verenpaine ja puntti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja esa67
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Haluasin vaan vahan vertailua tahan 100/220 lukuun.

Sullahan on paineet kuin kirahvilla. Valitettavasti vain myös lyhyempi kaula, joten...

Onko se todellakin niin hengenvaarallista kuin laakari vaittaa. Kasittaaksi puntinnostossa noi paineet hetkellisesti nousee korkealle. Kaikkilla ?

Kyllähän se melkoinen riskitekijä on; punttaaminen kieltämättä nostaa jokaisen verenpainetta, mutta tuolle tasolle... sitä en nyt kyllä tiedä. Joka tapauksessa, olettaisin pitkäaikaisen verenpainetason olevan se ratkaiseva tekijä, eikä niinkään tuollaisen ohimenevän huippulukeman. Toisaalta, kirahvin verenpaine edellyttää kirahvin fysiikkaa - ja vahvoja vesisuonia päässäkin. Mutta jos kuolee vaikkapa penkkiennätystä tehdessään, kuolee ainakin onnellisena?

Kunniotan laakarin mielipidetta, mutta samaan hengenvetoon han myos kertoi etta Ranskassa kuolee vuosittain aivoinfarktiin ja sydankohtaukseen 50 pyorailijaa, harrastajia ja ammattilaisia. tahan mainitsin etta ammattipyorailija on eriasia kuin harrastaja. Laakari vaan sanoi etta EI se on aivan sama asia.

No tottahelevatassa harrastaja ja ammattilainen on eri asia! Ihan eri asia polkea verenmaku suussa ympäri Ranskaa tai huvin ja hyödyn vuoksi poljeskella fillarilla piknikille. Jälkimmäisensorttista pyöräilyä suositellaan täälläpäin jopa korkean verenpaineen ehkäisyyn ja hoitoon.

Monikohan noista 50 kuolleesta pyöräilijästä olisi joka tapauksessa kuollut aivoinfarktiin tai sydankohtaukseen, ja montako pyöräilijää Ranskassa kaiken kaikkiaan on, ja...

MUTTA. Lääkärin näkökulmasta kaikkien pientenkin riskitekijöiden poistaminen on ideaalitila: punttaaminen ei ole välttämätöntä, joten sen voi lopettaa.

Tai sitten - omalla riskillä...

Akikonomu sanoi:
Kyllähän se melkoinen riskitekijä on; punttaaminen kieltämättä nostaa jokaisen verenpainetta, mutta tuolle tasolle... sitä en nyt kyllä tiedä.

MUTTA. Lääkärin näkökulmasta kaikkien pientenkin riskitekijöiden poistaminen on ideaalitila: punttaaminen ei ole välttämätöntä, joten sen voi lopettaa.

Tai sitten - omalla riskillä...

Joo tata just hain. musta kun tosiaan tuntuu etta tuo laakari sanoo kaikille punttia nosteleville etta ei hyva.
Tanaan kavin toisella laakarilla ja se sanoi etta heti kun saadaan arvoja hieman alas niin antaa palaa taysilla. Kuulemma tassa iassa ja paljon aktiivista urheilua takana, riskit on minimaalisia.
Toi jatkuva korkea verenpaine on enemmakin ongelma > sydan joutuu tekemaan kovaa toita koko ajan, ja tasta johtuen sydanlihas paksunee.

Suolaa nyt vahemman, taman laakarin mukaan Natrium poistuu kehosta 2 - 3 viikossa.
Taa suola homma on mulle tahan asti ollut aika hebreaa, mutta nyt oon joutunu vahan opiskelemaan.
Oon tullu siihen kasitykseen etta munuiset poistaa natriumin (veresta?), kun natriumia on paljon sydan joutuu nostamaan verenpainetta jotta munuaiset pystyisivat eristamaan natriumia enemman. pitaako paikkaansa ?

Varmuuden vuoksi kannattaa pyytää kotiin vuorokausiseuranta mittari siltä lekurilta, kun esimerkiksi mulla pomppaa ala-ja yläpaineet ihan sekaisin kun joutuu käymään terveydenhoitajalla mittauttamassa, ja kotona näyttää ihan normaalia.
säännöllinen verenluovutus, säännöllinen aerobinen liikunta, ja jopa hyvät yö unet vaikuttaa alentavasti ainakin mun paineisiin.

En tiedä meneekö ihan off topiciksi,mutta otsikkona verenpaine ja puntti. Pakko kertoo omia kokemuksia: minulla on 46/91 nuo paineet. Eli siis hyvinkin alhaiset. On sanottu, että urheilevalla nuorella ihan ok, mut pikkasen ottaa päähän, kun pyörryttää niin prkl... helposti. Nostan painoja lattialta, nousen ylös ja kanveesi.. Doctors order : suolakurkku ja kahvi..että silleen..

Just just mitä paineita tuossa Mopomiehellä ja Ms. Dramaticilla. Vois hiukan meidän kesken tasoitella. Itsellä kun on paineet 140/100, tänään juuri viimeksi terkkarilla mitattuna. Kolmena viikkona nyt mitattu aina tiistaisin terkkarilla ja aina tullut samat tulokset.

Saa nähdä mitä lääkäri sanoo ensi viikolla.
Kunhan nyt ei saleilua kieltäisi, kun tuntuu olevan se minun laji jota on mukava vääntää menemään.

Kait sitä sitten on vaan niin paineistettu ukkeli, tai sitten olen vain erillainen nuori. Jotenkin kumma olen kuitenkin, sillä jos nautin alkoholia niin paineet putoavat huomattavasti vaikka niiden kuulemma pitäisi nousta. Mahtaiskohan tuolla perustelulla saada jotain tukea valtiolta. Joku vapaalippu Alkoon tms.
Ja jos saleilu nostaa paineita niin eikös se voisi sitten minun kohdalla laskea niitä :D
Ainakin salilla pääsee eroon päänsärystä joka johtuu(luultavasti) verenpaineesta.

Tulipa tästäkin sotkuisa juttu. No eteenpäin pitää koittaa paineilla tai ilman.
Homma loppuu sitten kun loppuu.

Itellä kans oli paineet korkeella n. vuosi sitten ja terkkari kielsi salin samoin lekuri. Kävelylenkkiä vaan ja sitäkin sykemittarin kansa ja varovasti. :curs:
Vaihdoin lääkäriä:D Antoi mittarin kotiin, jossa todettiin arvojen olevan jonkin verran alempana kuin terkkarilla (otilla: 100-110/150, kotona:90-95/130) Väsymys muuten vaikutti tohon alapaineeseen pirusti!! Jatkoin reenailu, mutta sitten rupes huonosti nukuttujen öiden jälkeen tiukoissa sarjoissa sormet puutuu. Taas lekurille, jossa syvällinen keskustelu aiheesta lääkitys!! Lopputulema oli , että otin miedon verenpainelääkityksen ja jatkoin salireenejä hiukan rauhallisemmin. Lääkärin mielestä liikunnalla on iso merkitys tohon paineen alentamiseen ja hänen mielestä pitää harrastaa sitä liikuntaa mistä tykkää. Toki järjellisissä rajoissa. Lääkkeenä on Atacand 5mg/vrk (enkä ole huomannut MITÄÄN sivuvaikutuksia:) ). Nyt paineet on n. 75-85/ 120-125. Nukkumis vaikeuksiin on lisäks nukahtamislääkettä joka autta ettei noi paineet pääse "salaa" nouseen. Mulla on ainakin toi viimesin lekuri todennut ton korkeen verenpaineen ja myös kolesterolin olevan perinnöllisiä, eikä niihin voi enään tällä ikää paljon enempää ite vaikuttaa:( Tietyn tasoinen lääkitys onpakko lienee hyväsyä. Parempi vaihtoehto sekin on kuin aivoinfarkti tiukassa mavessa:eek: .

joo noi kovat mavet on kylla mulla pois ohjelmasta. Odottelen etta jos laakkeilla paineet laskis.
jormax, kannattaa mittailla usein noita paineta ainakin kerran viikossa. oot tosiaankin aika nuori. Laakrit sanoo etta ne joilla on taipumusta korkeeseen verenpaineeseen, niin nousu yleensa alkaa 30 vee ja siita ylospain.

Itsella on talla hetkella etsinna laakari joka itsekkin vaantaa punttia. Olis kiva kuulla mielipiteita.

Joo toi seuranta onkin ollut alkuun viikottain , nyt jotain parin viikon välein. On tosin toi stressikin helpottanut, kun ei tartte aina noita mittailla terveydenhoitajalla:) . Jos noi tosta viä jonkin verran laskee on joutuu mahdollisesti lääkkeistä luopuun ja siitä seuraa taas se tiukempi seuranta rutiini, eli 2krt. viikossa mittailua. Ääääh ei jaksais taas tolla stressata itteensä. Ja ikää on tosin vasta 41 ja risat. Mun mielestä tohon verenpaineeseen vaikuttaa kans paljon ihmisen "kokonaishyvinvointi".
Eli ei vit...ta koko ajan, on sinut ittensä ja läheistensä kanssa. Ei ota pulttia pikku asioista (ainakaan työasioista, kyllä organisaatio hoitaa:D ). Ravinto ja liikunta asiat kuntoon, mutta niistäkään ei sais tehdä elämän pääasiaa. Hyvä lääkäri auttaa paljon!! Eli semmoinen joka kannustaa ja löytää kaiken sen synkkyyden pohjalta aina jotain hyvääkin sanottavaa. Ei semmosella puoskarilla joka pelottelee kuolemalla, jos heti muuta elintapojas täydellisesti, tee mitään!! Paineethan vaan siitä nousee:curs: .
ÄÄÄÄÄH. Olipa taas vuodatus:rolleyes:

kaakamo sanoi:
Mulla on ton yläpaineen kanssa ongelmia. Paineet pyörii siellä 140-150/70 tasossa. Lääkityksenä mulla on linatil 20mg. Joka kerta, kun menen lääkäriin, niin pelottaa, että lääkäri kieltää punttien noston. Tähän mennessä siis ei vielä ole, eikä ole kyllä edes kyselly mitään noista rasituksen aikaisista paineista. Oiskohan tossa paine jutussa lääkäreiden välillä eroja, eli joillekkin lääkäreille puntit on vain punainen vaate.:jahas:

Mun tietääkseni ihan normi punttaajallakin tollaset kahden sadan paineet on ihan normaaleja kovissa sarjoissa.:) No pitää ens viikolla kokeilla ihan piruuttaan, mihin ne paineet nousee puntilla. :)
Nyt täytyy kysyä, että mitä vittua?! Mulla on varmaan koko pienen ikäni ollut yläpaine 140-155 sekä alapaine 50-75 ja pari lääkäriä on sanonut, että verenapainetta, siis yläpainetta voisi tarkkailla. Ja useampi on sanonut, että niin kauan, kuin alapaine alkaa seiskalla, ei ole mitään väliä tuolla yläpaineella ellei se nyt mitään 200 ole. Onko sulla jotain muuta taustalla, koska mulle ei koskaan ole sanottu mistään liikunnasta mitään, tai edes ehdotettu lääkkeitä tai muuta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt iso ihmetys! Mun mielestä toi sun max-rasituspaine on ihan normaalia kun rasitetaan äärimmilleen kroppaa. Ja noi 140/90 lukemat ei vielä kerro yhtään mitään. Hommaa verenpainemittari kotiin, ja mittaa aamulla ja illalla viikon ajan paineet omassa rauhassa. itellä laski verraten terkkarin mittauksiin alapaine 90->80, ja yläpainekin 140-150->125-135...ja joskus mulle tehtiin max-rasituskoe, jossa mulla oli paineet n. 190-200/100 muistaakseni, ja sanottiin et ihan normaalit kun mennään kunnolla, alapaineesta en tarkkaan muista oliko toi mut yläpaineet tosiaan huiteli välillä lähellä 200. Mun mieleipide ettei mitään lääkkeitä noihin paineisiin, siinä vaiheessa sekotellaan omaa kroppaa liian aikasin. Kyllä letkuissa painetta pitää olla...

Itse olen lekurin kanssa viimeksi eilen asiasta jutellut ja sanoi, ettei tuommoisilla lepopaineilla 140/90 ole mitään vaaraa urheillessa. Tuohan on semmoinen raja jossa harkitaan lääkityksen aloitusta. Itselläni paineet olleet jo neljä vuotta about 140/90. Jos nukun huonosti niin ne on hieman yli ja jos olen saanut levätä hyvin ne on reippaasti alle (132/85), joten kaikki on oikeastaan kiinni levosta ja rasituksesta.

HUOM!

Lekuri antoi sellaisen ohjeen, että jos on paljon lihasmassaa kädessä (kuten mulla ;) ) niin tuo mittaus pitäisi suorittaa sillä elohopea mittarilla, koska Omronin vehkeet antaa liian korkeita arvoja, kun ne ei saa pulssia tjs. tuon lihaksen läpi. Elohopeamittarillahan tuo pulssi (tai oikeammin sen "loppuminen") mitataan käsin tuosta kyynärtaipeesta. Omron käy kuulemma hyvin seurantalaitteena.

Tämä jäi jotenkin kaivelemaan, joten aloin kaivella hieman lisää faktaa. En ole saanut käsiini kaikkea sitä kirjallisuutta jota olisin toivonut, mutta kuitenkin edes jotain.

Ensiksi Kuopiolaisten liikuntalääketieteen verkkosivujen pelottelua:

[Liikunnan aikana äkkikuoleman ja äkillisten sydämen ja verisuonten katastrofien, kuten esimerkiksi sydäninfarktien, vaara on moninkertaistunut. On arvioitu, että 35-64-vuotiaan miehen äkkikuoleman vaara on liikunnan aikana jopa 100 kertaa suurempi kuin kaikkina muina aikoina ja 10 kertaa suurempi kuin liikenneturmissa. Tästä huolimatta säännöllistä liikuntaa oikein harrastavien äkkikuoleman riski on merkittävästi pienempi kuin liikuntaa harrastamattomien.
/QUOTE]

Ja mikäli yhtään mitään muistan, Terveysliikunta -kirjassa (Duodecim, 2005) ei verenopaineen yhteydessä ollut mitään puhetta punttaamisen (tai muun kovan rasituksen) erityisestä vaarallisuudesta. Mutta mitä ihmettä on säännöllisen liikunnan oikein harrastaminen...

Ja sitten vähän tuosta rasituksen vaikutuksesta paineisiin: lihasponnistuksen aikana systolinen paine (yläpaine) nousee yleensä huomattavasti. Ankarasti ponnisteltaessa se voi olla 180-200 mmHg, urheilijoilla jopa 230 mmHg. Diastolinen paine muuttuu vähemmän. (Ihmisen fysiologia ja anatomia, 2000, Nienstedt ym.).

Että mikä sitten on tuota ankaraa ponnistelua, se jää arvoitukseksi, kuten myös punttitreenin pitkäaikaisvaikutukset. Että tämähän alkaa käydä mielenkiintoiseksi.

lej sanoi:
Nyt täytyy kysyä, että mitä vittua?! Mulla on varmaan koko pienen ikäni ollut yläpaine 140-155 sekä alapaine 50-75 ja pari lääkäriä on sanonut, että verenapainetta, siis yläpainetta voisi tarkkailla. Ja useampi on sanonut, että niin kauan, kuin alapaine alkaa seiskalla, ei ole mitään väliä tuolla yläpaineella ellei se nyt mitään 200 ole. Onko sulla jotain muuta taustalla, koska mulle ei koskaan ole sanottu mistään liikunnasta mitään, tai edes ehdotettu lääkkeitä tai muuta.

Minun taustalla kummittelee sokeritautu ja sukurasitteet. Ois varmasti pitäny toi sokeritauti mainita jo aikaisemmin:nolo: . Rajana mulla pidettiin tota 140:n ylitystä. 130 - 135 välillä mulla on paineet ollu jo ylä-asteella ja silloin olen ensimmäisen kerran aloittanu terveellisemmän ruokavalion (vähä suolasen ja vähä rasvasen). Sokeritautiin olen sairastunu ammattikoulussa, että vit...n terve tässä ollaan:D :D :D

Ja vielä, sillä tämä pisti vähän enemmänkin miettimään...

Laakari kielsi puntin ehdottamasti.
Kielsi myos liikkumasta yli 70% teholla maksisykkeista.

No, entäpä sitten? Yleisesti ottaen liikunta 40-70%:n tasolla maksimista on edullisinta, mitä verenpaineen hoitoon tulee. Tätä nannaa vähintään puoli tuntia päivittäin, ja oletettavissa on verenpaineen pieneneminen jopa 5/3 mmHg:lla. Ei paha. Mutta ehdoton punttikielto tuskin tarpeen, sillä seuraavaakin asiasta sanotaan:

Myös lihasmassaa kohenava kohtuukuormitteinen harjoittelu kuntosalissa saattaa alentaa kohonnutta verenpainetta samanveroisesti kuin kestävyysliikunta.

Ja tämä tieto on sentään peräisin varsin uskottavalta taholta (www.kaypahoito.fi, Nimen mukaan, Kohonnut verenpaine. Lähes kaikki mitä ikinä asiasta haluaa tietää. Kannattaa vilkaista myös Tiivistelmät potilaille, Kohonnut verenpaine - kansantauti).

Sen kun vielä löytäisi, kauanko ankara raadanta vaikuttaa verenpaineeseen - ennen mittausta sitä pitäisi välttää puolen tunnin ajan, joten olisko se sitä luokkaa? Punttaajan kannalta lienee merkityksellistä sekin, että etenkin staattinen lihastyö tuppaa nostamaan paineita kun veri ei pääse vapaasti virtaamaan...

Oon tullu siihen kasitykseen etta munuiset poistaa natriumin (veresta?), kun natriumia on paljon sydan joutuu nostamaan verenpainetta jotta munuaiset pystyisivat eristamaan natriumia enemman. pitaako paikkaansa ?

Joops. Kohtuullisen monimutkaisia ja monipuolisiahan nämä verenpaineen säätelymekanismit ovat, mutta voihan sen näinkin yksinkertaisesti sanoa: kun erityskyky on jostain syystä heikentynyt, paine kasvaa ja suuremmalla paineella menee enemmän shittiä suodattimen läpi. Saavutetaan uusi tasapaino saannin ja erityksen välillä (ja aivan, vertahan nämä munuaiset suodattavat).

Sellainen pointti kannattaa ottaa huomioon, jos vanhemmilla ei kohonnutta verenpainetta, ei nuoruusiän paineista kannata ottaa paineita ;). Itselläni oli n.25vuotiaana paineet koholla, kun työstressistä ja huonoista yöunista huolimatta treenasin punteilla suht kovaa. Nyt 40 vuotiaana elämäntilanne seesteisempää, paineet 110/70 luokkaa, kun ne nuorena oli 150/95 luokkaa. Luulempa että nuorena "paineileville" osasyy on korkea adrenaliinipitoisuus, joka juuri aiheutuu stressistä ja aggrea vaativista harrastuksista.

Unigi sanoi:
Sellainen pointti kannattaa ottaa huomioon, jos vanhemmilla ei kohonnutta verenpainetta, ei nuoruusiän paineista kannata ottaa paineita ;). Itselläni oli n.25vuotiaana paineet koholla, kun työstressistä ja huonoista yöunista huolimatta treenasin punteilla suht kovaa. Nyt 40 vuotiaana elämäntilanne seesteisempää, paineet 110/70 luokkaa, kun ne nuorena oli 150/95 luokkaa. Luulempa että nuorena "paineileville" osasyy on korkea adrenaliinipitoisuus, joka juuri aiheutuu stressistä ja aggrea vaativista harrastuksista.

Tämän allekirjoitan täysin! Unen vähyys ja stressi esim. työasioista nostaa kyllä paineita reippaaasti. Noihin asioihin itse yrittäisin ensin vaikuttaa ruokavalion ohella.

kaakamo sanoi:
Niinhän ne kaiken maailman terveysihmiset suosittelee ruisleipää, että terveysparanee ja paineet vähenee. Mutta miten kuitenkin ruisleipä sisältää puolet enemmän suolaa, kuin vaalea leipä. Kyllä tuohon pitäis saada jotain järkeä.

Olet varmaan tietoinen että myös ruisleipää saa vähäsuolaisena ihan normikaupasta. Perusruisleivässä on suolaa 1,3%, kun taas vähäsuolaisessa on jotain 0,7-0,8% luokkaa. Jos vedät reikäleivän päivässä niin ero on merkittävä.

Itseasiassa todella monesta tuotteesta löytyy vähäsuolainen versio.

horst bulau sanoi:
Olet varmaan tietoinen että myös ruisleipää saa vähäsuolaisena ihan normikaupasta. Perusruisleivässä on suolaa 1,3%, kun taas vähäsuolaisessa on jotain 0,7-0,8% luokkaa. Jos vedät reikäleivän päivässä niin ero on merkittävä.

Itseasiassa todella monesta tuotteesta löytyy vähäsuolainen versio.

Tolla tarkoitin vain sitä, yleistä käsitystä, että ruisleipä on terveellistä kaikille ihmisille. Kun lääkäri mainitsee, että syöhän poeka ruisleipää, se on terveellistä. Tämän jälkeen sitä syödään sitten kaksin kerroin normaalimäärään nähden. Ja jos sattuu tykkäämään jostain jälkiuunileivästä niin peli on aika selvä. Suolaa tulee kroppaan ovista ja ikkunoista. Eli en tuolla tarkoittanu itteä vaan ihan yleisesti. :)

Back
Ylös Bottom