Talkkeri sanoi:Siitä minulla ei ole mitään hajua, kai YTL haluaa aiheuttaa pakollista vitutusta oppilaille. :jahas:
Mikä se aihe siis oli?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Talkkeri sanoi:Siitä minulla ei ole mitään hajua, kai YTL haluaa aiheuttaa pakollista vitutusta oppilaille. :jahas:
venla sanoi:Mikä se aihe siis oli?
venla sanoi:Mitä mä nyt taas oon teheny!!??:evil:
Psykologian kyssärit ovat muuten olleet usein aika vaikeita ;) . Hehe. No, siitä kuitenkin on jo aikaa kun itse kirjoitin, parhaat pisteet vedin uskonnon jostain jokerista vaikken ko. ainetta ollut edes lukenut. Hajaannutin reaalissa vastauksia ties mihin aineisiin ja suht hyvin meni. Ainakin silloin kun minä olin nuori niin reaalissa kannatti muistaa rohkeasti käyttää omia aivojaan eikä lukkiutua siihen yhteen aineeseen kokeessa ja pelästyä jos ei siitä juuri osukaan hyviä kysymyksiä. Luin itse eniten psykologiaa mutta vastaukset tosiaan hajaantuivat.
Talkkeri sanoi:Tällaista palautetta kuului saman opettajan suusta myös: "Jos halusi nousta keskikastista, olisi pitänyt analysoida kieltä ja sen merkitystä yhteiskunnalle ja yksilölle."
No prkl, vastine piti kirjoittaa eikä analyysia! :curs:
MikGo sanoi:Justiinsa joo. Toivon todellakin opettajanne hourailevan omiaan. Ei noissa teksteissä ollut mitään viittauksia noihin asioihin. Vastineessa ei voida vaatia vastaamaan aiheisiin, joihin ei ole otettu pohjatekstissä kantaa lainkaan.
Rupes silti kylmäämään hieman.
MikGo sanoi:Justiinsa joo. Toivon todellakin opettajanne hourailevan omiaan. Ei noissa teksteissä ollut mitään viittauksia noihin asioihin. Vastineessa ei voida vaatia vastaamaan aiheisiin, joihin ei ole otettu pohjatekstissä kantaa lainkaan.
venla sanoi:-- Toki aina hyvässä mielipidekirjoituksessakin on osattava perustella mielipiteensä ja niin edelleen, mutta jos olette aiheesta kirjoittaneet suhteellisen provosoitumatta sellaisen hitusenkin pohdiskelevan ja erilaisia (konkreettisia) esimerkkejä esittelevän vastineen hyvällä yleiskielellä niin kyllä sillä jo pitäisi pärjätä.
AM sanoi:Miten kirjoitetaan vastine provosoitumatta lähde tekstistä ?
Kyseessähän on mielipidekirjoitus - lähes aina vastkkaisesta näkökulmasta lähteeseen nähden.
Minä en saa rivin vertaa tekstiä paperille, jos lähde teksti ei tee "vihaseksi".
AM sanoi:Miten kirjoitetaan vastine provosoitumatta lähde tekstistä ?
Kyseessähän on mielipidekirjoitus - lähes aina vastkkaisesta näkökulmasta lähteeseen nähden.
-Marchi- sanoi:Tupakkamainos, onhan se yhteen?
venla sanoi:On:thumbs:
Jos sanan molemmat osat ovat perusmuodossa, yleensä yhdyssanamaisuus selviää ihan sillä vanhalla -kin -partikkelikikalla. Eli et voi oikein sanoa "tupakkakin mainos", sen sijaan "tupakkamainoskin" on ihan ok. Genetiivialkuisissa sanoissa taas yleensä käsitemäisyys ratkaisee ---> yksi käsite tai termi on myös yksi sana. Yhdyssanoissa on hankalia tapauksia sellaisillekin, jotka pilkkua viilaa. (Pilkunviilaaja on muuten yhdyssana:D .) Mutta kannattaa kerrata ennen seuraavaa ainetta perussääntöjä jos tuntuvat hankalilta.
Spidey sanoi:Hei iso kiitos tuosta, auttaa paljon hahmottaan yhdyssanoja ja ensi maanantaina on varmasti sitten isosti apua. :kippis1:
kpsk sanoi:Onkos venlalla antaa vinkkejä otsikkokirjoitukseen?