Virallinen pääsykoethread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
rintafile sanoi:
Jepjep, Mansesteriin mentiin ja kämpänkin kävin eilen kattomassa. Myös mut yllätti toi, ettei pisterajat juuri laskenu, vaikka koe oli helpohko(?) 168 raakapisteellä irtos 71,50 pojoa :)

Onnittelut! Pidin peukkuja, että pääsisit sisään :)

Hyväksymiskirje sotatieteiden maisterin ohjelmaan tuli, mutta sitä, että otanko paikan vastaan en osaa vielä sanoa =/ No muutama viikko aikaa miettiä.

Minut hyväksyttiin Turun Yliopistoon tilastotieteisiin, mutta joudun aloittamista lykkäämään tämän valtionvelvollisuuden takia.

Pääsykoekirjan alueen, 70 sivua, luin 2 kertaa. Kokeessa oli 15 tehtävää, 5 "kirjallista" kirjan pohjalta, 5 helpompaa ja 5 vaikeampaa tehtävää. Kymmeneen piti vastata. Sain paperille jonkinsortin tuherrusta 7 tai 8 tehtävän verran, tuntui että meni ihan päin helvettiä. Sain 11,5 pistettä, olikohan tuossa maksimipistemäärä 20?

marttuuli sanoi:
No miten tän kesän lääkkikseen hakijat?Kaikki vaikuttivat niin kovin itse varmoilta ja pitivät koetta helppona, että luovuin jo toivosta, mutta näköjään sisään mentiin hyvillä pisteillä ensi yrittämällä....
:)

Minäkin olin melko varma, että olin pärjännyt huonosti, mutta kyllähän ne pisteet riittivät ja vielä ihan hyvällä marginaalilla. Tuli siis luettua jopa liikaa, perhana. :)

LohiLinja sanoi:
Hyväksymiskirje sotatieteiden maisterin ohjelmaan tuli, mutta sitä, että otanko paikan vastaan en osaa vielä sanoa =/ No muutama viikko aikaa miettiä.

Ota vaan :D Itse en ainakaan ole katunut.

Kinaasi sanoi:
6 vuotta kuitenkin pitkä aika...vaikka amanuenssuurit sun muut voi tietysti suorittaa missä huvittaa.

Eipä oikeestaan. Tuntuu vaan, että ihan siisti lähteä kattelemaan välillä muuallekin, kun koko elämäni täällä Stadissa oon pyöriny. Vähän niin ku ulkomaille olis muuttamassa :) Tietysti vähän harmittaa, kun kaikki kaverit jää tänne, mutta eiköhän siitäkin selvitä, kun alkaa ne fuksihärdellit siellä :D Jos nyt jostain syystä rupee kunnolla kyrpimään voihan yrittää pyrkiä takasin tänne Helsinkiin.

EDIT: Tänks Hippa! Sulle myös onnentöräytykset! :)

LohiLinja sanoi:
Samoin :kippis1: . Pitää munkin vielä miettiä, kunhan saisi selville vähän niitä opintosuuntien paikkajakaumia ja onko itse alku-, keski-, vai loppupäässä sissänpäässeistä pisteiden puolesta.

tiny_tinman sanoi:
Sama tiedekunta mutta Turussa, psykologia ei tärpännyt mutta yritän perhana ensi vuonna uudestaan. Nyt otan sivuaineeksi tuota psykologiaa niin paljon kun pystyn vaan.

Haitko Turkkuseen psykaa lukemaan vai minne?
Hämmästyin kun kuulin tämän vuoden psykan rajat Jyväskylään: 67/70 piti saada päästäkseen soveltuvuuskokeisiin.

lej sanoi:
Samoin :kippis1: . Pitää munkin vielä miettiä, kunhan saisi selville vähän niitä opintosuuntien paikkajakaumia ja onko itse alku-, keski-, vai loppupäässä sissänpäässeistä pisteiden puolesta.

Jos meinaat opintosuunnilla aselaji- ja toimialapaikkoja, niin niitä ei tiedä pirukaan vielä seuraavan kurssin osalta. Mutta pidä kuitenkin mielessä, että vaikka se aselaji tuntuu nyt tärkeältä asialta, niin maisterille se on pidemmän päälle ihan sama. Se kyllä kannattaa selvittää, missä vaiheilla on sisäänpäässeissä. Ja nimenomaan maistereiden joukossa. Sehän selviää soittamalla.

EDIT: Niistä aselajipaikoista voin heittää arvioita, jos joku erityinen kiinnostaa.

41shots sanoi:
Jos meinaat opintosuunnilla aselaji- ja toimialapaikkoja, niin niitä ei tiedä pirukaan vielä seuraavan kurssin osalta. Mutta pidä kuitenkin mielessä, että vaikka se aselaji tuntuu nyt tärkeältä asialta, niin maisterille se on pidemmän päälle ihan sama. Se kyllä kannattaa selvittää, missä vaiheilla on sisäänpäässeissä. Ja nimenomaan maistereiden joukossa. Sehän selviää soittamalla.

EDIT: Niistä aselajipaikoista voin heittää arvioita, jos joku erityinen kiinnostaa.
Niitä juuri. Hain merivoimiin, joten mahdatko osata niistä sanoa. Siellä on siis vaihtoehtoina laivasto ja tekninen linja eli ymmärtääkseni konepuoli, joten siinä ainakin on omalla kohdallani iso ero ensimmäisen hyväksi, vaikka aluksilla molemmat hommat onkin.

Täytyy huomenna soitella jonnekin(?), kun nyt vasta kotiinkin pääsin, eli ei ole ollut aikaa ottaa selvää.

lej sanoi:
Niitä juuri. Hain merivoimiin, joten mahdatko osata niistä sanoa. Siellä on siis vaihtoehtoina laivasto ja tekninen linja eli ymmärtääkseni konepuoli, joten siinä ainakin on omalla kohdallani iso ero ensimmäisen hyväksi, vaikka aluksilla molemmat hommat onkin.

Täytyy huomenna soitella jonnekin(?), kun nyt vasta kotiinkin pääsin, eli ei ole ollut aikaa ottaa selvää.

En kyllä merijulleista osaa sanoa paljoakaan. Maistereista ei taida konemiehiä kovin helposti tulla. Tällainen muistikuva minulla on. Se taitaa olla kandihommaa enimmäkseen. Kyllä siellä kirjeessä taitaa olla joku numero mihin voi soittaa niistä pisteistä. Mä soitin aikoinani Maasotakoululle, mutta sulla taitaa olla Merisotakoulu sitten se paikka mihin soitetaan. Tai sitten Maanpuolustuskorkeakoulu, kun kerran pääsykokeetkin oli siellä. Ota näistä nyt sitten selvää. Mutta kyllä siellä kirjeessä joku numero/henkilö on, johon voi ottaa yhteyttä.

Eikös noi yleensä ole julkaisseet jotkut listat tuolla sivuillaan pääsykokeiden jälkeen. Itellä oli pongoja 120,2 en tiedä onko huono vai tosi huono, joku ne maksimipisteet siellä pääsykoetilaisuudessa sanoi, mutta en kyllä pysty muistamaan.

41shots oletko jo valmistunut vai vieläkö kirjat kädessä.

btw. tykistö tappaa ;)

edit. pah tuollahan sivuilla ne oli ne pinnat, eli 0-155/165 joten aika pitkälle jäätin noista maksimeista :P Saa nähdä pääseekö sitä sitten sinne minne haluaa. Aika näyttää. Minusta sen tulevan aselajin pitäisi määräytyä sen opintomenestyksen mukaan eikä pääsykoepisteiden..

edit2. Aika outoa että noinkin alhaisella pistemäärällä pääsi vielä maisterin hommiin käsiksi, paljonkohan noita paikkoja sitten loppupeleissä olikaan..

LohiLinja sanoi:
Eikös noi ...QUOTE]

Mun muistikuvan mukaan toi 120 on ihan hyvä pistemäärä, taitaa olla ainakin aikaisemmilla kursseilla maistereista ainaki puolenvälin yläpuolella. Se tietenki tän kurssin osalta selviää soittamalla, turha sitä vissiin on arpoa. Niitä maksimipisteitä nyt tuskin tulee kukaan koskaan saamaan...

Ne aselajivalinnat tehdään sen takia myös pääsykoepisteiden perusteella, koska ei siinä syksyllä ennen joulua ehdi olemaan kuin joku muutama tentti. Ennen vanhaan ne tehtiin vasta 1,5 vuoden opiskelun jälkeen, joten se opiekelun merkityskin oli vähän eri. Tosin kuten sanottu, ei se maisterillle paljoa aselaji välttämättä vaikuta. Voi olla vaan kouluaikana kivempaa/tyhmempää...

Ja Lej, on siellä merivoimissa laivaston ja teknisen linjan lisäksi rannikkojoukkolinjakin. Kuulemma ihan hauskaa sielläkin.

Kirjat on kädessä vielä ensi vuoden huhtikuuhun asti.

120,2 taitaa olla aika hyvät pisteet. Jos se koe on sama kuin minulla, niin vertailun vuoksi itse sain jotain 102 tai jotain sinne päin. Sain kandin paikan noilla pisteillä, mikä olikin aika hyvä koska sain valita aselajin aikalailla kärkipäässä kandeista. Piste enemmän, niin olisin ollut maisteri. Sain siis maisteripaikan opintomenestyksellä "lisäarvonnassa" :)

Aika perseestähän tuo systeemi on, että pääsykoepisteiden perusteella määräytyy aselajivalinnat, mutta minkäs teet.

btw. tykistöön pääsee aina :D

Havoc sanoi:
LohiLinja sanoi:
Eikös noi ...QUOTE]
Ja Lej, on siellä merivoimissa laivaston ja teknisen linjan lisäksi rannikkojoukkolinjakin. Kuulemma ihan hauskaa sielläkin.

Itselläni oli tarkoitus pyrkiä merivoimiin, mutta kun soitin sinne ennen kokeita niin sieltä sanottiin, että tänä vuonna ei ollenkaan rannikkojoukkolinjaa niin en hakeutunut ensisijaisesti merivoimiin. Noi tuolla sivuilla olevat kiintiöt on vissiin viime vuoden vaikka se äijä puhelimessa sanoikin päivittävänsä ne..

Tosin viimeksi päivitetty kertoo ihan muuta. Valehtelikohan ne mulle :D

Niin ja jos tykistöön pääsee aina niin kiinnostaisi tietää mitkä siellä on oikein sitten halutuimpia linjoja, jotkut perus puskajussit vai? Kaveri tällä hetkellä viestissä.

Halutuimpia on varmaan rajavartiolinja, panssari, jääkäri (en kyllä ymmärrä miksi) ja sitten kaikki muut satunnaisessa järjestyksessä. Se vähän vaihtelee vuosittain, mutta RVL ja panssari on aikalailla vakiojäseniä tuossa halutuimpien listalla.

Ilmeisesti ne merivoimien sivujen tiedot on vanhoja, koska ymmärtääkseni Merivoimien maisteripaikkoja on vain 8-10 ja siellä sivulla niitä on tuplamäärä.

Hitto, onkohan mulla nyt sitten huonot pisteet. Paska juttu, jos olen viimeisten joukossa. Kaveri tosin sanoi, että sen muutama vuosi sitten saamat pisteet ei ole jotenkin ihan vertailukelpoisia, koska niillä oli jotain erilaista kokeessa. Ja sitä aineistokoettahan ei ole ennen ollut.

Hei nyt kun on mahdollisuus niin pakko käyttää tilaisuus. Miten olet pystynyt treenaamaan opiskeluaikana? Varmaan nämä loppuajat helposti, mutta entäs alussa?

Ite ois tavotteena jatkaa 3ke vko, ma ke pe mutta tietenkin jos on jotain sotaharjoituksia tai vast niin eipä sieltä mihinkään lähdetä. Pitää vedellä maasta jotain kaatunut karahkaa ;) Lisää kysymyksiä: Onko tuolla Lappeenrannassa kovakin kyyläys vanhempien kadettien puolelta uusia kohtaan vai onko se jäänyt jo varusmiesajalle. Onko millaiset ruuat, pystyykö säilyttämään omia eväitä missään? Tonnikalaa toki, mutta esmes rahkaa yms. Saako huoneeseen tuoda minijääkaapin ? :D Saattaa kuulostaa hassulta, mutta tollaset kiinnostaa.

Eivät ole mitään perumisen kriteereitä, mutta kyllähän se vituttaa jos hyvin kulkeneet reenit joutuu lopettamaan.

edit. Niin ja saako oman koneen tuoda sinne ja onko nettiyhteyttä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom