VR

Blueonella saa Helsinki-Oulu menopaluulentoja todella usein n.150e kun varaa vain ajoissa. Hinta siis käytännössä sama kuin junalla ja "hiukan" nopeampaa matkanteko.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja nythän junalla matkustaminen on halpaa kun saa hyvityksiä lipusta :) No toki itse olisin mieluumin ajoissa, onneksi tajuavat vihdoin hyvittää meille kuukausikorttilaisillekin jotain jatkuvista myöhästymisistä.

Mutta ei heru hyvitystä HSL lipuista :(
 
Eikös nuo vaihteet ole Ratahallintokeskuksen (tai joknu vastaavan) vastuulla eikä VR:än?

On. Ihmiset ei tunnu tajuavan sitä että VR vastaa vain kalustosta ja junahenkilökunnasta. Ent. Ratahallintokeskus vastaa radasta ja kuulutuksista asemilla, infonäytöistä jne.
Talvi ollu perseestä, ei kuulema ole ollut tällästä ennen ku ei ole käynyt plussan puolella ollenkaan, niin pöllyävä lumi aiheuttaa nuo kaikki vaihdeviat ja sit liikenne on heti sekaisin ku junatiheys on pääkaupunkiseudulla niin suuri. Ja tiedoksi, junissa ei hirveästi vikoja ole, vaihteet tän tilanteen Helsingin päässä aiheuttaa.
 
On. Ihmiset ei tunnu tajuavan sitä että VR vastaa vain kalustosta ja junahenkilökunnasta. Ent. Ratahallintokeskus vastaa radasta ja kuulutuksista asemilla, infonäytöistä jne.
Talvi ollu perseestä, ei kuulema ole ollut tällästä ennen ku ei ole käynyt plussan puolella ollenkaan, niin pöllyävä lumi aiheuttaa nuo kaikki vaihdeviat ja sit liikenne on heti sekaisin ku junatiheys on pääkaupunkiseudulla niin suuri. Ja tiedoksi, junissa ei hirveästi vikoja ole, vaihteet tän tilanteen Helsingin päässä aiheuttaa.
Kuinka vaikeaa voi olla varautua siihen että Suomessa tulee lunta? Aivan, ei se ole vaikeaa.
 
Kuinka vaikeaa voi olla varautua siihen että Suomessa tulee lunta? Aivan, ei se ole vaikeaa.

Eihän tässä mitään yllättävää ole, liikaa iltalehtiä on luettu jos oikeasti uskotaan että kaikki nämä johtuu siitä että lumi olisi jotenkin yllättänyt. Ne junat vaan joutuu tällä kelillä tarkistukseen joka helvetin välissä koska se lumi jäätyy sinne jarruihin ja se joudutaan käsin sieltä sulattamaan pois ennen kuin juna voidaan pistää takaisin radalle. Ja koska VR säästää niin ei siellä tietenkään ole tarpeeksi ihmisiä hoitamaan asiat niin että junat olisivat koko ajan kulkemassa radalla.
Ja tuohon työllistämis kysymykseen niin noissa hommissa vastuu on pikkusen eri luokkaa kuin lumen kolaaminen taloyhtiön takapihalla joten se koulutus ei ole mikään parin viikon pika kurssi.
 
On. Ihmiset ei tunnu tajuavan sitä että VR vastaa vain kalustosta ja junahenkilökunnasta. Ent. Ratahallintokeskus vastaa radasta ja kuulutuksista asemilla, infonäytöistä jne.
Talvi ollu perseestä, ei kuulema ole ollut tällästä ennen ku ei ole käynyt plussan puolella ollenkaan, niin pöllyävä lumi aiheuttaa nuo kaikki vaihdeviat ja sit liikenne on heti sekaisin ku junatiheys on pääkaupunkiseudulla niin suuri. Ja tiedoksi, junissa ei hirveästi vikoja ole, vaihteet tän tilanteen Helsingin päässä aiheuttaa.

Eniten mua vituttaa se, että molemmat on valtion lafkoja ja molempien tehtävä on tuottaa yhteiskunnalle palveluita joiden avulla me eletään joka päiväistä elämää. Tai niin siis ainakin luulin. Nyt kun ne ei saa rataa liikennekeloiseksi nykyisellä mallilla (jaettu vastuu, kukaan ei tiedä mitä tehdään, pomot heiluttelee käsiään ilman mitään konkreettista parannusta tilanteeseen), niin vois lopettaa bisneksen teon julkisella liikenteellä ja yhteisellä infralla ja alkaa tuottamaan kansalaisille meidän tarvitsemia palveluita. Fudut kaikille business-leadereille ja poliitikoille. VR:n rahat saman tien raiteiden parantamiseen ja kaluston hankkimiseen.
 
On. Ihmiset ei tunnu tajuavan sitä että VR vastaa vain kalustosta ja junahenkilökunnasta. Ent. Ratahallintokeskus vastaa radasta ja kuulutuksista asemilla, infonäytöistä jne.
Talvi ollu perseestä, ei kuulema ole ollut tällästä ennen ku ei ole käynyt plussan puolella ollenkaan, niin pöllyävä lumi aiheuttaa nuo kaikki vaihdeviat ja sit liikenne on heti sekaisin ku junatiheys on pääkaupunkiseudulla niin suuri. Ja tiedoksi, junissa ei hirveästi vikoja ole, vaihteet tän tilanteen Helsingin päässä aiheuttaa.

Mutta kyllähän se niin on, että kun se matkalippu VR:ltä ostetaan, niin ei sillon maksavaa asiakasta kiinnosta että kuka niitä raiteita hoitaa! Sitä olettaa vain pääsevänsä aikataulun mukaisesti liikkumaan (ja siitähän sitä nimenomaan maksetaan).. Systeemien toiminnasta pitäs murehtia aivan muiden henkilöiden ku niiden matkustajien..
 
Eniten mua vituttaa se, että molemmat on valtion lafkoja ja molempien tehtävä on tuottaa yhteiskunnalle palveluita joiden avulla me eletään joka päiväistä elämää. Tai niin siis ainakin luulin. Nyt kun ne ei saa rataa liikennekeloiseksi nykyisellä mallilla (jaettu vastuu, kukaan ei tiedä mitä tehdään, pomot heiluttelee käsiään ilman mitään konkreettista parannusta tilanteeseen), niin vois lopettaa bisneksen teon julkisella liikenteellä ja yhteisellä infralla ja alkaa tuottamaan kansalaisille meidän tarvitsemia palveluita. Fudut kaikille business-leadereille ja poliitikoille. VR:n rahat saman tien raiteiden parantamiseen ja kaluston hankkimiseen.

Juuri näin!!:thumbs:
 
VR:n junissa matkustaminen on epämukavaa. Vaunuja ei ole suunniteltu 190-senttiselle. Rentoutuminen on vaikeaa, ja nukkumiseen sopivan asennon löytäminen mahdotonta. Lisäksi matkat ovat kalliita. En pidä puljusta. Henkilöautolla matkustaminen on mukavampaa.
 
Eniten mua vituttaa se, että molemmat on valtion lafkoja ja molempien tehtävä on tuottaa yhteiskunnalle palveluita joiden avulla me eletään joka päiväistä elämää. Tai niin siis ainakin luulin. Nyt kun ne ei saa rataa liikennekeloiseksi nykyisellä mallilla (jaettu vastuu, kukaan ei tiedä mitä tehdään, pomot heiluttelee käsiään ilman mitään konkreettista parannusta tilanteeseen), niin vois lopettaa bisneksen teon julkisella liikenteellä ja yhteisellä infralla ja alkaa tuottamaan kansalaisille meidän tarvitsemia palveluita. Fudut kaikille business-leadereille ja poliitikoille. VR:n rahat saman tien raiteiden parantamiseen ja kaluston hankkimiseen.

No kerrotaanpa faktaa; VR ei ole ns. valtion firma, vaikka valtio suurin yksittäinen omistaja onkin, se on osakeyhtiö ja sen pitää tehdä tulosta. Sen ku ihmiset tajuis. VR ei ole missään tekemisissä ratojen kanssa ja jos esim. kilpailija tulisi raiteille, sillä olisi nyt ihan samat ongelmat edessä vaikka kalusto muuten olisi ihan uutta ja huippuluokkaa. Rata kun ei vedä, vaihteet jumissa jne. niin ei siellä sillon kukaan liiku. Tuossa olet oikeassa, että todellakin valtion pitäisi viimestään nyt herätä ja laittaa lisää rahaa ratojen kunnossapitoon, parantamiseen ja uusienkin rakentamiseen.

Mutta kyllähän se niin on, että kun se matkalippu VR:ltä ostetaan, niin ei sillon maksavaa asiakasta kiinnosta että kuka niitä raiteita hoitaa! Sitä olettaa vain pääsevänsä aikataulun mukaisesti liikkumaan (ja siitähän sitä nimenomaan maksetaan).. Systeemien toiminnasta pitäs murehtia aivan muiden henkilöiden ku niiden matkustajien..

No jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ihminen tajuaa, missä vika nyt on eikä syytä VR:ää eikä periaatteessa suoraan tätä ent. Ratahallintokeskustakaan, koska loppujen lopuksi ratojen rahoittamisen takana on valtio, meidän jokaisen valitsemat edustajat ja ministerit sun muut.....Jopa kuulutuksetkin kuuluu muille ku VR:lle. Yksinkertainen asia, VR kuljettaa ihmisiä ja jos se ei pysty kuljettamaan radan surkeuden, vaihdevikojen tms. seikkojen takia niitä ihmisiä, se ei voi sille mitään niin pitkään ku vika on radoissa. Sit kalustoviat sun muut on vastuualuetta, se on selvä.
Kostaja X:n kans osittain samaa mieltä tuosta vaunujen tietynlaisesta epämukavuudesta, penkit on liian pystyssä, niissä pitäs olla vähän enemmän säätövaraa...
 
No kerrotaanpa faktaa; VR ei ole ns. valtion firma, vaikka valtio suurin yksittäinen omistaja onkin, se on osakeyhtiö ja sen pitää tehdä tulosta. Sen ku ihmiset tajuis. VR ei ole missään tekemisissä ratojen kanssa ja jos esim. kilpailija tulisi raiteille, sillä olisi nyt ihan samat ongelmat edessä vaikka kalusto muuten olisi ihan uutta ja huippuluokkaa. Rata kun ei vedä, vaihteet jumissa jne. niin ei siellä sillon kukaan liiku. Tuossa olet oikeassa, että todellakin valtion pitäisi viimestään nyt herätä ja laittaa lisää rahaa ratojen kunnossapitoon, parantamiseen ja uusienkin rakentamiseen.

Tässähän me päästään ongelman ytimeen. Pörssiyhtiöargumentti tai vetoaminen omistusrakenteeseen (firman tai infran) ei mun mielestä päde silloin, kun omistajana on sama eli valtio. Lisäksi valtion tehtävä on minun mielestä tuottaa kansalaisille palveluita ja hyvinvointia, ei maksimaalista voittoa.

Kysymys A: Onko rautatien tarkoitus kuljettaa ihmisiä vai tehdä rahaa?

Kysymys B: Onko VR:llä tai liikkenneministeriöllä oikeus sysätä vastuu katastrofista jonnekin muualle (pörssiyhtiö, sää, joku muu) ja kieltäytyä toimista millä VR:n ja Ratahallinnon hommat laitetaan kuriin -> eli junat kulkemaan ja radat kondikseen?

Edit: Ihmettelen kyllä vieläkö joku yksityistämisuskovainen uskoo pörssiyhtiöiden kykyyn ja tahtoon tuottaa niitä palveluita, mitä varten yritys on perustettu? Hyvänä esimerkkinä voidaan ottaa Finnairin toilailut ulkoistamisien kanssa. Meille äärimmäisen tärkeät yhteiskunnan palvelut on yksityistetty ja ulkoistettu niin, että yritysten tahto tuottaa palveluita on laitettu kakkossijalle rahan tekemisen rinnalla.
 
Eniten ihmetyttää miksi niillä ei ole mitään vehjestä vaihteiden putsaukseen, vain mies ja lapio? Ei luulisi olevan vaikea virittää johonkin mönkkäriin rautapyörät ja harjakone keulalle. Melko avutonta.
 
No jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ihminen tajuaa, missä vika nyt on eikä syytä VR:ää eikä periaatteessa suoraan tätä ent. Ratahallintokeskustakaan, koska loppujen lopuksi ratojen rahoittamisen takana on valtio, meidän jokaisen valitsemat edustajat ja ministerit sun muut.....Jopa kuulutuksetkin kuuluu muille ku VR:lle. Yksinkertainen asia, VR kuljettaa ihmisiä ja jos se ei pysty kuljettamaan radan surkeuden, vaihdevikojen tms. seikkojen takia niitä ihmisiä, se ei voi sille mitään niin pitkään ku vika on radoissa. Sit kalustoviat sun muut on vastuualuetta, se on selvä.
Kostaja X:n kans osittain samaa mieltä tuosta vaunujen tietynlaisesta epämukavuudesta, penkit on liian pystyssä, niissä pitäs olla vähän enemmän säätövaraa...

Tää on juurikin se nykypäivän ongelma, ku kaikki on ulkoistettua/jaettu niin moneen eri paikkaan, että ei saada ketään vastuuseen!:curs: Kyllähän se nyt loppujen lopuks on jonkun vastuulla hoitaa ne helvetin vaihteet siihen kuntoo, että ne toimii.. Mun kirjoituksen pointti olikin se, että kun asiakas sen lipun ostaa VR:ltä, niin kyllä se on ainoa paikka johon hän valittaa, jos ongelmia tulee. Vaikka se ongelman aiheuttaja ei VR:n vastuulla olisikaan. En minä ainakaan alkaisi selvittämään, että mikä firma niitä radan vaihteita juuri hoitaa ja alkaisi selvittämään, että kenelle siellä voisi valituksensa kohdistaa kun ei päässyt aikataulun mukaisesti liikkumaan. Ihan saman esimerkin voi ottaa vaikka autoihin liittyen: Olet ostanut uuden Toyota Corollan ja siihen tulee poljinvika(tms.), niin kyllähän siitä valitetaan Toyotan liikkeeseen, eikä sille alihankkijalle, joka sen polkimen on valmistanut. Tai toisena esimerkkinä, jos ostamasi tuote/palvelu myöhästyy sovitusta ajankohdasta alihankkijan takia, niin tuskin sitä aletaan valittamaan sille alihankkijalle, vaan firmalle, josta on sen tuotteen/palvelun ostanu. Näin niinku pääpiirteissään rautalangasta väännettynä.:D

Ja tähän ei nyt sitten tarvitse alkaa vänkää, että kun EI se VR vastaa siitä ja siitä.. Se on tullut selväksi, ja just yllä yritin pointtiani selventää niin hyvin ku osasin..
 
Eniten ihmetyttää miksi niillä ei ole mitään vehjestä vaihteiden putsaukseen, vain mies ja lapio? Ei luulisi olevan vaikea virittää johonkin mönkkäriin rautapyörät ja harjakone keulalle. Melko avutonta.

Oon miettiny ihan samaa varsinkin syksyisin, kun puista tippuvat lehdet vaikeuttavat junien toimintaa. Ymmärrän että tällainen lumimäärä voi yllättää, mutta kyllä ne helvetin lehdet tippuu puista ihan joka syksy.
 
Avaanpa vielä oman sanaisen arkkuni, vaikka tätä on kyllä puitu jokaisessa mahdollisessa mediassa jo aivan riittämiin.

Olen käyttänyt VR:n palveluja vuodesta 2005 lähes päivittäin, käytännössä kuljin kaikki koulumatkat ja nykyään työmatkat junalla. Varsinkin Rantaradalla myöhästely on näiden viiden vuoden ajan ollut erittäin tuttu ilmiö, oli sitten keli tai vuodenaika mikä tahansa. Syyt vain vaihtuvat. Syksyllä on lehtikeli ja junat ovat myöhässä, vaikka en tähän asti ole nähnyt kiskoilla lainkaan lehtiä Helsingin ja Espoon sisällä. Talvella on lunta ja kylmää, kesällä sitten on vaihdevikoja ja liikenteenohjausjärjestelmän häiriöitä. Muutaman minuutin myöhästymiset ei meikäläistä hetkauta, mutta sarvi rupeaa kasvamaan otsaan viimeistään siinä vaihteessa, kun missaa vaihtoyhteyden ja seisoo sen takia ylimääräiset 20 minuuttia asemalla.

Tänä talvena normaalisti noin 25min kestävään työmatkaan saa varata sen tunnin, tähänastinen ennätys on 1h 40min keskiarvon ollessa noin 50min. Ei kuulosta äkkiseltään paljolta, mutta jos tulet lähes joka aamu myöhässä töihin vaikka olet lähtenyt kotoa 45min normaalia aikaisemmin, ei paljoa enää naurata. Nuo myöhästymiset joutuu tekemään sitten sisään, eli töissä ollaan vastaavasti myöhempään ja tämä on pois omasta vapaa-ajasta. En uskalla edes ajatella, millaisia kustannuksia tämä jatkuva perseily on aiheuttanut PK-seudun yrityksille työntekijöiden jatkuvan myöhästelyn takia.

Myöhästelyn lisäksi eniten verenpainetta nostaa VR:n aivan onneton tiedottaminen. Jotkut konduktöörit sentään kertovat miksi juna seisoo 15 minuuttia keskellä metsää, mutta useimmiten syyt jäävät arvailun varaan. Asemilla kuulutuksia tulee harvakseltaan ja usein niistäkään ei saa mitään selvää, vaikka kuinka yrittäisi. Esimerkkinä jokunen aika sitten eräällä espoolaisella asemalla tuli kuulutus jossa sanottiin, että juna on 30 min myöhässä. Tässä vaiheessa noin satakunta ihmistä siirtyi läheiselle bussipysäkille tai poistui muuten paikalta. Noin 2 min ensimmäisen kuulutuksen jälkeen ämyreistä kuului jotain epämääräistä mölinää ja samalla juna saapuikin asemalle. Voitte kuvitella niiden bussipysäkillä seisovien ihmisten ilmeitä junan tullessa, kun ei enää kerennyt juoksemaan kyytiin.

Tottahan tuo vajaan 90€ hintainen seutulippu on omaan autoon verrattuna halpa, mutta kyllä se vituttaa kun joutuu sen mukisematta maksamaan, toteutui palvelu tai ei. Tätä voisi verrata vaikka nettioperaattoreihin. Jos palvelu ei toimi, ei asiakkaan tarvitse siitä myöskään maksaa. Jos VR on voittoa tavoitteleva yhtiö, miksei tämä koske myös sitä? Korvauksia saavat ainoastaan pidempää matkaa tekevät, mutta oikeat hardcore-käyttäjät eli kymmenet tuhannet työmatkalaiset joutuvat vain nielemään kiukkunsa ja toivomaan että se juna tulisi ja ei taas myöhästyisi töistä.

Niin, ne bussit. Vaikka ne kulkisivatkin ajallaan ja ei tarvitsisi pelätä henkensä edestä kuljettajan puhuessa puhelimeen samalla kun ohjastaa täpötäyttä bussia yhdellä kädellä puhaltimien tuutatessa kuumaa ilmaa kesät talvet, on matkanteko junaan verrattuna järjettömän hidasta.
 
Kuluttajan silmään tämä on aivan suoraan VR:n vika. Mua ei todellakaan kiinnosta kuka hoitaa ja mitä. Jos VR myy liput junaan, niin sen tehtävä on siitä eteenpäin hoitaa matka paikasta a paikkaan b sovitussa ajassa. Siellä takana voi olla lopun viimeks vaikka Sisilian mafia, mutta matkustajan ei siitä tartte tietää. Hänelle riittää se järjettömän kallis lippu vakuudeksi kuljetuksesta.

VR kumppaneineen purkakoon vastuukysymykset itsekseen, mutta julkisuuteen VR saa kyllä esitellä vaan niitä nöyriä anteeksipyyntöjä.

E: olen liikkunut melkoisen paljon junalla ja noi ylläolevat lätinät varsinkin rantaradan kohdalta on harvinaisen tuttuja.
 
No kerrotaanpa faktaa; VR ei ole ns. valtion firma, vaikka valtio suurin yksittäinen omistaja onkin, se on osakeyhtiö ja sen pitää tehdä tulosta. Sen ku ihmiset tajuis.

Höpöhöpö - mitään tarvetta ei ole tulosta tehdä. Osakeyhtiö toteuttaa juuri sitä strategiaa mitä omistajat haluavat, ja pääasiallinen omistaja kun on valtio niin on aivan valtion päätöksessä minkälaista strategiaa yrityksessä tavoitellaan. Suurta voittoa paskalla palvelulla vai nollatulosta palvelulla. Jos VR:n tavoitteena olisi puhdas voitto lopettaisi se liikennöinnin hiljaisilla väylillä ASAP - ts. syrjäseuduilla liikennöinti pysähtyisi. Onneksi näin ei kuitenkaan ole vaan tuloksen teon edelle ajaa kuitenkin vielä palveluvelvoite.

Turha yrittää erottaa VR:ää ja Ratahallintoa - valtio siellä kuitenkin päätöksentekijänä on ja samat herrat saman pöydän ääressä tekemässä ratkaisuja. Tälläkertaa vain on päätetty säästää lumenluojien palkoissa, ja se jos näkyy. Mitään erikoista ei ole siinä että taivaalta tulee lunta, ja vaihteet pitää putsata - kyse on vain riittävästä henkilöstön määrästä ja/tai vaihteiden suunnittelusta. Vuonna 2010 ei muka ole taitoa valmistaa vaihteita jotka eivät lumesta välitä? Höpöhöpö.
 
Rautatieliikenteen osuus VR-konsernin liikevaihdosta on noin 51 prosenttia ja autoliikenteen osuus noin 20 prosenttia.


Ratojen kunnossapitoa, rakentamista, suunnittelua ja kehittämistä hoitaa Oy VR-Rata Ab. Sen osuus konsernin liikevaihdosta on noin 22 prosenttia.

Lisäksi konserniin kuuluvat catering- ja ravintolatoiminnasta vastaava Avecra Oy ja telepalveluihin erikoistunut Corenet Oy. Yhteensä VR-konsernissa on 31 yhtiötä.

VR-konserni on Suomen valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, joka perustettiin vuonna 1995 jatkamaan Valtionrautateiden toimintaa.

Ihan löytyy faktat VR:n sivilta. Eli kyllä se on ihan VR:n vika jos radat ei ole kunnossa. Eikä 100% valtion omistuksella vertailu ihan pörssi yhtiöihinkään käy...
 
Junaliikenne seisoo jälleen. Kandee kattoa se toimitusjohtajan haastattelu. Saa vähän kuvaa kokonaistilanteesta. Lähes kaikki on sekasin: kunnossapito, vaihteet, työvälineet, tiedotus...

Kannattaa myös huomioida että toimitusjohtajan mukaan nyt ei ole "normaali" talvi, vaikka meille nyt tämä näyttää siltä että olisi normaali talvi niin luntahan ei ole tullut moneen vuoteen näin paljon näin pitkälle kevääseen.
 
Back
Ylös Bottom