Veroehdotukset vuonna 2012/13, tuliko mätkyjä vai palautuksia, mitä saat vähentää?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
556e mätkyjä. Aiempina vuosina oon onnistunu laskemaan aika hyvin veroprosentin kohilleen, mut nyt meni munilleen. Onneks ei pahasti.
 
Viimeksi tuli 9e palautuksia, nyt tuli tonni mätkyjä. Suunta on vähän väärä nyt... Noh, oli niin veikeet tienestit viime vuonna, että tulipahan oppirahat maksettua tulevaa ajatellen. Jospa tästä vuodesta sitten palautuksia...
 
Reilu 1700e palautuksia johon tulee vielä kilsat päälle. Menee varmaan aika liki 2000e ja en varmasti aijo ostaa yhtään lahjaa noilla rahoilla kuin korkeintaan itselleni.
 
Ajoin aamuisin 105 km konttorille. Konttorilta lähdin ajelemaan asiakkaille. Näistä asiakaskäynneistä sain km-korvaukset. Kodin ja konttorin väliset ajot laitoin vähennyksiin. Ilmoitus tuli, että kodin ja konttorin välisen matkan olisin voinut kulkea bussilla, joten sen mukaista taksaa on käytetty. Oman auton käyttö ei ollut kuulemma perusteltua. Käytännössä kuitenkin omalla autolla oli kuljettava; millä olisin jatkanut muuten sitten konttorilta asiakkaisiin, jos olisin saapunut konttorille julkisilla? Onko minulla vastaan sanomista tässä kohtaa vai miten asia menee?
 
Ajoin aamuisin 105 km konttorille. Konttorilta lähdin ajelemaan asiakkaille. Näistä asiakaskäynneistä sain km-korvaukset. Kodin ja konttorin väliset ajot laitoin vähennyksiin. Ilmoitus tuli, että kodin ja konttorin välisen matkan olisin voinut kulkea bussilla, joten sen mukaista taksaa on käytetty. Oman auton käyttö ei ollut kuulemma perusteltua. Käytännössä kuitenkin omalla autolla oli kuljettava; millä olisin jatkanut muuten sitten konttorilta asiakkaisiin, jos olisin saapunut konttorille julkisilla? Onko minulla vastaan sanomista tässä kohtaa vai miten asia menee?

On kyllä selkeästi mainittu vero-ohjeissa ja verottajan sivuilla, että verotuksessa ei hyväksytä matkoja oman auton kustannusten mukaan mm. näillä perusteilla:

- Oma auto on nopeampi kuin julkinen.
- Tarvitset työssäsi autoa.
- Viet lapsen päivähoitoon/kouluun työmatkalla.

Tiedä sitten kuinka järkevää tuo on.
 
Jos työn tekemiseen tarvitsee autoa, on se työnantajan vastuulla järjestää. Ei valtion.
 
On kyllä selkeästi mainittu vero-ohjeissa ja verottajan sivuilla, että verotuksessa ei hyväksytä matkoja oman auton kustannusten mukaan mm. näillä perusteilla:

- Oma auto on nopeampi kuin julkinen.
- Tarvitset työssäsi autoa.
- Viet lapsen päivähoitoon/kouluun työmatkalla.

Tiedä sitten kuinka järkevää tuo on.

Kiitos selkeästä vastauksesta. Mun työmatka julkisilla sinne 105 km päähän olis kestänyt jonkun 3-4 h suuntaan, kun taas omalla autolla riitti 55-65 min ruuhkasta riippuen :) ...mutta se tosiaan on minun ja silloisen työnantajan murhe.
 
Kiitos selkeästä vastauksesta. Mun työmatka julkisilla sinne 105 km päähän olis kestänyt jonkun 3-4 h suuntaan, kun taas omalla autolla riitti 55-65 min ruuhkasta riippuen :) ...mutta se tosiaan on minun ja silloisen työnantajan murhe.

Onpas hitaita julkisia...
Jos tuossa on odotusaikoja vähintään kaksi tuntia (edestakaisella matkalla), on oman auton käytön vähentämiseen oikeus.
Tai jos kävelyä tulisi yli kolme kilometriä yhteen suuntaan.
 
Hieman reilu tonni mätkyjä, ensimmäistä kertaa elämässä näin päin. Enkä tykkää yhtään.

Piti tästä viisastuneena muuttaa verokorttia kesällä kun näyttää että olis ylittyny tänäkin vuonna omat ennusteet.
 
Back
Ylös Bottom