Voimanosto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloittaja ei mene varmasti metsään jos alkaa tekemään starting strength - ohjelmalla.

Seuraava kysymys on miten valitsee aloituspainot. No aloittaa vaikka pelkällä tangolla. 2.5 kg joka treenissä lisää tankoon tekee niin jyrkän lineaarisen progression.
Jos kuitenkin on jo salipohjaa niin skippaisin kokonaan ss:n ja aloittaisin suoraan jonkun oikean ohjelman. Vaikka ei sillä metsään menekään mutta näkisin hieman turhana välivaiheena.
Mä olen monta kertaa sanonut, että siellä salilla se aloittelija joka juoksee laitteesta toiseen repien sarjat tappiin asti ilman mitään sen kummempaa suunnitelmaa, kehittyy aina paremmin kuin ne jotka hinkkaa jonkun ennalta-asetetun prosentin mukaan, miettii tuntumaa ja ja lukee kotona sitten kaiken mahdollisen treenaamisesta.
Täähän se ois, ''effortti'' ratkaisee. Alkuun kyllä pääsee prosenteillakin ja sitten kokemuksen myötä niitä osaa säätää tai siirtyä johonkin toiseen tyyliin. Voimailu vähän vaatii suunnitelmallisuutta mutta paljon vähemmän kuin luulisi eikä siihen tosiaan exceliä tarvitse.

Voimailu vähän vaatii suunnitelmallisuutta mutta paljon vähemmän kuin luulisi eikä siihen tosiaan exceliä tarvitse.
Juuri näin, ei tartte, mutta sen voi ottaa tueksi. Monet tekee sen vain väärinpäin, excel määrää tekemisen ja tekeminen on sitten ehdollistettu väärin.

Ei ne prosentit ohjelmaa huonommaksi tee jos vertaa siihen että tuurilla ryskäisi mitä sattuu. Hyvin voin suositella prosentteja aloittelijalle. Pysyy hommassa edes joku järki ja idea. Ei aloittelija osaa lukea kroppaansa että voisi säädellä ohjelmaansa tuntuman mukaan kuten me 20 vuotta treenanneet.

Juuri näin, ei tartte, mutta sen voi ottaa tueksi. Monet tekee sen vain väärinpäin, excel määrää tekemisen ja tekeminen on sitten ehdollistettu väärin.
Itellä reilu vuosi takana suunnitelmallista treenailua ja vasta hiljattain tajusin tuon excelin liiallisen tuijottamisen. Jos taulukos lukee apuliikkeen kohdalla että 4x12 painolla x, niin se sitte tehään vaikka kroppa sanois mitä.

Mut alkuperäseen kysymykseen: on monia eri tyylejä voimailla ja pitää vaan löytää se oma tyyli. Mä alotin niin että pudotin pääliikkeis toistot 3x10:stä 4x5:een muistaakseni ja pyysin kokeneempia kattoon pysyykö tekniikka kasas. Sit ku sain ite vähä hajua miltä isommat painot tuntuu, olinki jo kokeneemman kaverin kans tekees mulle ohjelmaa. 🤷‍♀️👍🏼

Mä alotin niin että pudotin pääliikkeis toistot 3x10:stä 4x5:een
Tuo on ihan hyvä tyyli. Edelleen elää sitkeä myytti että 3 x 10 setti pitää tehdä aina joka liikkeessä vuoden ympäri. Ei kait sitä kehitystä voi tulla jos treenissä ei muutu mikään. Pelkkä liikkeiden vaihto on tyhjän kanssa jos systeemi pysyy aina 3 x 10 kaavassa.

Tuo on ihan hyvä tyyli. Edelleen elää sitkeä myytti että 3 x 10 setti pitää tehdä aina joka liikkeessä vuoden ympäri. Ei kait sitä kehitystä voi tulla jos treenissä ei muutu mikään. Pelkkä liikkeiden vaihto on tyhjän kanssa jos systeemi pysyy aina 3 x 10 kaavassa.
Niimpä. 3x10 on ok apuliikkeis muttei se saa niissäkää olla ainut vaihtoehto. Mulla toistomäärä vaihrekee 8-15, jopa 50.

Niimpä. 3x10 on ok apuliikkeis muttei se saa niissäkää olla ainut vaihtoehto. Mulla toistomäärä vaihrekee 8-15, jopa 50.
Sama. Joskus kun kehitys pysähtyy kroppaa kannattaa herätellä. Itse olen tykännyt myös ylipitkistä sarjoista. Uskon että ovat eduksi kropan terveydelle. Niihin saa myös kiloja tosi nopeasti lisää. Ja kun pitkät sarjat kehittyvät näkyy myös normi sarjoissa.

Sama. Joskus kun kehitys pysähtyy kroppaa kannattaa herätellä. Itse olen tykännyt myös ylipitkistä sarjoista. Uskon että ovat eduksi kropan terveydelle. Niihin saa myös kiloja tosi nopeasti lisää. Ja kun pitkät sarjat kehittyvät näkyy myös normi sarjoissa.
Niin on. Mulla olkapäät junnas samois painois ja aloin tekee 50 toiston sarjoja vipareita niin lähti hienosti nousuun. Ja jos ei jostain syystä hirveesti harrasta aerobista niin ehkä pitkät sarjat jollain tasolla korvaa aerobisenkin. 🤔

Niin on. Mulla olkapäät junnas samois painois ja aloin tekee 50 toiston sarjoja vipareita niin lähti hienosti nousuun. Ja jos ei jostain syystä hirveesti harrasta aerobista niin ehkä pitkät sarjat jollain tasolla korvaa aerobisenkin. 🤔
Ei ne oikeastaan korvaa aerobista🙂 Lihaskestävyys paranee mutta itse aerobinen kunto hyvin vähän. Sama myös toisinpäin. Aerobinen liikunta ( juoksu jne) ei vaikuta lihaskestävyyteen. Eri ominaisuudet.

Ei ne oikeastaan korvaa aerobista🙂 Lihaskestävyys paranee mutta itse aerobinen kunto hyvin vähän. Sama myös toisinpäin. Aerobinen liikunta ( juoksu jne) ei vaikuta lihaskestävyyteen. Eri ominaisuudet.
Olisin väittänyt että juoksu yms vaikuttaa lihaskestävyyteen, mut eipä vuoden salitaustalla hirveesti väitellä.🙂

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei ne prosentit ohjelmaa huonommaksi tee jos vertaa siihen että tuurilla ryskäisi mitä sattuu. Hyvin voin suositella prosentteja aloittelijalle. Pysyy hommassa edes joku järki ja idea. Ei aloittelija osaa lukea kroppaansa että voisi säädellä ohjelmaansa tuntuman mukaan kuten me 20 vuotta treenanneet.
Itsellä nyt loppusuoralla tuo eka prosenttiohjelma ja on se ihan hyvin auttanut näin 1.5v salikokemuksen omaavaa jamppaa. Varsinkin kyykyssä tuli ennen tehtyä ihan liian kevyesti työsarjat verrattuna ykkösmaksimiin ja nyt saanutkin nostettua 20 kilolla sarjapainoja kahdessa kuukaudessa. Siltä osin on ollut ihan onnistunut ensimmäinen kokeilu ja jossain muodossa tullaan harrastamaan tätä lisää tulevaisuudessa.

Voiko muuten tuohon ohjelmaan lisätä hauis kääntöjä?
Tottakai. Harrastelija saa reenata kaikkia lihaksia tasapuolisesti. Mikään ohjelma ei mene pilalle jos lisää haba liikkeen. Kunhan et pistä kolmea liikettä ja kahtakymmentä sarjaa. Yksi liike piisaa. Joku raskas perusliike. Vaikkapa hauiskääntö tangolla. Sitten on eri asia jos kilpailee ja kaikki on viimesen päälle optimoitu. Silloin ei passaa tehdä mitään "turhaa".

Onko noi prosentit tärkeitä meinaan esim. Penkissä maksimi on 110kg ja ekalla viikolla tehdään 85% 5+ ja tuo 85% lasketaan 100kg ja sain vedettyä 13 toistoa eikös tuo mene jo bodaus puolelle?

Onko noi prosentit tärkeitä meinaan esim. Penkissä maksimi on 110kg ja ekalla viikolla tehdään 85% 5+ ja tuo 85% lasketaan 100kg ja sain vedettyä 13 toistoa eikös tuo mene jo bodaus puolelle?
Jos voimatasot nousee, niin mitäs väliä sillä on että millä sarjapituuksilla se voima on tehty. Ihan esimerkkinä, tiukat 20 toiston kyykkysarjat kehittää tunnetusti myös voimaa ihan perkeleesti. Pidemmät sarjat toimii tuollaisella amrap tyylillä todella hyvin.

Pidemmät 15-40 toiston sarjat kehittää kyllä bodyä, mutta ei voimaa ollenkaan niin tehokkaasti kuin lyhyet alle kympin sarjat. Prosenttiohjelmien ongelma on siinä, ettei ne lainkaan ota huomioon yksilön ominaisuuksia. Pidemmät oletusohjelmat ei myöskään ota lainkaan huomioon kehitystahtia, töitä, opiskelua, parisuhdetta jne oikeeta elämää. Jos maksimi on 110kg, ei ole juuri fiksua hakata kovin pitkiä toistomaksimisarjoja. Muutenkaan sarjojen loppuun tekeminen ei voimaharjoitteluun kovin läheisesti kuulu.

Pidemmät 15-40 toiston sarjat kehittää kyllä bodyä, mutta ei voimaa ollenkaan niin tehokkaasti kuin lyhyet alle kympin sarjat. Prosenttiohjelmien ongelma on siinä, ettei ne lainkaan ota huomioon yksilön ominaisuuksia. Pidemmät oletusohjelmat ei myöskään ota lainkaan huomioon kehitystahtia, töitä, opiskelua, parisuhdetta jne oikeeta elämää. Jos maksimi on 110kg, ei ole juuri fiksua hakata kovin pitkiä toistomaksimisarjoja. Muutenkaan sarjojen loppuun tekeminen ei voimaharjoitteluun kovin läheisesti kuulu.
Ympärivuotisesti tehtynä tuollaiset pitkät amrap-sarjat ei tietenkään toimi niin hyvin kuin 4-8 toiston perusvoimasarjat.
Kausittain tehtynä taas toimii loistavasti. Ja eihän niitä tuossa wendlerissä koko aikaa tehdäkään, vaan tuosta lähdetään menemään lyhyempiä sarjoja kohti.

Minua nyt edelleen hämää koko konsepti. 13 toistoa satasella ja maksimi 110kg!? 13 toistoa satasella ja kaveri on pihalla kuin lumiukko harjoittelusta!? Joku tässä mättää....

Minua nyt edelleen hämää koko konsepti. 13 toistoa satasella ja maksimi 110kg!? 13 toistoa satasella ja kaveri on pihalla kuin lumiukko harjoittelusta!? Joku tässä mättää....
Ilmeisesti siis 110x0,9 josta 85% eli 85kg ja sillä 13 toistoa.
Itsellä nyt loppusuoralla tuo eka prosenttiohjelma ja on se ihan hyvin auttanut näin 1.5v salikokemuksen omaavaa jamppaa. Varsinkin kyykyssä tuli ennen tehtyä ihan liian kevyesti työsarjat verrattuna ykkösmaksimiin ja nyt saanutkin nostettua 20 kilolla sarjapainoja kahdessa kuukaudessa. Siltä osin on ollut ihan onnistunut ensimmäinen kokeilu ja jossain muodossa tullaan harrastamaan tätä lisää tulevaisuudessa.
Tämä oli ilmeisesti ns. piikkausohjelma eikä varsinainen peruskauteen/kehitykseen tarkoitettu systeemi? Vai muistanko ihan väärin, volyymit oli kumminkin niin pieniä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom