quiz
Banned
synteettinen E-vitamiini ei ole yhtä tehokasta ja pelkkä määrän lisääminen ei kai tätä tehoeroa poista. itse en vetäisi ihan tollasia annoksia. jonkun 100mg päivässä pilleristä luulisi olevan riittävä. suurilla annoksilla on joissain tutkimuksissa huomattu negatiivisia vaikutuksia: (ei tosin välttämättä päde kuin vanhoilla ihmisillä)Faidra sanoi:Magnesiumin liikasaannin tunnistaa löysästä vatsasta. Eli siinä vaiheessa kun kaikki tulee huutaen ulos, oot syöny liikaa noita nappuloita. ;)
Kuinkas moni täällä ottaa E-vitamiinia lisänä? Mä en ollut ikinä ajatellut että sitä pitäisi erikseen ottaa, mutta viikonlopun kurssilla jäin vähän miettimään tuota. Pauliina Talus oli sitä mieltä, että E-vitamiinilisä on varsinkin urheilijalle ehdoton, esim. yhdellä aterialla ja palautusjuomassa molemmissa 200-400mg eli yhteensä 400-800mg päivässä. E-vitamiini on siis antioksidantti kuten C:kin ja lisäksi suojaa soluja. Jos en ihan väärin muista, niin C:n ottaminen edistää myös E:n toimivuutta.
Mitenkäs tuo synteettiset vs. luonnolliset vitamiinit... onko niiden määrissä eroja? Jos en ole ihan väärässä, niin määrät eroavat noiden välillä jonkin verran siten, että luonnollista vitamiinia ei määrällisesti tarvita yhtä paljon. Osaako joku vastata tähän?
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3998847.stm
itse olen käyttänyt antiox forte -nimistä valmistetta. 250mg C, 100mg E, 5mg B6, 2.5mg B12, 200mikrog foolihappo, 12.5mg sinkki, 50mikrog kromi ja 1mg lykopeeni per kapseli. C-vitamiinillakin voi olla negatiivisia vaikutuksia liian suurina annoksina.