verenpaine ja puntti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja esa67
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Miulla paineet levossa pyörii välillä 50-60/90-100.Ikinä en ole rasituksessa mitannut mutta tuskinpa ne hirveän korkeaksi muuttuvat silloinkaan.Ikää on 39 vuotta paino noin 90 kiloa pituus 183 senttiä ja leposyke välillä 45-50.

Ville1Suuri sanoi:
Minkäs takia lekuri mulle sano,että uidessa verenpaine kait laski liikaa,siks pyörrytti.Aika ristiriitasta tietoa ylläolevan kanssa.Onkos palstalla asiantuntijaa kommentoimaan tätä?

Pyörtyminen ja huimaus on yleensä seurausta verenpaineen äkillisestä laskusta. Tällöin verenpaine ei ole riittävä pumppaamaan aivoihin tarpeeksi verta ja sen mukana happea ja ravinteita -> pyörtyminen.

Aivot ovat muuta kroppaa korkeammalla pystyasennossa, jolloin veren on vaikeampi sinne päästä ja pyörtyessä yleensä vartalo putoaa vaakatasoon, jolloin verikin pääsee aivoihin paremmin.

Ja vielä siitä miksi paineet rasituksessa voi hurjastikin nousta:

Syke nousee ja sydämen supistusvoima kasvaa, jolloin verta virtaa enemmän verisuonistoon. Parantunut verenkierto kompensoi lihasten suurempaa verentarvetta. Yleensä myös iholla verenkiertoparanee, mutta sisäelimissä puolestaan verenkiero voi heikentyä.

Ponnistaessa ja samalla lihasten supistuessa vatsanontelon painekasvaa ja tämä paine siirtyy suoraan sydämestä lähteviin valtimoihin, joissa siis paine kasvaa. Laskimot jotka tuovat verta sydämeen sulkeutuvat vatsanontelossa. lisäksi veren pääsy lihaksiin, jotka ovat supistuneena vähenee huomattavasti, jolloin verenpaine kasvaa.

Tuo uidessa verenpaineen lasku kuulostaa silti vähän oudolta. Toki se on teoriassa mahdollista, kun lihasten verenkierto vilkastuu ja veritilavuus kasvaa, niin paineet vastaavasti putoasisivat. Oliko sinulla jokin lääkitys käytössä?

Ei mikään erityinen lääkitys,muistaakseni winstrol,sitäkin melko mitätön määrä kun oon tottunut "pärjäämään" pienillä rojuannoksilla.Se oli silti aamu-uinti ennen ruokailua,että saattaa tietysti olla verensokerikin tippunut liian alas.Ihmetytti vaan se lääkärin kommentti.Ehkä uinti sitten on niin leppoisaa liikuntaa,että ei paineita nosta,mutta vilkastaa verenkierron koko kroppaan.

todennäköisemmin varmaan molemmilla(verensokerilla ja -paineella) oli osuutta asiaan.

"Kärsin" alhaisesta verenpaineesta, joka tuntuu huimauksena ja joissain tapauksissa olen huomannut, että en palaudu treenistä tarpeeksi nopeasti. Aerobisella liikunnalla on myönteinen vaikutus verenpaineeseen, niin korkeaan kuin matalaan. Olen ainakin huomannut, että ei niin paljoa huimaile, kun aamulla nousee sängystä. Eli lenkille jymps..

-todennäköisesti peruskunnon kohottaminen vaikuttaa myös verenpaineeseen suotuisasti..

Juu justiin kävin duunilääkärillä vuositarkastuksessa paineet oli 145/98 syke 84
syke on aina ollut korkea en muista että olisi milloinkaan ollut alle 75.
paineista sano sen verran että nyt pitää ruveta tekemään jotain. kolme vuotta ja 10 kiloa sitten oli 135/86.
kolestrolit korkeella, sukurasite ja elämäntavat yms. kaikki osuu kohdalle.
En tiedä mikä siinä on kun lekuri mittaa paineen on aina kohollaan.
Aina kun mittaa itse tulee tulos 120-130/70-80 siiis omronin kotimittarilla ja terveyskeskuksen mittauspisteessä. toi mikä tuolla terveyskeskuksessa on sama millä duuni lääkäri mittaa paineet.
Ehkä mua vaan vituttaa olla nykyisessä duunissa?
Kyllähän se puristi mittauspäivänä mutta kumpi? duuni nosti paineet vai paineet rupes ahistaa duunissa.
No eiköhän se selviä(mä en ainakaan tänään:)) kun pitää käydä seurannassa kerran viikossa.:kippis1:

no pistiko laakari kyykkailemaan, ja mittas uudestaan ? Kuinka korkealle nousee rasituksessa ?
Mittasko molemmista kasista ?

Tulipa vain mieleeni, tuosta adaptaatiosta, että eikös se ole tavallaan sellainen suomalainen perinne, että äijäköriläät lähtevät suota kuokkimaan tms. ja kuolla kupsahtavat jonkin kannon kanssa painiessaan - eli ponnistuksen aiheuttama paineen nousu posauttaa heikoimman lenkin treenaamattomasta elimistöstä?

Jess, onhan se ihan toista nostaa ne satojen kilojen raudat vuosien kokemuksella ja oikealla tekniikalla kuin tuosta vain äkkiseltään. On ollut aikaa sopeutua tilanteeseen. Mutta ei tämän punttaamisen pitäisi mitään kovin suurta pysyvää verenpaineen nousua - entisen mahdollisen ylipaineen lisäksi - aiheuttaa (muutama mmHg, alle 10 jos oikein muistan).

Kotimittauksissa saa kuulema aina sellaiset viitisen mmHg alemmat tulokset kuin vastaanotolla, olipa laite sitten miten luotettava tahansa. Kotikenttäetu :lol2: !

Akikonomu sanoi:
... äijäköriläät lähtevät suota kuokkimaan tms. ja kuolla kupsahtavat jonkin kannon kanssa painiessaan - eli ponnistuksen aiheuttama paineen nousu posauttaa heikoimman lenkin treenaamattomasta elimistöstä?

sydäninfarkti kai tuossa olis kyseessä. Treenauksella ja tekniikoilla tuskin mitään merkitystä.

Aivan kun tuosta vereneen noususta ei ite valttamatta tieda mitaan. 30 kertaa kyykkyyn ja kilisee ylapaine 180 - 190 !!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
esa67 sanoi:
no pistiko laakari kyykkailemaan, ja mittas uudestaan ? Kuinka korkealle nousee rasituksessa ?
Mittasko molemmista kasista ?
Nyt on kyykytetty ennen kyykkyjä 140/84 syke 78 jälkeen 157/88 syke 96.
Eli tais olla väsymystä tai jotain noi 100 tuntumassa olevat alapaineet edellisellä kerralla.

Nyt mää oon nii ihmeissäni.

Mulla ei alapaine sitten intin jälkeen oo ollu alle 105, yläpaineen ollessa 160-170. Ja täällä jengi saa lääkitystä paljon alhasempiin lukemiin.

Vuosi puoltoista sitten kävin työterveyslekurilla huollossa ja paineet oli muistaakseni luokkaa 110- 165 ja kommentti oli "jotta onhan tuo ny hieman kohollaa, mutta mitäpä siitä, onhan sulla tuota massaakin".

Täytyykö tässä ite mennä ottaa asia puheeksi, nopeesti luin tredin läpi ja mieleen jäi vaan suota kuokkivat Jussit sydärissä.

160/100 paineet on jo suositus lääkityksen aloittamiseen! Ja jos on lisäksi jokin muu riskitekijä, (kolesterolit koholla, diabetes ym.) niin rajat lääkehoidon aloitukseen on vielä matalammat...
Kannattaa käydä varmaan lääkärissä tarkastamassa tilanne. Yleensä noista verenpainelääkkeistä ei juuri haittavaikutuksia pahemmin ole, joten niitä ei tarvi pelätä.

En kans oikein tiedä noista kotimittareista. Oon muutamana aamuna mitannut nyt paineet ja ekaks voi olla jopa 160-170/80, heti perään uudestaan niin laskee 130/80, eli miks laskee? Testi kestää n.30sek.ja painan heti uudestaan niin tulos laskee aina toisella mittauksella.?!

EDITTIÄ: jos verenpaine on koholla,varsinkin alapaine, suosittelisin itse beetasalpaajia. Ei pitäis olla sivuvaikutuksia, eli tavallaan terveellisiä.Tasaa sydämen sykettä,laskee kohonnutta verenpainetta jne...

Varsinkin rannemittari voi joillain merkillisesti nostaa yläpaineet jopa 200:aan. Ne olkavarresta mittaavat mittarit ovat yleensä luotettavampia. Betasalpaajillakin on haittoja, kuten muillakin verenpainelääkkeillä, eikä kannata lähteä lääkäriin niitä kinuamaan, kun jokaiselle pitää ihan erikseen löytää se sopiva lääke.

Pentele sanoi:
Varsinkin rannemittari voi joillain merkillisesti nostaa yläpaineet jopa 200:aan. Ne olkavarresta mittaavat mittarit ovat yleensä luotettavampia. Betasalpaajillakin on haittoja, kuten muillakin verenpainelääkkeillä, eikä kannata lähteä lääkäriin niitä kinuamaan, kun jokaiselle pitää ihan erikseen löytää se sopiva lääke.
Mulla toi rannemittari toimii taas toisinpäin. Alapaine nousee yhtä korkeaksi, kuin yläpaine. Eli mulla ainakin toi yläpaine on ollut suurinpiirtein samoissa olkavarsimittarin kanssa, mutta alapaine on huidellu ihan omissa svääreissään. Taitaa noi mittaritkin olla yksilöitä

sydäninfarkti kai tuossa olis kyseessä. Treenauksella ja tekniikoilla tuskin mitään merkitystä.

Tai aivoverenvuoto. Tämä nyt oli tällainen heitto; treenannut yleensä tietää omat rajansa, joten tällaisia Suuria Yllätyksiä ei pitäisi tulla kovin helposti(kuka se sitten olikin, joka sen heitti ettei voimanostajia kovin usein kuole lavalle?). Eli treenauksen - ja tekniikan - merkitys on lähinnä se, ettei kovakaan ponnistelu poikkea merkittävästi normaalista raudanrepimisestä. Että tämä ikään kuin taustaksi sille, miksi punttaaminen on joidenkin mielestä niin helevatan vaarallista touhua.

Mittareista vielä.

Se oli eräs dosentti, joka tokaisi, että rannemittareilla saa heittää vesilintua kun niillä on niin helppo mitata ihan vituralleen. Eikä ihan mikä tahansa olkavarsimittarikaan ole hyvä, en nyt muista suosituslistaa ulkoa, yksi hyvä ainakin oli Omron OM4.

Oon muutamana aamuna mitannut nyt paineet ja ekaks voi olla jopa 160-170/80, heti perään uudestaan niin laskee 130/80, eli miks laskee? Testi kestää n.30sek.ja painan heti uudestaan niin tulos laskee aina toisella mittauksella.?!

Miksi ihmeessä tässä näin käy? Antiteknikon arveluja, silvuplee: toiseen mittaukseen mennessä on ehtinyt jo istua jonkin aikaa kaikessa rauhassa (teoria ei oikein toimi, sillä istua pitäisi viitisentoista minuuttia), tai sitten jokin tekninen jippo, jonka vuoksi kahta aivan peräkkkäistä mittausta ei voi tehdä? Onko kapineessa käyttöohjeet, vastaus voi löytyä sieltäkin...

EDITTIÄ: jos verenpaine on koholla,varsinkin alapaine, suosittelisin itse beetasalpaajia. Ei pitäis olla sivuvaikutuksia, eli tavallaan terveellisiä.Tasaa sydämen sykettä,laskee kohonnutta verenpainetta jne...

No eikös se ole sivuvaikutus, kun mömmö tasaa sydämen sykettä vähän liiankin tehokkaasti - sitä sitten on kuin Lada F1-radalla ja vitutus on ankara kun ei tehot riitä? Terveellistä kai.

Itellä on ollut lääkitys jo iät ja ajat, nyt noi lääkkeet loppui tässä. Paineissa ei ikinä oo ollut kuin yläpaine koholla. Aloin mittailemaan tuossa, että tarvitseeko hakea uutta reseptiä, ja paineet ollut semmoista 140-153/75. Sinänsä tuommoisissa lukemissa ei lääkitystä alotettaisi, mutta sitä kyllä jatketaan jos käy kysymässä. Ajattelin treenata kuntoa tuossa armeijaa varten pari kuukautta, joten lähtisköhän se sillä pois, ei voi tietää. Miten onko tuommosesta pienestä ylimääräisestä paineesta suonistossa sen suurempia haittoja? Monilla on kuulemma lähtenyt normaaliksi lukemat kun vähän on urheilua lisännyt (siis aerobista, ei penaa :D )

Mitenköhän täs ois järkevintä tehä, jos menee sinne lekurille ni se vaa laittaa lisää lääkettä. Monillahan on jo normaalisti tuommoiset lukemat vaikka terveeksi määritellään, eikä mitään aloiteta, mutta joilla ylipainetta on ollut sitä tarkkaillaan aina. Sinänsä ei lääkkeen ottamisella mitään haittaakaan olisi, mutta kela jotain valittaa ettei tämä ole korvauksille tarpeeksi suuri sairaus, mutta lääkärin mukaan tämä on, hieno oikeusvaltio. Tuntuu et rahaa menee hukkaan et saa muutaman numeron vaihtelemaan :)

Enisinnakin ei noi laakkeet paljon maksa.

yla 150 ei viela halyyta mitaan. alapaine nayttaakin olevan hyva.

Miten ylapaine nousee rasituksessa ? jos nousee esim yli 200 rupee olemaan vaarallista.

Miksi tassa tilanteessa pitaa tehda jotain omia kenttakokeita ? Kerro laakarillle, etta tarkoitus olisi laskea paineet kuntoilemalla, elamtapoja parantamalla...
Jos laakari nikottelee vastaa niin mee yksityiselle, kay siella vaikka 2 viikon valein testauttamassa.

verenpainetta saat lakettua:
laihduta jos on varaa
airobisen kunnon nosto
suolan vahennys

Jos esim on varaa painoa pudottaa 10 kg, niin se taitaa olla jo siina ?

Jatkuva, korkea verenpaine aiheuttaa lisatoita sydammelle, ja sydanlihas rasittuu/paksuuntuu > ei hyva ian myota. tastakin kannattaa jutella laakarin kanssa.

vinkkina on se etta etsi motivoinut laakari joka jaksaa vaantaa rautalangasta niin kauan etta itse ymmarrat. se ainakin autto mulle ja paljon.

Back
Ylös Bottom