VR

Niin no, noille lehdille nyt ei voi mitään. Itse olen vuosia sitten työskennellyt junamiehenä, en tosin vr palveluksessa. Ja kyllähän ne lehdet tekee asioista syksyllä aika kinkkisiä. Lähinnä vaunujen kasaaminen ja vaihtotyö on liukkailla hitaampaa.

edit: typoja
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nykysin noita lehtiäkin puissa varmaan enempi kuin joskus. Myöhästelyt voikin laittaa ilmastonmuutoksen piikkiin? Onneksi tarvii junalla liikkua minnekään, vaikka radan varrella asunkin.
 
:) Suosittelen vakavasti harkitsemaan ruuhkassa kykkimistä omassa pikku kotilossa. Aamulla auto pistokkeesta, lämpimään autoon, Radio Rock päälle ja ruuhkaan jonottamaan. Aina kun rupeaa vituttamaan, voi vaan muistella sitä vitutuksen määrää mikä oli kun venaili munat jäässä jossain asemalla junia, jotka ei välttämättä koskaan tulleetkaan ja infoa ei kuulunut mistään. Työmatka ruuhkista riippumatta on kestoltaan aika vakio, välillä menee vähän kauemmin, mutta välillä taas pääsee nopeammin, joten keskiarvollisesti heitot on pieniä ja kun hommaan tottuu on helpompi olla ajallaan kotona jos on jotain tärkeää.

Mutta ei minun oikeastaan pitänyt tuota tulla tänne kirjoittamaan, vaan tätä: http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101029451

Mitenhän vaikuttaa raideliikenteen sujumiseen, vai vaikuttaako mitenkään? No, eilen julkaisivat siis tuon YT-uutisen ja tänään junat heti sutiin. Ei tietenkään liity nämä asiat suoraan toisiinsa, mutta jotain hupaisaa silti näen asiassa.

Olen aivan samoilla linjoilla. Omassa autossa istuskelu on huomattavasti mukavampaa kuin hytistä pakkasessa venailemassa junia. Itse jouduin väkipakosta juuri pahimpien pakkasten aikaan viime talvena käyttämään vr:n paskoja junia. Ajokortti lähti hyllylle 3kk:n ajaks, ja siinä tuli junat ja dösät tutuks. Ei ole ikävä niitä aikoja sitten yhtään.

Ja yksityisautoilu on vastoin vihreitä arvoja, joka tekee hommasta todella mieluista.

Ja tuohon VR-radan irtisanomisjuttuun voi vaan todeta, että ei tuu olemaan helppoa. Talvella tulee uutisissa taas pätkää, kun haastatellaan asemalla vittuuntuneita matkustajia, jotka ovat myöhässä töistä ainakin sen kaksi tuntia....
 
Amen.

Ja sitten liikenne- ja viestintäministeri pyytää VR:ltä jonkun selvityksen, jonka ehkä jopa joskus saakin ja sitten todetaan että sama meno ei saa enää toistua, mutta mikään ei käytännössä muutu (paitsi että tulee kesä ja junat saattaa kulkea, ainakin ruuhka-ajan ulkopuolella, melkein aikatauluissaan) ja looppi senkun pyörii vuodesta toiseen.

Hitto kun ois varaa parempaan autoon, niin ois työmatkat kyllä ihan luksusta.
 
Se on kyllä ihan yhtä vttumaista istua autossa ruuhkassa. Mulla kun alkaa työpäivä kello 8 ja loppuu kello 16, eli just pahimpaan ruuhka-aikaan olen liikkenteessä. Pasilasta ulospääseminen autolla kello 16:00 -> lycka till. Ei kestä hermo. Eli junilla aion kulkea jatkossakin, vaikka jo tiedän että vituiks menee. En usko että junaliikenne toimii viime talven katastrofia paremmin.

Autolla ruuhkassa -> järjetön vtutus.
Naama jäässä asemalla odottamassa junaa -> järjetön vtutus.

Talvi. <4
 
Onneksi täytyy vain muutaman kerran kuussa käydä pendolinolla työreissu Helsingissä, oli meinaan viime reissu sen verta hubaa. Lähdetään nyt siitä että nykyäänhän et saa mistään enää ostettua lippuja, eli vanhaan hyvään tapaan et siltä lipunmyyjältä voi pyytää kivaa rauhallista paikkaa missä saat torkkua. Lipun saat arvottua automaatista jos ne sattuu toimimaan. Nämä uudet vihreät paskat joita vr kutsuu lippuautomaateiksi eivät ainakaan oman kotikaupungin asemalla ole toimineet vielä kertaakaan. Vanha automaatti toimi kesät talvet vaikka luukusta olisi kussut sisään. Mutta tämä on sitä edistystä. No onneksi työpuhelimeen sai netin kautta lipun, ongelma ratkaistu.

Aamulla junaan ja juna saapuu jopa ajoissa Helsinkiin. Tästä tulee vielä hieno päivä.... ja vitut.

Palaveri venyy ja kovalla kiireellä asemalle lippua ostamaan. Asemalla toimii ainoastaan yksi lippuautomaatti jolle on 15 metrin jono. Lippuluukulle on jonossa numeroiden mukaan n. 50 ihmistä. Jes!! No kännykkä pelastaa taas. Ei muuta kun pendolinoon ja kohti kotia. Ei sittenkään, juna hyytyy Hämeenlinnaan ja 40 min odottelun jälkeen porukka komennetaan laiturille. Pienen odottelun jälkeen juna toimiikin yllättäen ja porukka takaisin kyytiin. Tampereen vaihtoeyhteys meni tietysti menójaan ja täytyy kiltisti odotella seuraavaa. Ai niin, pendolinon vessa ei tietenkään toiminut ja hannasta ei tullut vettä, kusin kuitenkin.

Ei muuta kun jatkoyhteydellä kohti kotia, mutta mutta, sitten odotellaankin pysäkillä vastaantulevaa junaa (PENDOLINOA!) joka on myöhässä. Eli lopulta päästään kotiin kivasti rapiat 2 h myöhemmin kuin piti.
 
Amen.

Ja sitten liikenne- ja viestintäministeri pyytää VR:ltä jonkun selvityksen, jonka ehkä jopa joskus saakin ja sitten todetaan että sama meno ei saa enää toistua, mutta mikään ei käytännössä muutu (paitsi että tulee kesä ja junat saattaa kulkea, ainakin ruuhka-ajan ulkopuolella, melkein aikatauluissaan) ja looppi senkun pyörii vuodesta toiseen.


VR:n toiminnasta huomaa helposti millaista meininki herkästi on kun ei ole kilpailijoita. Olosuhteet ovat olleet Suomessa samat "jonkun" aikaa ja taitaa homman henki olla se, että "on täs kuitenkin pärjätty tähänkin asti". Mitäpä sitä mitään muuttamaan kun ei ole pakko.. Ainahan sitä voi tosiaan pahoitella viivästyksiä..
Onneksi ei junaa ei ole pakko käyttää, muuten kuin ehkä lomareissuilla. Eli ei siis silloinkaan.
 
Ensimmäinen, tai ainakin ensimmäisiä pakkasaamuja, ja heti junissa ongelmia:

"Perjantai 22.10.2010 klo 09.07

Junaliikenne on ruuhkautunut Helsingin ja Pasilan välillä aamulla.

Viivästykset johtuvat sähköjunan oven vioittumisesta Tikkurilan asemalla. Junien myöhästyminen on koskenut pääasiassa lähiliikenteen junia.

Ongelmat junaliikenteessä alkoivat hieman ennen aamukahdeksaa. Liikenneviraston mukaan ruuhka on jo alkanut helpottua"


Lupailee hyvää talvea ajatellen :rock:
 
No nyt on "kausi" taas lähtenyt kivasti käyntiin. Peurat hyppii tiellä, kiskot katkeilee, junakuskit on hukassa tai sitten vaan lumipyry tai pakkanen seisottaa uljaita junia raiteilla. :D

Mut eiköhän tää taas tästä (pahene).
 
Joo ja kaikkiin otsikoihin kannattaa uskoa sokeasti. Voin kertoa, että ainakin puolet uutisoinnista on sontaa(siis noista ongelmien syistä). Vois sanoa, että yksi melkein kaikissa myöhästymisissä on nykyään syynä rataverkon paska kunto, huonot vaihteet/turvalaitteet/ohjausjärjestelmä jne. Tottakai junissakin on joskus ongelmia(eikö kaikissa teknisissä laitteissa ole), mutta niiden aiheuttamat myöhästymiset on marginaalisia. Ehkä me vielä joskus saadaan toimiva julkinen liikenne, kunhan ensin ymmärretään ohjata rahaa sen kehittämiseen.
 
Otsikoihin?

Kuule, nyt ei ollut kyse mistään otsikoista, vaan ihan "in the real life" -kokemuksista. Otsikoita en oo ees viittinyt paljoa kattella. Muutenkin, ei noissa myöhästymisissä ja VR:n / rataverkon ongelmissa taida enää uutiskynnys ylittyä, kun junat on taas viimeiset pari viikkoa tainneet mennä ihan omilla aikatauluillaan ja välillä täysin ilmankin niitä, eli siis jättäneet menemättä.

Nojoo, ehkä se maailma on kivemman näkönen paikka VR-lasit silmillä.
 
Näinpä ku näkee oikeat syyt. Jos et tajua oikeita syitä jatkuville ongelmille, niin sillehän ei voi mitään. Ja ne siis on rataverkon huono kunto+vanha ohjausjärjestelmä/ratalaitteet, sit tulee vasta vanha kalusto jne. ja näihinhän vaikuttaa tietysti tälläiset ilmatkin, esimerkiksi junien yhteen kytkemiset onnistuu todella huonosti kun lumi ja jää pakkaantuu puskimiin. Siinä menee aikaa, kun saat hakattua/harjattua ne pois ja juna jää myöhään. Ja tämäkin johtuu tiukoista kääntymisajoista, ennen ei ollut heti tollasia ongelmia ku kaikkeen oli varattu aikaa enemmän. Mut näitä asioita on turha rueta selittelee, koska siinä menis todella pitkään ennenkuin kaikki ongelmia aiheuttavat syyt saisi kerrottua. Fakta vaan on, että liikenteenohjauksesta johtuu tällä hetkellä melkein kaikki junaliikenteen ongelmat ja sen takana on valtio ja sen tiukat budjetit. Ja VR:llä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Ja sille, että peura tms hyppää eteen ei voi kukaan mitään, kai sä nyt sen tajuat??? Joskus elukatkin hajottaa junia aiheuttaen ilmavuotoja.
 
Näinpä ku näkee oikeat syyt. Jos et tajua oikeita syitä jatkuville ongelmille, niin sillehän ei voi mitään. Ja ne siis on rataverkon huono kunto+vanha ohjausjärjestelmä/ratalaitteet, sit tulee vasta vanha kalusto jne. ja näihinhän vaikuttaa tietysti tälläiset ilmatkin, esimerkiksi junien yhteen kytkemiset onnistuu todella huonosti kun lumi ja jää pakkaantuu puskimiin. Siinä menee aikaa, kun saat hakattua/harjattua ne pois ja juna jää myöhään. Ja tämäkin johtuu tiukoista kääntymisajoista, ennen ei ollut heti tollasia ongelmia ku kaikkeen oli varattu aikaa enemmän. Mut näitä asioita on turha rueta selittelee, koska siinä menis todella pitkään ennenkuin kaikki ongelmia aiheuttavat syyt saisi kerrottua. Fakta vaan on, että liikenteenohjauksesta johtuu tällä hetkellä melkein kaikki junaliikenteen ongelmat ja sen takana on valtio ja sen tiukat budjetit. Ja VR:llä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Ja sille, että peura tms hyppää eteen ei voi kukaan mitään, kai sä nyt sen tajuat??? Joskus elukatkin hajottaa junia aiheuttaen ilmavuotoja.

Juurikin näin :thumbs: ...eikö se ole kaikkein parasta, että niillä junilla pääsee turvallisesti matkustamaan.
 
Miksei samantien lisää aikatauluihin sitä talvilisää, jolloin joku saattaisi olla iloinen, kun ollaankin joku talvi aikataulussa, ja joku EHKÄ joku talvi kerran yllättyä suuresti, kun ollaan 2min etuajassa! Sen lisäksi, voisi pidentää vuoroväliä. Jos väli on 10min, pistää 11min kaikkiin tällaisiin. Ei tule sitä AINAISTA "hyvät matkustajat, joudumme hetken ajan odottamaan, sillä päärautatieasemalla on ruuhkaa" tms.

P.s. Tulin tänään Tapanilasta kohti tätä Helsinki Ctä ja I-juna oli oikeasti valehtelematta asemalla 15s etuajassa! wow. Eipä ole koskaan ennen törmätty tällaiseen. Samoin I juna tikkurilaan oli ainakin minuutin etuajassa, sillä en nähnyt asemalla 18.17 lähtenyttä junaa missään, kun tulin 18.16 asemalle odottelemaan ;)
 
Näinpä ku näkee oikeat syyt. Jos et tajua oikeita syitä jatkuville ongelmille, niin sillehän ei voi mitään. Ja ne siis on rataverkon huono kunto+vanha ohjausjärjestelmä/ratalaitteet, sit tulee vasta vanha kalusto jne. ja näihinhän vaikuttaa tietysti tälläiset ilmatkin, esimerkiksi junien yhteen kytkemiset onnistuu todella huonosti kun lumi ja jää pakkaantuu puskimiin. Siinä menee aikaa, kun saat hakattua/harjattua ne pois ja juna jää myöhään. Ja tämäkin johtuu tiukoista kääntymisajoista, ennen ei ollut heti tollasia ongelmia ku kaikkeen oli varattu aikaa enemmän. Mut näitä asioita on turha rueta selittelee, koska siinä menis todella pitkään ennenkuin kaikki ongelmia aiheuttavat syyt saisi kerrottua. Fakta vaan on, että liikenteenohjauksesta johtuu tällä hetkellä melkein kaikki junaliikenteen ongelmat ja sen takana on valtio ja sen tiukat budjetit. Ja VR:llä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Ja sille, että peura tms hyppää eteen ei voi kukaan mitään, kai sä nyt sen tajuat??? Joskus elukatkin hajottaa junia aiheuttaen ilmavuotoja.

Tätähän mä justa sanoin, et on se maailma kovin erinäkönen paikka VR-lasit naamalla. Sä näet ne syyt ja tiedät ehkä mitä pitäis muuttaa/korjata et homma toimis.
Asiakas näkee kuitenkin vain junien myöhästelyt, kokee munien jäätymisen asemalla värjötellessään, maksaa joka vuosi kk-lipusta yhä korkeampaa ja korkeampaa hintaa jne. Lisäksi on pakko todeta, että OMASTA MIELESTÄNI koitat nyt vähän turhan paljon pistää rataverkon piikkiin. Kyllä ne junien ovet/jarrut on tänä ja menneinä talvina myöskini jäätymisillään aiheuttaneet myöhästymisiä ja raiteille jäämisiä aikamoisen määrän.

Miksei VR-hyvitä kk-lipuisa mitään takaisin jos suurin osa junista on myöhässä (tarkoitan nyt ruuhka-ajan lähiliikennettä, jolla ihmiset kulkee duuneihin)?


Ja aiheeseen liittyvä uutinen tältä päivältä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010121112850276_uu.shtml

"Joulukuussa kulkeneista lähijunista on ollut myöhässä jopa 18 prosenttia, kertoo päivän Helsingin Sanomat.

Tulos jää kauaksi yhtiön tavoitteesta saada 97,5 prosenttia lähijunista ja 90 prosenttia kaukojunista pysymään aikataulussaan.

VR-Yhtymän johtaja Antti Jaatinen matkustajaliikennedivisioonasta kertoo lehdessä VR:n suorituksen silti olleen parempi tänä kuin viime talvena: viime helmi-maaliskuussa vain kaksi junaa kolmesta oli nimittäin perillä ajoissa."

VR:n Antti Jaatiselle sanoisin, että kyllä tää talvi tästä vielä pahenee ja viime talven myöhästymisennätykset on vielä lyötävissä. Katellaan nyt sinne ens helmi-maaliskuuhun ja kysellään sitten uudelleen.
 
Miksei samantien lisää aikatauluihin sitä talvilisää, jolloin joku saattaisi olla iloinen, kun ollaankin joku talvi aikataulussa, ja joku EHKÄ joku talvi kerran yllättyä suuresti, kun ollaan 2min etuajassa!

Sanoppa se päättäjille(Helsingin Seudun Liikenne ym. tahot). Arvaa onko VR:n(ja HKL:n ym.) työntekijöiden tauot unohdettuja näin talvisaikaan, ei se kuule helppoa ole kun ihmiset purnaa ja tavalliset työntekijät ei voi asioille yhtään mitään. Ylempänä ne päätökset tehdään aikatauluista ja muista liikenteeseen vaikuttavista tekijöistä. Ja kokoajan tapellaan asioista kun talo kiristää kokoajan kaikkea, eli toisin sanoen varautuu kilpailutukseen. Mistä taas ei nykyisellä rataverkkokapasiteetilla tai kunnolla ole muuta kuin haittaa.

P.s. Tulin tänään Tapanilasta kohti tätä Helsinki Ctä ja I-juna oli oikeasti valehtelematta asemalla 15s etuajassa! wow. Eipä ole koskaan ennen törmätty tällaiseen. Samoin I juna tikkurilaan oli ainakin minuutin etuajassa, sillä en nähnyt asemalla 18.17 lähtenyttä junaa missään, kun tulin 18.16 asemalle odottelemaan ;)

Kyllä junat on ajallaan tai jopa puoli minuuttia etuajassa Helsinkiin tultaessa, jos kaikki on mennyt niinkuin pitää. Eli että on ajon sallivaa väriä sinne asti, ihmiset ei törttöile asemilla ja tietenkin että juna on pelannut. Paljoa ei ole mahdollista tulla etuajassa, kyllä ne aikataulut on laskettu nykyään niin tiukoiksi.

Tätähän mä justa sanoin, et on se maailma kovin erinäkönen paikka VR-lasit naamalla. Sä näet ne syyt ja tiedät ehkä mitä pitäis muuttaa/korjata et homma toimis.
Asiakas näkee kuitenkin vain junien myöhästelyt, kokee munien jäätymisen asemalla värjötellessään, maksaa joka vuosi kk-lipusta yhä korkeampaa ja korkeampaa hintaa jne. Lisäksi on pakko todeta, että OMASTA MIELESTÄNI koitat nyt vähän turhan paljon pistää rataverkon piikkiin. Kyllä ne junien ovet/jarrut on tänä ja menneinä talvina myöskini jäätymisillään aiheuttaneet myöhästymisiä ja raiteille jäämisiä aikamoisen määrän.

Nyt puhut jo asiaa, tottakai ihmiselle pitäs kertoa oikeat syyt perin pohjin, mutta näköjään se on liian vaikeaa. Kyllä osa joka päivä matkaajista tietää oikeat syyt ja senkin että onko se nyt niin kauheaa myöhästyä vaikka esim. vartti duunista tällästen kelien aikaan(joissain maissa ei edes lähdetä töihin ku myräkkä iskee)...?
Osa myöhästymisistä johtuu junien oviongelmista, jarrujen jäätymisistä ja vielä yhdestä vanhan kaluston tyyppiviasta, mutta ne on kuitenkin todella pieni osa kokonaispaketissa. Edelleen; rataverkossa ne puutteet on. Tilaa on liian vähän(lähiliikennealue), laitteet vanhoja, rataverkko yleisestikin huonossa kunnossa.
 
Back
Ylös Bottom