Voidaanko AUK:iin pakottaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Weak
  • Aloitettu Aloitettu
Kunnon provo. Et varmaan päässyt ite intissä aukkiin, niin oot ikuisesti katkera kyseisestä tilanteesta?? ;)

Ottaisin itse siltin töihin armeijan käyneitä kavereita kuin sellaisia jotka sitä eivät ole käyneet, ne ketä sen on käyneet voivat EHKÄ hieman kunnioittaa auktoriteetteja kuin pullamössö pojat, jotka eivät vaan ole viitsineet mennä, eli tässä ei tarkoiteta niitä joilla on jotain vammoja jonka takia ei voi mennä, eikä asennevamma kuulu joukkoon..

Höhöhööö kuinka vanhanaikanen mielipide. Luulen, että ne jotka oikeesti katsovat tota onko käynyt intin ovat ne vanhat johtajapatut, jotka aikanaan kävivät RUKin ja muistelevat saunailloissa ah niin kovia inttiaikojaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kiinnostanut intin käynti yhtään, varsinkin kun oli työpaikka odottamassa pois pääsyä. No olin sitten 9½kk pioneeri pienkonemiehenä, kun se ei suostunut 8kk palvelukseen mua tuon jälkeen päästämään. Vittuuntuhan tuokin kai siitä, kun ei sotamies ollutkaan persettä nuoleva tavan pullamössö, vaan omisti suhteellisen tiukan mielipiteen.

IMHO silti olen sitä mieltä, että toi koko touhu on sellasta pelleilyä jonka vois lopettaa kokonaan.

Niin just joo. Kunnon yleistävän mielipiteen oot rakentanut sen mestan perusteella, jossa ilmeisesti oot kohtalaisen antimotivoituneena vässyköinyt.

Ja lopettaisit siis koko touhun kokonaan? Oisko vaihtoehtoja vaiko ihan tuosta vaan slut? Saman tien voisit jättää kotiovesi auki kun lähdet aamuisin töihin. Elämmehän todella stabiilissa ja rauhallisessa maailmassa, jossa ei voi sattua mitään.

Ja mikäköhän vihollinen voisi halutessaan tulla tänne riippumatta siitä onko puolustusvoimia vai ei? No, kyllähän sieltä varmasti joku tulisi, mutta onkohan kynnys siihen jonkin verran suurempi kun on uskottava puolustus.

Höhöhööö kuinka vanhanaikanen mielipide.

Höhöhööö sullekin. Ootko asiantuntija käyny inttiäkään vielä?

Itse kyllä katsoisin työn hakijan mahdollisen inttihistorian ja saattaisi ehkä olla ratkaisevaakin joissakin tapauksissa. Ja veikkaisin kyllä että moni katsoo.

Kukas sitten puolustaa isänmaata sodan tullessa? Pyhähenki vai? Keksitkö jonkun paremman keinon maan puolustamiseen?

Kinkkinen kysymys... se 5000 miehen ammattiarmeija ja kaiken mitä intissä oppii saa taottua tositilanteessa parissa päivässä paksuunkin kalloon. 5-10 000 innostunutta löytyy aina tästä maasta. Tuohon vois lohkasta ne EU:n kriisinhallintajoukot mukaan kuvaan, mitä täältäkin nyt on sitten sinne menossa.

Ei suomalainen puolustus kuitenkaan perustu enää sellaiseen systeemiin, että mennään linjalle ja törötetään poterossa, joten se massa sotilaissa on merkityksetön siinä mielessä. Nykysota on kuten Afganistan tai Irak.. valloitetaan maa hetkessä ja sitten yritetään kitkeä sissejä pois. Ei siinä kannata laittaa koko maan miehistöä tuohon etulinjaan lahdattavaksi, jos esim. veli venäläinen päättää tulla visiitille.

IMHO silti olen sitä mieltä, että toi koko touhu on sellasta pelleilyä jonka vois lopettaa kokonaan.

No jos ei tämä "peloteen" ylläpito ole ainut järkevä peruste niin ainakin itse näkisin niin, että nykynuorilla (nuori olen itsekkin, mutta intin käynyt) monillakaan ei ole rajoja elämässään ja eikä auktoriteettejä jotka pystyisivät kuria ylläpitämään heille.

Niin onko se niin huono paikka sitten, jos joku nuori joutuu siellä ekaa kertaa vastuuseen omista teoistaan ja siitä jonkun penaltyn? Onko se muka huono juttu, että siellä nuorelle ehkä ekaa kertaa pistetään rajat joita noudattaa?

Ehkä nouri kokee siellä ahaa-elämyksen ja huomaa että ei se elämä olekkaan aina yhtä hauskaa, joskus se jopa potkii päähän.

Kyllä se ainakin minua koulutti jossain määrin kestämään paskaa jota aina sillon tällön kaadetaan päälle.

Kukas sitten puolustaa isänmaata sodan tullessa? Pyhähenki vai? Keksitkö jonkun paremman keinon maan puolustamiseen?

Mä oon ennenkin tämän saman sanonut. 70% ikäluokasta maksimissaan palvelukseen eli armeijaan pitäisi ikään kuin hakea. Ainakin toistaiseksi löytyy varmasti riittävästi väkeä pyrkimään. Tällä tavalla saataisiin koulutukseen satsattua kunnolla(mielekästä koulutusta, ei mitään pinkan räjäyttämistä), päivärahoja nostetettua ja silti tili jäisi plussan puolelle.

Mun kaltaisista jätkistä ei ole kuin haittaa intissä. Mä kun en jaksa viidettä kertaa särmätä sänkyä, kyykkiä kylmässä pimeässä metsässä olematonta vihollista odottaen tai poistua keskellä jalkapallokenttää eestaas.

Mä olen peruslaiska jätkä, enkä pysty hyväksymään sitä, että mun tarvii kyseenalaistamatta tehdä mitä oudoimpia juttuja mistä mä en koe olevan kenellekkään hevonvitun hyötyä. Jos koittaa saada selville mikä on homman idea niin todetaan vaan: "Älkää selittäkö, TEHKÄÄ"

Niin onko se niin huono paikka sitten, jos joku nuori joutuu siellä ekaa kertaa vastuuseen omista teoistaan ja siitä jonkun penaltyn? Onko se muka huono juttu, että siellä nuorelle ehkä ekaa kertaa pistetään rajat joita noudattaa?
En ota kantaa intin tarpeellisuuteen tai tarpeettomuuteen, mutta sanonpa vaan, että tämä perustelu kyllä vähän ontuu - miten me nuoret naiset on sit ihmeessä selvitty ilman intin koulintaa?

Mun kaltaisista jätkistä ei ole kuin haittaa intissä. Mä kun en jaksa viidettä kertaa särmätä sänkyä, kyykkiä kylmässä pimeässä metsässä olematonta vihollista odottaen tai poistua keskellä jalkapallokenttää eestaas.

Varmaan kuulostais hyvältä tämä monen sotaveteraanin korvassa. ;) On se perkele, että ei kuutta kuukautta jaksa kyykkiä metsässä tai särmätä sänkyä. Ja vielä olematonta vihollista vastaan! Huh!

On se hyvä, että ei ole oikea vihollinen. Eikö sinun kaltaisille ole siviilipalvelus?

Varmaan kuulostais hyvältä tämä monen sotaveteraanin korvassa. ;) On se perkele, että ei kuutta kuukautta jaksa kyykkiä metsässä tai särmätä sänkyä. Ja vielä olematonta vihollista vastaan! Huh!

On se hyvä, että ei ole oikea vihollinen. Eikö sinun kaltaisille ole siviilipalvelus?

kuules poika, mun aikana ei edes tunnettu 6kk palvelusaikaa :D. Millä tavalla sen pitäisi kuulostaa pahalle? Ei mun isoisä ainakaan mitenkään kovin järkevänä hommaa pitänyt. Sotimaan oppii sotimalla ei punkkaa nysväämällä.

Miten sä perustelet tuota aivan aivotonta toimintaa mitä ko. laitoksessa ainakin mun aikana tapahtui?

Viimeksi muokattu:
Toisaalta...onko nykyajan sodat sellaisia että rintamalle viedään koko suomen urokset torrakot kädessä ja suolataan taimikon läpi silmien välliin. Kun kerta muukin maailma kehittyy, niin eiköhän sotiminenkin ole modernimpaa.

Kinkkinen kysymys... se 5000 miehen ammattiarmeija ja kaiken mitä intissä oppii saa taottua tositilanteessa parissa päivässä paksuunkin kalloon.
Parissa päivässä oppii lataamaan ja varmistamaan rynkyn. Mitään muita taitoja ei sitten varmaan tarvitakaan. Sissitaktiikat, leiriytymistaidot, aseiden käsittely ymym...aika turhia juttuja.

Ainakin toistaiseksi löytyy varmasti riittävästi väkeä pyrkimään.
Löytyisikö?

En ota kantaa intin tarpeellisuuteen tai tarpeettomuuteen, mutta sanonpa vaan, että tämä perustelu kyllä vähän ontuu - miten me nuoret naiset on sit ihmeessä selvitty ilman intin koulintaa?

Huono tässä on naisista puhua, kun en oo kokenut millaista olisi kasvaa tytöstä naiseksi.

Mutta ihan mutuna sanoisin, että varsinkin nuorilla pojilla ei ole niin sitä järkeä päässä ja intti auttaa sen löytämisessä. Ollaan enemmän sellaisia hulivilejä, jotka tekevät asioita sen enempää ajattelematta ja ottamatta suurempaa vastuuta mistään. Ehkä naisten aikaisempi puperteetti kasvattaa sitten naisia paremmin siihen elämään josta on itse vastuussa.

Ja kyllähän suurin osa nuorista naisista valittaa pienistä asioista, jos joku ei ole niin kuin prinsessa itse haluaisi. Intti mielestäni juurikin opettaa siihen, että aina ei voi olla mukavaa.

kuules poika, mun aikana ei edes tunnettu 6kk palvelusaikaa. Millä tavalla sen pitäisi kuulostaa pahalle? Ei mun isoisä ainakaan mitenkään kovin järkevänä hommaa pitänyt. Sotimaan oppii sotimalla ei punkkaa nysväämällä.

Miten sä perustelet tuota aivan aivotonta toimintaa mitä ko. laitoksessa ainakin mun aikana tapahtui?

Sillä tavalla varmaan kuulostaa pahalle, että isoisät(ja myös isoäidit omalla tavallaan) ovat kuolleet ja sotineet Suomen puolesta, ja sitten nuoremmat valittaa että ei jaksa kyykkiä metässä olematonta vihollista vastaan.

Ja varmaan ymmärrät, että armeijaan kuuluu myös tietty kuri ja järjestys, sekä myös muutakin kun sotimista.

Siellä on myös simputusta ja turhaa vittuilua, joka aina varmasti teinipoikia ottaa koville, mutta en usko että armeija niistä huolimatta on niin turha paikka että se pitäisi kokonaan lopettaa.

Parissa päivässä oppii lataamaan ja varmistamaan rynkyn. Mitään muita taitoja ei sitten varmaan tarvitakaan. Sissitaktiikat, leiriytymistaidot, aseiden käsittely ymym...aika turhia juttuja.

Löytyisikö?

Varmasti löytyy kavereita, jotka ovat motivoituneita kyseiseen hommaan. Hyvinhän ne sotii Irakissakin vaikka tuskin porukat ovat ikinä sänkyä pedanneetkaan, siis onko sellainen uber nysvääminen joidenkin vaatteiden, peti vaatteiden, kaappien yms. kanssa aivan välttämätöntä sota tilannetta ajatellen?

Löytyisikö?

vakasti uskon, että löytyy. Kuten sanoin, kunhan saadaan hommaan jotain järkeä. Päivärahoja lisää, mahdollisia hytötyjä intin jälkeiseen aikaan jne.

Parin skapparin kanssa olen asiasta baarin pöydässä keskutellut ja he sanovat, että heidän mielestään tuo olisi järkevämpää, koska tällä hetkellä menee liikaa resursseja ja aikaa näiden 'ei niin motivoituneiden' kanssa vääntämiseen.

Mutta ihan mutuna sanoisin, että varsinkin nuorilla pojilla ei ole niin sitä järkeä päässä ja intti auttaa sen löytämisessä.

Mjooo.. ehkäpä joku saa siellä intissä järkeä päähänsä, mutten minä ainakaan saanut. Olihan sekin kokemus (ehkäpä rikastuttavakin) mutta musta tuntuu että se järkipuoli ei siellä ainakaan kehittynyt. Intti on sirkus jossa pellet vaan vaihtuu, niin kuin sanotaan. Ja kyllä se aika pelleilyä oli mielestäni.

Varmasti löytyy kavereita, jotka ovat motivoituneita kyseiseen hommaan. Hyvinhän ne sotii Irakissakin vaikka tuskin porukat ovat ikinä sänkyä pedanneetkaan, siis onko sellainen uber nysvääminen joidenkin vaatteiden, peti vaatteiden, kaappien yms. kanssa aivan välttämätöntä sota tilannetta ajatellen?

Ei varmasti välttämätöntä, mutta tuolla varmaan opetetaan pitämään järjestys ja kuri yllä. Vai pitäiskö se punkka jättää aamulla levälleen ja tupa paskaan kuntoon? Ei se punkan laitto voi niin hirveää olla. Jos elämästä joutuu minimissä sen 6 kuukautta "nysväämään", niin ei se voi olla niin vaikeaa. Ole onnellinen, että selviät niinkin vähällä.

Tätä trediä kun lukee niin armeija kuulostaa lähinnä hullujenhuoneelta, jossa kaljupäiset pikkupojat poletit kaulassa kiljuu jotain epämääräistä sontaa, ja joukko tahdottomia tyhjäpäitä siivoaa jo kymmenen kertaa siivottua tupaa.

Joo: Kyllä sängyn voi pedata, mutta minun kaaliini ei mene se, että sitä vahditaan onko se ruudulleen suorassa. Ja Amerikassakin aamutoimiin saa käyttää reippaammin aikaa, mutta suomessa on tämä minuuttimeininki.

voisko sitä punkanlaittoa ja sulkeisia jne.. ajatella, niin että yritettäs toimia ryhmänä ja annettujen selkeiden ohjeiden mukaan ilman jatkuvaa kyseenalaistusta ja kitinää?

Rutiininomaisestihan se pitää taistelussakin onnistua se maahan meno ja häiriönpoisto aseesta... Eikä vasta sitten ku ensin äitin pikku puppelipoika on saanut siihen kuuluvat ohjeet kysyttyään joltain...

Eli kyllä sieltä varmaan useimmille jotain jää mieleen positiivistakin, ku ei ajattelis asioita, niin hirveen mustavalkoisesti... kuitenkin 6 kk tai 12kk elämästä. Ei voi olla niin iso asia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom