Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
leoko: -juu, ystävä pitää kyllä huolen ettei jää yksikään "uutus" niin viskien kuin olustenkaan osalta maistamatta, ainakaan sen vuoksi etteikö muka olisi huomannut kyseisten juomien hyllyyn ilmaantumista paikallisessa.

Oli muuten tullut nuiden Ardbeggien lisäksi myös pari Macallania ja 18v Yamazaki. Tuo japski oli kuulema ainakin tuoksunsa puolesta nähnyt sherrytynnyrin hyvinkin läheltä.

D.Yates: -Kannattaa varmaan valita sieltä single malteista ens kerta jostain muualta päin kotoisn oleva viski kuin Islayn tuotos, jossei savuisuus taikka turpeisuus miellytä. Jo skottilaisistakin löytyy nuita pehmeitä ja hetelmäisiä "kevyitä" makuja ihan laidasta laitaan, siirtyy vain enempi sinne highland/speyside suuntaan.

Mitä nuihin jaappanialaisiin tulee, niin ainakin Hakushun juomat kannattaa jättää rauhaan, jossei nuo Islayn tuotokset maistu. Ja toki sama toisinpäin...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
En väitä että olisin kaikkia maailman single maltteja maistellut, mutta kun pullonkin ostaa laphroaigia niin sen jälkeen jää alkon viskihylly rauhaan aika pitkäksi aikaa. Onkos sitä kuinka tarkasti tutustuttu konjakeihin jos ei mitään mieluista ole tullut vastaan?
Tuossa muut onkin vastailleet jo tohon viskiasiaan aika hyvin.

Mitä konjakkeihin tulee niin liian vähän. Aivan liian vähän. Omassa tuttavaporukassa ei ole oikein semmoista konjakinjuomiskulttuuria, että sitä kukaan ostaisi tai tilailisi ravintolassa. Lisäksi meilläkin konjakkeja menee niin vähän, etten edes myymisen suhteen ole saanut patistettua itseäni tutustumaan niihin perusjuttuja ja omaa valikoimaa enempää. Sitä en kuitenkaan sanonut, etteikö niitä olisi mieluisia tullut vastaan. Viimeisin maistettu taisi olla Hennesyn lippulaivakonjakki, eikä sitä voi millään sanoa kovin pahaksi. Remyn XO:kin muistaakseni oikein maukas. Tuo vikakin rupeaa vaan olemaan jo sen hintaista, että saa vähintään kaksi oikein maukasta viskiä himaan tosta ensimmäisestä puhumattakaan.

Onkos läsnä VYS-henkilöitä? Linkkiä ei saane laittaa, joten
jätetään kiinnostuneille oman selvittelykyvyn varaan. Vinkiksi
se, etten tarkoita Viron Ortodoksisen Kirkon Ystävyysseuraa,
joka sekin on aivan varmasti melkoisen mainio yhteisö :)

Kävin viikonloppuna maistamassa koko universumissa hypetetyn Galileon. Referenssiksi otin Ardbegin kymppiä. Ei ollut minun makuun lähellekään parasta Ardbeggiä Galileo. Marsala-tynnyrin vaikutus näkyy jo värissä hyvin selvästi, kullankeltainen on muuttunut punertavaksi. Tuoksussa marsala on hyvin vahva elementti ja peittää alleen osan normaalista savuisuudesta. Maussa marsalan vaikutus jatkuu, maistuu hedelmäviinille huonolla tavalla. Normaali Ardbegin savun maku löytyy taustalta, mutta marsalan vaikutus on turhan voimakas omaan makuun. Tuomio johtunee osittain siitä, etten ole suuri viinin ystävä. Näistä erikoisissa tynnyreissä pilatuista Ardbegeistä Uigeadail korjaa potin ehdottomasti, siinä on erittäin onnistuneesti saatu savunmakuun pehmeyttä sherrytynnyrin avulla.

Viime viikolla kävin myös kuuntelemassa Vicky Stevensiä sekä maistelemassa kyseisen tislaamon tuotteita hänen opastuksessa. Siltä suunnalta kannattaa kuulemma odotella jotakin spesiaalia 3 vuoden päästä, isohkot synttärit tulossa.

Olen suuri vy, mutten kuulu vys:ään.

Heh... "erikoisissa tynnyreissä pilatuista Ardbegeistä"

Mä tykästyin sen verta tuohon Galileoon, vaikka erilainen olikin, että kipasin hakemassa pullon kaappiin jemmaan. Systeemistä piti tilata, alle satasella irtosi.

Kuulin muuten tuossa, että Blasda aikais olemaan jotenkin finaalissa. En muista puhuttiinko Suomesta vai muuten, mutta tää taho ainakin kiirehti tilaamaan toimittajan varastot tyhjäksi.

Kävin viikonloppuna maistamassa koko universumissa hypetetyn Galileon. Referenssiksi otin Ardbegin kymppiä. Ei ollut minun makuun lähellekään parasta Ardbeggiä Galileo.

Mielestäni ei paras, mutta hyvä kuitenkin. Täysin erilainen kuin Alligator, mutta silti kesti vertailun.

Tuomio johtunee osittain siitä, etten ole suuri viinin ystävä.

Ei mun suuhun viini maistunut.

Näistä erikoisissa tynnyreissä pilatuista Ardbegeistä Uigeadail korjaa potin ehdottomasti, siinä on erittäin onnistuneesti saatu savunmakuun pehmeyttä sherrytynnyrin avulla.

Tässä on onnistunut sherrykypsytys -> ei pilaa juomaa, kuten mielestäni monessa muussa pullotteessa.

Viime viikolla kävin myös kuuntelemassa Vicky Stevensiä sekä maistelemassa kyseisen tislaamon tuotteita hänen opastuksessa.

Missä?

Siltä suunnalta kannattaa kuulemma odotella jotakin spesiaalia 3 vuoden päästä, isohkot synttärit tulossa.

Kyllä muiltakin tislaamoilta saattaa tärähtää vuoden 1815 perusteella.

- - - Updated - - -

Kuulin muuten tuossa, että Blasda aikais olemaan jotenkin finaalissa.

Tästä en ole kuullutkaan. Täytyypä selvitellä.

Mielestäni ei paras, mutta hyvä kuitenkin. Täysin erilainen kuin Alligator, mutta silti kesti vertailun.
Makuasia. Tykkäsin Alligatorista enemmän kuin Galileosta, mutta esim. kymppi ja Uigeadail menee molempien edelle omalla asteikolla. Verrattuna muihin viskeihin (ei-Ardbeg) ei Galileo mielestäni edelleenkään pahaa ole, mutta omaan makuun moni muu Ardbeg on parempi.

Ei mun suuhun viini maistunut.
Marsala tynnyrillä on voimakas vaikutus makuun verrattuna pelkästään bourbon tynnyrissä kypsytettyyn. Jos ei voi puhua pahasta viiniin viittavasta mausta, olkoon sitten maku, joka viittaa tynnyrissä aiemmin kypsytettyyn pahanmakuiseen viiniin.:)

Tässä on onnistunut sherrykypsytys -> ei pilaa juomaa, kuten mielestäni monessa muussa pullotteessa.
Samaa mieltä. Uigeadail on yksi suosikkiviskeistäni. Yleisesti ottaen en tykkää sherryn mausta viskissä.

Oululaisessa ravintolassa.

Makuasia.

Mitä suuremmassa määrin :)

Verrattuna muihin viskeihin (ei-Ardbeg) ei Galileo mielestäni edelleenkään pahaa ole, mutta omaan makuun moni muu Ardbeg on parempi.

Erittäin samaa mieltä, moni Ardbeg on parempi, noin pariakymmentä olen
päässyt työstämään.

Marsala tynnyrillä on voimakas vaikutus makuun verrattuna pelkästään bourbon tynnyrissä kypsytettyyn.

Varmasti. En muista oliko tämä puhdas marsala-kypsytys vai pelkkä finisöinti. Yhtä kaikki
paljon makua on irronnut, minulle päällimmäisenä makeus, ei varsinaista pahuutta.

Jos ei voi puhua pahasta viiniin viittavasta mausta, olkoon sitten maku, joka viittaa tynnyrissä aiemmin kypsytettyyn pahanmakuiseen viiniin.:)

Saa - ja pitää - puhua pahasta, jos pahaa kerran on :)

Yleisesti ottaen en tykkää sherryn mausta viskissä.

Erittäin ehdottomasti samaa mieltä. Toki yllätyksiäkin löytyy: joku vanhempi (en muista
ulkoa ja nuotit ties missä) 18 v sherrykypsytetty Macallan oli aivan tautisen hyvä!

Oululaisessa ravintolassa.

Aah, ihmettelinkin kun en ollut kuullut visiitistä. Puolivälin lokaatio selvittää asian.

Viimeksi muokattu:
Bowmore 12 on kyllä melkoista kuraa. Hieman parani vedellä rikottua mutta harvinaisen tönkkö vaikutelma jää silti. Muistelen kyllä hyviäkin Islay-viskejä maistelleeni mutta nyt tekisi mieli sanoa että turpeesta ei voi tehdä viinaa. Seuraavaksi tulee kyllä kauppakassiin Macallan Sherry Oak 12 yo, jolla toivottavasti saan palautettua uskoni viskiin. Tai sitten joku virkistävä Speyside.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt löyty sitten tajunnanräjäyttävä viski. Olin Helsingin päädyssä pyörähtämässä ja kaveri toisena Islayn ja vahvasti turpeisten viskien ystävänä suositteli ottamaan Octomorea. Baarimikko innostu mahottomasti ja suositteli että otamma uuempaa eli viimisintä versiota, ku olivat vasta saaneet putelin ja sitä ei oltu vielä korkattu. Jumalauta että kannatti. Oisin voinu viettää loppuillan vain nuuskien sitä muutamaa senttiä jumalten kusta, mitä siihen lasiin oli valutettu, mutta pitihän se hörppiä poiski. Pari päivää sitten ehdin samaiselle kaverille hehkuttaa, että vieläki ikävä kalvaa kyseisen herkun pariin ja *PUFF* törmäsin siihen eilen Oulun Stockan alkossa. Pikkasen vajaa 140 euroa puteli tilausvalikoimassa, mutta lähti mukaan silmää räpäyttämättä.

bruichladdich-octomore-edition-4-2-comus-ochdamhr-mor-aged-5-years-single-malt-scotch-whisky-islay-scotland-10347929.jpg

Ootko maistanu muita Octomoreja? Tuohan taitaa olla kuudes painos, jos ei ole laskut menneet ihan sekaisin. Olen maistanut muutamaa, mutta en muistaakseni vielä tuota. Kaapissa odottaa korkkaamaton Octomore Orpheus, joka tuon Comusin tapaan on ex-viinitynnyrissä pilattu. Orpheuksesta on tullut jonkin sortin klassikko, saapa nähdä miten tämän kanssa käy. Vai onko Octomore-sarjan viehätys jo laskemaan päin. Pelkästään isontamalla ppm arvoa ei ehkä loputtomasti keulita.

Aiheeseen liittyen Linnanmaalla oli 3 pulloa Galileoa hyllyssä, tilausvalikoimatavaraa sekin.

Oli Galileoa Stockallaki muutamia pulloja. Pääsin Hesassa nuuskimaan sitä, mutta ei oikeen iskeny meikäläiseen. Yleensä oon tyytyväinen mitä lähempänä ollaan normi Ardbegin kymppiä, Alligator ja etenki Airigh Nam Beist on iskeny parhaiten, Uigedail oli myös hyvä vaikka poikkea em. aika paljon. Corryveckan ei paljon säväyttäny. Supernova 2010 yhä korkkaamattomana, enkä oo tullu maistaneeksi pystäreissäkään, ku kerta iteltä löytyy.

Muut Octomoret on jääny välistä, mutta omaan makuun tuo oli aivan saakelin nappi suoritus. Tuoksu aivan mahtava, kunnon pommi räjähtää suussa aivan kuin hyvissä Ardbegeissä, mutta nopeasti maku pehmenee ja erilaisia makeitakin vivahduksia löytyy. Jälkimaku pitkä niinku mun mielestä pitää ollaki. Viimisimmät putelit mitä oon juonu, olikhan joku Speymore, Sit Murrayn vuoden viski Old Pulteneys ja mikähän hitto se oli, perus hyvää Higland viskiä en muista, ku et pullo oli 60 €, 12 yo sherrycask... No kyl se muistuu, anyways kaikissa maku katoaa suusta parin sekunnin jälkeen ja pitää olla ryystämässä lisää. Ei iske niinku Islayt.

Viimeksi saanu näin kovat kicksit Airigh Nam Beistin ja Laphron Cask Strengthin kohalla... Tarrasin saman tien pulloon ku rekisteröin sen hyllystä ja kuljin ympäri alkoa niinku Klonkku sormusta varjellen.

Oli Galileoa Stockallaki muutamia pulloja. Pääsin Hesassa nuuskimaan sitä, mutta ei oikeen iskeny meikäläiseen. Yleensä oon tyytyväinen mitä lähempänä ollaan normi Ardbegin kymppiä, Alligator ja etenki Airigh Nam Beist on iskeny parhaiten, Uigedail oli myös hyvä vaikka poikkea em. aika paljon. Corryveckan ei paljon säväyttäny. Supernova 2010 yhä korkkaamattomana, enkä oo tullu maistaneeksi pystäreissäkään, ku kerta iteltä löytyy.
Samoilla linjoilla. Itselle tuo Galileo oli pettymys, niin kuin raportoin ketjuun jokin aika sitten.

Muut Octomoret on jääny välistä, mutta omaan makuun tuo oli aivan saakelin nappi suoritus. Tuoksu aivan mahtava, kunnon pommi räjähtää suussa aivan kuin hyvissä Ardbegeissä, mutta nopeasti maku pehmenee ja erilaisia makeitakin vivahduksia löytyy. Jälkimaku pitkä niinku mun mielestä pitää ollaki. Viimisimmät putelit mitä oon juonu, olikhan joku Speymore, Sit Murrayn vuoden viski Old Pulteneys ja mikähän hitto se oli, perus hyvää Higland viskiä en muista, ku et pullo oli 60 €, 12 yo sherrycask... No kyl se muistuu, anyways kaikissa maku katoaa suusta parin sekunnin jälkeen ja pitää olla ryystämässä lisää. Ei iske niinku Islayt.
Samanlaiset oli mun ekat tuntemukset Orpheuksesta. Teillä vaikuttaa muutenkin olevan erittäin hienostunut maku viskien suhteen! Teeppä muutaman vuoden tauon jälkeen comeback oulumiitteihin, jos semmonen joskus järkätään. Pidetään pieni tasting alkuun.

... Supernova 2010 yhä korkkaamattomana, enkä oo tullu maistaneeksi pystäreissäkään, ku kerta iteltä löytyy.

Ei liity asiaan oikein mitenkään, mutta tuollainen on itellä korkattuna ja tykkäsin kovasti. Täysin virheellisesti kuitenkin säästelin tuota pulloa ja se on omalle kohdalle lähes täydellinen opetus viskin pilalle menemisestä kun pullo ei vuodessa tyhjene. Voltit on tallella, mutta väri ja maku on harmittavasti väljähtäneitä. On kuitenkin säilytetty huoneen lämmössä ja pimeässä.

Mielenkiintoista. Itse olen säilytellyt avatut viskit pimeässä, mahdollisesti alkuperäisessä laatikossa ja lattian rajassa olevassa kaapissa joka on lähtökohtaisesti huoneenlämpöinen. Käytännössä ulkoseinä ja ikkunan läheisyys viilentää tuota kaappia jonkin verran ja ainakin omasta mielestä juomat ovat pystyneet melko kivassa kunnossa niin värillisesti kuin maullisestikin.

Kuinka pitkiä aikoja?
Single malteistahan sanotaan että vuoden säilyvät muuttumattomana avaamisesta, kun pidetään poissa valolta jne. ja tämän jälkeen alkavat hiljalleen menettää ominaisuuksiaan. Ei siis niin että ovat vuoden päästä avaamisesta pilalla. Mulla tuli viime talvena Supernovalle vuosipäivä ja silloin en vielä oikein mitään huomannut, mutta keväällä olin vähän että mikähän tässä on kun ei turpeisuus kajahda hullun lailla...ja kesällä kun maistoin uudestaan, niin tulin samaan lopputulokseen ettei se olisi enää ihan 100% -kunnossa. Tuosta voisikin ottaa tänään illalla viimeisen lirauksen, sitten onkin tyhjä.

Tuo on saanut myös vähän muuttumaan tapaa hankkia ja availla pulloja. Talvella oli joku 16-17 pulloa avattuna ja aina fiiliksen mukaan niitä tuli maisteltua. Nyt olen koittanut olla availematta uusia ennenkuin vanhoja tyhjenee ja käytännössä ovat kaapistakin pullot vähentyneet, koska on jäänyt uusia hankkimatta - en malta olla avaamatta ja maistamatta kuitenkaan.

Zone-sarja -42%
Sekin vaikuttaa säilyvyyteen, kuinka paljon viskiä on jäljellä pullossa. Liru pullon pohjalla menettää makunsa nopeammin kuin avattu, mutta lähes täysi pullo.

Viimeisin maistettu taisi olla Hennesyn lippulaivakonjakki, eikä sitä voi millään sanoa kovin pahaksi. Remyn XO:kin muistaakseni oikein maukas. Tuo vikakin rupeaa vaan olemaan jo sen hintaista, että saa vähintään kaksi oikein maukasta viskiä himaan tosta ensimmäisestä puhumattakaan.
Tuossa pari viikkoa sitten tuli korkattua hennesyn VS ja hiton hyvää on, saati jos olisi parasta mitä ks.merkiltä saa. Larsen vsop tuossa tuli lopulta tuhottua ja siitä en kyllä pitänyt juuri lainkaan, remy martinin vsop kanssa maistui todella hyvältä, siinäpä ne omat suosikit.

Tuosta avattujen pullojen säilyttämisestä luin joskus jostain vallan viisaan oloisen ohjeistuksen. Miltei täysi pullo säilyy avattuna varsin hyvin, vuoden tai jopa pitempäänkin jos se rauhassa saa olla. Puoli pulloa sitten puolisen vuotta ja neljäsosa tai alle kannattaakin sitten juoda jo samoin tein pois kun maulle on jo päästy. Yksinkertaisena ihmisenä voisin kuvitella että pullossa olevan ilman määrällä on jonnin sortin merkitys siis asiaan kuinka kauan avattua kannattaa säilytellä.

Tuota noudattaen enpä ole juuri huomannut minkään sortin laadun heikkenemistä avatuissa pulloissa värin, maun kuin tuoksunkaan puolesta, vaikkei niitä ahnehtien olekaan tyhjennetty. Tosin mulla onkin tapana pitää vain kahta pulloa kerralla maistelussa ja uusi korkataan vasta kun jompi kumpi jo vaatii tyhjentämistään (tai kippaamistaan elävään pulloon...). Pelkät maistelut kun tulee kuiten suoritettua pääosin hyvin varustetussa kuppilassa, joten ihan vaan uutukaisen maulle pääsemistä varten ei tarvi aina korkata pulloa.

edit. Saisipa muuten tulla laajemmin alkoon nuita 2dl "maistajaispulloja" eri valmistajilta, ovat oikein mukavia kotosalle ja nuita viitsisi useampiakin aukaista vaikka kerralla maistellakseen tai ystävien kera tastingeihin.

Yksinkertaisena ihmisenä voisin kuvitella että pullossa olevan ilman määrällä on jonnin sortin merkitys siis asiaan kuinka kauan avattua kannattaa säilytellä.
Eiköhän siinä hyvin pitkälti tuosta asiasta ole kysymyskin :)

edittiä. tietämys loppuu nyt sen suhteen, että käytetäänkö jonkinlaisia ilmauspumppuja (laajemmalti) viinien lisäksi myös väkevien kanssa. Sit on vielä olemassa jonkinlainen argon-kaasuun perustuva ilmausjuttu, jota voi ihmetellä Barfixin sivuilla halutessaan. Sillä on saatu ainakin avattujen viinipullojen käyttöikää paremmaksi ravintolakäytössä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom