Voidaanko AUK:iin pakottaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Weak
  • Aloitettu Aloitettu
Tätä trediä kun lukee niin armeija kuulostaa lähinnä hullujenhuoneelta, jossa kaljupäiset pikkupojat poletit kaulassa kiljuu jotain epämääräistä sontaa, ja joukko tahdottomia tyhjäpäitä siivoaa jo kymmenen kertaa siivottua tupaa.

Joo: Kyllä sängyn voi pedata, mutta minun kaaliini ei mene se, että sitä vahditaan onko se ruudulleen suorassa. Ja Amerikassakin aamutoimiin saa käyttää reippaammin aikaa, mutta suomessa on tämä minuuttimeininki.

Mitä jos ensin menisit armeijaan ja sitten vasta puhuisit? Saattaa olla että huomaat että sulla on "hieman" väärä kuva kys. mestasta?

:david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mjooo.. ehkäpä joku saa siellä intissä järkeä päähänsä, mutten minä ainakaan saanut. Olihan sekin kokemus (ehkäpä rikastuttavakin) mutta musta tuntuu että se järkipuoli ei siellä ainakaan kehittynyt. Intti on sirkus jossa pellet vaan vaihtuu, niin kuin sanotaan. Ja kyllä se aika pelleilyä oli mielestäni.

Aika moni tuntuu yleistävän, että mikäli itsellä oli paska-palvelus niin ei kai kellään muulla voi sen paremmin mennä? Ei kai kukaan voisi sieltä esim. saada ystävää/ystäviä vuosiksi eteenpäin (sellaista johon voi luottaa koska vain)? Oppia monia hyödyllisiä perustaitoja ja vähän niitä spesiaalimpiakin? Viihtyä edes jossain määrin kun sai tehdä sellaista mitä ei koskaan enään elämässään pääse tekemään? Tottakai se on välistä ihan hirveetä paskaa ja kestämistä, ei se aika ihan kaikkea kultaa mutta siltikään en vaihtaisi sekuntiakaan pois.

Armeijaan meneville: Jos sinne menee niin kannattaa ottaa kaikki irti ja itsekin vähän pyrkiä ponnistelemaan. Sillä tavoin varmasti saa miljoona kertaa irti armeijasta verrattuna siihen, että menee siitä missä aitaa ei edes ole. Yksi vuosi elämästä on niin lyhyt aika ettei uskoisikaan...sen voi itse päättää miten sen meinaa viettää.

nimim. kertauksia oikeasti innoissaan oottaava res. kers.

Tää threadi rokkaa!! :rock:

Mulle on ihan sama kuka teistä käy intin ja kuka ei..Tosiasia kuitenkin on se, että kaikki siellä ei kestä.. Rehellisesti sanoen mä ihmettelen että mikä siinä mestassa käy niin helvetin pahasti jengin ohimoon.. Elämässä pitäis oppii olemaan nöyrä.. Sitä se intti ainakin opettaa.

Mulle intti oli aivan mahtava kokemus.. Mä sain sieltä niin paljon hyvää fiilistä, mahtavia muistoja ja kokemuksia joita mä en koskaan koe enään missään. Tässä threadissa mainittiin aikaisemmin, että intti on hyvä mesta mittauttaa omat rahkeet muiden saman ikäisten nuorten aikuisten keskuudessa.. Paremmin sitä ei vaan voi sanoa!!

362 Päivää "lusittu" Santiksessa.. AUK:ssa santsarina.. SPOL kersanttina kotiutettu..

Menisin uudestaan jos ois mahdollista.

Ehkä siinä punkan, tuvan ja kaapin kunnossapidossa on se idea, että saadaan se porukka tekemään ne asiat ilman että jokainen vuorollaan valittaa kaikesta. Lisäksi opetetaan siisteyttä ja tavaroista huolta pitoa. Miltäs luulisitte että joku kasarmi näyttäs jos siellä 120 jamppaa pitäs kaikkea kamojaan niinkuin heitä huvittaa? Sotatilanteessa olis kaikki kamat vituillaan ja sekaisin ja mikään ei toimisi. Sulkeisissa opetetaan tottelemaan käskyt vaistomaisesti ja luodaan mahdollisuus sille, että isoa joukkoa pystytään käskyttämään tehokkaasti. YlpalvO:ssa on koko rimpsu sulkeisten osalta, sieltä voitte sitten kattoa. :D

Tää threadi rokkaa!! :rock:

Mulle on ihan sama kuka teistä käy intin ja kuka ei..Tosiasia kuitenkin on se, että kaikki siellä ei kestä.. Rehellisesti sanoen mä ihmettelen että mikä siinä mestassa käy niin helvetin pahasti jengin ohimoon.. Elämässä pitäis oppii olemaan nöyrä.. Sitä se intti ainakin opettaa.

Mulle intti oli aivan mahtava kokemus.. Mä sain sieltä niin paljon hyvää fiilistä, mahtavia muistoja ja kokemuksia joita mä en koskaan koe enään missään. Tässä threadissa mainittiin aikaisemmin, että intti on hyvä mesta mittauttaa omat rahkeet muiden saman ikäisten nuorten aikuisten keskuudessa.. Paremmin sitä ei vaan voi sanoa!!

362 Päivää "lusittu" Santiksessa.. AUK:ssa santsarina.. SPOL kersanttina kotiutettu..

Menisin uudestaan jos ois mahdollista.

Hyvä pousti Cipe! Olen täysin samaa mieltä. Ei kannata liikaa miettiä onko armeijasta "hyötyä", ja kuinka todennäköistä on että vihut hyökkää tänne. Olin itse 362 rannikkojääkäri AK ja mietin usein niitä aikoja. Toki aika kultaa muistot mutta entäs sitten? Mulla on (melkein) pelkästään hyviä muistoja, ja armeijasta jäi paljon hyviä kavereita joihin olen edelleen yhteydessä vaikka intistä on jo 7 vuotta. En oo kertaakaan joutunut katumaan että olin 362, tai et menin armeijaan ylipäätään.

Hmm.. kuullostaa tutulta. Säkylä, 1.PionK II/00??? meiän jälkeen ei saanut enää kyykyttää iltavahvareissa. ja kestihän ne yleensä sen 45min..

2. PionK I/00 ;)

Et sattunut Aukkia käymään, siinä tapauksessa tunnetaan aivan taatusti :whip:

Itseasiassa ennenkuin te saavuitte me puhuttiin tästä porukalla ja sovittiin että rajoitetaan sitä paskaa ainakin puolella siitä mitä meille sovellettiin. Omat santsarimme veivät meinaan tuon aivan älyttömyyksiin koska mm Lt. Ahoniemen mielestä se on sopivaa.

Tosin en muista mitä pioneerikyykystä sovittiin. No sehän loppui kun käytiin pataljoonan konttorissa kuulemassa majurilta kuinka "seuraavasta kerrasta johtajat jäävät ginekseen ja mennään tetsaamaan niin että paska pärisee " :lol2:

Heh, ahiksesta tuli vielä mieleen kerta kun hän jätti oppilaat meidän komentoon metsässä ja lähti itse pyöräilemään kassulle. "Santsareilla on parempi mielikuvitus kuin minulla" :D

muttamutta, olen itse edelleen monesta asiasta kiitollinenkin, tämä kyseenalainen toiminta on vain yksi osa palvelusta jonka kyllä kestää hyvien hetkien takia.

2. PionK I/00 ;)

Et sattunut Aukkia käymään, siinä tapauksessa tunnetaan aivan taatusti :whip:

Itseasiassa ennenkuin te saavuitte me puhuttiin tästä porukalla ja sovittiin että rajoitetaan sitä paskaa ainakin puolella siitä mitä meille sovellettiin. Omat santsarimme veivät meinaan tuon aivan älyttömyyksiin koska mm Lt. Ahoniemen mielestä se on sopivaa.

Tosin en muista mitä pioneerikyykystä sovittiin. No sehän loppui kun käytiin pataljoonan konttorissa kuulemassa majurilta kuinka "seuraavasta kerrasta johtajat jäävät ginekseen ja mennään tetsaamaan niin että paska pärisee " :lol2:

Heh, ahiksesta tuli vielä mieleen kerta kun hän jätti oppilaat meidän komentoon metsässä ja lähti itse pyöräilemään kassulle. "Santsareilla on parempi mielikuvitus kuin minulla" :D

muttamutta, olen itse edelleen monesta asiasta kiitollinenkin, tämä kyseenalainen toiminta on vain yksi osa palvelusta jonka kyllä kestää hyvien hetkien takia.

Damn.. en ollut aukissa, siirryin Spol- Ja TiedK:n leipiin 9kuukaudeksi.. mutta alokas aikana 1.PionK ruletti. Ei saatana ku siellä mentiin eikä meinattu, aamutoimiin 2min, ruokailut 10min, ja kokoajan poistuttiin ja järjestäydyttiin uudestaan. Silloin vitutti, nyt muistelee lämmöllä :kippis1:

Mun mielestä noi intissä opetettavat perusasiat kuten järjestys, täsmällisyys ja sotilaallinen kuri on varsin hyödyllisiä juttuja. Armeijassa ne palvelevat ennen muuta sitä tavoitetta, että joukko pärjää ääritilanteessa ja selviää siitä, koska toimii juuri niin kuin on järkevää ja toimii kyseenalaistamatta ja nopeasti. Siviiliin niitä ei tietysti tarvitse sellaisenaan ottaa ja orjallisesti noudattaa, mutta ainakin itse arvostan ihmisessä aivan hirveästi sellaisia hyveitä siviilissäkin, että sovitut asiat tehdään just eikä melkein ja sovittuun tapaamiseen tullaan silloin kun kello on sata.

Itsellä on nyt aikaa 8 vuotta intistä, mutta vieläkään en ole keksinyt sitä, mitä saavutetaan sillä ylimääräisellä vittuilulla ja ilkeilyllä, jota armeijassa enemmän ja vähemmän viljellään - luonnollisesti ylhäältä alaspäin. Siinä ei ole kertakaikkiaan mitään järkeä. Se on paskapuhetta sanoa, että sillä kasvatetaan luonnetta, opetetaan nöyryyttä tms. Sillä saavutetaan vain alaisten pienempi motivaatio ja sillä saadaan vihamiehiä aikaiseksi. Ja tarkoitan nyt todella sellaisia henkilökohtaisia loukkauksia, solvauksia, ivaamisia, nöyryyttämisiä, tyhjiä lupauksia, välinpitämättömyyttä ym, en sitä, että käsketään porukka liikkeelle, vaikka sataakin kaatamalla. Tottakai siellä joudutaan käskemään ja myös tekemään asioita, jotka ei ole niin mukavia.

Esimiehen tulisi mun mielestä aina ja joka tilanteessa olla oman porukkansa puolella ja tukea niin fyysisesti kuin henkisestikin heikompia. Jos joudutaan venymään, omaa porukkaa voi tsempata vittuilemisen sijasta. Voi olla jämäkkä ja täyttää annetut käskyt ja määräykset tinkimättömästi, mutta vittumainen ei silti tarvitse olla. Oma esimerkki on iso juttu eli se, että sanoo "mennään" kuin että "menkää". On itseasiassa aika rohkeaa olla vittumainen, koska veikkaisin, että viime sodissakin se tappava luoti ei aina tullut edestä vaan...

Olisin itsekin voinut olla paljon parempi varusmiesjohtaja omille morteilleni, mutta kun "käytäntö" oli se, että paska pannaan valumaan alaspäin saapumiserältä toiselle ja se, minkä itse on saanut kokea, laitetaan "perintönä" uusien morttien pureskeltavaksi. En nyt tokikaan tietääkseni vihamiehiä saanut, mutta parempi olisin voinut olla ja paljon. Jos nyt pitäisi mennä palvelukseen koksuksi, tekisin kyllä toisin.

Itse asiasta: voidaanko AUK:hon pakottaa? Luulisi, että kun järkevät perusteet asiallisesti esittää -vaikkapa mustaa valkoisella, ei tarvitse käytännössä mennä.

Meille sanottiin, että palvelusaika on jokaisella 362 ellei se erikseen lyhene. Siis ei ole periaatteessa mitään perusteita sille jos vain haluaa päästä 6kk pois.

Taidanpa jättää välistä:david:

No on siinä jätkällä perusteet jättää intti käymättä. "pitää olla punkka tehtynä" "pitää itse siivota" "ei saa runkata aamulla rauhassa".... Ei jumalauta!
Ehkä siellä on kyse jostain vähän muustakin kun pelkästään siitä ja sen tajuaa sen jälkeen kun on intin käynyt. Minun mielestä vähintä mitä suomalainen mies voi isänmaalleen tehdä on käydä armeija. Jos yhtään osaa arvostaa sitä mitä papat on aikoinaan tehnyt.

Sä saat siellä 4krt. päivässä ruuan ja paikan missä nukkua eikä tarvi maksaa mitään. Olet sen 6kk ja homma on sillä selvä. Kiitä onneas ettei se armeija ole 2 vuotinen ja ainoa mahdollisuus vältää armeija on muuttaa maasta pois. Niinkuin se joissain maissa on. Vingu sen jälkeen että kun pitää punkka olla tehtynä.....

Ehkä sitten kun vielä pari vuotta kasvat ja luet tätä thrediä niin tajuat kuinka lapsellinen olit.

Edit: Sitten kun olet armeijan käynyt niin voit tulla vinkumaan että "no piti sitä punkaa tehdä" Mutta älä nyt helvetti jo valmiiks rupea älisemään moisesta!!

Olisin itsekin voinut olla paljon parempi varusmiesjohtaja omille morteilleni, mutta kun "käytäntö" oli se, että paska pannaan valumaan alaspäin saapumiserältä toiselle

Tuossa on se intin onglema. Jos joku pääsee helpommalla niin johan itketään että ennen oli paremmin ja oltiin kovempia. Toiminta saa olla ihan miten älyvapaata tahansa, se kun voidaan perustella "kurilla" ja "sotilaallisuudella". Ja jos vieläkin väitetään vastaan, niin haukutaan homoksi ja hakataan sotaveteraani-kortilla otsaan. :D

Intin kun käy niin oppii auktoriteettien kunnioitusta. Tosin kukaan ei ole vielä huomauttanut, että tuo toimii vääräänkin suuntaan. Kuvitellaan että kun töihin mennään niin ollaan vittu vähintään varajohtaja ja alaiset nöyristelee ja tervehtii. Jos niin ei käy niin koko tehdas punnertaa. Sitten on paha paikka jos aluepäällikkö onkin sivarihomo :hyper:

Aivan ihmejuttua osa porukasta kertoo armeijasta. Ei ihan kavereiden/nettikirjoitusten perusteella kannata päättää lähteekö inttiin vai eikö lähde. Kyllä sanoisin että kokeilemassa kannattaa käydä, kyllä sieltä pois pääsee jos haluaa.

Aika kultaa muistot mutta itse ainakin näin jälkeenpäin sanoisin että kyllä siellä selviää varmasti ihan perus Matti Meikäläinenkin ja jos vähän yrittää niin voi palvelus olla muutoinkin mielekkäämpää.

Kaiken a ja o on kuitenkin porukka johon joudut. Kusipäitä on varmasti joka komppaniassa mutta esim. jos samassa tuvassa löytyy edes muutama saman henkinen tyyppi on niin homma helpottuu. Tietysti merkkaa myös se millaisia alijohtajia komppaniasta löytyy.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että jos on edes hieman supliikkimies niin kyllä itsensä pystyy 6kk palvelukseen puhua. Yleensähän joillain pojilla vain ei ole kanttia sanoa esim. Kapteenin edessä kunnolla vastaan. Se että haluaako johtajakoulutukseen selvenee varmasti jo siinä p-kauden aikana.Ei sitä ennemmin kannata hirveästi kelailla. Senkin ajan voi käyttää vaikka jatkoopiskelupaikan miettimiseen :D
Asiat mitä intissä tekee kannattaa kuitenkin hoitaa kunnolla, oli siellä sitten 6 tai 12kk. Turhalla perseilyllä ei saavuta mitään positiivista.

Se että b-mies ei voisi olla normi palveluksessa tai päästä AUK:hon/RUK:hon on ihan paskapuhetta. Itsellä ilmeni selkävaivat kutsuntojen jälkeen 19-vuotiaana joten palvelusluokka muuttui A:sta B:hen. Silti Meinattiin AUK:hon pakottaa ja todettiin, että "kannattaisi RUK:honkin mennä. 6 kuukaudella pääsin kun selitin että en selkävaivojani haluaisi intissä pahentaa yms. Jääkärinä kotiuduin ja en todellakaan mitään "polkupyörähommia" intin aikana tehnyt vaan normaali koulutus tuli.

Eikä se armeija mikään kovin kova koulu ole. Jos kusipäänä sinne menet, kusipäänä sieltä tulet, ja tuskin normi jamppaakaan mitenkään muuttaa. Todella pahat mammanpojat saattavat ehkä hieman miehistyä jos armeijan kestävät. Mielestäni sillä että oliko armeijassa 12kk ei mielestäni kerro mitään ihmisen henkisestä kestävyydestä ynnä muista taidoista. Itse sanoisin että suurinosa johtajakoulutukseen hakeutuvista on normaaleilta sosiaalisilta taidoiltaan hieman heikoilla tai muuten vain kusipäisempiä. Tämä ei siis koske kaikkia 12kk palvelleita. Ja ainakaan järkevämpiä ei johtajakoulutus näyttänyt monesta tekevän. Tämän johtopäätöksen tein siitä että, alikessujen ja kokelaiden leirijutut kooostuivat lähinnä vain runkkujutuista. WTF? Vaikka sitä nyt metsässä ollaankin äijäporukalla, niin luulisi että sielläkin voisi joskus jostain muustakin selittää.

Mut määrättiin, jotain koitin mussuttaa, mutta määräykset on määräyksiä. Vittu. Sitten päätinkin, että jos tällä tavalla palkitaan kaveri joka on tehnyt hommat niin kuin pitää niin enää en tee mitään. Loppu aika tuli sitten lähinnä potkittua kiviä. Aukista päästessäni olin toisiksi paskin koko Hyrylän auk:sta :D. Eli kyllä sinne joutua voi.

Olit vaan tyhmä kun menit, olisit vaan jättänyt menemättä. :)

Itse sanoisin että suurinosa johtajakoulutukseen hakeutuvista on normaaleilta sosiaalisilta taidoiltaan hieman heikoilla tai muuten vain kusipäisempiä.
Oho, aika väite, eriävä mielipide täältä päin. Omien kokemuksieni perusteella johtajakoulutukseen haluavat ne, jotka a) haluavat elämässään muutenkin eteenpäin, b) haluavat haastaa itseään ja c) haluavat sotilasuralle. Mutta en kuitenkaan tarkoita sitä -ennen kuin joku huomauttaa-, etteikö 6 kuukauden jääkäri tai tykkimies voisi haluta elämässään eteenpäin, päinvastoin, kuten edellä jo kirjoitettiin, joku voi haluta 6 kuukauden palvelusta päästäkseen aloittamaan opinnot tai työt jonakin tiettynä ajankohtana. Enkä sitten todellakaan myöskään halua nostaa jalustalle johtakoulutuksen saaneita! Hyvä sotilas on hyvä sotilas, oli sitten kauluksessa tyhjä laatta, vänrikin ruusukkeet tai kenraalin leijonat ja paska sotilas vastaavasti paska, riippumatta arvosta. Esim. viime sodissa oli varmasti paljon sellaisia urotekoja, joista moni rivimies jäi palkitsematta. (Joskaan se rautaristi tuskin paljon olisi mieltä ylentänyt, kun toinen käsi tai jalka puuttui kokonaan, tai jopa henkiriepu oli rytäkässä mennyt.)

Mutta olen kyllä samaakin mieltä kanssasi ja Kodari76:n kanssa. Nämä mainitsemasi runkkujuttuja kertovat varusmiesjohtajat eivät kovin vakuuttavaa kuvaa varmasti itsestään antaneet. Kodari76 puhui mielivaltaisista käskyistä. Näinhän se on, että kyllä hommat armeijassa pitäisi ehdottomasti perustua järkeen ja käskyjen olla asiallisia ja asiaperusteisia.
Mielivaltahan on juuri sitä vittuilua ja ilkeilyä, mistä edellä jo puhuin.

Mielestäni intti oli ihan jees. Ittelläni oli ainakin sellaiset adret päällä taisteluharjoituksissa ettei mitään rajaa! :rock:
Tiedä sitten onko se ihan normaalia... :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom