedä faktoja, mutta et ole vielä kommentoinut sitä FAKTAA että valtio omistaa VR:n toisin kuin väitit. Jos nuo sun muutkin faktat on yhtä vedenpitäviä niin empä ihmettele vaikka muut on vähän erimieltä.
 
Mitenköhän tuo on mahdollista?? Itse olen kulkenut junalla päivittäin reilun vuoden ajan ja karkea arvio on että n.35-40% vuoroista on ollut vähintään 4min myöhässä. Tämä 4 minuuttia riittää itsellä siis siihen että missaan jatkoyhteyden.

En mene Helsinkiin asti ja ne junat on ollut ainakin ajoissa todella kiitettävästi. Pasila-Helsinki on pullonkaula tai yksi niistä.

Okei, no ilmeisesti sitten Ruotsin puolella ei vaan välitetä tosta vaatimuksesta..?
Noh noh. Itse olen kulkenut autolla töihin 10 vuoden ajan enemmän ja vähemmän enkä ole IKINÄ ollut myöhässä..;)

Eivät päässeet Ruotsissakaan töihin, oli annettu väärää tietoa. Ja missä asut, riippuu se siitäkin ja tietenkin itse autosta ja sen kunnostakin.

Jätkä on kyllä melkoinen provo. Vittuilee koko ajan kaikille kun kukaan muu ei tiedä faktoja, mutta et ole vielä kommentoinut sitä FAKTAA että valtio omistaa VR:n toisin kuin väitit. Jos nuo sun muutkin faktat on yhtä vedenpitäviä niin empä ihmettele vaikka muut on vähän erimieltä.

Provo on perseessäs, ihan sama kuinka monta prosenttia kukakin omistaa, mä muistelin, että muutkin omistaa ku valtio, mut saatoin muistaa väärinkin. Se ei muuta faktaa muista jutuista, ei nää ole mielipidejuttuja vaan asiatietoa. Joka tapaukses VR on osakeyhtiö ja sen tarkoitus on aina tehdä positiivinen tulos eli voittoa. Ennen oli toisin ja silloin ei ois vastaavassa tilanteessa kaikki mennytkään näin persiilleen ku miehiä oli joka paikassa enemmän. Tämä on tätä nykyaikaa.
 
En mene Helsinkiin asti ja ne junat on ollut ainakin ajoissa todella kiitettävästi. Pasila-Helsinki on pullonkaula tai yksi niistä.

En mene Helsinkiin asti minäkään.. missäköhän nytkin mättää, 10 minuuttia myöhässä liikenteeseen ja yhtään kuulutusta ei ole kuulunut.
 
En mene Helsinkiin asti ja ne junat on ollut ainakin ajoissa todella kiitettävästi. Pasila-Helsinki on pullonkaula tai yksi niistä.

Aika omituista että ne junavuorot joita sä käytät on ollut kiitettävästi ajallaan, kun kaikkilla muilla ne ei ole ollut sinneppäinkään? Kuljen joka päivä 2 kertaa junalla ja väitän, että näitten pakkasten aikana (2kk) junat on ollu yli 90% kerroista myöhässä. 5 min tai enemmän.

Ja en kulje Helsinkiin asti minäkään, vaan I & K linjaa Pasilaan asti. Ihan turha mun mielestä puolustella, VR:n junaliikenne on ollut täysin sekaisin koko talven.
 
Simba, itse olen kulkenut lähijunalla töihin nyt noin 4 vuoden ajan enemmän ja vähemmän, olen myöhästynyt vain 3 kertaa ja silloinkin vähän. M

Ihan uskomatonta paskaa. Mulla on viime syksyltä "kesäkeleiltäkin" tilastoa, jossa viikottaisista duunijunista on ollut 75% myöhässä.
Toi sun yhtälö on täysin mahdoton pk-seudun lähiliikenteessä. Eihän joku Z/R/H juna pääse ikinä ajallaan Helsingin rautatieasemalle, vaan köröttelee/seisoo melkein joka kerta Pasilan ja Rautatientorin välillä, josta aiheutuu usein se +3min myöhästyminen (joka ei sinänäsä haittaa minua mitenkään, mutta on VR:nkin mukaan jo tilastoissa myöhästyminen).

Sun kommentit on muutenkin aikamoista tuubaa. Eikai kukaan työntekijöitä hirveästi ole missään vaiheessa syyttänytkään, vaan surkeita kalustohankintoja, rataverkon suunnittelua, tietojärjestelmiä, tiedotustapaa, olematonta korvauskäytäntöä ja menettelyä poikkeustilanteissa (ihmiset ajetaan ulos). Näistä mitkään ei kohdistu työtekijöihin vaikka työntekijät joitain asioita olisivatkin suorittamassa, vaan ylempään johtoon ja ministeritasoon, joka linjauksia ja päätöksiä tekee.
 
Mulla ei ole syytä puolustella mitään, puhun vain omasta kokemuksesta. Päärata on haavoittuvampi kuin M-rata ja sitä mä käytän. Enkä mä tarkoittanut tätä tän hetkistä sekamelskaa noissa myöhästymisissä, vaan puhuin 4 vuoden ajalta. Nyt ois tullu pari myöhästymistä lisää eli yhteensä sit 5 kertaa noin 4 vuoden aikana. Ja nekin on pieniä myöhästymisiä...Tänään taas minuutilleen ajassa.
 
Oikeastaan päätän oman osallistumiseni tähän keskusteluun toteamalla, että Man78 kuvaa hyvin sitä miksi junat ei kulje. Olen siis käsittänyt, että kys. henkilö on VR:llä töissä ja jos muukin henkilöstö on tollasella asenteella ja "faktoilla" varustettua, niin eihän ne varmaan ole edes vielä huomanneet että jotain ongelmia mahdolisesti ois olemassa. Junat kulkee ajallaan vuodesta toiseen ja valtiolla ei oo mitään tekemistä VR:n kanssa...
 
Täytyy yhtyä vielä tuohon kuoroon, kyllä ennen kaikki oli paremmin :P

Aikanaan kuljin Malminkartano - Pasila -väliä Spuge Expressillä eli M-junalla ja en silloin muista että olisi ollut mitään mainittavampia myöhästelyjä. Rantaradalla Espoon ja Stadin välillä varmaankin suurin osa myöhästymisistä johtuu tuosta Turun "pikajunasta" joka myöhästyessään pistää paikallisliikenteen aivan vituralleen. Näin perstuntumalla voisin sanoa että vähintään puolet käyttämistäni junista kulkee aikataulustaan myöhässä yli 4 minuuttia, jos tarkastellaan asiaa parin vuoden jaksolla. Nämä myöhästelyt koskevat myös tuota ennen niin täsmällistä M-junaa, joskin ovat harvinaisempia kuin Rantaradalla kulkevien junien myöhästelyt.
 
Eiköhän se olisi selvintä että luovuttaisiin kokonaan aikatauluista niin silloin junatkin kulkisivat aina ajallaan.

Niin, mihin niitä aikatauluja edes tarvitsee jos junat kulkee miten sattuu...Voisivat vaan ilmoittaa tyyliin: tunnissa kulkee neljä junaa, juna-asemalla muistetaan pysähtyä 85% todennäköisyydellä.
 
Niin, mihin niitä aikatauluja edes tarvitsee jos junat kulkee miten sattuu...Voisivat vaan ilmoittaa tyyliin: tunnissa kulkee neljä junaa, juna-asemalla muistetaan pysähtyä 85% todennäköisyydellä.

Hah, päivän paras! Kiitos nauruista!

Olisi kyllä aika jees kun Lahteenkin asti menisi tunnissa neljä junaa, ehkä sit joskus :(

Nyt oli muuten viikon paras suoritus, myöhässä vain 4 minuuttia. Aamulla toki 17 minuuttia joka oli sekin kyllä viikon paras suoritus aamujunista.
 
Oikeastaan päätän oman osallistumiseni tähän keskusteluun toteamalla, että Man78 kuvaa hyvin sitä miksi junat ei kulje. Olen siis käsittänyt, että kys. henkilö on VR:llä töissä ja jos muukin henkilöstö on tollasella asenteella ja "faktoilla" varustettua, niin eihän ne varmaan ole edes vielä huomanneet että jotain ongelmia mahdolisesti ois olemassa. Junat kulkee ajallaan vuodesta toiseen ja valtiolla ei oo mitään tekemistä VR:n kanssa...

En ole missään sanonut, etteikö VR:lläkin ongelmia olisi, niitä on ja paljon. Mutta tämä nykyhetken soppa ei johdu niistä seikoista ku ihan osittain. Turhaa mä tietenkin henkilölle joka ei tiedä asioista mitään, tällästä selitän et parempi lopettaa varmaan...Tästä pitäs kirjottaa varmaan monta sivua, että joku sellanen joka on luonut oman mielikuvansa jutusta, tajuis asioiden oikean laidan...
 
Man78 on kyllä siinä täysin oikeassa että näitä junaliikenteen asioita on pirun vaikea selittää ihmisille joilla ei ole sen enempää junaliikenteestä tietoa. Siellä on kuitenkin niin paljon muuttuvia tekijöitä, että ei oo ihme, kun on näillä keleillä liikenne sekaisin.
Kun junat on myöhässä homma vaan kertautuu päivän aikana. Jos Hki-Tre juna on myöhässä puoli tuntia niin kohta on myös Tre-Hki suuntainen melkein saman verran, johtuen samasta kalustosta. Siihen kun pistetään päälle eri asemien jatkoyhteydet ja niiden odottelu, niin homma leviää kohtuu tehokkaasti. Lisätään vielä matkustajien itsensä aiheuttamat sohlaamiset, niin taas on yks 5-10min juna lisää myöhässä. Junailussa on se vaikea puoli autoliikenteeseen verrattuna, ettei junat pääse ohittelemaan toisiaan missä ja milloin tahansa. Kun joku on myöhässä, sen kulku vaikeuttaa usein myös perässä ajavan kulkua. Onneks Ruotsin yksityisillä (!) rautateillä homma hoituu ja junat on saatu jopa 15 tuntia myöhään. Mahtaa olla kitinä ja valitus kovaa. :D
 
Oikeastaan päätän oman osallistumiseni tähän keskusteluun toteamalla, että Man78 kuvaa hyvin sitä miksi junat ei kulje. Olen siis käsittänyt, että kys. henkilö on VR:llä töissä ja jos muukin henkilöstö on tollasella asenteella ja "faktoilla" varustettua, niin eihän ne varmaan ole edes vielä huomanneet että jotain ongelmia mahdolisesti ois olemassa. Junat kulkee ajallaan vuodesta toiseen ja valtiolla ei oo mitään tekemistä VR:n kanssa...

Olin aiemmin tehtävään kuuluvan työturvakoulutuksen vaativassa hommassa kuten tässä VR:n ratahommissa. Vanhempi työtekijä päivitteli minulle että nämä kesäapulaiset tulee töihin ilman kunnon koulutusta kun hän oli itse käynyt tosi vaativat koulutukset ja kokeet. Aluksi myötäilin kun ajattelin että vakituisilla olisi ollut jotain ylimääräistä koulutusta mutta se läpihuutokoulutus olikin vakkarien mielestä erittäin vaativa ja jokaiselle tismalleen sama. Sama asenne on ilmeisesti VR:n porukalla kun ehdotetaan että tuotaisiin ylimääräistä apua. Kyllähän se itsetunnolle voi ottaa jos huomaakin että oma 10+ vuoden kokemus ei ole loppujen lopuksi minkään arvoinen vaan parin päivän koulutuksella hommat hoituu jo lähellä kokeneen tasoa ja muutaman kuukauden päästä eroa ei huomaakkaan.
 
Noniin. Tänään se odotettu jokavuotinen "junat ei kulje sääolosuhteiden takia" rumba alkoi. Yleensähän tämä tapahtuu "vasta" kun ensilumet tipahtelee maahan mutta tänä vuonna aloitellaan jo vähän aikaisemmassa vaiheessa. Syynä on nimittäin puun lehdet. Ne pirunperkeleet ei pysykkään niissä puissa ympäri vuoden vaan tipahtelevat maahan. Kukapa olisi uskonut. Ja raiteille niin, jotta jäätyvät kiinni kiskoihin. Ja taas on koko helvetin soppa valmis. Työmatka piteni tänä aamuna n. 20 minuutilla.

Odotettavissa jälleen kerran mahtava talvi VR junaliikenteen parissa. <3

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010101312511342_uu.shtml
 
Noniin. Tänään se odotettu jokavuotinen "junat ei kulje sääolosuhteiden takia" rumba alkoi. Yleensähän tämä tapahtuu "vasta" kun ensilumet tipahtelee maahan mutta tänä vuonna aloitellaan jo vähän aikaisemmassa vaiheessa. Syynä on nimittäin puun lehdet. Ne pirunperkeleet ei pysykkään niissä puissa ympäri vuoden vaan tipahtelevat maahan. Ja raiteille niin, jotta jäätyvät kiinni kiskoihin. Ja taas on koko helvetin soppa valmis.

Odotettavissa jälleen kerran mahtava talvi VR junaliikenteen parissa. <3

:) Suosittelen vakavasti harkitsemaan ruuhkassa kykkimistä omassa pikku kotilossa. Aamulla auto pistokkeesta, lämpimään autoon, Radio Rock päälle ja ruuhkaan jonottamaan. Aina kun rupeaa vituttamaan, voi vaan muistella sitä vitutuksen määrää mikä oli kun venaili munat jäässä jossain asemalla junia, jotka ei välttämättä koskaan tulleetkaan ja infoa ei kuulunut mistään. Työmatka ruuhkista riippumatta on kestoltaan aika vakio, välillä menee vähän kauemmin, mutta välillä taas pääsee nopeammin, joten keskiarvollisesti heitot on pieniä ja kun hommaan tottuu on helpompi olla ajallaan kotona jos on jotain tärkeää.

Mutta ei minun oikeastaan pitänyt tuota tulla tänne kirjoittamaan, vaan tätä: http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101029451

Mitenhän vaikuttaa raideliikenteen sujumiseen, vai vaikuttaako mitenkään? No, eilen julkaisivat siis tuon YT-uutisen ja tänään junat heti sutiin. Ei tietenkään liity nämä asiat suoraan toisiinsa, mutta jotain hupaisaa silti näen asiassa.
 
Back
Ylös Bottom