Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko lähes kaikki E-afrikan viinit "hillomaisia." Vasta parin kolmen päivän päästä alkaa rypäleet maistumaan?

Parin kolmen päivän päästä moni mieto viini ei ole enää edes hyvää. Tai ei ainakaan varmasti maistu siltä, miltä valmistaja on sen toivonut maistuvan.

Tottakai viinin maku muuttuu avattuna, mutta ei se ollutkaan pointti. Vaan se, että onko E-Afrikkalaiset Syrahit ja Pinotaget yleisemmin noin omituisen makuisia kun ei itellä niin hirveästi kokemusta ole. Vai johtuukohan tuo vain siitä, että rypäleet on ollu ihan liian ylikypsiä poimittaessa. Kuitenkin 2:n yön jälkeen viini alkaa maistumaan enemmän viiniltä kuin glögiltä.

Tottakai viinin maku muuttuu avattuna, mutta ei se ollutkaan pointti. Vaan se, että onko E-Afrikkalaiset Syrahit ja Pinotaget yleisemmin noin omituisen makuisia kun ei itellä niin hirveästi kokemusta ole. Vai johtuukohan tuo vain siitä, että rypäleet on ollu ihan liian ylikypsiä poimittaessa. Kuitenkin 2:n yön jälkeen viini alkaa maistumaan enemmän viiniltä kuin glögiltä.
Kyllä sä lähtökohtaisesti voit lähteä siitä, että ko. viini on valmista siinä vaiheessa, kun se on pulloon laitettu :) Ei näiden elinkaari siitä kovin kummoiseksi muutu, vaikka annat hengittää pidemmän aikaa.

Kyllä sä lähtökohtaisesti voit lähteä siitä, että ko. viini on valmista siinä vaiheessa, kun se on pulloon laitettu :) Ei näiden elinkaari siitä kovin kummoiseksi muutu, vaikka annat hengittää pidemmän aikaa.

Olen asian ymmärtänyt näin:

Vanha viini kestää todella huonosti happea ja voi olla seuraavana aamuna jo ihan pilalla.

Nuori viini kestää paremmin happea ja maku saattaa muuttua jopa parempaan suuntaan. Ja useimmitenhan suositellaan antamaan nuorelle viinille muutama tunti ilmaa ennen tarjoamista.

Mutta noi E-Afrikkalaiset viinit käyttäytyi vähän kuin yksi todella nuori Burgundilainen mitä olen maistanut. Heti korkattuna se oli suunnilleen juomakelvotonta. Ja jos ne kerran kestää paljon ilmaa niin silloinhan niissä kaiken logiikan mukaan olisi kellarointipotentiaalia, koska lopulta maku oli ihan mukava.

Vaikka viini myytäisiinkin heti nautittavaksi niin makuasiahan sekin on. Nuoret punaviinit on ihan omanlaisensa juttu.

Muistan kun huutelin yhden punaviinin perään, jonka nyt viimein löysin kiitos eräiden viinikouluttajien. Kyseessä on Chianti Classico Granaio, mutta vuosikerrasta en ole varma, mitä join aikanaan. Erittäin pehmeä, muistaakseni ei kovin tanniininen, italialainen punaviini. Mikäli halajaa italialaisia punaviinejä, eikä löydä alkosta haluamaansa, niin tää saitti auttaa asiaan: http://www.superiore.de/. Todella kattava valikoima kyseisiä artikkeleja.

Olen asian ymmärtänyt näin:

Vanha viini kestää todella huonosti happea ja voi olla seuraavana aamuna jo ihan pilalla.
Mä oon pienessä krapulakännissä, mutta nyt kyllä olisin sitä mieltä, että tuo menee ihan toisin päin. Eli kun puhutaan vanhemmasta viinistä, niin sehän tarkoittaa sitä, että ne kypsyy vielä pullossa, ja kestää siis nimenomaan enemmän happea. Nuoremmat viinit, jotka on niin sanotusti "heti valmiita" juotavaksi taas etikoituu helpommin.

edit. nyt menee sekoiluksi. Olisko tuo vähän sekä että. Nuoremman viinin kanssa tuo ilman kanssa tekemisissä oleminen hieman "kypsyttää" sitä, mikä vanhemman viinin kanssa on jo tapahtunut. Äh, ei toimi pää :) Pitää palata paremmalla ajalla asiaan. Mutta on varmaan selvä, ettei jotain hyvää ja vanhempaa viiniä olekaan tarkoitettu pidettäväksi avattuna pitkiä aikoja ennen juomista.

Kirjoitan nyt kuitenkin vielä lisää. Sen viinin elinkaarenhan voi ajatella paraabelina. Vanhempi viini kypsyy pidemmän aikaa, ja sitä voi ajatella vaikka paraabelin ylämäkenä. Jossain vaiheessa se löytää huippukohtansa, jossa viini on valmista juotavaksi. Sen jälkeen se alkaa lopahtamaan. Ja tätä liiallista ilman kanssa tekemisissä olemista voi ajatella vaikka sinä paraabelin alamäkenä. Tää nyt varmaan kuvaa tilannetta jollakin tavalla. Ja tää kuvitteellisen paraabelin muoto on nuoremmalla ja vanhemmalla viinillä eri muotoinen.

Noin ymmärrän sen itsekin. Vanha viini on kypsynyt pullossa ja jokainen hetki kun se saa uutta ilmaa vie vaan aromeja pois. Nuori viini on taas enemmän tai vähemmän raakaa jolloin se voi jotenkin vielä kypsyä sen jälkeen kun pullo on avattu.

Yksi kysymys viileässä säilyttämisestä.

Olen lukenut, että liian viilessä punkkujen säilyttäminen aiheuttaisi sen, että viini menettää hedelmäisyyttään. En ihan heti keksi, että mihin tuo voi perustua. Se varmasti on totta, että +5 ei viini kypsy vaikka olisi siellä 50v.

Sitten tarttui viinakaupasta pullo Taliskeria matkaan. Maistan sitä nyt.

Joo, ja kyllähän tämä aika hyvää on. Vähän veikkaan, että tämä viskihomma tulee vielä lähtemään lapasesta.

Alkanut kyllä viski maistumaan! En ole löytänyt vielä omaa suosikkiani, lähinnä Alkon tarjontaa tullut testailtua, muutamaa eri viskiä myös baarissa. Kivaa vaihtelua siihen ainaiseen oluen lipittämiseen. Viskien suhteen olen vielä ihan täysin noviisi, nyt niitä eroja vasta alkaa huomaamaan.

Ainut haittapuoli tässä on, että se viski maistuu vähän liiankin hyvin. Ei sillä että joisin humalahakuisesti, mutta kun se pullo on siinä hyllyllä niin joka ilta tekisi mieli maistella! :D Ei kai se niin vaarallista tietty ole jos 4cl ottaa, mutta ei tuosta ehkä tapaa kannata tehdä. Viikonloppuisin sitten.

Tällä hetkellä olen tuollaisia ~20euron pulloja ostellut. Seuraavaksi ajattelin Band of Brothersin innoittamana ostaa Vat69 pullon. :D

Cooper: -Tä? Onko niitä tuonkin hintaisia? Tai eikö nuita tuon hintaluokan liejuja juoda maistelun sijasta mieluummin tyyliin -nokasta kiinni ja kaatohuikka perään- ja kyseinen setti toistenaan kerta toisensa jälkeen kunnes maku ei enää häiritse?

"Tällä hetkellä olen tuollaisia ~20euron pulloja ostellut."

No onhan niitä, alle 30 euroa senkin höpönassu. Pikkuhiljaa ylöspäin, kohti parempaa!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu, kyllähän 30 ekulla irtoaa jo vaikkapa jamesonin 12 kesänen, joka on jo ihan maukasta. Mut kyllähän nuo n.20e viskit menee ennemmin kategoriaan "maltaiset huonosti tehdyt pontikat" ainakin omaan makuun... Mielummin tuohon hintaa ihan muuta.

Joku Jamesonin pullo mulla viimeksi olikin, tai on sitä vielä tippa. Ihan jees!

Jos haluaisin viskiä jossa on vivahde hedelmäistä makua, mitä kannattaisi maistella?

Join baarissa yhtä viskiä josta pidin, siinä oli sellainen vähän hedelmäinen maku. En vaan millään muista sen viskin nimeä, jotain tuollaista voisi kuitenkin kokeilla.

e. Täältä näyttäisi löytyvän Alkon tarjontaa ja hinnasto.
http://www.isokaato.com/hinnasto/

Jos haluaisin viskiä jossa on vivahde hedelmäistä makua, mitä kannattaisi maistella?

Join baarissa yhtä viskiä josta pidin, siinä oli sellainen vähän hedelmäinen maku. En vaan millään muista sen viskin nimeä, jotain tuollaista voisi kuitenkin kokeilla.

e. Täältä näyttäisi löytyvän Alkon tarjontaa ja hinnasto.
http://www.isokaato.com/hinnasto/

Kokeile mielummin konjakkia jos hedelmäistä makua haluat, tai vielä parempi brandyä, ne brandyt eivät ole edes kauhean kalliita, alkon parhaimmiston hinta on 30 euron tietämillä pullo.

Ammattilaisten tuntemuksia asian tiimoilta kaivataan. Ostin kaverille heräteostoksena tuollaisen pitkällä pillillä varustetun "snapsilasin" josta on ilmeisesti tarkotus maistella konjakkeja ym. parempia (vahvoja) alkoholijuomia. Vaikuttaa kuulemma makuun/maistamiseen kun juodaan tuon pillin kautta lasin pohjalta käsin juomaa eikä hörpitä kun tavan mukista. Onko tässä perää vai oonko mie joutunu kusetuksen uhriksi? Ei siinä ihan hauska vempainhan tuo on, mutta mutta.. kun en noiden viinojen päälle sen enempiä ymmärrä, saatika niiden maistelusta joka taitaa sekin olla melekonen taiteenlaji. Juon kyllä sillontällön niitä :rolleyes:

Mikäs baari sopisi Helsingin keskustan seudulla viskin maisteluun? En tykkää sellaisista nihkeistä eliittipaikoista, vähän pubimaisuutta toivoisin. Kalliiksi tulee tutustua viskeihin Alkon kautta, pieniä lasipulloja ei juuri ole.

Taso on aloittelija, eli se huomioiden. Valikoiman ei tarvitse olla stadin paras, eikä mieluusti kallein. :)

Kaisla saattais osua tuohon. En nyt muista millainen valikoima heillä viskejä on mutta yleensä olutravintolat pitää ainakin joitain viskejä hyllyllä.

Black bushin viimeiset tipat juuri maistelussa ja ei ole minun suosikki millään. Se metallinen aivan kuin veren maku suussa ei miellytä minua mitenkään. Viime jouluna aukasin balvenien doublewoodin ja siitä kanssa ajattelin ottaa viimeiset maistelut huomenna. Sitten tässä pitäisi päättää että minkä avaisin: CLONTARF BLACK LABEL, MACALLAN 1999, GLENLIVET 15YO FRENCH OAK RESERVE vai ABERFELDY 12YO nuo ovat olleet jo niin kauan kaapissa että joku noista pitää nyt ottaa maisteluun. Ehdotuksia mikä täydentäisi jo noita avattuja niin että saisi sellaisen kaiken kattavan viski maistelun satsin huomiselle iltapäivälle sekä tälle illalle kun vahdin koirien kanssa kinkun paistumista.
Avattuna on:
GLENFARCLAS HERITAGE
LAPPARIN QC
FINNLAGGAN OLD RESERVE
HIGHLAND PARK 12YO
TALISKER 10YO

Kaisla saattais osua tuohon. En nyt muista millainen valikoima heillä viskejä on mutta yleensä olutravintolat pitää ainakin joitain viskejä hyllyllä.

Kaisla on vähän turhan ytimessä mun makuun, liikaa jengiä. En nyt halua nirsoilla, mutta kaipaisin tunnelmallisempaa paikkaa, siinä metron kupeessa on jotenkin niin tylsää.

Kokeile mielummin konjakkia jos hedelmäistä makua haluat, tai vielä parempi brandyä, ne brandyt eivät ole edes kauhean kalliita, alkon parhaimmiston hinta on 30 euron tietämillä pullo.

Kerrankin pitää olla Japin kanssa samaa mieltä jostain asiasta. Taidanpa laittaa rastin seinään...
Tavallaan konjakki takaa yleensä edes kohtuullisen laadun, mutta jos tietää mitä on ostamassa, niin brändeissä saa yleensä huomattavasti paremman vastineen rahoilleen. Alko valikoimasta ehdottomasti testaamisen arvoinen on Courriere XO. Hintaa 0.7l putelilla ainoastaan 20€.
Cooperille vielä suosittelen calvadosien koeajoa, jos omenaiset juomat maistuu. Tosin Alkon calvados-valikoimat taitaa olla melko heikkoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom