verenpaine ja puntti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja esa67
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ikaa 31vee lepopulssi 42.
paino 88kg, pituus 184cm
Verenpaine 140/90, ja nousee maksimisykkeissa 220/100.

Laakari kielsi puntin ehdottamasti.
Kielsi myos liikkumasta yli 70% teholla maksisykkeista.

Maarasi laakkeeksi lerkandipiinia 10mg. alentaa verenpainetta.

Treenihistoriaan on paljon, urheilu, ja puntti puolelta. Natuna olen kyllakin pysytelly.

Onko teilta mitailtu verenpaineita
1) puntin jalkeen / aikana ?
2) rasitustesteissa ?

Haluasin vaan vahan vertailua tahan 100/220 lukuun. Onko se todellakin niin hengenvaarallista kuin laakari vaittaa. Kasittaaksi puntinnostossa noi paineet hetkellisesti nousee korkealle. Kaikkilla ?

Kunniotan laakarin mielipidetta, mutta samaan hengenvetoon han myos kertoi etta Ranskassa kuolee vuosittain aivoinfarktiin ja sydankohtaukseen 50 pyorailijaa, harrastajia ja ammattilaisia. tahan mainitsin etta ammattipyorailija on eriasia kuin harrastaja. Laakari vaan sanoi etta EI se on aivan sama asia.

Tasta taas tein omat johtopaatokset tietaen Ranskan pyorailyn tason.

Otan kaikki vinkit vastaan mielellani, koska tama verenpaine asia talla ialla vetaa aika vakavaksi.

Mulla on ton yläpaineen kanssa ongelmia. Paineet pyörii siellä 140-150/70 tasossa. Lääkityksenä mulla on linatil 20mg. Joka kerta, kun menen lääkäriin, niin pelottaa, että lääkäri kieltää punttien noston. Tähän mennessä siis ei vielä ole, eikä ole kyllä edes kyselly mitään noista rasituksen aikaisista paineista. Oiskohan tossa paine jutussa lääkäreiden välillä eroja, eli joillekkin lääkäreille puntit on vain punainen vaate.:jahas:

Mun tietääkseni ihan normi punttaajallakin tollaset kahden sadan paineet on ihan normaaleja kovissa sarjoissa.:) No pitää ens viikolla kokeilla ihan piruuttaan, mihin ne paineet nousee puntilla. :)

Eikai 90 alapaineet ole vielä mitään hälyttävän korkeat. Jostain ois sellainen käsitys, että tuo ei vielä edes ylitä lääkitysrajaa, vai olenko pahasti väärässä?

Timba79 sanoi:
Eikai 90 alapaineet ole vielä mitään hälyttävän korkeat. Jostain ois sellainen käsitys, että tuo ei vielä edes ylitä lääkitysrajaa, vai olenko pahasti väärässä?

korkea toi 90:n alapaine on, mutta mulla ainakin oli lääkityksen rajana toi 140:n yläpaine.

Korkea on toki, mutta eikai sentään niin korkea että pistetään esim. liikuntakieltoon. Eli olisikok tossa esan tapauksessa jotai muutakin taustalla vielä?

Joo puntti tuntuu olevan punainen vaate, ja lisaksi viela harrastan kamppailujia missa saa lyoda paahan. Ajai en viitsinyt edes mainta.

Kauanko oot linatilia kayttany ?

mulle tasta lerkandipiinista tulee sellanen punanen zorron maski iltasella ennen nukkumaan menoa. ei muuta, vaikka kylla sekin iltasella baarissa nayttaa coolilta vaikka on ihan selvinpain.

sulla nayttas noi alapaineet olevan kuitenkin kahdallaan.

Oon ite oon jatkanu kylla punttiennostoa, mutta en ole vetany kovia sarjoja, pitemman paalle ei tollain oikein motivaatio riita.

Mita muuta laakarit on jatkosta jutellu ? kasittaakseni naitta laakkeita joutuu napsimaan loppuelaman ?

140/90 on raja missa harkitaan laakitysta.
mulla sattu kuulemma nuosee viela rasituksessa keskiarvoo korkeammalle > laakitys.

mitaan sen kummempaa tassa ei ole takana. Tarkoitus on kylla kysaista toisen laakarin mielipidetta. musta vahan tuntuu etta laakari olis ampunu yli. hhmm sen sukunimikin oli Burker. eikos toi oo jotain pikaruokaa ??

En mä näistä sen enempää tiedä. Vaimolle vaan yksi synnystyspuolen ylilääkäri sanoi, että joku 90 alapaine ei vielä ole ees lääkityksen arvoinen noi niinkuin yleensä. Eli eipä mullakaan ole kuin hänen mielipiteensä tukena.

Timba79 sanoi:
En mä näistä sen enempää tiedä. Vaimolle vaan yksi synnystyspuolen ylilääkäri sanoi, että joku 90 alapaine ei vielä ole ees lääkityksen arvoinen noi niinkuin yleensä. Eli eipä mullakaan ole kuin hänen mielipiteensä tukena.

Joo tota samaa oon lukenu. Ne pojat jolla mittareita kotona, niin laittakaa tuloksia tyyliin normipaine , ja paine treenin jalkeen.

esa67 sanoi:
Joo puntti tuntuu olevan punainen vaate, ja lisaksi viela harrastan kamppailujia missa saa lyoda paahan. Ajai en viitsinyt edes mainta.

Kauanko oot linatilia kayttany ?

Jaa-a oiskohan tollaset puoli toista vuotta. Varmaan joudun vaihtamaan kohta lääkitystä, kun tuntuu ettei toi linatil oikein vaikuta.

Oon ite oon jatkanu kylla punttiennostoa, mutta en ole vetany kovia sarjoja, pitemman paalle ei tollain oikein motivaatio riita.

Mita muuta laakarit on jatkosta jutellu ? kasittaakseni naitta laakkeita joutuu napsimaan loppuelaman ?

Juu samaa ne mullekkin on toitottanu. En sitten tiedä, saisko ton yläpaineen alas, jos lopettas punttailun ja alkais syömään pelkästään kasviksia. Sitten varmaan nauttis elämästä, kun ei tartte syödä enää lääkkeitä.:jahas:

Ite olen kuitenkin ajatellut vetää punttia niin pitkään, kuin vain mahdollista, vähän niin kuin loppurutistus. Sitten taas ens kerralla mennään lääkärin tykö sormet ristissä ja toivotaan että se lääkäri ois saanu edellisenä iltana pesää/aisaa ja ois hyvällä päällä.

Timba79 sanoi:

Kuka lääkäri haluaa, että odottava äiti laskis alleen.:D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kaakamo sanoi:
Kuka lääkäri haluaa, että odottava äiti laskis alleen.:D

No se nyt piti ihan yleisen luoennon verenpaineista. Oli vähän neuvonlantäti ylireagoinut kun piti 80 alapaineitakin jo tosi korkeina kohta viimesillään raskaaana olevalle. Siinä yhteydessä vain mainitsi noista lääkintärajoista sun muista.

Sapa tossa laakityksessa on se toinen pointti, mitas sitten kun se ei enaa tunnu tehoavan ? joo vaihdetaan jne... ikaa kuitenkin about 30vee. Ika myos nostaa verenpainetta.

hhm sun laakaris tosiaan tuntus kuinkin olevan samoilla linjoilla. oleko muuten vahentanyt suolan 5mg paivassa ? jos oot auttoiko ?
aika vaikee vaan todeta kun samalla vetaa laakkeita ?

esa67 sanoi:
Sapa tossa laakityksessa on se toinen pointti, mitas sitten kun se ei enaa tunnu tehoavan ? joo vaihdetaan jne... ikaa kuitenkin about 30vee. Ika myos nostaa verenpainetta.

hhm sun laakaris tosiaan tuntus kuinkin olevan samoilla linjoilla. oleko muuten vahentanyt suolan 5mg paivassa ? jos oot auttoiko ?
aika vaikee vaan todeta kun samalla vetaa laakkeita ?

En käytä suolaa ollenkaan. En ole käyttäny varmaan kymmeneen vuoteen. Siis itseni/vaimoni tekemissä pöperöissä. Enkä käytä myöskään turhia rasvoja. Eli suolaa ja rasvaa tulee kerran päivässä työpaikan ruokalasta, kun en jaksa tehdä omia eväitä.

Meikäläisellä on toi sukurasite aikaslailla kova, kun mollemmilta puolilta miehet on kuollu aina sydän ja verisuonitauteihin.

Joo tuo oon kattellu tuota suolan saamista. maitorahkassa, on !! oon lyotany pitoisuuksia 0.02g/100g noh tuota tulee jostain syysta syota 500g kerrasta.
tassa tapukasessa en elo viela kerinnyt katsomaan kuin suosikkimerkkia

kaikissa mysleissa on
purkitetussa tonnikalassa on
normi leivassa on, ja paljon

se 5 mg tulee tayteen nopeasti.

ma oon nimittain jut sellanen juntti, etta jos ei saa itseaan raakata urheilun kanssa niin sitten se on sita kaljan juontia. Siina muuten ei ole suolaa :)

Jeps, vaikea on taviksen näitä kelailla, kun lekuritkin tarjoilevat eri arvoja ja ovat eri mieltä, mitä saa tehdä ja mitä ei.

Mistä ihmeestä tuo korkea verenpaine johtuu jos ei ole tippaakaan ylipainoa ja suolansyöntikin on aivan minimissä?

Onko se vain perintötekijöistä kiinni? Isälläni on kanssa verenpainetta.

Tosta tonnikalan suolapitoisuudesta tuli mieleen, että itse ainakin "pesen" sen.
Eli huuhtelen suolaveden sieltä purkista pois, siten että välillä/lopuksi puristan purkin kannen avulla veden pois ja loraus rypsäriä siihen sekaan. En osta tonnaria öljyssä kun ei noista tiedä mitä jäteöljyä siellä purkissa oikein on.

Yleensä tasolla 160/100 suositellaan aina lääkitystä, tasolla 140/90 jos on muita riskitekijöitä. Hoitotavoitteet on näitä alempana. Mutta riippuu ihan tilanteesta, jokainen tapaus arvioidaan erikseen. Ja yhden mittauksen perusteella noita ei määräillä, vaan yleensä ensin seurataan pidemmän aikaa.

Rasituspaineista en osaa sanoa mitään rajoja, mutta ei tuo 220/100 nyt älyttömän korkealta kuulosta. Mutta en tunne tapausta tarkemmin - luulen että lääkärillä on ollut syynsä.

Ja viilataan sen verran pilkkua, että suolatavoite on siis 5g, joka sekin kyllä tulee täyteen aika helposti. Lisäksi paineita nostaa helposti lakritsin syönti (mekanismilla jota en tässä aio selittää), ja luonnollisesti roinaaminen, jos sitä harrastaa - silloin yleensä paineeseen puututaan herkemmin, ettei sydänlihas paksuunnu enempää.

Kepponen sanoi:
Mistä ihmeestä tuo korkea verenpaine johtuu jos ei ole tippaakaan ylipainoa ja suolansyöntikin on aivan minimissä?

Onko se vain perintötekijöistä kiinni? Isälläni on kanssa verenpainetta.

Tosta tonnikalan suolapitoisuudesta tuli mieleen, että itse ainakin "pesen" sen.
Eli huuhtelen suolaveden sieltä purkista pois, siten että välillä/lopuksi puristan purkin kannen avulla veden pois ja loraus rypsäriä siihen sekaan. En osta tonnaria öljyssä kun ei noista tiedä mitä jäteöljyä siellä purkissa oikein on.

Perintötekijät vaikuttaa. Vaimon puolelta suvussa paineet korkeilla hoikillakin.

Niinhän ne kaiken maailman terveysihmiset suosittelee ruisleipää, että terveysparanee ja paineet vähenee. Mutta miten kuitenkin ruisleipä sisältää puolet enemmän suolaa, kuin vaalea leipä. Kyllä tuohon pitäis saada jotain järkeä.

Esa käytätkö muuten mitä lisäravinteita?

Yleensa ottaen aika vahan on tullu lisaravinteita syotya, kun aika harvoin tarttee maksaa omat ruokaostokset.

vaihdoin soijaproteiniin > vahemman suolaa
proteiini patukat voi kaikki muuten unohtaa samantein, liikaa suolaa.

Taa on aika mielenkiintoista. oon nyt mielestani oppinut syomaan oikein rasvat, hiilarit, proteiinit,jne. Nyt vaan tulee liikaa tuota suolaa > taas joutuu kyylaamaan kaupassa kaikki tuoteselosteet lapi.

Lakrisia ja salmiakkia en syo. eihan sita ees saa taalta.

Back
Ylös Bottom