Joka ikisen reenin jälkeen (muunkin kuin punttireenin) n.1-2 tunnin kuluttua venyttelen ja huolella! Katon kellosta jokaisen venytyksen, että tulee kans pidettyä vähintään 30sek, mieluummin pitempään. Takareisiin kiinnitän erityistä huomiota ja tietty siihen kehon osaan, mitä oon sinä päivänä reenannut. Myös dynaamista venyttelyä teen, koska staattinen (=perinteinen, jossa pidetään venytys, ollaan paikallaan) ei riitä. Näin oon toiminut yli kymmenen vuotta, siitä lähtien kun nyt säännöllisemmin rupesin mitään liikuntaa harrastamaan. Ennen reeniä en venyttele, paitsi alkulämmittelyssä teen pienellä painolla pitkällä liikeradalla. Kai sekin pikkusen venyttää.
En tiedä tehostaako venyttely lihasten kasvua tai voiman kehitystä, mutta uskon, että vähentää loukkaantumisriskiä ja ehkä pikkusen palautumista nopeuttaa. Venyttely ei tietenkään mikään taikasana ole, mutta auttaa kyllä jonkun verran.
Tositarina:
Pelasimme kaverin kanssa sulista joskus lukioiässä jäähallissa kesäaikaan, alustana betonilattia, jalassa halvat & paskat tossut. Jalat melko tohjona pelin jälkeen. Venyttelin tapani mukaan kunnolla illalla. Seur. päivänä olin valmis pelaamaan uudestaan ja ehdotin pelejä kaverilleni. Hän sanoi: "Ei millään kärsi, on niin paskana jalat.". Saattoi tietty olla kyse monesta muustakin palautumista tehostavasta seikasta. Ehkä söin tai nukuin paremmin kuin kaverini, en tiedä, mutta arvelen kunnon venyttelylläkin olleen osuutensa.
Tyhmä machoasenne "Akat ja hintit venyttelee!" ei ole mikään pätevä syy olla venyttelemättä, eikä löysä olokaan. Tietysti jos uskoo vakaasti muihinkin Sikatreenin (AOT) periaatteisiin, niin miksei siihenkin "Venyttely on joutavaa typeryyttä, lihas pitenee ja menettää tukevan touchin!" :D