Voiko / saako personal trainer olla lihava?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hgu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Hgu

Ikä
53
En halua nyt jeesustella mitään enkä olla kiihkoilija ja toivon, että kukaan ei loukkaannu yhdestä mieltäni askarruttaneesta seikasta...

Yhdellä salilla jolla treenaan aina silloin tällöin, on töissä yksi mielestäni todella paksuhko / lihavahko henkilö. Kaikkihan ovat tasa-arvoisia ihmisiä ja työnhakijoita yms, mutta eikös fitness alalla työskentelevien "tulisi" olla "kondiksessa"?

En epäile, etteikö tämä henkilö osaisi ohjata oikeita suoritustekniikoita ja laitteiden käyttöä, mutta entäpä esim ruokavalio? Jos ohjaaja on itse tukevassa kunnossa, niin onko ruokavalio-ohjeistus silloin uskottava?

Punttimimmit voisi kuvitella ehkä tilanteen kosmetologilla jolla on mieletön akne, rasvaiset hiukset ja paha hengityksen haju. Tämä kosmetologi sitten opastaisi teitä henk. koht. hygieniaan..?

No joo, olipahan taas juttua heti aamutuimaan, kommentteja kiitos. ps. ei se ohjaaja mua mitenkään häiritse, kunhan heräsi ajatuksia.

Yleensä mieletön akne on sellainen juttu, ettei siihen henkilökohtaiset hygieniat paljoakaan auta..

No asiaan.. Kyllä itse kuuntelen mieluummin ihmistä, joka näyttää siltä, että tietää mistä puhuu. Se lisää uskottavuutta.

Originally posted by Hgu

Yhdellä salilla jolla treenaan aina silloin tällöin, on töissä yksi mielestäni todella paksuhko / lihavahko henkilö. Kaikkihan ovat tasa-arvoisia ihmisiä ja työnhakijoita yms, mutta eikös fitness alalla työskentelevien "tulisi" olla "kondiksessa"?
Kyllä se hyvä kunto tuo sitä uskottavuutta. Jos omistaisin kuntosalin, niin en ottaisi töihin lihavaa personal traineria. Piste. Lihavasta personal trainerista tulee mieleen eräs 140-kiloinen paskamahainen lääkäri Keski-Suomesta, joka piti terveystiedontunnilla veretseisauttavan tietoiskun hormonien vaarasta ja siitä, miten bodarit kuolevat sydän- ja verisuonitauteihin. Nigga, please!

No ainakaan FAF:in Personal Trainereiden koulutuksessa ei pahemmin opeteta ravitsemusta. Se on ihan pt:n omasta halusta kiinni kuinka paljon lisää haluaa lukea.

Re: Re: Voiko / saako personal trainer olla lihava?

Originally posted by Tomi
Kyllä se hyvä kunto tuo sitä uskottavuutta.
Ajatus on aivan samanlainen kuin jos treenaajalla on tatuointeja, niin se varmaan on sitten vetäny hormoonejakin siellä vankilassa ollessaan. Siihen ei ainakaan voi luottaa.

Tämä on just sitä ennakkoluuloisuutta, jota pitäisi pystyä omalla järjellään hallitsemaan. Jos tuon tunnustaa, niin tietää asenteissa olevan kehittämisen varaa.

Ei ihmisten tarvitse itse olla sellaisia mitä ne opettaa. Vanha esimerkki on urheilijan valmentaja. Jos kaikkien valmentajien täytyisi pystyä itse suoritukset tekemään paremmin kuin urheilijoiden ennen kuin he olisivat kelvollisia valmentajiksi, niin eihän se olis mahdollista.

Esimerkkejä voi löytää joka alalta vaikka kuinka paljon.

Jos ihminen ei pysty tekemään itse sitä, mistä tietää kuinka asiat pitää tehdä, niin eihän se asiaa muuta miksikään.

Re: Re: Re: Voiko / saako personal trainer olla lihava?

Originally posted by -ö-
Jos ihminen ei pysty tekemään itse sitä, mistä tietää kuinka asiat pitää tehdä, niin eihän se asiaa muuta miksikään.

Ja jos tämä ihminen ei niitä pysty tekemään niin miksi itse uskoisi, että ne hommat mitä se ihminen opettaa toimisi...ööh. On siinä omalla kohdallani aikas vissi ero.

Vähän sama kun insinööri neuvoo miten homma pitäisi tehdä, mutta käytännössä ei ole hajuakaan miten se tehdään ;)

ps. Signature antaa vastauksen tähän ketjuun.

Re: Re: Re: Voiko / saako personal trainer olla lihava?

Originally posted by -ö-
Ajatus on aivan samanlainen kuin jos treenaajalla on tatuointeja, niin se varmaan on sitten vetäny hormoonejakin siellä vankilassa ollessaan. Siihen ei ainakaan voi luottaa.

Tämä on just sitä ennakkoluuloisuutta, jota pitäisi pystyä omalla järjellään hallitsemaan. Jos tuon tunnustaa, niin tietää asenteissa olevan kehittämisen varaa.
Mustaa ja valkoista? Sopii minulle. En tarkoita, että sen personal trainerin pitäisi näyttää Jay Cutlerilta, mutta miten uskottavaa on, jos joku 120-kiloinen possujuna neuvoo miten vedetään leukoja tai tehdään vatsoja? (tai edes nähdä ne varpaat sieltä vatsan takaa ilman peiliä...)

Jos haluaisin tulla nopeaksi, kysyisin mieluummin Charlie Francisilta kuin Ben Johnsonilta. ;)

Zatsiorsky ja Siff eivät koskaan kilpailleet voimanostossa, mutta suuri osa maailman vahvimmista voimanostajista perustaa ohjelmansa näiden miesten tietämykseen.

Mutta toki, asiakaslähtöisyys on tärkeää. Jos ja kun valtaosa kuntosalien asiakkaista tarvitsee uskoakseen esimerkkiä, heille sellaista tulisi myös tarjota.

Re: Re: Re: Re: Voiko / saako personal trainer olla lihava?

Originally posted by Ripe
Ja jos tämä ihminen ei niitä pysty tekemään niin miksi itse uskoisi, että ne hommat mitä se ihminen opettaa toimisi.
No kaukaa haettuna vaikkapa jos joku Muhammad Ali koittaisi tänä päivänä kertoa jotain nyrkkeilijän jalkatekniikasta? Eipä osaisi itse näyttää.

Siis threadissa oli kyse vain uskottavuudesta, ei todellisesta osaamisesta. Joten tunnustan itsekin olevan ennakkoluuloinen ja väitän sellaisen "ei näytä siltä mitä puhuu" -trainerin olevan epäuskottava. Mutta yritän omaa järkiparkaani opettaa kovasti myös pääsemään näistä ennakkoluuloista.

Ja tekisin myös kuten Tomi, en palkkaisi omalle salille lihavaa traineria, sillä haluaisin käyttää myös ulkonäön tuoman uskottavuuden (psykologisen puolen) oman kukkaroni hyväksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Re: Re: Re: Re: Voiko / saako personal trainer olla lihava?

Originally posted by -ö-

Ja tekisin myös kuten Tomi, en palkkaisi omalle salille lihavaa traineria, sillä haluaisin käyttää myös ulkonäön tuoman uskottavuuden (psykologisen puolen) oman kukkaroni hyväksi.
Eräs tuttu on töissä samassa paikassa kuin eräs aineenvaihdunnallisesti rajoitettu PT ja kertoi, että asiakkaat valitsevat mielummin jonkun toisen trainerin lihavan sijaan, jos vain mahdollista.

Eilisessä dokkarissa niistä lihavista kersoista: Kun se yks jenkkipoika meni sinne lihavien leirille, niin mies joka oli ilmeisesti järjestänyt sen leirin ja selitti sitten lihavien ongelmista, näytti lähinnä itse siltä että olisi ollut leirin tarpeessa... Ainakin mua ihmetytti, eikä tuonut paljoa uskottavuutta...

Personal trainereissa on se ero noihin täälläkin mainittuihin nimiin, että ihmiset ottavat heihin yhteyttä, kun haluavat parempaan kuntoon.

Ja se motivaatio ja usko siihen hommaan liittyy aika vahvasti siihen pt:hen, koska se asiakas on usein itse vähän rapakunnossa eikä tiedä asioista paljoakaan. Jolloin tämä pt toimii vähän niinkuin esikuvana. Henkilö, joka tietää mistä puhuu, joka on ITSE aloittanut joskus tietämättömänä. Joka on treenannut itsensä kuntoon ja opiskellut pt:ksi ja neuvoo nyt tietämättömiä. Asiakas haaveilee salaa olevansa joku päivä yhtä hyvässä kunnossa kuin pt.

Okei on vähän kärjistetty tilanne ;)

Jos itse kaipaisin nyt uusia vinkkejä ja ohjausta, en ottaisi yhteyttä keneen tahansa pt:hen, vaan etsisin pt:n, joka näyttäisi ja vaikuttaisi mahdollisimman paljon siltä, miksi itse haluaisin tulla. Uskoisin siihen, että tämä henkilö tietää mistä puhuu ja osaa neuvoa mua just siihen mun omaan tavoitteeseen.

Kyllä personal trainerin olisi syytä olla hyvässä kunnossa, koska hän on kasvokkain tekemisissä ihmisten kanssa. Monet tyypit jotka eivät itse ole missään huipputrimmissä kirjoittavat kuitenkin hyviä ja uskottavia kirjoja treenaamisesta ja siihen liittyvästä.

Originally posted by Hgu

Punttimimmit voisi kuvitella ehkä tilanteen kosmetologilla jolla on mieletön akne, rasvaiset hiukset ja paha hengityksen haju. Tämä kosmetologi sitten opastaisi teitä henk. koht. hygieniaan..?

Niinpä, tai suttuinen, epäsiisti kampaaja... Kyllä asiakaspalvelu-alalla mielestäni itse myöskin *edustaa * myymäänsä tuotetta ja antaa omalla ulkoisella olemuksellaan uskottavuutta omalle osaamiselle.
:rolleyes:

Mietin tätä täysin samaa asiaa tuossa taannoin, kun oman salini saliohjaaja vaihtui ja entisen, suht. hyvässä kunnossa olleen jantterin tilalle tuli sellanen sulkispelaajan näköinen sälli. Todellakin on uskottavuusongelma, vaikka tämä uusi ohjaaja ehkä tietääkin miten hommat teoriassa tapahtuu.

Eli (tosi) vähän sama jos joku tulisi kertomaan kuinka tylsää on olla kännissä, vaikka ei ole ikinä juonut alkoholia.

Riippuu vähän mitä läskillä/lihavalla tarkoitetaan. Jos traineri/valmentaja on esim. semmonen voimanostajan tai raskaan sarjan painonnostajan näköinen (eli lihasta on aika lailla sekä voimaa, mutta niin myös jonkun verran läsää), niin mulle kelpaa neuvonantajaksi/traineriksi. Jos on sitten pelkästään läskiä, niin en osaa ottaa tosissaan. Onko oikeesti jollain salilla ihan aito läski trainerina?? Vaikea uskoa.

Ei tarvitse siis olla kiree kehonrakentaja/fitness luukki, mutta pitää näkyä, että reenattu on ja paljon, nimenomaan punttireeniä. Maratoonarin näköinen ruipelo ei vakuuttaisi yhtään enempää kuin läskivuorikaan, muuten kuin ehkä aerooppisen reenin suhteen. Esim. jos olisi Kenneth Sandvik tai vastaavan näköinen karju trainerina, niin kuuntelisin erittäin tarkkaavaisesti neuvojaan ja :worship: enkä paljoa piittaisi läskeistään.

Kyllä mun mielestä PT:n on oltava suht hyvässä kunnossa. PT:hän on oman salinsa kävele mainos!!! Kyllä salin personal trainerin tulisi olla ns. esikuva, joka motivoi salilla kävijöitä treenaamaan. Miettikää nyt kun ihan nobody tyyppi menee ekaa kertaa elämässään salille ja siellä hänet ottaa vastaan hänen peilikuvansa...kääk kauheeta!

Itse treenasin aikoinaan sellasella salilla, missä personal trainer (or what ever she was) kertoi minulle henk.koht ettei treenaa kyykkyjä koska hänen jalkansa kasvavat liian isoiksi :lol2: No oli se siinä asiassa ihan oikeessa että sillä oli isot jalat, tosin on hiukkasen eri asia onko ne isot jalat läskiä vai lihasta!

Suositut

Back
Ylös Bottom