Viimeiset vinkit: Äidinkielen kirjoitukset 2006

Vai lohdutusta...

Ite olin lukiossa aika taitava kynästäni, mutta kirjotuksissa kirjotin ekasta aineesta i:n ja toisesta a:n.

Ja, kun minä en pärjää, niin ei pärjää kukaan muukaan;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
PekkaSS sanoi:
Ja, kun minä en pärjää, niin ei pärjää kukaan muukaan;)

Mä kirjotin molemmistä ällät ja sain viä stipendinki äidinkielen aineesta, ja mitä mustaki tuli... huh huh.
 
Omalta lukioajaltani muistan erään lehtorimme ohjeen ennen kirjoituksia: "Parempi kankeasti oikein kuin tyylikkäästi päin persettä!" eli ei kannata ruveta kikkailemaan ja yritää sillä tavoin saada pisteitä lisää...

IMO hyvä ohje muutenkin elämässä yleensä...
 
Christian Alatalo sanoi:
Ota matkaan pari prodepatukkaa, ettei katabolia iske kesken kirjoitusten ;)

...mutta toisaalta et ole menossa sinne millekään eväsretkellekään. Keskity olennaiseen, näytä mitä osaat ja tee parhaasi. Tsemppiä :thumbs:!

ps. Älä käytä verbiä "omata" tai muita svetisismejä
 
AM sanoi:
Maanantaina on selkä-ojentaja -treenit(!!!), joten jos lähtee aikasemmin, pääsee vähän tyhjemmälle salille treenaamaan rauhassa.

Haha, noin mäkin ajattelin. :D Ajattelin että jes tää on jo valmis, nyt pääsee kyykkäämään tyhjälle salille. Ei se silti tainnutkaan olla paras vaihtoehto, jäin 3p tavoitteesta.
 
Afrodite sanoi:
...mutta toisaalta et ole menossa sinne millekään eväsretkellekään. --

Eihän siellä Erkkikään(sainpas käyttää vanhaa sanontaa) selviä ilman ravintoa. Itsellä tulee tällä kertaa 4 prot. patukkaa mukaan.

edit. Todettava tosin, että se on melko naurettavaa, kun kaiken maailman pikkutytöt ja pojat raahaa sinne mukaan 3 litraa mehua, muutaman hedelmä-lajitelmia, leipiä, keksejä, karkkia yms...
 
Kolme yksinkertaista neuvoa (joilla itse kirjoitin L:n, vaikken mikään Ruuneperi olekaan):

1. Pyri kirjoittamaan aiheesta, josta kukaan muu ei kirjoita. Ts. älä valitse sitä helppoa aihetta, vaan ota joku todella kuiva aihe. Saat lähes varmasti korkeamman arvosanan, koska kukaan muu ei kirjoita samasta aiheesta (tietääkseni lautakunta arvostelee aineesi suhteessa muihin samasta aiheesta kirjoitettuihin aineisiin).

2. Käytä yksinkertaista, tehokasta ja asiallista kieltä. Unohda kikkailu, hienosteleva ilmaisu, jne. Vältä yli kaiken monimutkaisia virkkeitä. Suosi yksilauseisia virkkeitä. Laita sekaan muutama yksinkertainen kahden lauseen virke, joilla osoitat osaavasi pilkun käytön.

3. Suunnittele ennen kirjoittamista. Arvioi etukäteen ajankäyttösi. Jätä aikaa puhtaaksikirjoittamiseen ja tarkistukseen. Istu salissa loppuun asti.

Noita ohjeita noudattamalla ei pitäisi mennä kovin huonosti.

:thumbs:
 
Hyviä vinkkejä! :thumbs:

Hiukan tässä hirvittää, kursseilla tullut kirjotettua sellasta tasasta 80 pistettä, mutta sitten preliminääristä vetäsin 57. :D Kyllä tästä pitää vähintään M saada.

Enemmän kyllä pelottaa keskiviikkonen fysiikan ainereaali. Kauhistuttaa niin kauheasti ettei saa mitään aikaseksi. :eek: :eek: :eek:
 
Kiitoksia vinkeistä vaikka tietenkin vähän itsestäänselvyyksiä ovatkin:worship:
Kouluarvosanat ovat 55/100 pistettä paikkaan jonne minä haen eli eiköhän niillä kirjoituksilla jotain teekin..?
 
Aineistoaineessa kyllä saa helposti tuhlattua paljon aikaa niiden aineistojen lukemiseen ja pohtimiseen, että minkä valitsisi, jos ei silmään suoraan satu jotain sopivaa. Tuli tämä todettua "harjoituskokeessa", kun 50min mennyt ja lueskelin vielä niitä aineistoja :D

Huomennahan tuo urakka olisi edessä, toivottavasti olisi joku aihe, josta olisi oikeasti mukava raapustella papereita täyteen :)
 
Menee rankasti ohi aiheen, mutta Hyrre, onko avatarisi omakuva? Aivan älytöntä ikäsi huomioon ottaen :)

feikkiedit: itse olin putkassa (harvemmin tapahtunutta, mutta kerta se on ensimmäinenkin...) kirjoituksia edeltävän yön, preliminääreistä tuli tasaista C:tä ja aineet lähtivät molemmat Cum laudeina. Lopputuloksena tarkastuksen jälkeen oli Laudatur :)
 
Joo, eilisen suunniteltu nukumaanmeno aika kello yhdeksästä venähtikin sitten kello 24.00... :D Ja suunnitellut pilkkusääntöjen kertauksetkin jäivät sitten tälle aamulle... :D No mennään näillä eväillä, jauhelihat ja laitti edit vaan messiin ja kirjottamaan. GL HF!
 
-Marchi- sanoi:
No mennään näillä eväillä, jauhelihat ja laitti edit vaan messiin ja kirjottamaan. GL HF!

Hyvin se menee, kertokaa sitten kuinka meni ja mitä aiheita oli. (Miksiköhän tää muaki oikein kiinnostaa??)
 
Kaks vinkkiä.. tais molemmat jo tulla mutta vahvistan vielä eli jos et ole jostain lauseesta varma, muuta sitä niin että olet varma. Tämä oli hyvä vinkki.. itse teen sitä usein.

Toinen joka on TÄRKEÄ, joka tiputtaa roimasti pisteitä ja erottaa pelimiehet on se, että kirjoitat mitä tehtävässä sanotaan! Eli älä selitä mitään, vaan kirjoita mitä tehtävässä pyydetään. Pysy aiheessa. Tämä tuntuu olevan vaikeaa monille, myös korkeakouluopiskelijoille. Vältät aina pahimpia isoja virheitä, kun kysyt itseltäsi vastaako tämä nyt tuohon tehtävään. Lue sillä silmällä kirjoituksesi läpi kun se on valmis. Ajattele että et tiedä aiheesta tms, ihan kuin siis lukisit sitä jostain hyvästä lehdestä tai vastaavaa.. Monet vetää tämän vituralleen vaikka tietävätkin että se pitää näin tehdä, lukevat sen ja tosissaan väittävät että se vastaa nyt just tähän. Eli älä valehtele itsellesi, olet itse se kriitikko jonka silmien alta se lähtee tarkastettavaksi, ja jos itsellesi tulee epäilyjä etkä ole krooninen epäilijä, niin ... se on sitten todennäkösesti korjattava, älä lähde sille 'no kyl se nyt on'-linjalle. Sillä linjalla on ne kaikki muutkin jotka eivät tule menestymään kyseisessä kirjoituksessa.

Onnea ja tsemppiä, äläkä ota turhia paineita. Todelliset paineet kannattaa sitten ottaa myöhemmin :).. Ei noita äikän kirjoituksia, tai kirjoituksia yleensä kukaan kysy.. se on vaan sitä että pääset läpi.. ja sitten jatko-opiskelupaikan klaaraat pääsykokeissa tms. Eli rennolla otteella vaan, hyvin se menee!
 
Ja vielä yks vinkki: jos saat ekasta aineesta esim. mangnan, niin on sitten varaa vähän taiteilla siellä toisessa aineessa. Hyvältä pohjalta voi koittaa ylittää itteänsä, meni syteen tai saveen niin tulos voi vain parantua. Itse kirjoitin ekasta magnan, ihan perusaineen jossa ei mitään riskejä. Sitten toinen aine kokonaan puhekielellä, aiheena valokuvaus jota en siihen aikaan harrastanut yhtään. Kahden keksimäni henkilön sähköpostikeskustelua seurailin.

Ja ällä napsahti! Äikänopettajalle jauhot suuhun, HAH! :)
 
Oli perseestä aiheet. Kolmosesta tein, siinä piti runon/runojen perusteella kertoa minkälaisen kuvan runoilijasta saa. Meni vähän analysoimikseksi, mutta toivotaan ettei menny aiheen viereen.
 
Sepä oli siinä. Kirjoitin siitä seiskasta vastineen sille Pertti Mollille ja kaipa se ihan hyvin meni. Kirjoittajasta tuli mieleen semmonen keski-iän ylittänyt vanhanaikainen perusäijä, joka juo kaljaa ja kiroilee sohvalla :) Teksti oli toki ihan korrektia pienellä suomenkielenylistyksellä höystettynä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom