Veroehdotukset vuonna 2012/13, tuliko mätkyjä vai palautuksia, mitä saat vähentää?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Laske paljonko saat palkkatuloa vuoteen (50k) ja sen mukaan veroprosentin. Saat koko vuoden verokertymän. Sä voit maksaa vaikka 20% päätyöstä ja 45% sivutyöstä tai toisinpäin kunhan vaan se verokertymä tulee kasaan.

Lopulta se maksettu verosumma on kuitenkin sama.

Pitääkö tämä paikkansa? Eikö Suomessa ns. sivutyötä veroteta kovemmalla progressiolla? Eli 50k yhdestä työstä on parempi vaihtoehto kuin 40k + 10k erikseen?

Muutamia vuosia olen maksellut 2 duunin (päivätyö + toiminimi) veroja, mutta en tätäkään ole sitten vielä näköjään saanut selville :D


EDIT: Jaa, taitaa se Jaakoppi olla oikeassa. Kokonaisuutena verokertymä ratkaisee... Hyvä näin, vaikka kyllä silti omat prosentit v*tuttaa :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veroehdotukset vuonna 2012/13, tuliko mätkyjä vai palautuksia, mitä saat vähe...

Jatketaanpas tätä taas kun on ajankohtainen.

Oma paperiversio ei vielä ole tullut, mutta www.vero.fi nuot on jo! Mutta en kyllä löydä sieltä mätkyjä tai palautuksia. Mutta tuota pääsee jo täydentään!!

Kysymys kuuluu matkakuluista. Asumme siis nykyään niin että pitäisi saada heittämällä oman auton käyttö. Se ei ole se kysymys, vaan että miten nämä merkitään? käytetäänkö tuossa jotain wirallista työpäiväkerrointa? Eli millä kaavalla tuo lasketaan esim. mun kohdalla kun on matkat yhteenä 30 km per päivä?

Vaimolla vähän haastavampi kun sillä kolme työantajaa ja ne sen matka ei todellakaan ole samat joka päivä. Joutuuko se laskemaan ihan päivittäin yhteen vai miten nämä ylipäätään menee? Pystyy sen tekemään, mutta on vähän vitullinen työ...

Ekaa kertaa päästään näitä nyt vähenteleen...

Jos/kun meet nettiin muuttamaan niitä tietoja, niin kohdassa vähennykset oman auton käytöstä se antaa mallin miten tulee laskea. Sen ehdotuksen kanssa tulee myös kirjallinen ohje.
 
Jos/kun meet nettiin muuttamaan niitä tietoja, niin kohdassa vähennykset oman auton käytöstä se antaa mallin miten tulee laskea. Sen ehdotuksen kanssa tulee myös kirjallinen ohje.

Joo, en alkanut näppäileen tuolla mitään kun ei ollut vielä mitään muitakaan tietoja. Pitää muutama tulonhankkimisvähennys pistää, lähinnä pari lehtikulua ja yhtiökokousmatkaa ja sellasta.

Kyselin siksi kun tiedän että moni on sen tehnyt ja osaa kertoa nopeasti miten se tehdään. Kirjalliset ohjeet on takuuvarmaan ja mun kohdalla ne varmaan onkin helpot, vaimo joutunee "hieman" käyttämään laskinta. ;) Sillä kun tosiaan on jokapäivä vähän erilainen ja työpäiviä enempi kuin se normi...
 
Jatketaanpas tätä taas kun on ajankohtainen.

Oma paperiversio ei vielä ole tullut, mutta www.vero.fi nuot on jo! Mutta en kyllä löydä sieltä mätkyjä tai palautuksia. Mutta tuota pääsee jo täydentään!!

Kysymys kuuluu matkakuluista. Asumme siis nykyään niin että pitäisi saada heittämällä oman auton käyttö. Se ei ole se kysymys, vaan että miten nämä merkitään? käytetäänkö tuossa jotain wirallista työpäiväkerrointa? Eli millä kaavalla tuo lasketaan esim. mun kohdalla kun on matkat yhteenä 30 km per päivä?

Vaimolla vähän haastavampi kun sillä kolme työantajaa ja ne sen matka ei todellakaan ole samat joka päivä. Joutuuko se laskemaan ihan päivittäin yhteen vai miten nämä ylipäätään menee? Pystyy sen tekemään, mutta on vähän vitullinen työ...

Ekaa kertaa päästään näitä nyt vähenteleen...

Itsellä 2 työpaikkaa, firman toimisto ja firman halli. Matkat 15km ja 25km. Arvioin että olen viikosta 2päivänä hallilla ja 3 toimistolla. Laskin että teen töitä 46vk vuodessa. Miinustin ne päivät kun olen kulkenut esim. Messuille tai kolutukseen omalla autolla ja maksanut km-korvauksen. Joka vuosi viimeiset 6vuotta on mennyt oman auton käyttö tällä mallilla läpi ilman sen kummempia perusteluja. Ajopäiväkirjaa pidän vain km-korvaukseen oikeuttavista, yksityisellä autolla ajetuista matkoista. Oman auton km-vähennyshän oli sen 0,25e/km
 
Kysymys kuuluu matkakuluista. Asumme siis nykyään niin että pitäisi saada heittämällä oman auton käyttö. Se ei ole se kysymys, vaan että miten nämä merkitään? käytetäänkö tuossa jotain wirallista työpäiväkerrointa? Eli millä kaavalla tuo lasketaan esim. mun kohdalla kun on matkat yhteenä 30 km per päivä?

Vaimolla vähän haastavampi kun sillä kolme työantajaa ja ne sen matka ei todellakaan ole samat joka päivä. Joutuuko se laskemaan ihan päivittäin yhteen vai miten nämä ylipäätään menee? Pystyy sen tekemään, mutta on vähän vitullinen työ...


Vero.fi:
Jos henkilö on säännöllisessä ansiotyössä (yleensä 5 pv/vko), arvioidaan hänellä olevan keskimäärin 22 työpäivää työssäolokuukautta kohti, ellei todellista työpäivien määrää ole tiedossa.

Eli sun kohdalla helppo, mutta vaimon kohdalla joutuu vähän kirjailemaan. Itse olen useamman työpaikan ollessa kyseessä vaan karkeasti arvioinut ne käynnit kullakin työpaikalla, eli paikkaan A vuodessa 50 edestakaista matkaa, B:hen 70 matkaa ja C:hen 100 matkaa, ja sitten kokonaiskilsat ilmoitukseen.
 
Vero.fi:
Jos henkilö on säännöllisessä ansiotyössä (yleensä 5 pv/vko), arvioidaan hänellä olevan keskimäärin 22 työpäivää työssäolokuukautta kohti, ellei todellista työpäivien määrää ole tiedossa.

Eli sun kohdalla helppo, mutta vaimon kohdalla joutuu vähän kirjailemaan. Itse olen useamman työpaikan ollessa kyseessä vaan karkeasti arvioinut ne käynnit kullakin työpaikalla, eli paikkaan A vuodessa 50 edestakaista matkaa, B:hen 70 matkaa ja C:hen 100 matkaa, ja sitten kokonaiskilsat ilmoitukseen.

Joo, selvittelinkin eilen jo tuon oman osani. Vaimo tosiaan näpyttelee exceliin nyt ne oikeat lukemat niin on sitten tallessa jos verottaja jotain joskus kyseleekin. Sillä on kalenterissaan kaikki työpäivät. Kyllä siinä näpyttelyssä pitäisi ns. tuntipalkoille päästä kuin vertaa että varovaisimman mukaan vetelisi keskiarvolla.
 
33,84€ mätkyjä...olis tullu aika reilusti takaisin, mutta hain loka-joulukuulle uuden verokortin, tippui 19,5->7,5% tuolle ajalle... :)
 
Vielä ei oo paperia tullu mutta nuo kilsat kävin laittamas jo tuonne vero.fi kautta. Viime vuonna viimeses tilis meni tulorajan yli isommalle prosentille pikkuinen summa, epäilen siis että suunnilleen tuon saan takaisin mitä ne matkoista sitte hyvittää. reilu 3k€ tuli matkakuluja, eli saisko noista tonnin luokkaa joulurahaa. Loppuvuodestahan tuo sitte selviää miten pahasti ajatteli väärin :D
 
Miksi ei saisi? Eikös nuo ole aika selviä vähennyksiä?

600€ omavastuu, 50€/kk maksaa kaupungin sisänen bussilippu. Toki mulla on ollut sitä, että olen joutunut menemään suoraan toisesta duunista toiseen, jolloin oman auton käyttö on ollut välttämätöntä. Saas nähdä!
 
560 euroa takaisin, ja tuossahan ei ole vähennyksiä. Matkoista pitäisi tulla jotain 800 euroa ja ehkä 100-200 euroa muuta. Vaimolla rapiat 800 takasin ilman palautuksia.

Vaikka tämä on ilmaista lainaa valtiolle, niin tuntuuhan tää paljon paremmalla kuin mätkyt. Etenkin kun niitä mätkyjä on harvemmin mihinkään tuottavasti sijoitettu...
 
Back
Ylös Bottom