VR

Meille äärimmäisen tärkeät yhteiskunnan palvelut on yksityistetty ja ulkoistettu niin, että yritysten tahto tuottaa palveluita on laitettu kakkossijalle rahan tekemisen rinnalla.

Totta joka sana!

Myöhästelyn lisäksi eniten verenpainetta nostaa VR:n aivan onneton tiedottaminen.

Edelleen, kuulutukset, infonäytöt sun muut hoitaa ihan muu firma kuin VR.

Höpöhöpö - mitään tarvetta ei ole tulosta tehdä. Osakeyhtiö toteuttaa juuri sitä strategiaa mitä omistajat haluavat, ja pääasiallinen omistaja kun on valtio niin on aivan valtion päätöksessä minkälaista strategiaa yrityksessä tavoitellaan.

Ja se on tuloksen tuottaminen, usko nyt jo.

Turha yrittää erottaa VR:ää ja Ratahallintoa - valtio siellä kuitenkin päätöksentekijänä on ja samat herrat saman pöydän ääressä tekemässä ratkaisuja. Tälläkertaa vain on päätetty säästää lumenluojien palkoissa, ja se jos näkyy. Mitään erikoista ei ole siinä että taivaalta tulee lunta, ja vaihteet pitää putsata - kyse on vain riittävästä henkilöstön määrästä ja/tai vaihteiden suunnittelusta.

Ei muuten ole, eri firmoja ne on ja erilaiset tavoitteet. VR:lle tulee melko varmaan kohta kilpailijaa, Ratahallinolle ei todellakaan.

Ihan löytyy faktat VR:n sivilta. Eli kyllä se on ihan VR:n vika jos radat ei ole kunnossa. Eikä 100% valtion omistuksella vertailu ihan pörssi yhtiöihinkään käy...

Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta:
VR tuottaa näitä palveluita, Ratahallintokeskus ostaa niiltä tai keltä tahansa radan rakentamista, huoltoa, korjausta jne. Esim. Ilmalan varikkoa uusivat tällä hetkellä virolaiset, ei VR Rata. VR:llä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, montako ukkoa siellä tekee töitä tai miten monta harjaukkoa siel nytkin on. Ratahallintokeskus ostaa palvelun ja näin ollen päättää mistä maksaa. Ei todellakaan omista valtio VR:stä 100%, mistä sä vedät näitä juttujas...:eek:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta:
VR tuottaa näitä palveluita, Ratahallintokeskus ostaa niiltä tai keltä tahansa radan rakentamista, huoltoa, korjausta jne. Esim. Ilmalan varikkoa uusivat tällä hetkellä virolaiset, ei VR Rata. VR:llä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, montako ukkoa siellä tekee töitä tai miten monta harjaukkoa siel nytkin on. Ratahallintokeskus ostaa palvelun ja näin ollen päättää mistä maksaa. Ei todellakaan omista valtio VR:stä 100%, mistä sä vedät näitä juttujas...:eek:

Eli perkeleen liikenneministeri on suurin konna tässä kuviossa!
 
Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta:
VR tuottaa näitä palveluita, Ratahallintokeskus ostaa niiltä tai keltä tahansa radan rakentamista, huoltoa, korjausta jne. Esim. Ilmalan varikkoa uusivat tällä hetkellä virolaiset, ei VR Rata. VR:llä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, montako ukkoa siellä tekee töitä tai miten monta harjaukkoa siel nytkin on. Ratahallintokeskus ostaa palvelun ja näin ollen päättää mistä maksaa. Ei todellakaan omista valtio VR:stä 100%, mistä sä vedät näitä juttujas...:eek:

"Valtio omistaa koko VR-konsernin emoyhtiön VR-Yhtymä Oy:n osakekannan."

http://www.vr-konserni.fi/fi/index/vr_konserni/Konserninrakenne.html

Ja vieläkin se on VR:n vika jos junat ei kulje ajallaan. Siihen ei omistajapolitiikka auta.

Mä vielä jollain tasolla ymmärrän tämän talven ongelmat, mutta kun se on tuota samaa sähläystä vuodenajasta riippumatta..
 
Ja se on tuloksen tuottaminen, usko nyt jo.
http://www.vr-konserni.fi/fi/index/vr_konserni/Konserniesittely/Strategisettavoitteet.html

Strategia on aivan valtion päätettävissä. Valtion omistuksessa VR:n ensisijainen tavoite ei tulisi olla voittoa tekevä, vaan tuottaa palveluita - aivan sama sitten mikä yrityspohja yrityksessä on taustalla. Ja niinhän tuolla lukeekin - olla kannattava, ei "tehdä tulosta".

Mitä muuten tarkoitat tuloksen tekemisellä? Mitataanko tulos kuskattuina ihmisinä per vuosi, vai kenties liikevoittona euroissa?
 
Ja vieläkin se on VR:n vika jos junat ei kulje ajallaan. Siihen ei omistajapolitiikka auta.
Mä vielä jollain tasolla ymmärrän tämän talven ongelmat, mutta kun se on tuota samaa sähläystä vuodenajasta riippumatta..

No jos olet noin tyhmä, niin antaapa olla. Ei mene perille niin ei. Samaa sähläystä vuodenajasta riippumatta, no joo jos täydellistä ajassa pysymistä tavoittelet...http://www.rhk.fi/radan_kaytto/kauko-ja_lahiliikenteen_tasmall/
Suomi muuten sijoittui 2. ku eri maiden junaliikennettä verrattiin, vain Sveitsi ole edellä.


http://www.vr-konserni.fi/fi/index/vr_konserni/Konserniesittely/Strategisettavoitteet.html

Strategia on aivan valtion päätettävissä. Valtion omistuksessa VR:n ensisijainen tavoite ei tulisi olla voittoa tekevä, vaan tuottaa palveluita - aivan sama sitten mikä yrityspohja yrityksessä on taustalla. Ja niinhän tuolla lukeekin - olla kannattava, ei "tehdä tulosta".

Mitä muuten tarkoitat tuloksen tekemisellä? Mitataanko tulos kuskattuina ihmisinä per vuosi, vai kenties liikevoittona euroissa?

Liikevoittoa ja sitä on VR tehnyt. Vaan ei tee enää, ainakaan tänä vuonna. Kaikki osakeyhtiöt pyrkivät tekemään voittoa, se on vaan fakta. Osakkeiden omistajat niin vaativat.
 
Ei todellakaan omista valtio VR:stä 100%, mistä sä vedät näitä juttujas...:eek:

No kuule ihan VR:n sivuilta. Aika selvällä suomen kielellä tuolla lukee:

VR-konserni on Suomen valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, joka perustettiin vuonna 1995 jatkamaan Valtionrautateiden toimintaa
http://www.vr-konserni.fi/fi/index/vr_konserni/Konserniesittely.html

Voitko ystävällisesti kertoa lähteen kanssa VR:n omistajat jos kerran tuo virallinen tieto ei pidä paikkaansa.
 
Nopea guugletus kertoo:

"VR-Yhtymä Oy on Suomen valtion omistama rautatieliikenneyhtiö, ja se harjoittaa henkilö- ja tavaraliikennettä Suomessa. VR-Yhtymä jakautuu edelleen useisiin yhtiöihin, joista merkittävimpänä kokonaisuutena Transpoint-yhtiöt. VR-Yhtymä Oy jakautuu edelleen VR Henkilöliikenteeseen ja VR Logistiikkaan. Tytäryhtiöt VR Osakeyhtiö, Oy VR-Rata Ab, Oy Pohjolan Liikenne Ab, Avecra Oy, Corenet Oy.

VR-Yhtymä Oy on liikennöitsijä tai rautatieyritys, kun taas Ratahallintokeskus on rataverkon haltija. Muidenkin liikennöitsijöiden mahdollisesti päästessä liikennöimään rataverkolla RHK:n ja VR:n erilaiset roolit korostuvat jatkossa entistä voimakkaammin."

"Rautateiden turvallisuudesta ja toimivuudesta vastaa liikenne- ja viestintäministeriön alainen Liikenteen turvallisuusvirasto."
 
Kannattaa ottaa huomioon yksi yleinen myöhästymisten syy, joka on matkustajaturvallisuuden maksimointi. Junaliikenteessä on Suomessa niin kovat turvallisuusvaatimukset, että nekin usein omalla tavallaan aiheuttavat junille myöhästymisiä. Laitteisiin ja rataan tulevissa vikatilanteissa junien nopeudet pudotetaan minimiin tai niiden kulku pysäytetään kokonaan. Junia ei myöskään ajateta samalla ratapätkällä kun minimissään kilometrin-parin päähän toisistaan. Riski että tapahtuisi samanlainen onnettomuus kuin esim. Belgiassa jokunen aika sitten on lähestulkoon nolla. Matti Meikäläinenhän ei näistä jutuista juuri mitään yleensä tajua, kunhan istahtaa junanvaunuun ja kiroilee kun taas mennään hitaasti tai seistään paikoillaan, vaikka mitään erikoista ei ikkunasta näy.
 
Eniten ihmetyttää miksi niillä ei ole mitään vehjestä vaihteiden putsaukseen, vain mies ja lapio? Ei luulisi olevan vaikea virittää johonkin mönkkäriin rautapyörät ja harjakone keulalle. Melko avutonta.

Mönkkäri varmasti olisi liian pieni ja kevyt vehje ratatöihin. Kaivinkoneisiin/pyöräkoneisiin liitettyjä harjalaitteita löytyy, mut valitettavasti ei joka vaihteelle ja niiden liikuttaminen pitempiä matkoja vie paljon aikaa..
 
Terveisiä täältä työpaikalta. Tänne pääseminen oli kyllä taas melkoisen tuskan takana. Ensin vartin odottelu Espoossa, junalla Huopalahteen ja siinä saikin odotella jo 35 minuuttia. Perusteellisen empiirisen tutkimuksen jälkeen voin kertoa, että tuolla on helvetin kylmä.

Yhtään kuulutusta ei tullut koko aikana ja aikataulunäytöt Huopalahdessa näyttivät eri aikoja, toinen M-junan ja toinen A-junan aikataulua. Hienosti vedetty taas.
 
VR:llä ei mene lujaa tällä hetkellä :hyper:

Käytän Helsingin lähijunaa päivittäin, se ei ole ollut kertaakaan ajallaan viimeisen 2kk aikana. Onhan se lumi ja pakkanen tietysti ihan uusia asioita tässä maassa.

Ihan sama koska sinne asemalle menee ni taulussa on joku muutettu tai väärä aika. Tai oikea aika (mutta juna ei tule). Monesti junaan ei ole edes mahtunut kaikki, vaan suuri osa on jäänyt pakkaseen odottamaan seuraavaa junaa. Joka ei tietysti tule ajallaan sekään.
 
Hehe, kävin tuossa hakemassa kahvia ja pari täti-ihmistä päivitteli myös tätä junasotkua. Olivat odotelleet Pasilassa tuota samaista M-junaa jonka takia vietin aamuni pakkasessa seisten. Toinen oli käynyt siellä VR:n kopissa kysymässä että msisä se juna viipyy, niin virkailija oli pokkana sanonut että se kulkee 10 minuutin välein..
(Asiasta tietämättömille kerrottakoon tässä välissä, että tuo juna on ollut poikkeusaikataululla liikenteessä koko viikon, eli vuorovälit ovat 20 min tai tänä aamuna 60min.)

Tätihän tästä pillastui ja informoi virkailijaa poikkeusaikataulusta, johon tämä vastasi että juna tulee aivan juuri, koska aikataulunäyttö vilkuttaa jo lähtöaikaa, kuten se oli tehnyt jo vartin verran.

Että näin. Aika hienoa, että joku voi olla töissä VR:llä, vieläpä Pasilan asemalla ja olla silti noin kuutamolla.. Luulisi että jostakin olis väkisinkin kantautunut korviin että junat nyt on pikkasen eri aikataululla liikenteessä.
 
Koko 80-luvun käyttänyt tuota M-junaa ja en muista että olisi ollut mitään ongelmia sen kulussa silloin. Nykyään asuu onneksi metron varressa ja metrohan toimii kyllä myös maan päällisillä osuuksilla :)
 
Mä olen tosi onnellinen, ettei mun ole enää muutamaan vuoteen tarvinnut kulkea junalla kouluun/töihin. Aion pitää jatkossakin huolen siitä, että en enää ikinä muuta sellaiseen paikkaan asumaan että mun pitäis kulkea päivittäin junalla! Pari kertaa kuukaudessa käyn mun vanhempien luona toisella paikkakunnalla by train, ja jo siinäkin on hermoissa pitelemistä.
 
Nyt jänskättää. Perjantaille varattu junalippu Jyväskylästä pääkaupunkiseudulle PENDOLIINOON :D Veikkaisin, että oli pahemman laatuinen virhe, mutta pakko mennä, ei auta... Ensi viikolla pitäisi vielä päästä pääkaupunkiseudulta pohjoiseen ja sieltä takaisin Jyväskyään viikon loppupuolella. Pitänee varautua ihan kaikkeen, kun Vr:stä on kyse... :jahas:
 
Tää on jännää, itse kärsin VR:n ongelmista vuosi tolkulla ja vuodenajasta riippumatta. Nyt nää ongelmat ovat tietenkin pahentuneet ja homma on levähtänyt totaalisesti käsiin, mutta jotain hyvääkin on tullut eli se että nää ongelmat ovat nousseet otsikoihin. Mutta kun asumme suomessa, niin Liikenne- ja viestintäministeri pyytää selvityksen VR:ltä ja sen jälkeen homma unohdetaan ja toivotaan ettei ens talvena sada lunta, tai keväällä kasva puihin lehtiä, jotka sitten tippuu raiteille.

Se on kyllä jännää, ne raiteet näyttää aina ihan puhtailta lehdistä, mutta junat kyllä oikeasti välillä sutii. Ainakin rantaradalla.
Mut nyt olen pari kk ajellut autolla duuniin ja on se mukavampaa istua lämpimässä autossa ja kuunnella radiota, kuin seisoa tuulessa ja tuiskussa ja miettiä missähän vitussa se juna luuraa. Sitä leikkiä sai leikkiä jo ihan tarpeeksi.

Oiskohan syytä karsia lähiliikenne raiteilta minimiin ja panostaa varat kehäteiden ja pääväylien pikaiseen parantamiseen. Kehille kaks kaistaa lisää ja valot vittuun ja rekkaliikenteelle/busseille oma kaista johon voivat hajoilla mielensä mukaan, niin kukaan ei enää ees muista VR:n tarjoamaa "palvelua" parin vuoden päästä...
 
Meillä liput Helsinki-Oulu junaan tänään, olen jo varautunut henkisesti siihen että kaikki kusee.
 
Minä en ymmärrä miksi ihmiset ei käytä busseja kun kerran junat kusee, mielummin sit odotellaan 6 tuntia jossain asemalla.
 
Jos on kilometriä pidempi bussireitti ni ei nekää kule ajallaan. Seisoin just pakkasessa vajaa 30min odottamassa bussia, pysäkillä jonka aikataulun mukaan bussjea kulkee 10min välein. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, oisko ollu 50. kerta?
 
Back
Ylös Bottom