Venyttelystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sorsa
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitä mieltä porukka on täällä venyttelystä. Että venyttelettekö aina treenien jälkeen? Entä oletteko huomanneet venyttelen vähäntävän polttoa lihaksissa seuraavana päivänä sillä itselläni ainakin jalat ovat aivan yhtä kipeät ilman venyttelyäkin. Entäs sen tärkeys? Vaikuttaako se millään tavalla lihaksen kasvuun?

Siis jostain luin että ton venyttelyn tärkeys treenamisessa on täysin olematon. Ainoa asia mitä se hyödyttää on se, että se ehkäpä ehkäisee hieman loukkaantumista tai jotain, mut ei se mihinkään kehittymiseen vaikuta yhtään. Jossainpäin muailmaa testattiin tota. Toinen osa porukasta venytteli ja toinen ei. Lopputulos molemmilla ihan sama: eli kehittyivät normaaliin tahtiin. Muistaakseni se ei -venytellyt porukka pärjäs vielä pikkusen paremmin kuin ne venyttelevät.

Venyttely on tärkeää. Se edesauttaa palautumista, ehkäisee vammoja ja muutenkin antaa paremman olon.

Jos lihakset on aivan kankeana on liikkuvuuskin huono ja huonolla liikkuvuudella ei kovinkaan paljoa saa aikaan.

Pitääkö venytellä ennen vai jälkeen treenin? Vai kumpanakin? Entä kumpaan treeniä ennen olevaan vai jälkeiseen kannattaa panostaa enemmän? Kauan suunnilleen pitää pitää lihasta "venytystilassa" ?

Originally posted by Turmelioitsia
Pitääkö venytellä ennen vai jälkeen treenin? Vai kumpanakin? Entä kumpaan treeniä ennen olevaan vai jälkeiseen kannattaa panostaa enemmän? Kauan suunnilleen pitää pitää lihasta "venytystilassa" ?

Ennen reeniä ei kannata tehdä mitään kovinkaan pitkiä venytyksiä, korkeintaan jotain 5-10 sekuntia. Jos tekee liian pitkiä venytyksiä ennen reenia niin lihaksien voiman tuotto heikkeenee ja loukkaantumis riski kasvaa. Heti reenin peräänkään ei saa mennä tekemään mitään pitkiä venytyksiä sillä reenaaminen aiheuttaa "vaurioita" lihakseen ja jos heti venyttelee niin "vaurioita" tulee vain lisää. 1-3 tunnin kuluttua reenistä sitte kannattaa tehdä 20-30 sekunnin ventyksiä jolla edesauttaa palautumista.

Ei venyttely varmaan kehitykseen paljoa vaikutakkaan, mutta kehitys kyllä vaikuttaa liikkuvuuteen. Pelkän punttitreenin ilman venyttelyä luulis kangistavan rautakangen tasolle aika äkkiä. Näin ainakin itellä tuntui tapahtuvan kun vähäksi aikaa "unohti" venyttelyt.

Ja kyllä se ainakin mulla vähentää lihasten kipeytymistäkin, tai oikeastaan saa aikaan sen että esim. kyykkypäivän jälkeen jaloissa tuntuu kyllä sellainen "hyvä" kipu mutta kävely sujuu ilman suurempia ongelmia. Jos taas tekee vähän kovemman treenin ja venyttely jää väliin on jaloissa sellainen repivä tunne kun niitä vähänkin liikuttaa eikä paljon tee mieli sängystä nousta seuraavana päivänä.

Jotta näin meillä, voi tietty olla että tuokin on kovin henkilökohtaista. Kai niitäkin punttareita tästä maasta löytyy hyvä määrä jotka ei ikänään ole venytelleet ja elossa ovat vielä. :)

Originally posted by Turmelioitsia

Ennen treeniä ei ole niin väliä, korkeintaan lyhyet venyttelyt. Pari tuntia treenin jälkeen sitten kunnon venyttelyt. Ite piän venytystä pari minuuttia. En tiiä sitte onko tuo aivan oikein (jotku käskee pitää puoli minuuttia, jotku minuutin ym.), mutta tuntuu pitemmät venyttelyt ehkäsevän paremmin jumia ja esim. penkkipäivää seuraavan päivän oranki-lookia. :)

nykyään ei tuu enää paljon palauttavaa venyttelyä tehtyä. pari tuntia treenin jälkeen on niin löysä olo ettei oikeen viittis mitään tehä, saati sitten venytellä. ennen venyttelin aina n. 15-20 minuuttia treenin jälkeen 30sek venytyksillä. nykyään pari kertaa viikossa (lätkätreenien jälkeen) lihasta pidentävä venyttely minuutin venytyksillä. vois varmaan olla pitempikin venytys, mutta toi riittää mulle

Mulla ainaskin auttaa venyttely noihin lonkkien kolotukseen, jota saan kyykkypäivän ja maastavetopäivän jälkeen. Sen olen myös huomannu et liika venyttely haittaa mulla ainaskin maksivoimasuoritusta. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos neuvoista, täytyy todeta että olen venytellyt tähän mennessä ihan väärin. Olen panostanut enemmän ennen treeniä olevaan venyttelyyn, ja heti treenin jälkeen venytellyt toisen kerran:mad:

Ennen treeniä en venyttele ollenkaan, tai hyvin vähän. Lämmittelyn suoritan pienillä painoilla 10-20 toiston sarjalla/harjoitettava lihas.

Lihakset venyvät itse treenissä ihan mukavasti, esim. dipissä etuolkapäät, selällään vipareissa rinnat, maastavedossa hartiat jne.

En venyttele myöskään treenin jälkeen. Joskus teen niin, että venyttelen kaikki paikat kevyesti läpi esim. kerran kuukaudessa. En ole kokenut kangistuvani tästä sen kummemmin, liekkö sitten luonnollista notkeutta. Laajat liikeradat pitää lihakset minulla jo riittävän notkeana.

Lupaan ruveta venyttelemään sitten, kun en enää taivu pöntöllä pyyhkimään :)

Joka ikisen reenin jälkeen (muunkin kuin punttireenin) n.1-2 tunnin kuluttua venyttelen ja huolella! Katon kellosta jokaisen venytyksen, että tulee kans pidettyä vähintään 30sek, mieluummin pitempään. Takareisiin kiinnitän erityistä huomiota ja tietty siihen kehon osaan, mitä oon sinä päivänä reenannut. Myös dynaamista venyttelyä teen, koska staattinen (=perinteinen, jossa pidetään venytys, ollaan paikallaan) ei riitä. Näin oon toiminut yli kymmenen vuotta, siitä lähtien kun nyt säännöllisemmin rupesin mitään liikuntaa harrastamaan. Ennen reeniä en venyttele, paitsi alkulämmittelyssä teen pienellä painolla pitkällä liikeradalla. Kai sekin pikkusen venyttää.

En tiedä tehostaako venyttely lihasten kasvua tai voiman kehitystä, mutta uskon, että vähentää loukkaantumisriskiä ja ehkä pikkusen palautumista nopeuttaa. Venyttely ei tietenkään mikään taikasana ole, mutta auttaa kyllä jonkun verran.

Tositarina:
Pelasimme kaverin kanssa sulista joskus lukioiässä jäähallissa kesäaikaan, alustana betonilattia, jalassa halvat & paskat tossut. Jalat melko tohjona pelin jälkeen. Venyttelin tapani mukaan kunnolla illalla. Seur. päivänä olin valmis pelaamaan uudestaan ja ehdotin pelejä kaverilleni. Hän sanoi: "Ei millään kärsi, on niin paskana jalat.". Saattoi tietty olla kyse monesta muustakin palautumista tehostavasta seikasta. Ehkä söin tai nukuin paremmin kuin kaverini, en tiedä, mutta arvelen kunnon venyttelylläkin olleen osuutensa.

Tyhmä machoasenne "Akat ja hintit venyttelee!" ei ole mikään pätevä syy olla venyttelemättä, eikä löysä olokaan. Tietysti jos uskoo vakaasti muihinkin Sikatreenin (AOT) periaatteisiin, niin miksei siihenkin "Venyttely on joutavaa typeryyttä, lihas pitenee ja menettää tukevan touchin!" :D

Originally posted by iwabee
Nyt on aivan pakko kysyä, miten selkälihakset venytetään?:confused: Ojentajasta ja hauiksestakaan en ole aivan varmaa...
Kannattaa käydä vaikkapa kirjastosta lainaan venyttely aiheinen kirja, esim. Bob Andersonin Venyttely -kirja

Kyllähän siitä paljon freesimpi olo tulee jos venyttelee, mutta jonkun uuden Australialais-tutkimuksen mukaan sillä ei juuri muuta muuta merkitystä ole. Ainakin Kunto Plussassa oli jotain juttua tästä ( luin tätä kuntopyöräillessä kun ei ollu muutakaan tarjolla, en ole niitä miehiä)

Kaikkiin tutkimuksiin kannattaa aina suhtautua tietyllä epäilyllä.

Mä monesti ihmettelen miten on mahdollista, että TODISTAA jonkun asian ja sitten joku toinen TODISTAA, ettei asia ole niin. Todistaminenhan nimenomaan on sitä, että jostain tehdään fakta.

No anyway. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että venyttelystä on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Originally posted by Hippa
Kaikkiin tutkimuksiin kannattaa aina suhtautua tietyllä epäilyllä.

Mä monesti ihmettelen miten on mahdollista, että TODISTAA jonkun asian ja sitten joku toinen TODISTAA, ettei asia ole niin. Todistaminenhan nimenomaan on sitä, että jostain tehdään fakta.

No anyway. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että venyttelystä on enemmän hyötyä kuin haittaa.

No miten sitten todistat tämän?

En siitä puhunutkaan. Puhuin siitä, että joskus on todistettu, että venyttelystä on hyötyä ja nyt on todistettu, ettei olekaan. Se on aika ihmeellistä.

Omassa tapauksessani luotan venyttelyn hyötyyn (esim. kun niskat on ihan jumissa tulee päänsärky, jota taas lievittää, kun venyttelee niskan ja hartian lihaksia).

Ei ole tarvettakaan todistella sitä muille. Jos joku ei halua venytellä se on ihan ok. Itse venyttelen kuiteskin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom