Moksu... Se peruskunto yleensä luodaan silloin junnuna ja sitä saatetaan perukuntokausilla lisätä vielä myöhemminkin, mutta muuten sitä vain pidetään yllä.
Osittain totta joo, mutta peruskuntokausi kuuluu oleellisena osana isoon osaan urheilulajeja. Kyllä sille peruskuntokaudelle pitää varata joka vuosi aikaa. Joissakin lajeissa saattaa olla kaksikin peruskuntokautta.
Ja tuosta videosta niin eikös nuo hypyt tuon tangon kanssa mene samaan sarjaan kuin nuo muutkin hypyt ja loikat. Ei ilmeisesti vain ole löytänyt sopivaa painoliiviä mistään niin käy sitten salilla tekemässä. Eli kyllä siinä nähdäkseni nopeusvoimaa pienellä vastuksella kehitetään. Sama juttu kuin vaikka Jarruvarjojen kanssa juokseminen...
Mutta kun se on tiukkaa faktaa, että nopeusvoimaa kehitetään suurella vastuksella ja taas nopeuskestävyyttä kehitetään pienellä vastuksella. Tuolla tangon kanssa hyppelyllä ei ole siis mun mielestä yhtään mitään virkaa.
Kaivan jossain vaiheessa Dietrich Harren voimaharjoittelun perusteista nuo prosenttimäärät, mutta nyt meen omilla muistikuvilla lukemistani asioista.
Sitten vielä nopeasti siitä voiman merkityksestä urheilulajeissa, että ei siitä tosiaan haittaa ole mutta kun se seuraavan päivän-kahden jumi meinaa vaikeuttaa sitä harjoittelua aikas paljon. Yritä siinä nyt sovittaa puntit ja hermosto treenit kun molempien jälkeen/ennen tarvitsee lepopäivän.
Tuo on kyllä sitten sitä todellista taitolajia saada yhdistettyä voimaharjoittelu tekniikkaharjoittelun yms kanssa, jotta urheilija kehittyy eivätkä tulokset lähde laskuun. Voimaharjoittelu ei kyllä aiheuta välttämättä minkäänlaista jumia, kun lihakset siihen tottuvat.
Minä en ainakaan pidä tuollaista bodausharjoittelua samana asiana kuin jonkin urheilulajin voimaharjoittelu.
Kyllähän intervalliharjoittelu kehittää sitä "peruskuntoakin". Miksi intervalliharjoittelua vastaan? Mitä on ns. täydellinen/erinomainen peruskuntoharjoittelu esim. jääkiekkoilijalla? Otetaan, että on aikaa vaikka 3kk. Lykkää jotain esimerkkejä, jaksotusta jne.
Niin kait se intervalliharjoittelu jossain määrin kehittää, mutta tämä villityksen aiheuttanut tabata-metodi on eräs esimerkki siitä, miten tutkimus on ymmärretty aikalailla täysin väärin. 20sec työtä ja pikkulepo ei vastaa läheskään samaa asiaa kuin se tutkimuksessa tehty metodi. Sekin antoi vain hetkellisen boostin, mutta muutamien viikkojen jälkeen tuloksia ei enää tullut.
Esimerkiksi kamppailulajeissa treenataan aivan liikaa anaerobisella puolella, jolloin aerobinen puoli jää heikommaksi. Se opettaa elimistöä toimimaan korkeilla sykkeillä ja palautuminen heikentyy ja sitä myöten suorituskykykin on heikompi, kun kroppa on aina heti siellä maitohapollisella puolella työskentelemässä.
Siks oon intervalliharjoittelua vastaan, kun ärsyttää sen toitottaminen joka puolella ihan vääriin käyttötarkoituksiin. Tyypit vääntää hulluna intervallia ilman mitään kunnon peruskuntopohjaa. Joten kait mulla on liikaa henkilökohtaista agendaa, mutta kyllähän urheiluvalmennuskin puhuu peruskuntoharjoittelun puolesta ja intervallit ovat hyvä lisä ja keino saada kehitettyä anaerobista hapenottokykyä. Sillä ei voi mitenkään korvata niitä tylsiä kävely/juoksu/mitälie lenkkejä.
Ja em. henkilökohtainen agenda liittyy myös siihen, että näen yhdeksi pahimmaksi virheekseni peruskunnon laiminlyömisen urheilu-urallani.
Jääkiekkoilijan peruskuntokauden rakentaminen on kyllä liian vaikea ja outo aihepiiri mulle. Kamppailu-urheilun saralla voisin jotain yrittääkin keksiä, mutta jääkiekkoon perehtyminen omalta osaltani on sitä kun pelattiin naapurin poikien kanssa murrosikäisinä lätkää.
NHL-pelaajalle tulee se reilu 70 peliä kaudessa, päälle (luulisin) 1-2 jäätreeniä päivässä ja oheisharjoitteet (lihashuolto, puntti, kevyemmät aerobiset ja mitä vielä). Onko ihan anteeksiantamatonta, että niitä painoja ei heilutella joka kerta naama irvessä? En osaa selittää sen tarkemmin tuonkaan videon treenien tarkoitusperiä, mutta eipä tuo mitään ihmetystäkään oikeastaan herätä.
Naama irvessä treenaaminen ei kerro mun mielestä yhtään mitään, mutta tarkoitusperiä yritän hakea tuosta helistimien heiluttelusta.
Ja jääkiekossa on ihan varmasti kova taso valmennuksessa niin Suomessa kuin maailmalla. Meneehän täältä kovia kiekkoilijoita NHL:ään asti ja joskus kait jotain mitaleita on suomenkin joukkue voittanut arvokisoissa.
Tuossa videollahan saattoi olla kyse ihan mistä vaan. Ei edelleenkään videon perusteella voi sanoa harjoittelusta mitään, mutta kun tuo video ei ole se ainut tilanne kun näkee kiekkoilijoita, yleisurheilijoita tms heiluttamassa paskalla tekniikalla helistimiä ja ihmetyttää vaan ne tarkoitusperät.