Voimaviikko, mielipiteitä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Tästäkin on ennen keskusteltu, mutta keskustellaanpa taas, tämähän on keskustelupalsta... :rock:

Eli mulla on nyt tapana tehdä joka neljäs kierto 30 sek. palautuksilla ja pitkään sarjaa (jaloille 20, muulle kropalle 15 toistoa), tavallisesti tulee tehtyä jaloille 12-15 ja muulle kropalle 8-12. Olisiko tähän voimaviikko paikallaan (toistot vaikkapa 5-6 paikkeilla) joko lisäksi taikka korvaamaan yksi normaaliviikko? Haluan vain lihasta hankkia ja voima ei ole mun juttu, mutta tukeeko tällanen voimaviikko tota bodailutreeniä? Millasia kokemuksia porukalla on?

Miten se sitten kannattas jakaa tää homma, eli oisko pari tavallista viikkoa, yksi voimaviikkoa ja yksi pitkien sarjojen viikko. Vai pitäskö noita tavallisia viikkoja olla 1-2 enemmän. Vaikka 2 tavallista, voima, 2 tavallista, pitkät sarjat? Vai pysynkö vaan tässä nykysessä systeemissä, tämä ainakin tuntuu toimivan ja en viitti tota voimaviikkoa ottaa jos siitä ei bodailuun todellista hyötyä ole. Tiedän että kaikki ei toimi kaikilla, mutta miten on kokemuksenne?

Itse tein dieettiä ennen vuoroviikoin bodaus/voima, ja potki kyllä aivan perkeleen hyvin, suosittelen todella. Dieetin jälkeen palaan tohon samaan tai ehkä 2 bodaus/1 voima/1 kevyt-periaatteseen, mutta voimaviikko on sinne ainakin mun pakko pistää, nousi treenipainot todella hyvin ton avulla :)

Ja vielä lisäisin sen, että en pidä enkä tule pitämään kovin helpolla mitään erikoisempia kevyitä viikkoja, vaan otan sitten tarvittaessa jonkun treenin kevyesti tai pidän 1 tai useamman lepopäivän jos kroppa sitä vaatii, että ei kiinnitettä tässä nyt siihen huomiota jookosta? En siis treenaa viikonpäiviin sidottuna.

Ihan jo noin mielenkiinnon ylläpitämisen vuoksi teen jonkin laisella vuorottelulla Pitkiä sarjoja ja voimaviikkoja väliin.

Itse teen usein näin:

1kk: Pitkiä sarjoja

1kk: tavallista bodi treeniä

1kk: voima treeniä.

Kyl se ihan hyödyllinen pitäis olla. Saa lihakset vähän erilaista ärsykettä ettei pääse tottumaan, tain näin ainakin olen antanu itseni ymmärtää. Joku viisaampi vois kertoa asiasta enemmän.

Tässä olen juuri kaksi viikkoa tehnyt seuraavalla tavalla:
2-jakoinen ohjelma
1.rinta,hartiat,ojent. 2-3liikettä. 1-3 sarjaa. toistot 12-15
2.lepo
3.selkä,jalat,hauis.2-3liikettä. 1-3 sarjaa. toistot 12-15
4.lepo
5.rinta,hartiat,ojent. penkki,pystypunn,ranskalainen maaten.3 sarjaa,toistot5-6
6.lepo
7.jalat,selkä,hauis. kyykky,maves,leuanveto,hauis tangolla. 3sarjaa,toistot 5-6
1-3 lepoa tuntuman mukaan sitten kierto uudestaan.

En juuri tiedä tässä vaiheessa että miten pahasti homma menee metsään mutta muiden harrasteiden takia tämä treeni kokeilu käy nyt hyvin.
Ja tässä on aika pitkältä ihan sama pointti kuin mitä Timba kyseli mutta hieman tiheämmällä jaolla.
Ainakin jostain syystä tällä hetkellä tuntuu että treenissä saa tuon vaihtelevuuden takia kunnolla kaiken perille.

jaco sanoi:
1kk: Pitkiä sarjoja

1kk: tavallista bodi treeniä

1kk: voima treeniä.
Itse käytän samanlaista jakoa, kolmea erimittaista sarjaa, mutta siirryn joka viikko sarjapituudesta toiseen. Eli 1 viikko 15 toistoa, 2 viikko 8-10 toistoa, 3 viikko 4-6 toistoa, ja taas kierto alusta (tai kevyempi viikko jos siltä tuntuu)

2*6 penkki kuuluu joka viikkoon, kuin myös tietyt muut spesiaalijutut. Mulla on tuntunut toimivan tosi kivasti, on tullut lisää kiloja sekä kroppaan että tuloksiin. Tosin laitoin samaan aikaan muutenkin treeniä ja ravintopuolta kuntoon, kun aloitin tota kokeilemaan, joten "sarjavaihtelun" merkityksestä
en uskalla mitään kovin varmaa sanoa.

Mutta ei se ainakaan tunnu kehittymistä estävän. 2,5 kuukaudessa on tullut 5 kiloa massaa (82->87), josta ihan mukava prosentti lihaksena. (tosin tosta on osa treenitauolla kadonneen lihaksen "palauttamista", joka tulee aika paljon helpommalla kuin "uusi lihas" :david: )

frs sanoi:
Itse tein dieettiä ennen vuoroviikoin bodaus/voima, ja potki kyllä aivan perkeleen hyvin, suosittelen todella.
Miten sulla meni toistot noilla viikoilla?

Ite oon ajatellu tehä näin:

1.vko - body, toistot 8-15
2.vko - voima, toistot 4-6
ja alusta.

Ei ole ollut motivaatio-ongelmia ja muutenkin on kehitystä tullut noissa treenipainoissa vaikka ei ole voimaviikkoa erikseen ollutkaan. Enkä mä sitä mitenkään välttämättä edes halua mukaan, mutta jos se todella tukee tota lihaksen kasvatusta, niin voisin sen mukaan ottaa. Eli vielä kaipaisin lisää palstalaisten kokemuksia voimaviikon tarpeellisuudesta. '

Minä kuitenkin tällä hetkellä haen vaihtelua tosta "pumppiviikosta" ja siis joka neljäs kierto teen muutoksia liikkeisiin ja liikkeiden järjestyksiin, mutta vois tota voimaviikkoakin siihen kaveriksi harkita jos siitä todellista hyötyä on.

Mutta teettekö lyhyempiä sarjoja ja kovemmilla painoilla sitten kautta koko ohjelman, vaiko vaan tietyissä pääliikkeissä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllähän tuollainen alussa kuvaamasi rytmitys (1 vko pitkiä, 2 vkoa keskipitkiä ja 1 vko lyhyitä sarjoja) on ihan järkevä tuottamaan tarpeellista vaihtelua lihaksille ja estämään hermoston jumiutuminen. Eivätkä nuo lyhyet sarjasikaan (5-6 toistoa) vielä mitenkään kovin hermoperäistä voimaharjoittelua ole, vaan monelle sitä tehokkainta toistoaluetta lihasmassan hankintaan.

Oon itekki nyt alkamassa jakaan noita viikkoja erikseen. Voima-viikko tulee tietty mukaan jo sen takia että tykkään liikutella maksimirautoja tosi paljo, se on jotenki niin pirun hienoo. Mitään kevyitä viikkoja ei tueta koska pikkuraudoilla -> tylsää.

Jimbe sanoi:
Oon itekki nyt alkamassa jakaan noita viikkoja erikseen. Voima-viikko tulee tietty mukaan jo sen takia että tykkään liikutella maksimirautoja tosi paljo, se on jotenki niin pirun hienoo. Mitään kevyitä viikkoja ei tueta koska pikkuraudoilla -> tylsää.
Myös ylikunto -> tylsää. ;)

yajo sanoi:
Miten sulla meni toistot noilla viikoilla?

Ite oon ajatellu tehä näin:

1.vko - body, toistot 8-15
2.vko - voima, toistot 4-6
ja alusta.
Mulla oli just tollain, joskus saatoin voimaviikollakin tehdä kaseja mutta harvemmin, bodyviikolla oli 8-12, tosi harvoin enemmän.

Jimbe sanoi:

Sama juttu, pidetään tarvittaessa sitten pari ylimäärästä vaparia jos siltä tuntuu.

Teettekö te lyhyempiä sarjoja myös "pikkuliikkeissä" vaiko vain raskaissa pääliikkeissä? Jaloille en aatellut kyllä alle 8 sarjoja ottaa, selkä nappaa tilttii niin helposti.

Vko 1 : Toistot 8-12 (body treeniä)
Vko 2 : Toistot -8 (voima treeniä)
Vko 3 : Toistot 15-20 (kevyt/palauttava)

Joskus sitten jää vko 3 pois jos tuntuu ettei sitä tarvi. En kuitenkaan koskaan jätä sitä pois kahta kertaa peräkkäin. Hyvin on tuntunut Treeni menevän perille ja kehittyy molemmilla osa-alueilla eli massaa ja voimaa tulee. :rock:

Kimple sanoi:
Ei ole. Voimaan vaikuttaa mm. hermostolliset tekijät.

ainakin keho.netissä tuota on viljelty ja tais Massaa!Voimaa -kirjassakin sama asia mainittu...oikeestaan tuntuu luonnolliseltakin. :rolleyes:

olisi aika erikoista nähdä 30cm haballa vääntää sataa kiloa hauiskäännössä tai toisinpäin. tai kuten :david:

:offtopic: Mitä mieltä ootte siitä et jos reenaa samassa reenissä pitkää ja lyhyttä sarjaa??? mielipiteitä! Esim: teen sjmv:tä yleensä 5-6 sarjoja kun taas prässään 12:sta sarjoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom