verenpaine ja puntti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja esa67
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Wintikka sanoi:
Itse suhtaudun aika skeptisesti tohon punttikieltoon, sillä muutenhan voimanostajia delais päivittäin.

Tamampa takia tossa aikaisemmin kyselin onko kukaan punttailija mittailu paineita heti kovan treenin jalkeen.
Olis kiva tietaa paljonko Esim Aholalla oli paineet siina videoklipissa missa se veti sarjan mavea (360kg), ja verikin oikein tuli paasta pihalle :)

Tolla tarkoitin vain sitä, yleistä käsitystä, että ruisleipä on terveellistä kaikille ihmisille. Kun lääkäri mainitsee, että syöhän poeka ruisleipää, se on terveellistä. Tämän jälkeen sitä syödään sitten kaksin kerroin normaalimäärään nähden. Ja jos sattuu tykkäämään jostain jälkiuunileivästä niin peli on aika selvä. Suolaa tulee kroppaan ovista ja ikkunoista. Eli en tuolla tarkoittanu itteä vaan ihan yleisesti.

No onhan se ruisleipä kaikille vaaleaa parempi vaihtoehto. Paljon enemmän siinä on muutakin kuin vain suolaa ;) jota käsittääkseni yleisesti ottaen on ruisleivässä aikalailla saman verran vaaleassakin leivässä. No en ole mikään leivänpupeltaja, joten en mene vannomaan, mutta suolaisen leivän maassa me asumme - syökäämme siis pullaa!

Mutta kuka sitä leipää käskee syömään kottikärryllisen päivässä, vieläpä sitä suolaisinta lajia (+ meetvurstia päälle, jee!). Järjenkäyttö sallittua, kaikille :lol2:

Ostin just paikalliselta leipurilta taysin suolatonta leipaa. Patonkia tietty, eihan taala ees myyda ruisleipaa.

Suolaton leipa on muuten uskomattoman pahaa !!

Tiedän, suolaton leipä on aika... no joo. Senpä vuoksi leipää saa niin harvoin täysin suolattomana.

...mutta... Kovat kaverit leipoo itse. Prostkujauhoista :rock: .

Porkkanasämpylöitä kyllä jo kannattaakin kokeilla myös suolattomina, ei kun mielikuvitusta peliin ja keittiötä sotkemaan!

Eikös kalium/magnesium lisäravinteet auta tohon verenpaineongelmaan jos se johtuu suolasta?Itellä käsitys,että ne jotenkin estää nesteen kertymisen verisuoniin/kohottaa verenpainetta.Ihanne verenpaine on kait jotain 120/80,mulla on se aina "natuna".Heti jos dropittaa,veren tilavuus nousee ja sitä kautta verenpainekin.Ei mulle o lääkäri sanonu ainakaan mitään vaikka usein on yläpaine 150korvilla.Alapaineen nousu yli sadan on ilmeisesti paljon vaarallisempaa.Ja jos on taipumusta korkeaan verenpaineeseen,lekurilta saa kyllä beetasalpaajia,jotka on vissiin ihan "terveellisiä",laskee verenpainetta ja sydämen työmäärää.

Lisäravinteista ite olen kokeillu arginiiniä, jonka pitäisi tiputtaa verenpainetta. Mulla se ei vaikuttanu mitään.

Onko muuten joku kokeillu lisäravinteilla :) paineen pienentämistä / tasaamista?

Nama lisaravinne jutut + valkosipuli joka paiva taita olla sellasia mutu juttuja. Naita ei ikina laakari puolla, silla ei ole riittavia todisteita.
Kannataahan tuota tietysti kokeilla. Itse nyt kiutenkin oon jattany ylimaaraisen suolan pois ja talleen ennen kesaa tarkotus olis pudottaa tuota painoakin reilut 5 kiloa. Tahan laakari on sanonut etta varmasti toimii, mutta kuinka paljon ? ei tiennyt sita sanoa etukateen.

joo painon lasku auttaa, mutta mun tilanteessa 5kg pois ja laskia ei sitten ole enaa juuri yhtaan, sanotaanko etta sen painoisena oon yleensa kaynyt kehassa lyomassa. (alta 81kg). Tata kuntoa on aika vaikea pitaa, joten tarttee toivoa etta tuon suolan vahentaminen autaa myos.

Eikös kalium/magnesium lisäravinteet auta tohon verenpaineongelmaan jos se johtuu suolasta?

Kyllähän tuossa jonkin verran perää on, vaikka tuskin riittävät ainoaksi hoitokeinoksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin,se riippuu siitä,että minkä vuoksi verenpaine on noussut.Lueskelin just jostain,että jos syö suolaa paljon,keho pyrkii keräämään nestettä tasapainottaakseen suolapitoisuuden soluissa ja se neste kertyy osin verisuoniin.Siinä jutussa oli jotain juttua,että kehon omat kalium varastot loppuvat alkuunsa,eli pitää saada sitä lisää.Ihan tarkkaa syytä en muista miksi se kalium siinä niin tärkeää oli.

jah olin aamulla laakarin juttusilla.

Mitatiin verenpaine 120/80 > ennen laakitysta 140/90
30 kertaa nopeasti kyykkyyn ylos
verenpaine 140/80 > ennen laakitysta 200/90 (samassa testissa)

Aika kovat erot ? Laake mita syon on lerkandipiini 10mg. Laakari oli vakuuttunut etta suolan vahentaminen on myos alentanut verenpainetta, mutta laakeella on paavaikutus, varsinikin kun on rasituksen alaisena.
Laakkeeseen ei kuulemma tule toleranssia, teho siis ei laske. Tietysti ihminen muuttuu ika, paino, elintavat, jne..

Jees ma oon tyytyvainen. Ennen siis meni aamulla rahkaa > nyt menee rahkaa ja lerkandipiinia :)

Laakari myos sano etta nyt saa sitten kiskoo punttia minka haluaa, nyrkkeilemaankin saa taas menna, vaikka tahan se mutisi etta en tieda laakaria joka nyrkkeilysta pitaa :)
Verenpainearvoista sen verran juteltiin, etta 240 on jo niin vaarallinen etta 50% mahdollisuus joka kerralla etta suoni kilahtaa paassa. Itsella parhaillaan nousi 220 kuntopyoraa poljettaessa, niin kavi vaan mieleessa etta mitahan se on kun kiskoo mavea, tai kyykkailee ?

Tama laakari oli siis kolmas jonka kanssa juttelin. Tasta kait vaan opin sen etta noi laakeet on tehty kroppaa suojeleviksi, ja tuntuvat toimivan ilman mitaan sivareita.

Elaman ohjeet joka laakarilta:
Suola pois
Ala lihoa

Aika selkeeta, toi itseasiassa vaan motivoi treenailemaan....

Tein eilen mavea ja otin salille myös verenpainemittarin mukaan. Aamulla paineet oli yllättävän hyvät ennen treeniä 130/60:) . Lääkkeet naamaan ja salille, kuten aina. Toiseksi viimeisen mave sarjan jälkeen mittasin paineet 160/80 pulssin ollessa 88. En tosin kerenny heti lyömään mittaria päälle, kun toi mansetti tai mikä sen nimi nyt on, on aika pieni. Aikaa tuhraantui tollaset 30 sekkaa manseti asettelussa. Olin kuitenkin yllättyny, että toi paine oli noinkin pieni. Olisin odottanut n. 200 yläpainetta.

Amupaineista vielä sen verran, ennen kuin kukaan pääsee mainitsemaan, ne on normaalit meikäläiselle. Päivällä paineet on jo yleensä nouseet tonne n. 140/70.

Esalle onnittelut itselle sopivan lääkkeen löytämisestä.:kippis1: :kippis1: Mullakun toi lääke ei ole vielä saavuttanut sille asettamiani tavoitteita.

Mahtavaa, hienoa, upeeta, Esa! Kaikki on mahdollista...

Sain tässä juuri kymmenisen minuuttia sitten (klo 7.25-7.35) tilaisuuden tehdä tuon 30 kertaa kyykkyyn -testin, ja tässä tuloksia.

ennen 116/64, pulssi 58
jälkeen 155/57, pulssi 63
+5min 110/62, pulssi 62

Varhainen aamu, ja heti tällaisia sirkustemppuja vain parin vesilasillisen jälkeen (hullu se on, ei se kauan elä ;) ). Tuo heti kyykyn jälkeen mittaamani paineen nousu tuntuu aika hurjalta - mitä se on kun on kymmeniä kiloja rautaa niskassa!? - toisaalta kun itse mittaa ja sählää ja puuttuuhan tästä lääkkeen tasaava vaikutuskin. Toisaalta tuo tilanteen +5 min alkumittausta alempi tulos on sekin hieman yllätys. Iloinen sellainen sentään, ja sitä tasoa jota kyseisellä mittarilla olen aiemminkin saanut mitatuksi aamupäivällä.

Oon pohtinut seuraavaa seikkaa:kun treenaa,tulee lihaksiin pumppia,eli veri kiertää isommalla alueella kun levossa,eli verenpaine voi jopa laskea.Tämän kertoi joskus mulle lääkärikin.Nyt koitin asiaa,mittasin verenpaineen,140/78,pulssi 68.Sitten tein kotona pari raskasta kulmasoutusarjaa ja uudestaan mittaus.Paineet 135/76 ja pulssi 122.Eli periaatteessa verenpaineen ei kai pitäisi nousta raskaassa treenissäkään.Lääkärin kanssa tästä oli puhe,kun meinasin kerran pyörtyä uima-altaaseen,sanoi,että verenpaine tod.näk.laski uidessa,kun verenkierto vilkastuu lähes koko kroppaan.

EDITTIÄ:pari kovaa sarjaa viel lisää,nyt näytti 150/85,pulssi edelleen 120.Tiedä sitten kuinka tarkkoja noi kotimittarit on,mutta ei nyt näyttäs ainakaan kovin isoa muutosta tulevan muuhun kuin sykkeeseen.

No justiinsa niin, pitäishän se tietää että tuollainen kevyehkö treenipläjäys auttaa pääsemään turhista paineista :) . Ja aika vauhdilla vielä. Nopeammmin taitaa tehota vain ranteiden viiltely :eek: ?

No, raskaassa treenissähän ne paineet nousevat varsinkin jos niitä painoja vielä väen väkisin pinnistelee ylös (jolloin veri ei pääse vapaasti kiertämäään jne.).

Joskus pitää kai vielä tehdä kolmannen mittauksen perään yksi kyykkysarja; teoriassa yläpaine voisi olla jotain 150 tai vaikka allekin... ei helevata, kaikkea sitä pitäisikin tässä elämässä vielä ehtiä kokeilla!

Mulla taas ikää tosiaan toi 16 ja alapaine oli lukion terveystarkastuksessa 90 :( Kuulemma pitää alkaa seuraa sitä.. voisko siis pelkkä puntti nostaa veranpainetta :rolleyes: ?? vai hä..

esa67 sanoi:
jah olin aamulla laakarin juttusilla.

Verenpainearvoista sen verran juteltiin, etta 240 on jo niin vaarallinen etta 50% mahdollisuus joka kerralla etta suoni kilahtaa paassa. Itsella parhaillaan nousi 220 kuntopyoraa poljettaessa, niin kavi vaan mieleessa etta mitahan se on kun kiskoo mavea, tai kyykkailee ?

Lainaus tieteellisestä lehdestä:
Verenpaine voi saavuttaa jopa arvot 400/300mmHg erityisesti isometrisen suorituksen aikana. Voimaharjoituksen aiheuttamasta verenpaineen noususta ja erityisesti sen saavuttamista hetkellisesti korkeista huippuarvoista ei ole varmaa faktaa koskien terveyttä. Ei pystytä sanomaan onko se haitallisempaa kuin esimerkiksi pyöräilyssä pidemmän aikaa kohtalaisen korkealla pysyvä verenpaine.

Yleinen harhaluulo on myös, että säännöllinen voimaharjoittelu aiheuttaisi hypertensiota (=kohonnutta verenpainetta). Hypertension aiheuttajana on ollut pikemminkin krooninen ylirasitus.

Minkäs takia lekuri mulle sano,että uidessa verenpaine kait laski liikaa,siks pyörrytti.Aika ristiriitasta tietoa ylläolevan kanssa.Onkos palstalla asiantuntijaa kommentoimaan tätä?

Painonnostoliikkeissä (tempaus, työntö) on mitattu 8-10x lepopainetta suurempia hetkellisiä verenpaineita, enkä epäilis etteikö tuommosia samoja sais etu- ja takakyykyssäki sekä muissa liikkeissä... Tuon kertaluokan paineet vaati verisuonien seinämiltä niin paljon enemmän ku tavallinen paine, että keho adaptoituu lisäämällä suonien paksuutta jos rasitusta on tiheään, mikä sitten nostaa vähän sitä verenpainetta...

Tämä vain siksi ettei ensimmäisenä kannata luulla että kuolee johonki sairauteen jos puntin myötä on noussu verenpaineet, koska yleensä se sydämen toimintaki vähän tehostuu ja tilanne ei ole vaarallinen. Mutta silti kannattaa aina käydä lääkäriä jututtamassa asian tiimoilta, siis semmosta joka ymmärtää jotain treenaamisen fysiologiasta...

Pitää kyllä pelotellaki asian tiimoilta, koska samankaltasia muutoksia verenkiertoelimistössä aiheuttaa sitten niin moni hengenvaarallinen tautiki, että kannattaa seurailla niitä paineita mielellään tasasin väliajoin ja käppäillä sinne lääkäriin jos ne nousee kovin paljon...

Tuo paineen nousu on sitten osasyy siihenki että semmosilta joilla on valmiiksi jo korkea verenpaine kielletään intensiivinen painoharjottelu ettei se enää enempää nousis...

Back
Ylös Bottom