Voimailijoiden lenkkeilystä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hola,

oot oikeessa, eihän toi pika-pika-rääkki mitään hirveen aerobista ole..
Mutta voi pojat ku tekee hyvää hapenottokyvylle etc.. Punttitrenit, varsinkin kyykky, sekä matsitreenit tykkäävät kovasti.

P*erkeen rankkojahan noi on keholle, siksi varmaan parhaillaankin nautin ylikunnosta ja sen tuomasta flunssasta..

Mut mikä huvittavinta, ni noi rankat, lyhyet lenkit ovat kehittäneet pohkeisiini LIHASTA..kiva.

En oo ikinä tykänny mistään pitkistä "hölkkälenkeistä", eli sen takia rääkkään itteäni noilla lyhyemmillä..

Tuota.. monella tuntuu olevan se käsitys että kaikki aerobinen on poissa lihaskasvusta. Tuo pitää paikkansa tietyssä mielessä, mutta toisaalta se on myös täysin väärä...

Aerobinen tietenkin kuluttaa palautumisresursseja, mutta samalla kun se kuluttaa niitä keho myös oppii vastaamaan lisääntyneeseen tarpeeseen ja pitkällä tähtäimellä keho oppii palautumaan treenistä nopeammin. Eli tämä on melkein sama asia, että aerobinen liikunta parantaa peruskuntoa, joka luo pohjaa tehokkaalle punttitreenille ja palautumiselle.

Olen jossain aikaisemmassa viestissä painottanu, että treenissä pitää olla vaihtelua. Yksi järkevä vaihtelun muoto voisi olla esim sellainen, että treenataan vaikka 6 viikkoa peruskuntoa, jossa painotetaan kohtalaisen paljon aerobista, ei kuitenkaan niin paljon että punttitulokset merkittävästi tippuisivat. Salitreenin pitäisi olla lähinnä ylläpitävää. Tuollaisen jakson jälkeen esim viikon lepo, jonka jälkeen aloitetaan taas kova punttitreeni ja vaihtaa aerobisen treenaus vain ylläpitäväksi.

Aerobisen treenin sopiva kovuus riippuu täysin omasta kunnosta, joten mitään tarkkaa ohjetta määrästä ja kovuudesta on mahdoton antaa.

Itse olen käyttänyt tuollaisena aerobisenkunnon ylläpitotreeninä lähinnä kevyttä pyöräilyä. Nopeuden olen pitänyt sellaisena, että ei hengästy niin paljoa etteikö voisi puhua samaan aikaan. Tälläisen liikunnan ei pitäisi olla oikeastaan missään määrin edes pois lihasten kehityksestä. Ennemminkin nopeuttaa palautumista. Tietenkin se kuluttaa hieman energiaa, mutta vastaavasti parantaa lihasten aineenvaihduntaa, jolla uskoisin olevan huomattavasti suurempi merkitys lihasten palautumiselle kuin lisääntyneellä energian kulutuksella.

Originally posted by SLÄM
Onx se joku uus pilleri?

LOL tuli mieleen,kun aikoinaan lukiossa tuli puhetta erään elokuvan lentokoneessa olleesta pelastuskapselista,niin eräs hömelö muija kysäisi ihmeissään "Pelastuskapseli? Mikä se on? Onko se sellainen joka pannaan suuhun?" Voi sitä repeilyn määrää! :lol1:

:offtopic:
Ajatelkaapa nyt, jos olette siinä kunnossa etette pysty paria kilsaa juoksemaan niin missä kunnossa olette vanhempana. Parempia kunnon mittareita penkkituloksien sijaan ovat vaikka leuanveto ja cooperin testi. Ei siinä pööpertti auta kun ei jaksa rappuja ylös nousta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voimailijoiden kannattaa jättää juokseminen alle 100 kiloisille. Tuon painomäärän yläpuolella alkaa nivelvaurioiden riski kasvaa, koska ihmisen nivelten rustopinnat eivät ole tarkoitettu niin koville iskuille. Senkun juoksette jos haluatte, mutta vain omat nivelenne rikotte.

Valitettavaa, mutta totta; kokemusta on siitä, että juoksu rikkoi nivelen rustopinnat. Myöhemmin vasta selvisi lääkärin kommenteista sekä juoksua koskevilta keskustelupalstoilta tuo juoksun vaarallisuus keskivertoa painavammille ihmisille. Ottakaa edes joku opiksenne muiden tekemistä virheistä, etteivät nuo vaivat ihan turhaan olisi tulleet minullekin.

No kuka nyt mitäkin pitää kuntonsa mittarina, itse mittaan kuntoni lähinnä 10 km aika-ajolla pyörällä. Jos haluaa parhaaseen mahdolliseen kestävyysurheilukuntoon, eivät lihakset voi olla kovin massiiviset. Jos taas haluaa suuret lihakset, ei kestävyys ja (suhteellinen) hapenottokyky voi olla kovin hyvä.

Toisaalta lihaksilla se maratoonarikin niitä jalkojaan heiluttaa, ja sydän sekä verenkiertoelimistö bodarinkin lihakset pumppaa täyteen verta.

Jos tavoitteena on kilpailla jossain lajissa menestyksekkäästi, tulee kehittää ominaisuuksiaan siihen suuntaan mitä kyseinen laji vaatii. Jos taas harrastaa liikuntaa ihan huvin ja virkistyksen vuoksi niin voi valita ihan mistä ite tykkää :haart:

Musta tää 'aerooppinen' vs 'iso pala' homma on kiinni ihan lajivalinnasta ja/tai siitä mitä itse haluaa tehdä ja koko 'kunto' on lähinnä jatkumo näiden kahden ääripään välillä eikä bodaus tai voimanosto sulje pois aerobista harjoittelua eikä päinvastoin.

Omasta mielestäni voimanostajankin kannattaa treenata aerobista ja maratoonarin käydä punttiksella, vaikkakin vain kerran viikossa. Voimalajeissakin hyvästä aerobisesta kunnosta on hyötyä palautumisen kannalta ja voimaharjoittelun hyötyjä kestävyysurheilijalle tuskin tarvitsee tällä foorumilla kertoa.

Huh, olipas vanha mutta kiinnostava threadi joka tuli uudelleen nostettua esiin :thumbs:

Onhan tämä tosiaan vaikea kysymys, mikä vaihtoehto on parempi? Kuten jo mainittiin, an-/aerobisesta treenistä pitää palautua, ja tämä vie resursseja pois salitreenistä. Pitemmällä tähtäimellä kuitenkin tämän treenimuodon mukaan tuova parempi aineenvaihdunta sekä palautumiskyky voivat johtaa parempiin tuloksiin kuin jos aerooppinen olis jäänyt tekemättä...Huomaa sana voi :david:

Toinen seikka mikä kannattaa muistaa on se, että intervallitreenin yhteydessä eristyy paljon kasvuhormonia, ja on tutkimuksia jossa jalkalihakset ovat kasvaneet rajusti tämäntyyppisen treenin seurauksena. Nämä treenit eivät vaan saa olla pitkäkestoisia, alle 30 minuuttia voisi pitää jonkinlaisena oljenkorrena. Ja kyllä ne kyykkysarjat kulkee huomattavasti paremmin kun on hyvä peruskunto. Intervallitreenit ei tarvitse tehdä juosten, esimerkiksi spinningpyörä sopii mainiosti tähän tarkoitukseen.

Vielä yks positiivinen juttu joka puhuu an-/aeroobisen treenin puolesta. Insuliiniherkkyys paranee selvästi intervallitreenin seurauksena. Tämä vaikuttaa mm. siihen, että suurempi osa sitä energiaylijäämää mitä syö jotta lihas kasvaisi ohjautuu lihaskudoksiin eikä rasvakudoskiin--->Bulkilla kasvaa lihakset paremmin suhteessa rasvan määrään kuin mitä muuten olisi tapaus. Elintärkeätä jos intervalleja tekee, on korvata kulutettua energiamäärää ruualla!

Varmaan pystyy huomaamaan kumpaan vaihtoehtoon minä luotan :) Sanoisin kuitenkin niin, että itse en lähtisi todella isona äijänä yhtäkkiä juoksemaan, vaan mieluummin pyöräilisin, uisin ym.
Jos ei hae muuta kuin maksimaalista lihaskasvua, voi olla että aerooppisia ei kannata liikaa tehdä. Kuten totesin alussa, tämä on vaikea kysymys, eiköhän siihen saada muutaman vuoden sisällä kunnon vastaus, HIIT ja vastaavat metodit kun tutkitaan aika paljon tällä hetkellä.

Itse en hae maksimaalista lihaskasvua, vaan niin paljon lihaskasvua kuin mahdollista peruskunnon pysyessä hyvänä. En ole menossa lavalle, joten katson sitä yleiskuntoa "sillä silmällä" myös :D Tärkeätä muistaa tämmöisissä keskusteluissa on se, että tavoitteet ovat monilla hyvin erilaisia! :piis:

Tuli esille, että moni bodari tekee kevyemmin metodein aerobista kuin juosten?

Ymmärrän, että juokseminen on erityisesti polville kovin kuormittavaa eikä siksi sovi kaikille mutta liian alhaisella teholla ei silti kannata harjoitella, tällöin ei harjoiteta aerobista peruskestävyyttä optimaalisesti.

Esim.
Muistaakseni Marko Savolainenkin kirjassaan kertoo, että hän tekee aerobista n. 120 sykkeellä. Ei tuo ole silloin aerobista peruskestävyysharjoittelua ellei Savolaisella ole maksimisyke jotain 170 luokkaa. Aerobinen kynnyssyke on karkeasti arvioiden 40-50 - HRmax eli n. 70-80 % HRmax:sta.

30-60 min. / harjoitus. Ympärivuotisesti harjoituskaudesta, viikkorytmityksestä ym. riippuen n. 1-4 kertaa viikossa riittää hyvin. Tämä on oma ajatukseni.

Mä harrastan jonkun verran aerobista puntin ohella , enkä usko että se on lihaksista pois. Ei ole tutkimustulosta.

Lenkkiä juoksen ajoittain, silloin yleensä sellainen 30min kovavauhtinen pyrähdys.

Sauvoijen kanssa liikkumisesta sen verran, että se on tehokasta. Pystyy kävelemään lujaa ja käyttämään myös ylävartaloa. Jos jostain syystä en kykenisi juoksemaan, sauvakävelisin todennäköisesti.

Tähänastisen elämäni hulluimmassa rääkissä käytettiin sauvoja. Rääkki tapahtui Paloheinän täyttömäessä. Kyseessä olivat hiihtoseuran harjoitukset, joissa mäkeä loikittiin ylös sauvoen kanssa, ja sen jälkeen hölkättiin alas. Sitten sama tehtiin uudestaan monta kertaa. Meinasi tulla :urjo: ja tämän jälkeen olen arvostanut sauvoja.

tällä hetkellä tulee 5 aamu-aerobista viikossa. kesto 1h. matka 5-10km. syke 120-150. yli 140 menee ehkä kerran 2 viikossa, eli palauttavaa, peruskuntoa ja rasvanpolttoa haen noilla. sit välillä teen 1-2 viikon jakson jolloin on 0-2 aamuaerobista.. jossain voimailuaiheisessa artikkelissa sanottiin että välil kantsis tiputtaa määriä toviksi.

Itse juoksen tällä hetkellä kerran viikossa. Nyt talvella juoksen noin 30 min, enempää ei viitsi tuon kylmyyden jne takia. Kesällä saatoin juosta jopa 1h 30min joka on ennätys.

On se vaan niin perkeel hienoo musta olla ihan oikeasti kunnossa kun ajattelee aikaa vuotta takaperin ennen kun alotin juoksemisen. Pystyin sillon juokseen ehkä 5 min ja sitten oli jo kauhee ähkypuhku olo.

Juoksussa on pirusti hyviä puolia jos bodaustakin ajattelee. Helvetin naurettavaa oikeesti jos joku ajattelee että se on jotenkin haitaksi lihaskasvulle jos vaikka pari kertaa juoksee viikossa.

Lumettomana aikana lenkkeily kuuluu ohjelmistoon totta kai :thumbs: Suhteellisen matalalla sykkeellä about 130--140 krt/min tulee lenkkeiltyä 45--60 minuutin lenkkejä. Mukavaa vaihtelua ja rasvan polttamista. Neitimäisellä asenteella ei sitten kannata lähteä lenkille se vaatii hieman itsekuria ja luonteen lujuutta.

No kyllä mä juoksen ainakin jenkkifutaajana paljon treeneissä ja peleissä. En ole siis linjassa pelaavia. Joskus aikanaan vedin satasen 12.8, mutta sen jälkeen en ole kokeillut ja reaktiot on varmasti hidastuneet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom