Veroehdotukset vuonna 2012/13, tuliko mätkyjä vai palautuksia, mitä saat vähentää?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tää on alakohtasta?
Mä kulutan ohjatessa muutamat kengät vuodessa ja työnantaja ei kuitenkaan kustanna kuin yhet vuoteen.
Jos automaattisesti vähennetään 620e, niin aika monet kengät ja trikoot saat tohon laittaa, että raja ylittyy. Toki voi olla myös muita kuluja..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä olette laittaneet perusteluiksi oman auton käytöstä työmatkoihin? Itse laitan, että "ei mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä työaikojen puitteissa".
Jotain muutakin kannattaisi varmaan laittaa perusteluksi, että menee varmasti läpi. Onko kukaan laittanut tarkkoja työaikoja tai onko niitä kyselty jos perustelu on ollut työajat?
 
Täytyy antaa pisteet suomen verottajalle. Oli webbi interface muuttunut melkoisen siedettäväksi täyttää. Ei enää hajottanut ulkomaantulojen ilmoittaminen. Lisäpisteet siitä, että paperilaput tuli tällä kertaa perille asti. Olivat ilmeisesti vihdoin uskoneet, että en ole enää suomessa. (suomen verottaja ei ota ulkomaille muuttaessa osoitetta maistraatista vaan pitää itse ilmoittaa ja toivoa että verokarhu uskoo/päivittää järjestelmään).

Norjan verottaja muistaa myös edelleen lapuilla ja ne ihme kyllä saa kirjeet perille oikeaan osoitteeseen vaikka niille ei mitään kertoisikaan. Ilmeisesti ne vaanii suomen maistraatista osoitteen(toisin kuin suomen verokarhu).
 
Mitä olette laittaneet perusteluiksi oman auton käytöstä työmatkoihin? Itse laitan, että "ei mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä työaikojen puitteissa".
Jotain muutakin kannattaisi varmaan laittaa perusteluksi, että menee varmasti läpi. Onko kukaan laittanut tarkkoja työaikoja tai onko niitä kyselty jos perustelu on ollut työajat?

Käsittääkseni vaatii aika tarkat selvitykset. Niissähän pitää nimenomaan osoittaa, että tulee jotain yli 2h per suunta matka-ajaksi, jos julkisilla menee (tuo aika on hatusta heitetty, ja saattoi olla, että se oli odotusaika, ei matka-aika). Eli ei se ainakaan pelkästään tuolla perustelulla varmaankaan läpi mene. Joku joka 100% varmasti tietää, niin voi toki korjata. Mutta omalla kohdalla kaatui ainakin siihen aikoinaan, että matka-aika oli silloin kun tuota yritin niin "vain" 1h30-1h45min per suunta.
 
Käsittääkseni vaatii aika tarkat selvitykset. Niissähän pitää nimenomaan osoittaa, että tulee jotain yli 2h per suunta matka-ajaksi, jos julkisilla menee (tuo aika on hatusta heitetty, ja saattoi olla, että se oli odotusaika, ei matka-aika). Eli ei se ainakaan pelkästään tuolla perustelulla varmaankaan läpi mene. Joku joka 100% varmasti tietää, niin voi toki korjata. Mutta omalla kohdalla kaatui ainakin siihen aikoinaan, että matka-aika oli silloin kun tuota yritin niin "vain" 1h30-1h45min per suunta.

Kai tämä on aika paljon kiinni siitä missä asuu. PK-seudulla ei käsittääkseni mene läpi kovin helposti syystä että siellä oikeasti julkisilla pääsee kohtuu hyvin.

Esim. mun kohdalla on tilanne se, että iltavuorosta en kotia pääsisi käytännössä mitenkään. Tai no tietty kävelemällä töistä pysäkille pari kilsaa ja sama pysäkiltä kotiin. Eikä siltikään osu mitenkään järkevästi edes ne vuorot. Teen välillä päivävuoroa, välilä kahta ja joskus kolmeakin vuoroa. Jos työaika olisi aina kahdeksasta neljään niin sitten ainakin teoriassa pääsisi julkisilla kun joku vuoro tuonne teollisuusalueelle ajaa just noihin aikoihin. Mutta noin ei mun kohdalla työajat ole ja näistä saa tarvittaessa työantajalta paperit.

En meinaa siinä veroehdotuksessa pitkiä selityksiä kirjoitella. Sitten täytyy se tehdä työantajalta saatavien dokumenttien kera jos eivät matkoja vähennyksiin hyväksy suosiolla.
 
Kai tämä on aika paljon kiinni siitä missä asuu.

Luultavasti juurikin näin. Itse asun juurikin PK-seudulla, niin täällä ei niin helposti tosiaan läpi mene. Muualta ei itselläni mitään kokemuksia. Mutta niinkuin tuossa ylempänäkin teri jo kirjoitteli, niin näköjään menee läpi ihan tuolla epäsäännölliset työajat tekstillä jossain paikoissa. Eli minun aiemman vastauksen voikin unohtaa.
 
130€ tulee takaisin. Olen jo pari vuotta ottanut tavaksi viilailla marraskuussa verokortti vuoden tulojen mukaiseksi, lisäksi olen ottanut kaikki vähennykset (työmatkakulut, asuntolainan korot yms.) aina jo kortille. Saan työmatkakulut julkisten mukaan ja mulla on säännöllinen kuukausipalkka ilman lisiä. Mitäpä sitä valtiolle lainailemaan, kun rahalle on tarvetta omastakakin takaa.

Joskus ajelin 70km/siivu työmatkaa omalla autolla, sain matkakulut läpi epäsäännöllisillä työajoilla yhdistettynä työskentelypaikkakunnan surkeeseen julkiseen liikenteeseen. Ei sieltä mitään jälkeenpäin kyselty.
 
About 20 tonttuu jälkkäreitä veikkaisin.

Ihan mielenkiinnosta, että jos vuodesta toiseen saa aikaiseksi isoja viisinumeroisia jälkiveroja niin alkaako verottajalta tulemaan jotain selvityspyyntöjä? Luulisi, että ne mätkäsis helvetinmoiset ennakot "varmuuden vuoksi" parin vuoden jälkeen.
 
Mjaha. 1600€ mätkyjä, pitää muuten laittaa veroilmoitus menemään kun tulee kuljettua 60km/suunta työmatkaa omalla autolla.
 
Ihan mielenkiinnosta, että jos vuodesta toiseen saa aikaiseksi isoja viisinumeroisia jälkiveroja niin alkaako verottajalta tulemaan jotain selvityspyyntöjä? Luulisi, että ne mätkäsis helvetinmoiset ennakot "varmuuden vuoksi" parin vuoden jälkeen.
Ei sieltä mitään ole tullut kun ne jälkkärit makselee. Jos ne vippais vaikka 80 tonnin ennakot, niin soittaisin vain, että ei passaa. Ei ne voi heitellä hatusta niitä. Ne heittää ne edellisen kauden perusteella.
 
Ei sieltä mitään ole tullut kun ne jälkkärit makselee. Jos ne vippais vaikka 80 tonnin ennakot, niin soittaisin vain, että ei passaa. Ei ne voi heitellä hatusta niitä. Ne heittää ne edellisen kauden perusteella.

Varmaan muuten kiinni toimialastakin. Mikekin voi varmaan aina sanoa että kuules kun on täysin epävarmaan mitä on liikevaihto tulevana.

Vähän vaikeampaa voi olla jos nyt tekee vaikka hammasharjoja suurinpiirtein saman määrän joka ikinen vuosi eli jotain bulkkiteollisuutta tai vastaavaa.

Komiat jälkkärit silti. Monellekohan noita tulee niin "ettei osaa yhtään edes odottaa" eli ns. omaa typeryyttä ja sitten ollaan pikkuisen kusessa? Monella timpurilla varmaan ainakin...
 
N. 750e palautuksia. Tohon tulee lisäksi matkakuluista n. 250e päälle. Ihan jees, vois vaikka helmikuussa lentää tolla viikoksi lämpöseen.
 
Mites muuten kun asun Helsingissä ja työt sijaitsee toisella paikkakunnalla n. 60km päässä, niin pitääkö tuohon veroilmoitukseen erikseen laittaa, että työt sijaitsevat toisella paikkakunnalla 60km päässä vai näkevätkö jostain tietokannoistaan missä työpaikka fyysisesti sijaitsee?
 
Back
Ylös Bottom