VR

Haluan vielä painottaa, etten mä VR:n rivihenkilöstöä syytä mistään. Hyvää palvelua olen aina saannut, eivätkä he isoja linjoa vetele, vaan koittavat varmasti parhaansa mukaan hoitaa hommat.

VR:n omistajapolitiikkaa, kalustohankintoja, lipun hintoja ja ratahallintokeskuksen ongelmia enemmän yritin arvostella.

Vartin myöhästymiset nyt ei niin kauheita ole, mutta kyllä nekin rupeaa vituttamaan jos niitä mahtuu viikkoon 5-10kpl, eli jokaiselle vuorolle mitä duunimatkalainen käyttää. Kaikkien kannalta, eikä siis missään nimessä vähiten VR:n työntekijöiden, olisi kiva saada hommaan joku roti. Erilliset talviaikataulut vois olla ihan hyvä ratkaisu. Talviaikataulut ja talvihinnat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä osa joka päivä matkaajista tietää oikeat syyt ja senkin että onko se nyt niin kauheaa myöhästyä vaikka esim. vartti duunista tällästen kelien aikaan(joissain maissa ei edes lähdetä töihin ku myräkkä iskee)...?

Tätä on tullut itsekin pienessä päässäni pohdittua. Mikä siinä on niin vaikeaa huonoilla keleillä varata enemmän aikaa liikkumiseen? Näinhän joutuu tekemään aivan jokaisella liikennevälineellä liikkuessa (esim bussit ovat paljon useammin myöhässä kuin junat näin perstuntumalla heitettynä). Useammankin kerran olen kuullut matkustajien ääneen purnaavan miten myöhästyvät tärkeästä palaverista tai muusta tapaamisesta, kun juna on myöhässä kymmenisen minsaa. Jos lähtee huonolla kelillä sekuntiaikataululla liikenteeseen, niin myöhästymisen syy on paljon lähempänä kuin kiinni jäätyneessä vaihteessa. Ainakaan itse en millään kulkuvälineellä liikkuessa, oli hyvä tai huono keli, lähde ilman pelivaraa esimerkiksi tärkeään tenttiin. Tietysti joskus hyvin harvoin hyväkään pelivara ei riitä, enkä väitä että itsekään silloin pelkkää hymyä olisin.

edit. Tuo talviaikataulu voisi olla ihan hyvä ratkaisu. Esim pääradalla aamuruuhkassa menee I- ja K-junat molemmat 10min vuorovälillä, eli rataa pyyhkii 5min välein juna. Monesti kuulee junakuskin kuuluttavan että myöhästytään vähän koska radalla on ruuhkaa. Voisiko tähän olla ratkaisuna että I ja K korvattaisiin N-junalla, joka menisi vaikka 8min välein? 4 minuuttia taitaa sillä matka-aika pidentyä Keravalta lähdettäessä, eli mitään merkittävää eroa ei ole.
 
Toi pelivara on vähän huono neuvo. Tottakai silloin pitää lähteä aiemmin liikenteeseen jos matkustaa autolla koska olet itse vastuussa matkastasi. Jos maksat VR:lle siitä, että olet ajallasi perillä, niin kyllä se perkele on VR:n tehtävä varmistaa että olet ajoissa perillä. Jos asut omakotitalossa, on sun tehtävä kolata ne lumet pihasta että pääset autolla liikkeelle. Jos asut kerrostalossa ja maksat huoltoyhtiölle palvelusta, niin ei sun tehtävä ole lähteä aamulla etukäteen siltä varalta, että piha on päin vittua. Jos tilaat ravintolassa pihvin ruuhka-aikaan, niin totta helvetissä sä odotat että se tulee ajallaan ja hyvänmakuisena. Ei se ole mikään syy hyväksyä väärän kypsyysasteen pihviä, että olisit itekin saattanut kotona sen kiireessä ryssiä.
 
VR ei kyllä toimi. Oli äidilläni parikin tuntia juna myöhässä ja kesken matkan vielä hajos. Itselläni, kun olin menossa Helsinkiin, niin oli ekan kerran 20min myöhässä, ja paluumatkalla ei koko junaa näkynyt, vaan aina tuli myöhätymistä lisää, niin hypäsin kylmästi taajamajunaan ja sillä takas Treelle. :D Jäi kallis lippu käyttämättä, ja nyt mietin että saako siitä rahat takaisin vielä sitten, kun on leimaamaton lippu kyseessä. VR = paskaa. Pendolinosta ei ollut edes kyse, vaikka se nyt ei varmana toimi Suomen ilmoilla kunnolla, kun on Italiasta, eikä Cargotecin tekemä vaunu.
 
Mä haluaisin tietää kuinka paljon esim. tre-hki tai jkl-hki lipuista pitäisi maksaa, että pääsisi LÄHES poikkeuksetta perille säällä kuin säällä. Uutisessa näytti lukevan, että 90 volttia kaukojunista menee ajallaan mutta oma empiirinen tutkimukseni osoittaa toista(tätähän en millään todista enkä tiedä, minkä VR laskee myöhästymiseksi).

Nykymaailma kun on kuitenkin niin kiireinen, että läheskään kaikilla ei ole halukkuutta varata monen tunnin puskureita esim. duunimatkoihin, mutta toisaalta jossain tilanteissa myöhästelyt voivat aiheuttaa bisneksen lopahtamisen. Junaliikenteen arvaamattomuus ainakin saa ainakin minut harkitsemaan tarkkaan kulkupeliä. Huviliikenteestä taas sen verran, että esimerkiksi tuo hki-jkl-hki taitaa olla noin satasen, pistää miettimään.

Eli summa summarum: VR toimii kohtuullisesti, mutta maksaa kohtuuttomasti. Näillä hinnoilla en ole kiinnostunut lehdistä(siis puiden), pakkasesta tai radan vaihteista. Puoleen hintaan olisin näitä valmis hyväksymään.

Ja Man78:lle sen verran pakko sanoa, että konservatiivisimmissa piireissä tuo vartin myöhästyminen koetaan edelleen erittäin loukkaavana, riippumatta säästä. Muutenkin tässä on kyse isommasta asiasta kuin vartista: VR ei suoriudu tehtävistään kansalaisia tyydyttävällä hinta-/laatusuhteella, mutta asiaan ei ole tullut aikoihin mitään todellista muutosta.


E: Ja vielä tuosta vartin myöhästymistä pahalla kelillä. Itse maksan junalipusta joka vie minut A:sta B:hen sovitussa aikataulussa. Mitkä on mahdollisuudet päästä ajoissa jos vr:n henkilökunta suhaa duuniin vartin myöhässä sään takia? Ja repullinen hymiöitä..

Ja vielä E: Tuolla talviaikataululla mielestäni viestitettäisiin käyttäjille, että jotain edes yritetään tehdä.
 
Toi pelivara on vähän huono neuvo. Tottakai silloin pitää lähteä aiemmin liikenteeseen jos matkustaa autolla koska olet itse vastuussa matkastasi. Jos maksat VR:lle siitä, että olet ajallasi perillä, niin kyllä se perkele on VR:n tehtävä varmistaa että olet ajoissa perillä. Jos asut omakotitalossa, on sun tehtävä kolata ne lumet pihasta että pääset autolla liikkeelle. Jos asut kerrostalossa ja maksat huoltoyhtiölle palvelusta, niin ei sun tehtävä ole lähteä aamulla etukäteen siltä varalta, että piha on päin vittua. Jos tilaat ravintolassa pihvin ruuhka-aikaan, niin totta helvetissä sä odotat että se tulee ajallaan ja hyvänmakuisena. Ei se ole mikään syy hyväksyä väärän kypsyysasteen pihviä, että olisit itekin saattanut kotona sen kiireessä ryssiä.

Sanotaan aina että talvi tulee yllätyksenä VR:lle ja niin se taitaa tulla myös matkustajille kun ei itse osata ennakoida sinne töihin menoa? Vai onko kyse siitä että ei jakseta välittää pienistä asioista kun siitä voidaan syyttää VR:ää. Toi pelivara on itse asiassa paras neuvo. Jos haluttaisiin 100% varma ratkaisu näihin juna ongelmiin niin siirryttäisiin parikymmentä vuotta vanhempiin juniin jotka kulkee sen 50km/h hitaampaa ja on kalliimpia kuljettaa eteenpäin. Kuinkakohan moni täällä vaihtaisi junamatkansa niin että ne olisivat ajallaan mutta junamatkat kestäisivät neljänneksen pidempään.
 
Jos haluat olla ajoissa jossain, niin sitä pelivaraa otetaan säästä riippumatta. Eihän siitä nyt tule mitään jos pitää koko ajan olla epävarma siitä tuleeko juna ajoissa vai ei. Meinaatteko tosiaan, että sinne asemalle pitäisi mennä talvisin vielä 20 min tavallista aiemmin ihan vaan siltä varalta, että sun maksamasi palvelu kusee ja sitten pitäisi niellä kaikki mukisematta? Ei helvetti miettikää nyt vähän. Se talvi tosiaan tulee joka vuosi, luulisi jo olleen VR:n johtohenkilöillä aikaa miettiä ratkaisua ongelmiin. Ei mikään firma maailmassa pysty seuraamuksetta toimimaan tuolla tavalla, että koko ajan aikataulut kusee. Paitsi tietenkin VR, kun ihmiset täällä Suomessa vittuilee niille jotka eivät tuollaista paskaa niele.

E: Tuo talviaikataulu olisi yksi ihan toimiva ratkaisu ongelmaan. Ainakin sitä osaisi etukäteen suunnitella matkat paremmin kun tietää pitävät aikataulut.
 
VR ei tosiaan ole ainoa jolla on näitä ongelmia. Ruotsin rautatieliikennöitsijällä on aivan vastaavan luokan ongelmia, tutun ruotsalaisen mukaan vielä pahempia. Kesällä reissasin Unkarin MAV-startilla joka oli poikkeuksetta myöhässä. Niitä myöhästymisiä ei ikinä tiedotettu.

Kaikista paras oli kun tulin Slovakian Kosicesta Budapestiin. Samaan loossiin kanssani sattui slovakki jonka piti vaihtaa muistaakseni Miskolcissa juna toiseen, että pääsee jollekkin pienelle väliasemalle. No kuinka ollakkaan juna oli hieman myöhässä, slovakin tiedusteltua kerkeääkö vaihtoyhteyteensä konnari vain nauroi että ei varmasti, reitillä oli joku iso remontti käynnissä jonka takia juna oli aina aika paljon myöhässä. Remontti oli vielä kestänyt suht kauan, mutta sitä ei silti huomioitu millään tavalla aikataulussa ja lipunmyynti oli iloisesti myynyt miehelle lipun jota ei ollut siis edes mahdollista käyttää.

No eipä siinä, perille oli silti päästävä. Vaihtoehtoja tiedustellessa konnari kertoi että Miskolcista ei enää lähde junia jolla hän pääsisi määränpäähänsä. Mies päätti sitten selvitellä hieman vaihtoehtoja, konnari ehdotti että ostaa lipun Budapestiin ja menee sieltä illemmalla lähtevällä junalla alkuperäiseen määränpäähänsä, mutta voi myös yrittää saada bussikyytiä Miskolcista. Kaveri sanoi tässä vaiheessa konnarille että yrittää saada jotain kaveriaan hakemaan hänet Miskolcista, mutta jos se ei onnistu niin ostaa lipun Budapestiin. Kukaan kaveri ei päässyt tätä ukkoa hakemaan, joten hieman happamana hän joutui ostamaan lipun Miskolcista Budapestiin ihan vain päästäkseen helvetisti kalliimmalla ja vielä todella pahasti myöhässä alkuperäiseen määränpäähänsä.

Konnaria ei sitten näkynyt ennen kuin Miskolc oltiin ohitettu... Tässä vaiheessa homma muuttui jo surkuhupaisaksi, nimittäin konnarille kun selvisi että kaverilla ei ollut enää matkustusoikeutta junaan hänhän on pummi! Tarkastusmaksu oli useamman kympin euroissa (näppiin tuleva kk-palkka Slovakilla taisi olla kolminumeroinen summa, että ihan tuntuva maksu) ja lippukin piti ostaa vielä kalliimmalla hinnalla kuin normaalisti jostain syystä. Niin ja vittu sieltä Budapestista enää ees lähtenyt junia takaisinpäin, vaikka konnari niin sanoikin :D

Tämä ihan vain esimerkkinä siitä, että osataan sitä muuallakin kuin täällä härmässä. Ei se tietysti poista sitä että pitäisihän junaliikenteessä pyrkiä täsmällisyyteen. Mahdollisesti tuleva pisara-rata ja/tai rautatieaseman vaihdejärjestelmän uusiminen varmaan nostaa täsmällisyyttä paljonkin.
 
Noinhan se on, tottakai ongelmia ilmenee kaikilla yrityksillä. Niistä pitäisi vain ottaa opikseen ja jos hommat ei luonaa, niin kyllä kuluttajilla silloin pitää olla oikeus valittaa ja saada jotain hyvitystä. Näinhän se toimii kaikilla muillakin aloilla, ei VR:n pitäisi mikään poikkeus olla. :)
 
Vai ennakoimaan tässä pitäisi ruveta. Melko kohtuutonta mun mielestä, jos kerta VR:llä on edelleen pokkaa ilmoittaa aikataulut x ja täten antaa matkustajien olettaa junien kulkevan niiden mukaan. Mä joudun kulkemaan töihin junalla, koska toisinaan autolla ei ole stadiin mtn asiaa, varsinkaan ruuhka-aikaan - oli keli mikä tahansa. Mulla ei ole minkäänlaista intoa olla töissä varmuuden vuoksi ajoissa, vaan katson lähtevän junan sen mukaan miten pääsen parhaiten töihin, juuri ja juuri ajallaan. Mä en vaan tajua miten se voi olla niin helvetin vaikeaa satsata siihen kalustoon ja raiteiden kunnossapitoon, jottei myöhästelyjä/peruutuksia aina tulisi. Onko valtion rahapussin nyörit tässä kohtaa liian kireällä vai missä mättää? Kun tajuan jälleen kerran myöhästyväni sen 15 min paikallisjunalla töistä, niin kyllä mua silloin suuresti lämmittää ajatus niistä bajamajoista Afrikassa - jtn hyötykäyttöä meidänkin verorahoille. VR - vitutus raiteilla.
 
Crrc sanoi:
Toi pelivara on itse asiassa paras neuvo
Toi pelivara on täysin paska neuvo. Vittuako sitä voi aamulla ottaa pelivaraa jos se junavuoro jolla menee on aamun ensimmäinen? Edellisenä iltanako sinne asiakastapaamiseen pitäisi saatana sun mielestä mennä?!? Ottaa kupoliin ihan huolella että ne junat vielä menee täysin eri aikoihin mitä niissä näyttötauluissa lukee. Junan saapumisaikaa siirretään parin minuutin välein pari minuuttia eteenpäin ja sitten se saatana meneekin etuajassa suhteessa siihen mitä siellä taulussa lukee. Käytännössä tää aiheuttaa sen että sun pitää jäpittää siellä raiteiden vieressä laiturilla lumisateessa ja pakkasessa, kun se juna nyt tulee sitten joskus satunnaiseen aikaan. Hienoa on myös se että esim. Riihimäellä kun IC:t menevät tunnin välein niin kun se juna millä piti mennä on yli tunnin myöhässä niin raiteilla lukee se seuraava juna ja aika mihin se on siirretty. Eli kun on raiteilla niin ei olekkaan mitään käryä että milloin se seuraava tulee. Vai tuleeko ollenkaan.

Jäätävintä tässä on se että ne pahimmat myöhästelyt tapahtuvat aina aamuisin. Eli silloin kun jossain pitäisi oikeasti olla ajoissa. Vittuako kiinnostaa jos 2/3 osaa menisi aikataulussa kun ne aamujunat on aina ne mitkä myöhästyy kun silloin se yön aikana tullut lumi tulee aina niille Valtion Romuraudan työntekijöille yllätyksenä. Mikä siinä voi olla niin vaikeaa joka ikinen vuosi?!?
 
Toi pelivara on itse asiassa paras neuvo. Jos haluttaisiin 100% varma ratkaisu näihin juna ongelmiin niin siirryttäisiin parikymmentä vuotta vanhempiin juniin jotka kulkee sen 50km/h hitaampaa ja on kalliimpia kuljettaa eteenpäin.

Kuten mainittua niin mitäs pelivaraa otat sellaisiin juniin, jotka perutaan? Jos nuo helsigin lähijunat kulkis 50 km/h hiljempaa niin ne menis takaperin....
Muutaman kerran tässä viikon sisään jouduin pakosta käyttää noita vitun junia ja ihan käsittämätöntä perseilyä aamuisin ainakin. No onneks autolla pääsee.
 
Hyvä VR!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010121312857953_uu.shtml

VR perui aamupäivällä kahden ja puolen tunnin ajaksi kaikki Helsingin ja Tikkurilan välillä kulkevat I- ja K-lähijunat kalustovikojen takia. Kalustoviat johtuivat lumesta ja pakkasesta.

Myös kaukoliikenteessä on ollut ongelmia. Aamulla Helsingistä Ouluun lähtenyt juna pääsi liikkeelle kaksi tuntia myöhässä.

VR:n mukaan muutoksiin ja myöhästymisiin on syytä varautua myös iltapäivän aikana.
 
"VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro ei mahdu samaan televisio-ohjelmaan VR-kriitikon kanssa, kertoo sanomalehti Ilkka. Kiistassa on kyse on torstai-illan A-talk ohjelmasta, johon oli pyydetty VR:n kriitikkona tunnetuksi tullutta seinäjokelaista Harry Wallin. Ilkka-lehden mukaan VR:n pääjohtaja Mikael Aro kieltäytyi osallistumasta ohjelmaan, jos studiossa olisi myös Wallin."

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110154673
 
Mitenkäs tämä pisara-rata joka pitäisi louhia muutaman kilsan pituisena lenkkinä Töölö-ydin-Hakaniemi-rinkulaksi, kun ei junia enää mahdu rautatieasemalle? Luulisi että olisi helpompaa tehdä kaukomatkaterminaali jonnekin Vantaankosken jälkeen, mihin on muutenkin tulossa lentoasemalle menevä ratalaajennus, ja kuskata porukka lähijunilla Helsingin ytimeen.
 
Mitenkäs tämä pisara-rata joka pitäisi louhia muutaman kilsan pituisena lenkkinä Töölö-ydin-Hakaniemi-rinkulaksi, kun ei junia enää mahdu rautatieasemalle? Luulisi että olisi helpompaa tehdä kaukomatkaterminaali jonnekin Vantaankosken jälkeen, mihin on muutenkin tulossa lentoasemalle menevä ratalaajennus, ja kuskata porukka lähijunilla Helsingin ytimeen.

Siis tarkoitatko, että kaukojunia ryhdyttäisiin jotenkin ohjaamaan Vantaankosken radalle?
Tuo ratahan on pienikapasiteettinen sivurata, jonne vaatisi melkoisia järjestelyjä ohjata pohjoisesta tulevia junia, jotka joutuisivat kulkemaan pitkänmatkaa sivusuunnassa suhteessa Helsinkiin pidentäen matka-aikoja pakollisen paikallisjunavaihdon lisäksi.
Ja en tiedä vähentäisikö se junien ruuhkia yhtään, että pakotettaisiin enemmän junamatkustajia paljon hitaampiin lähijuniin, joiden vuoroja ja vaunumääriä vastaavasti jouduttaisiin tihentämään.
 
VR:llä on kyllä joku maaginen tilastointitapa, ellei VR:n raporttien täsmällisyysprosentit putoa radikaalisti, tämä on sitä itselleni tutumpaa maailmaa: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011022213229861_uu.shtml

"Järvenpääläinen nainen on menettänyt toivonsa VR:n suhteen. Juna on hänen kohdallaan ollut tänä talvena ajoissa vain kaksi kertaa."

Edit. Näköjään vastaus tuohon tilastointitapaan löytyikin kolumnista: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011022213231323_uu.shtml

"Paikallisjuna on jälleen myöhässä. Kuulutusta ei kuulu, mutta tuokion kuluttua näyttötauluun räpsähtää junan uusi lähtöaika.

Osa odottajista tunkee tympeään asemarakennukseen karkuun pakkasta.

Joku soittaa myöhästyvänsä. Ei, hän ei tiedä milloin on perillä, koska junan tulo siirtyi jo toisen tai kolmannen kerran. Hetken kuluttua näyttötauluun räpsähtää uusi tieto: vuoro on peruttu. Odottavat katseet seuraavat taulua, joka vihdoin kertoo seuraavan lähtöajan.

Asemalle pakkaa väkeä, junaa ei kuulu. Lopulta se saapuu, ja porukka saalistaa viimeisiä istumapaikkoja. Lipunmyyjä toteaa tyytyväisenä, että juna on vain neljä minuuttia myöhässä. Asiakas tyrmistyy: matkaan piti päästä noin 40 minuuttia sitten, mutta VR-matematiikalla on kulunut vasta neljä minuuttia! VR:n väki on selvää poliitikkoainesta, sulavapuheinen konduktööri lateli hymyillen niin vakuuttavasti osatotuuksia.

Edellä kuvattu tapahtui viime talvena ja sai uusinnan viime keskiviikkona, kun VR uutisoi paikallisjunien olleen myöhässä 5-10 minuuttia. Tulokseen päästiin ilmeisesti sillä, että väliin jääneet junat unohdettiin. Vaikka 20 minuuttia normaalisti kestävä matka vei tupla-ajan, emme VR-matematiikalla olleet myöhässä edes akateemista varttia! "
 
Back
Ylös Bottom