Viinit, konjakit, viskit, ... Keskustelua "paremmista" alkoholijuomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen tässä jo hetken yrittänyt etsiä pientä viinikaappia ja ei oikein tunnu löytyvän mistään. Joku 4 pullon kaappi kiinnostaisi. Ei pieneen yksiöön oikein isompaa kaappia saa, tai sit vaihtaa jääkaapin tollaiseen isoon viinikaappiin..?

Peruskaappien peruskaappi-> http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=53147

Parilla sataa saa jo sitten 12-24 pullon kaappeja ja ainakin 12 pullon kaappi menee kyllä yksiöön helposti, ainakin sitten kun heittää epäoleellisemmat tavarat ikkunasta.

Ainakin omalla kohdalla aikoinaan kaapin valintaan (nykyinen 2pv vanha, 42 pullon) vaikutti pitkälti lämpötilan säätömahdollisuudet, ulkonäkö, hiljaisuus sekä sopiva koko. Ne kaapit jotka on tehty varsinaiseen säilyttämiseen, onkin sitten ihan oma lukunsa joista itselläni ei ole kokemusta. Tälläinen peruskaappi, lasiovella varustettu on lähinnä tarkoitettu lyhytaikaiseen säilyttämiseen ja ehkäpä pikemminkin sen viinin valmisteluun tarjoilua varten eli oikean lämpötilan saavuttamiseen. Yksi syy kaappiin itselläni on myös se että 30+ pulloa on helevettilinen kasa ja sen sijoittaminen johonkin muualle kuin sille varattuun kaappiin on haasteikasta.

Piti ostaa aaronp:n mainitsemat valkkarit Jackson Estate sekä La Chablisienne Chablis, mutta ei ollu Alkossa kumpaakaan.

Otin sitten Uusi-Seelantilaisen Mud House Marlborough Sauvignon Blancin (~13e):

5657_Mud-house-Marlborough-Sauvignon-Blanc-2009.jpg

sekä Old Invalidin portviinin (~17e).:

gm

Vanha invalidi rokkaa ja pienen googletuksen jälkeen tota valkkariakin on kehuttu aika paljon. Joutuu varmaan tänään avaamaan sen.
Eilen avasin myös Hardys Bin343 Cabernet Shirazin ruoan kanssa, joka oli avokinkin mielestä yllättävän hyvää.

Mitähän kannattais ostaa Arcadian Alkosta tuliaisiksi siinä~15€ budjetissa punkkuja mitä ei jokaisesta Alkosta löydy?

Muuten jos ette tienneet, niin Alkon nettisivuiltahan näkee onko paikallisessa alkossa juomaa vai ei.

Mitähän kannattais ostaa Arcadian Alkosta tuliaisiksi siinä~15€ budjetissa punkkuja mitä ei jokaisesta Alkosta löydy?

Muuten jos ette tienneet, niin Alkon nettisivuiltahan näkee onko paikallisessa alkossa juomaa vai ei.

Tuota noin, tuo 15€ on sellanen hintaluokka että periaatteessa sitä kamaa löytyy lähes joka Alkosta. Esim Marqués de Arienzo Reservaa on kovasti kehuttu (itse olen yhden pullon juonut, ei säväyttänyt mutta toinen odottaa kaapissa uutta kokeilua) mutta sitä saa joka paikasta. Hinta osuis kyllä kun taitaa maksaa sen 15eee.

Arkadian omasta erikoistuotevalikoimasta tuskin löytää mitään alle 30euron (pl.kreikkalaiset) joten jos maltat viidentoista euron budjettiasi venyttämään niin nappaa hyllystä mukaan Zenato Ripassa Valpolicella Superiore (hinta muistaakseni 22€?). Omaa kokemusta ei ole mutta kehuttu sitäkin on.

Nimimerkillä tänä viikonloppuna 12 pulloa lisää kaappiin hankkinut. Vaimolla palo hihat kun näki sen ~180€ kuitin :)

Irkkuviskejä ei ole tullut niinkään harrastettua, mutta noita skotteja löytyy hyllyltä tällä hetkellä muutama. Highland Park 16v, Glengoyne 17v ja Glenmorangie 10v odottelis juontia. Glenmorangie tarttu viimeks laivalta mukaan ja noi toiset tuli tuotua aikanaan Kosovosta. Sieltä tarttu enemmänkin viskejä mukaan, mutta ne on jo juotu/annettu lahjaksi aikaa sitten.

Itse pidän tuosta Glengoynen mausta ja jos vaan tarjolla on niin sitä juon mieluiten. Glenfiddichit ja muut ei niinkään nappaa.

Ostin tossa pari viikkoa sitten Remy Martinin XO:ta pullon ja nyt pari kertaa maisteltua, täytyy kyllä sanoa että onhan tämä maukasta, rahaa paloi enemmän kuin aikaisemmin yhteenkään konjakkiin mut on tää sen arvoista. Ei tätä kyllä raaski heti tyhjentää.
Jaa, mie ostin taannoin Remy Martin VSOP:n ja pettymys oli karmaiseva, kun kuvittelin tuon Remyn olevan niin laatuaine, että. En olisi sen kokemuksen ja mielikuvan jälkeen hirvinnyt lähteä ostamaan Remyn XO:ta lainkaan. Miten kallis se XO-lekkeri on, jos sitä kuitenkin joskus kokeilisi?

Jaa, mie ostin taannoin Remy Martin VSOP:n ja pettymys oli karmaiseva, kun kuvittelin tuon Remyn olevan niin laatuaine, että. En olisi sen kokemuksen ja mielikuvan jälkeen hirvinnyt lähteä ostamaan Remyn XO:ta lainkaan. Miten kallis se XO-lekkeri on, jos sitä kuitenkin joskus kokeilisi?

Viimeksi kun itse ostin XO:ta (muutama vuosi aikaa) niin laivoilta tai Eestistä sitä sai johonkin satasen pintaan. Hinnat varmaan vähän noussut joten eiköhän sitä Tax Freenä saa vieläkin alle 150euron eli ei mitenkään kallista, siihen tarkoitukseen.

0,7l on alkossa 180e, mut kaveri toi laivalta litrasen 120 e.
En olis muuten uskaltanut ostaa mut töihin tuli tätä muutama pullo kesällä ja pistin pomon tarjoamaan siitä mulle muutamat ku kävin synttäreillä siellä pyörähtää niin silloin maistoin ekaa kertaa, on mulla noita muita 40-70 euron pulloja tossa pyörinyt mut tää oli eka yli satasen sijoitus kotihyllyyn.

Hieman haastetta suositella kun ei tiedä mikä yleensä uppoaa suurin hymy naamalla.
Laitetaan kuitenkin yksi pitkäaikainen suosikki tilausvalikoimasta, jota siis Arkadian Alkossa hyllystä löytyy (Tai ainakin muutama viikko sitten löytyi).
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/004469
Hinta ~13€.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En olis muuten uskaltanut ostaa mut töihin tuli tätä muutama pullo kesällä ja pistin pomon tarjoamaan siitä mulle muutamat ku kävin synttäreillä siellä pyörähtää niin silloin maistoin ekaa kertaa, on mulla noita muita 40-70 euron pulloja tossa pyörinyt mut tää oli eka yli satasen sijoitus kotihyllyyn.

Ai se on niin saatanan kallis. Jo siitä pitääkin vähän laatua odottaa. Muistaakseni tuo vsop ei maksa kuin jotain 40-50 e, ja se on kyllä ihan persettä. Tavallaan nuo meikäläisen viinahyllyn konjakit on juuri sitä 50-100e luokkaa, nuin kalliiseen tavaraan en ole saattanut ryhtyä. Vielä.

Ai se on niin saatanan kallis. Jo siitä pitääkin vähän laatua odottaa. Muistaakseni tuo vsop ei maksa kuin jotain 40-50 e, ja se on kyllä ihan persettä. Tavallaan nuo meikäläisen viinahyllyn konjakit on juuri sitä 50-100e luokkaa, nuin kalliiseen tavaraan en ole saattanut ryhtyä. Vielä.

Otin nyt nämä:
http://alko.fi/tuotteet/fi/006796
http://alko.fi/tuotteet/fi/445487

Ihan periaatteesta oon vielä pysynyt erossa Italialaisista.

Muuten outoa miten siellä on hyllyssä paljon tavaraa mitä ei oo netissä. Kaippa ne on sitten niitä tilaus artikkeleita. Esim tota Montesia ois ollut Syrah myös.

Molemmat on todella hyviä valintoja. Marqués de Arienzo Reserva on Alkon tempranilloista hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaista mielestäni. Montes Alphaa ostin isänpäiväksi ruokapöytään sisäfileen kyytipojaksi. Todella täyteläinen ja pitkä maku, joka teki vaikutuksen. Hyvä viini, vaikka Alkossa löytyy halvemmalla muitakin hyviä cabernet sauvignoja. Pullohan on pakattu sellaiseen valkoiseen paperikääreeseen, joka toi sellaisen "paremman" viinin leiman (vaikka eihän sillä oikeasti ole makuun mitään merkitystä).

Jos itse ostaisin Alkosta jotain "erikoisempia/kalliinpia" viinejä, niin esim. jotain Bordeaux-punaviinejä, hintaluokassa 30-40 €. Noita tulee Alkoon yleensä hyvin pieniä eriä (esim. joku kymmenen lootaa/60 pulloa) ja tästä syystä niitä ei kovin monesta Alkosta ylipäätänsä löydy. Hyvät pullot menee kuulemma sitten todella nopeasti.

Molemmat on todella hyviä valintoja. Marqués de Arienzo Reserva on Alkon tempranilloista hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaista mielestäni. Montes Alphaa ostin isänpäiväksi ruokapöytään sisäfileen kyytipojaksi. Todella täyteläinen ja pitkä maku, joka teki vaikutuksen. Hyvä viini, vaikka Alkossa löytyy halvemmalla muitakin hyviä cabernet sauvignoja. Pullohan on pakattu sellaiseen valkoiseen paperikääreeseen, joka toi sellaisen "paremman" viinin leiman (vaikka eihän sillä oikeasti ole makuun mitään merkitystä).

Jos itse ostaisin Alkosta jotain "erikoisempia/kalliinpia" viinejä, niin esim. jotain Bordeaux-punaviinejä, hintaluokassa 30-40 €. Noita tulee Alkoon yleensä hyvin pieniä eriä (esim. joku kymmenen lootaa/60 pulloa) ja tästä syystä niitä ei kovin monesta Alkosta ylipäätänsä löydy. Hyvät pullot menee kuulemma sitten todella nopeasti.

Molemmat tais kyllä olla viinilehden 5-tähteä sarjassa joten mainonnan uhreja ollaan.

Ei toi pullo ollut ainakaan missään kääreessä.

Kaipaisin jotain suht nuorta laadukasta Tempranilloa. Ei hirveästi ole alle 5v vanhoja.

Muuten tosta viinilehdestä niin se antoi Montechillon Crianzalle 2 tähteä ja musta se oli ihan maukasta jos vertaa useimpiin alle 10€ viineihin.

Oletteko tilailleet netistä miten paljon viinejä/viinoja?

PS. Tota epsanjalaista taitaa olla yhdessä Alkossa kotipaikkakunnalla ja toista ei olekaan koko maakunnassa.

^ Voi olla sitten eri vuosikertaa mitä ostin. Sellaiseen "riisipaperiin" tuottajan logolla oli kääritty se pullon minkä itse ostin. Itse en ihan sokeasti usko Viinilehden tähtiin, vaikka olen ostanut niiden perusteella useita viinejä. Osasta samaa mieltä, mutta yhtä monesta taas aivan eri mieltä. Se kai niiden idea onkin, antaa vähän suuntaa ostopäätöksiin. Montechillon Gran reservaa tai reservaa maistoin viinimessuilla ja mielestäni se oli hyvää. Viinikaapissakin taitaa olla toista noista. Pitäisi juoda pois.

Noiden "parempien" ranskisten ostaminen Alkosta on kyllä aika huono diili yleensä. Hinnat ovat aina todellisia ylilyöntejä markkinoihin verrattuna (niinhän tosin kaikki viinit ovat mutta Ranskikset ehkä eniten). Jos nyt alkosta hieman kalliimmasta hintaluokasta haluaa lähelle markkinahintaan ostaa tuotteita niin yleensä Italia osastolta ne löytyvät.

Netistä on itse tullut tilattua n. 30-40 pulloa kerralla 2-3 kertaa vuodessa. Suosittelen.

Noiden "parempien" ranskisten ostaminen Alkosta on kyllä aika huono diili yleensä. Hinnat ovat aina todellisia ylilyöntejä markkinoihin verrattuna (niinhän tosin kaikki viinit ovat mutta Ranskikset ehkä eniten). Jos nyt alkosta hieman kalliimmasta hintaluokasta haluaa lähelle markkinahintaan ostaa tuotteita niin yleensä Italia osastolta ne löytyvät.

Onhan ranskalaisissa hintaa tietty erilailla kuin vaikka uuden maailman viineissä. 30-40 € hintaluokka ei edes ole ranskalaisissa sieltä kalliimmasta päästä. Kuitenkin tuossa hintaluokassa löytyy usein myös todella hyviä viinejä. Alkosssa paras hinta-laatusuhde taitaa silti löytyä 10-20 € hintaluokassa. Näin ollen ei ole koskaan "järkevää" ostaa Alkosta sitä kalliimpia tuotteita, jos pelkällä järjellä miettisi. Toisaalta, miksi ostaa shampanjaa, jos saa yhtä hyvää kuohuviiniä halvemmalla. Italialaisissa viineissä ei mielestäni taas laatu niin usein kohtaa. Kysyntä näkyy varmasti myös hinnassa ;) Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Italialla ei ole asiaa viinikaappiini. Osuutta mielipiteeseeni voi myös olla yhdellä syytesuojan omaavalla valtion päämiehellä.

Onhan ranskalaisissa hintaa tietty erilailla kuin vaikka uuden maailman viineissä. 30-40 € hintaluokka ei edes ole ranskalaisissa sieltä kalliimmasta päästä. Kuitenkin tuossa hintaluokassa löytyy usein myös todella hyviä viinejä. Alkosssa paras hinta-laatusuhde taitaa silti löytyä 10-20 € hintaluokassa. Näin ollen ei ole koskaan "järkevää" ostaa Alkosta sitä kalliimpia tuotteita, jos pelkällä järjellä miettisi. Toisaalta, miksi ostaa shampanjaa, jos saa yhtä hyvää kuohuviiniä halvemmalla. Italialaisissa viineissä ei mielestäni taas laatu niin usein kohtaa. Kysyntä näkyy varmasti myös hinnassa ;) Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Italialla ei ole asiaa viinikaappiini. Osuutta mielipiteeseeni voi myös olla yhdellä syytesuojan omaavalla valtion päämiehellä.
Niin siis informaationi edellisessä postissa oli se, että Alkossa olevat Ranskalaiset ovat todella ylihinnoteltuja maailman hintoihin nähden. Poikkeuksia tosin löytyy (Tätä esimerkiksi ostin Alkosta):
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/456457
http://www.wine-searcher.com/find/ch%E2teau+duhart-milon/2007/europe
Eihän tämä järkiperusteinen harrastus ole, se on selvää. Varsinkin kun omille laadukkaille viinille ei tunnu koskaan löytyvän sopivaa avaamisajankohtaa.

Italia nyt on eniten viiniä tuottava maa maailmassa. Samalla se on yksi monimuotoisimmista tuottajamaista, josta varmasti löytyy jokaiselle jotakin. En kyllä Berlusconin taikka muidenkaan asianhaarojen takia sivuttaisi sitä.
Viinin ympärillä sitkeästi elävät "faktat" on kyllä muutenkin hienoja, hyvänä esimerkkinä Ranskalaisten viinien huono hinta-laatu-suhde, ABC, Merlot... Ei kannata kyllä viiniharrastusta tietosesti rajata ihmeellisillä tuntemuksilla. Näin harrastuksesta saa hauskemman.

Toi Espanjalainen on aika erikoinen tapaus. Ei oo yhtään niin ärjy kuin muut Espanjalaiset mitä oon juonut. Maku on suht sama, mutta paljon leppoisampi luonne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom