Voiko / saako personal trainer olla lihava?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hgu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei pt voi olla laski eika myoskaan siimakasi. Taalla salilla ohjelmia aloittelijoille tekee lahinna semmoset ruipelot tai pyoreat jotka ei itse treenaa oikein kunnolla odotta vaan etta tyovuoro loppuu. ehka joutkut jotain spinningia vetaa ja siina kaikki. Neuvot miten liikkeet tehdaan ei kylla hivele silmaa ja ohjelmatkaan ei mitaan viimesen paalle jarkevia ole ollut mita olen nahnyt.

Eli kylla jotain tasoa pitaa olla kun aloittelijoita neuvotaan.:curs:

Mä olen sitä mieltä, että ei siitä varmasti ole haittaa jos pt on hyvässä kunnossa, vaikka toisaalta joku einiinhyvääsäkunnossa olevakin saattaa tietää asioista vaikka mitä. Joskus on niitäkin tapauksia, että pt antaa ohjattavilleen niitä neuvoja mitkä itsellä ovat toimineet. On ikäänkuin päässyt tähän hommaan ja asemaan ainoastaan omien tulosten mukaan. Mikä ei sekään kovin hyvä. Mutta niinkuin joku sanoi, niin hyvänä esimerkkinä useat urheiluvalmentajat, jotka ovat todella hyviä valmentajina, vaikka eivät itse olisikaan kyseisessä lajissa koskaan menestyneet. Ehkä vaan näissä fitness/body piireissä tolla ulkonäöllä on korostuneempi merkitys... Ja takerrun siihen kyllä usein itsekin :)

Tämä on aika helposti yleistettävä kysymys. Voiko presidentti olla lihava? Voi, mutta silloin en oikein pysty arvostamaan kyseistä henkilöä, jos ylipaino on niin runsasta, että sillä on haitallisia terveysvaikutuksia. Huomattava ylipaino antaa ihmisestä sellaisen kuvan, ettei omasta terveydestään tule oikein huolehdittua, se ei ole missään hommassa hyvää mainosta.

Joo, pt ei saa olla itse huonokuntoinen. tai saahan se olla, mutta jotenkin vaan tuntuu että tavan reenarille,joka nimenomaisesti kaipaa johtotähteä elämäänsä,on varmaan mieluisampaa ja luotettavampaa ku pt on sen näköinen mistä ja minkä puolesta se itse puhuu. Eräällä entisen kotikuntani salilla se ohjaaja oli aivan yli rapakuntoinen ja muutenkin karmiva näky, ja tyyppi vielä tarjosi pt palveluja. ei jeesus. Tottakai lihavakin pt voi olla ja varmasti onkin asiantuntija, mutta mikäkähän mahtaa olla asiakkaiden kiinnostus. Mieluummin palkkaisin pt ksi pauliina taluksen kuin ritva valkaman.

niiiin.:) aika hankala asia toisaalta.

mielestäni pt:ltä mitataan luonnetta eniten. tällä alalla kuitenkin ulkomuoto luo osan ammattiuskottavuutta, vaikka teoreettisesti tietotaitotaso olisi samaa luokkaa.
riippuen tietysti asiakkaan tavoitteista ja asenteesta, ehkä treenattu ohjaaja saattaa antaa kuvan, että asiat on hallussa.

jokainen asiakas on yksilö, jokainen ohjaaja on yksilö.
meillä täällä työpaikallani saattaa asiakas itse tulla ehdottamaan, kenelle haluaisi ohjausajan, jos esimerkiksi on huomannut ohjaajan ohjaustyylin sopivan itselleen.

tässä asiassa on niin paljon muttia...:)

itse henkilökohtaisesti arvostan jokaista ohjaajaa ja pt:tä omana persoonanaan.jokaisessa on hyvät puolensa. moni pt myös saattaa käyttää konsultointiapua, jos esim. kuntosali tai ravintopuoli ei ole täysin hallussa. pt:n työ vaatii kuitenkin hyvin laaja-alaista osaamista...:)

itsevarmuus ja asenne on ohjaajan valttikortteja! JES!:)

haleja kaikille -r

Ei oikein jaksa uskoa lihavan pt:n juttuja/metodeja. Mut kai se on niin, että älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon.
nimim. Rousseau: Émile(mieshän passitti kaikki pentunsa orpokotiin ja kirjoitti samalla länsimaisen kirjallisuuden merkkipaalun kasvatuksen alalla)

Rocket, susta tulisi hyvä poliitikko! "En ole asian puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin" :kippis1:

Ei se asiakas joka tulee ekaa kertaa salille ja saa kaupan päälle ilmaisen ohjauksen ajattele sen PT:n luonnetta ja tietämystä vaan ensivaikutelmaa = yrityksen edustajan antamaa imagoa, tässä tapauksessa fyysistä kuntoa / olomuotoa.

Noh, anyway, oli kiva huomata, että minä en ole joku "ääripään nipottaja" / vouhottaja vaan monet palstalaiset ajattelevat samantapaisesti.

En ole PT:n tarpeessa, topicci lähti ehkä asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Kuntosaliyrittäjälähtöinen näkökulmakaan ei ole paha tässä aiheessa.

Ja Nat_Ural, nyt oli kyse ala- / tehtäväkohtaisesta seikasta ei lihavuudesta yleensä. Miten olisi sitten aineenvaihduntarajoitteinen aerobic ohjaaja?

Originally posted by MKM
Jos haluaisin tulla nopeaksi, kysyisin mieluummin Charlie Francisilta kuin Ben Johnsonilta. ;)

Zatsiorsky ja Siff eivät koskaan kilpailleet voimanostossa, mutta suuri osa maailman vahvimmista voimanostajista perustaa ohjelmansa näiden miesten tietämykseen.

Mutta toki, asiakaslähtöisyys on tärkeää. Jos ja kun valtaosa kuntosalien asiakkaista tarvitsee uskoakseen esimerkkiä, heille sellaista tulisi myös tarjota.

Tuossa kiteytyy vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Mulle on aivan sama jos valmentaja on lihava, juoppohullu, rampa ja ruma jos vaan osaa antaa hyviä neuvoja. Yksikään PT ei todellakaan ole mulle mikään esikuva. Motivaatio löytyy jostain aivan muualta kuin muiden ihmisten ulkonäöstä.

Mä olen samaa mieltä.
Ei valmentajan tarvi olla yhtähyvä tai parempi kuin valmennettava.
Se on harhakuva jonka ehkä lähinnä aloitteleva salilla treenaava voi saada.

herää yleensä kysymys mihin niitä pt:tä ees tarvitaan?? no onhan se varmaan muijille trendikästä kun semmonen 193cm ruskettunut kiiltokuvapoika näyttelee laitteita ja on tietävinään teoriassa kaikki systeemit mutta itsellään on sitten ranne paksuin kohta käsivarresta..jos joku nyt väkisin haluaa henkilökohtaista opastusta kädestä pitäen niin mieluummin sitten joku (ex)bodari joka on kantapään ja kokemuksen kautta oppinut ravintohommelit ja treenit jne..eikä mistään kursseista ja kirjoista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by turilas
herää yleensä kysymys mihin niitä pt:tä ees tarvitaan??

No itse tuossa 1,5 vuotta sitten ajattelin, että voisi keksiä jotain tekemistä kun ei ole vähään aikaan tullut urheiltua ja eksyin sitten salille. Ajattelin, että voisihan tätä nyt koittaa. Saliohjelmaa väänsi mulle salin yksi pt n. kerran kolmessa kuussa ja samalla muitakin perusjuttuja käytiin läpi.

Tätä kautta innostuin touhusta enemmän ja paneuduin enemmän tähän. Tuskin olisin jaksanut innostua kovin paljoa jos minua olisi ollut neuvomassa sellainen valaanpoikainen joka ei omalla ulosannillaan motivoi mihinkään. Lisättäköön nyt vielä, että tästä pt:stä näki, että jotain on tehty ;)

Niin ja kiitos menee toki pakkotoistollekin :kippis1:

Vastaukseksi kysymykseen. Mielestäni pt:tä tarvitaan jotta pääsee alkuun ilman, että pitää tutustua kaikkiin mahdollisiin juttuihin itse. Kaikilla ei siihen ole edes kiinnostusta tai aikaa. Kaikki eivät kuitenkaan tavoittele sitä "maailman isoin"-titteliä. Eli pt on hieman nopeampi tapa päästä vauhtiin. Tietenkin se on loppupeleissä itsestä kiinni. Siitä nyt ei ole mitään epäselvyyttä.

Oon ehdottomasti sitä mieltä että pt ei saa olla lihava.
En uskois hetkeäkään lihavan pt:n dieetti / treenivinkkejä.. Nope.
Noin muuten ei ole mitään lihavuutta vastaan.

Muutenkin salin henkilökunnan pitäis minun mielestäni olla edes "vähän urheilullista sakkia". Sillä salilla missä minä käyn salin omistaja vetelee salilla farkut jalassa ja neuvoo laitteiden käyttöä (väärin) mustat puvunkengät jalassaan. Jotenkin siitä jää vähän hassu kuva :)

Originally posted by turilas
herää yleensä kysymys mihin niitä pt:tä ees tarvitaan??

Salilla, missä käyn, on PT:nä mm. Antti Pirinen, 1996 Bodauksen SM, jonka ohjaukseen menisin koska tahansa, vaikka olenkin jo jonkin aikaa nostellut. Hän ohjaa tällä hetkellä n.35vuotiasta liikemiestä, jolla on varaa maksaa parhaasta.

Tämänlainen ohjaus on täysin perusteltua, jos haluaa kehittyä aloitettuaan ehkä hieman myöhemmin mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.

Jotkut ovat tämänkin otsikon alla määrittäneet "omakohtaisen käytännön kokemuksen" jotenkin arvokkaammaksi kuin "kirjaviisauden".

Siltä salin vahvimmalta mieheltä saamme usein tietoa pääasiallisesti siitä, mikä on tehonnut juuri häneen - todennäköiseen geneettiseen friikkiin, joka on mahdollisesti rakentanut kehonsa ampumalla sen täyteen myrkkyjä.

Hyvistä kirjoista löytyy tietoutta siitä, mitkä käytännöt ovat tehonneet satoihin tai tuhansiin normaaleihinkin ihmisiin.

Kyllä saa

Jos kaverilla on urheilutaustaa ja aikaisempia meriittejä niin ei se yhtään huononna sen arvoa Personal Trainerina vaikka olisikin tullut aktiiviuran jälkeen laardia fileitten tilalle. Mä muistan kun meillä oli aika helvetin lihava liikunnanopettaja mutta silti se äijä veti telinevoimisteluliikkeitä kuin ammattilainen konsanaan ja sen puheista tajusi että se tietää mistä se puhuu. Musta kaikki on jees niin kauan kun PT pystyy näyttämään asiakkaalle mallisuorituksen eri tekniikoista ja perustelemaan liikuntaa ja ravintoa koskevat suosituksensa.

:david: :kippis1:

Originally posted by MKM
Siltä salin vahvimmalta mieheltä saamme usein tietoa pääasiallisesti siitä, mikä on tehonnut juuri häneen - todennäköiseen geneettiseen friikkiin, joka on mahdollisesti rakentanut kehonsa ampumalla sen täyteen myrkkyjä.

Olen hyvin pitkälti samaa mieltä tuosta. En kylläkään ole kuullut sellaisista myrkyistä, joilla kehoa pystyy rakentamaan :)

Ai niin, heheheh, tuli mieleen...

Oli peruskoulun yläasteella liikunnanopettajana n.60v äijä, joka oli sellaisen tavallisen käppyrän näköinen. Tietenkin siinä iässä jo, että meistä nuorista tuntui että sillä on jo menossa se toinenkin jalka sinne hautaan eikä oikein aina uskottu sen juttuja.

Se vain sattumalta sattui olemaan noiden ikämiesten Suomen Mestari uinnissa, uimahypyissä ja telinevoimisteluakin harrastanut. Ja kun äijä vetäisi vielä näytöluonteisesti 20 leukaa (ite sain silloin 5), niin kyllä se pakotti hieman sen jorinoita kuuntelemaan ja antoi sitä auktoriteettiä.

Aivan toisella tavalla olisi käynyt jos sinne olis tullut joku 25v. vinkuheinä kertomaan kuinka "oppikirja määrittelee takaperinvoltin kerien seuraavasti....saa suorittaa!". Eihän siellä olis kukaan mitään tehnyt.

Urheilu- erityisesti kilpaurheiluvalmentaja on total eri asia kuin pt. Urheiluvalmentajan ei tarvitse, eikä ole mahdollistakaan, olla valmennettavalle fyysinen esikuva, vaan antaa tietoa ja keinoja tavoitteeseen pääsemiseksi. Ajatellaan vaikka telinevoimistelijaa, liikesarjaa pystyy tekemään ehkä vain ja ainoastaan koko maassa ko. kilpailija, mutta valmentaja on silti sen hänelle ´opettanut´ tekemättä sitä itse (koskaan).

Sensijaan pt:n kyllä kuuluisi olla sportanneen näköinen, nimenomaan uskottavuuden ja kannustavuuden takia, johtuen treenattavien lähtökohdista. Voisi kuvitella, että treenaaja näkee pt:n elämäntavoissa/fysiikassa tavoittelemisen arvoisia asioita ja samaistuu niihin ainakin alussa.

Muistan kun nuorena aloitin kamppailulajit, miten silloin oli erityisen tärkeää saada lahjakkaita treenauttajia, nimenomaan fyysisesti lahjakkaita...myöhemmin sitten korostui ne valmennukselliset asiat.

Ja punttisalilla pätee mielestäni aina vanha totuus: älä kuuntele pienempien/heikompien horinoita/neuvoja. Eli pt:llä pitää olla kohtuullinen fysiikka kun puhutaan kuntosaliharjoittelusta.

Re: Kyllä saa

Originally posted by protsku
Jos kaverilla on urheilutaustaa ja aikaisempia meriittejä niin ei se yhtään huononna sen arvoa Personal Trainerina vaikka olisikin tullut aktiiviuran jälkeen laardia fileitten tilalle.

Tämä pitää paikkansa,mutta mielestäni 20-35 vuotias personal trainerinä toimivan henkilön olemuksesta tulee näkyä,että hän on urheilullinen ja terveet elämäntavat omaava.

Originally posted by ThoMass
Ja punttisalilla pätee mielestäni aina vanha totuus: älä kuuntele pienempien/heikompien horinoita/neuvoja. Eli pt:llä pitää olla kohtuullinen fysiikka kun puhutaan kuntosaliharjoittelusta.

:) olen pienikokoinen, hieman lihaksikas naisohjaaja.kuuntelisitko neuvojani....???

:),ohjaajia ja pt:itä on hyvin paljon erilaisia. jos nimenomaan saliharjoittelusta puhutaan, ja asiakas on treenannut jo jonkin verran, suosittelisin ohjaajaksi sellaista, jolle treenaus on tuttua.

aina ei kuitenkaan voi yleistää, että kokenut treenaaja ei löytäisi jotain uusia juttuja. ollaan kyllä usein saatu asiakkaan kanssa ohjauksista hyviä uusia juttuja ja säätöjä irti, vaikka olenkin tällainen viaton pieni tytöntyllerölyllerö.:)

-r

Suositut

Back
Ylös Bottom