Venyttelystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sorsa
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by fullpower
Onhan se venyttely kuitenkin omalla tavalla osa treeniä.

Tää on fakta.

En tiedä mitä mikä mulla on mutta en voi kuvitella elämää ilman venyttelyä. Noin puolet elämästäni menee takareisien venyttelyyn, loput pakaroiden ja pohkeiden. Ja tämä vain siksi että saisin sukat jalkaan ilman avustajaa :rolleyes:

En venyttele siksi että siitä on hyötyä tai jotain, vaan koska on PAKKO, jos ei aio sänkypotilaaksi. Kaksi viikkoa treeniä ilman venyttelyjä eikä sukat mene jalkaan kuin ähinän ja puhinan kanssa. :D

Originally posted by iwabee
Nyt on aivan pakko kysyä, miten selkälihakset venytetään?:confused: Ojentajasta ja hauiksestakaan en ole aivan varmaa...

Ainakin itse venyttelen Trapeziuksen alataljassa. Pistän painoksi koko pakan ja kurkotan kahvaan kiinni ja pistän jalat lähes suoriksi. Venyttää tosi hyvin.

Venyttely!

Kysyisinkin seuraavaksi teiltä että miten te oikein venyttelette?

Mä oon tähän mennessä venytellyt niin että ensin poljen kuntopyörää tai vedän soutulaitteella 5min ennen treeniä ja sit venyttelen kaikki ne lihakset kevyesti läpi mitä aion sinä päivänä treenata.

Sit heti treenin jälkeen venyttelen kaikki lihakset läpi huolellisesti,nekin lihakset mitä en oo treenannut sinä päivänä.
Sit venyttelen myös kaikki lihakset läpi huolellisesti välipäivinä.

Teenkö oikein tämän vai teenkö turhaa työtä?
Eli kannattaisko mun treenin jälkeen venytellä huolellisesti vain ne lihakset mitä oon sillon treenannut ja säästää kaikkien lihasten venyttely vain välipäiviin?

Ja onko kannattavaa heti treenin jälkeen venytellä vai kannattaako odotella tunti pari treenin jälkeen ennenkun alan venytellä?

Re: Venyttely!

Originally posted by sandman83
Ja onko kannattavaa heti treenin jälkeen venytellä vai kannattaako odotella tunti pari treenin jälkeen ennenkun alan venytellä?

Oli varmaan tuolla linkissäkin, mutta odota silti se pari tuntia reenistä ennen kuin venyttelet. Kuinka pitkiä venytyksiä teet, kun noin aktiivisesti jaksat venytellä?

Itellä menee 30 min pelkkää yläkroppaan, eikä vois vähempää kiinnostaa koko touhu. Inhottavaa puuhaa, mutta pakko tehdä, että pystyy reenaamaan.

Haluisin lisätä noihin teidän ennen treenejä venyttelystä koskeviin juttuihin että jos venyttelee pitkillä likesarjoilla ennen treenejä ja lihakset eivät ole lämpiminä niin se voi johtaa pahimmissa tapauksissa jopa niveltulehduksiin.

Tutkimus

Joo Hesarihan tosta ainakin uutisoi että british medical journalissa oli julkaistu yhteenveto 5 eri tutkimuksesta jotka osoittivat että venyttely ei ehkäise kipuja urheilua seuraavina päivinä ja loukkaantumisesta sanottiin että siitä ei saatu todistusaineistoa suuntaan eikä toiseen mutta tämä ei muistaakseni ollut tutkimuksissa pääsijalla.

Re: Tutkimus

Originally posted by AG+
Joo Hesarihan tosta ainakin uutisoi että british medical journalissa oli julkaistu yhteenveto 5 eri tutkimuksesta jotka osoittivat että venyttely ei ehkäise kipuja urheilua seuraavina päivinä ja loukkaantumisesta sanottiin että siitä ei saatu todistusaineistoa suuntaan eikä toiseen mutta tämä ei muistaakseni ollut tutkimuksissa pääsijalla.

Minulle tulee yhteenvetotutkimuksesta mieleen se, että siinä ei ole yhtään mitään tutkittu, vaan arvailtu muiden tutkimusten kirjausten perusteella. Ei välttämättä edes keskusteltu alkuperäisten tutkimusten tekijöiden kanssa. Yhteenvetotutkimuksilla voidaan todeta mm. että jäätelön syönti on suorassa suhteessa hukkumisiin. Samoin monta muuta yhtä fiksua päätelmää voidaan tehdä yhteenvetotutkimuksilla. Puhumattakaan aiheista (kuten tämä) josta ei voi suoraan päätellä että tämähän oli aivan älytön päätelmä, kuten tämän jäätelön kanssa.

Vielä tulee mieleen naisten vahvinmies kisassa sen jonkun valmentajan mainitsema asia siitä, että ei ole tutkimusta joka osoittaisi lämmittelyn ehkäisevän lihasvammoja ennen maksimisuoritusta, mutta ne tehdään psyykkisistä syistä.

Olisi tosiaan kiva tietää, kuka uskaltaa osallistua moiseen tutkimukseen, ja heittää penkkiin tai kyykkyyn maksimiraudat ilman lämmittelyjä. Eli kyseistä tutkimusta ei voida edes toteuttaa, joten helppoa on väittää että "eipäs ole toisinkaan todistettu"

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taas yksi syy venytellä: kävin lääkärillä pienen polvisäryn takia ja diagnoosi oli kiristävä etureisi ja siitä johtuen lievästi kulunut polvirusto (ei onneksi vielä mitään kovin pahaa, varmaan korjaantuu aikanaan).

Vaikka venyttelenkin ahkerasti, niin ilmeisesti osa etureidestä oli jäänyt venyttelemättä ja kiristi sitten polvilumpiota liian voimakkaasti sen alaista rustoa vasten. Silleen...arvatkaa onko tyhmä olo kun kuulee että on systemaattisesti venyttelyssä laiminlyönyt osan lihaksistoa? Vielä lääkärille selittelinkin että ei voi olla, kun venyttelen kunnolla 2-3 kertaa viikossa ja lyhyesti treenin jälkeen :)

Onko palstalaisilla muuten kokemusta glukosamiinista? Jos saisi rustot kuntoon nopeammin?

Muistan jostain joskus lukeneeni, että jos venyttelee pitkiä
(n.30-40s) venytyksiä lihaksille joita ei ole treenannut päivän aikana niin ks. lihakset pienenevät. Onko tolla mitään perää.
Itse olen ainakin huomannut,että jos tota harrastaa niin on se venytetty lihas aivan vitun jäykkä ja arka seuraavana päivänä.

Originally posted by Taika-Jim
(n.30-40s) venytyksiä lihaksille joita ei ole treenannut päivän aikana niin ks. lihakset pienenevät.

Toivottavasti tuo on vitsi..

Muistelen itsekin lukeneeni siitä tutkimuksesta, jossa (muka) todistettiin, ettei venyttelystä ollut mitään hyötyä (pikemminkin päinvastoin).

Mietiskelin juttua lukiessani, että keitä nämä testihenkilöt olivat. Ehkä joikakin nuoria, vetreitä miehiä, joilla palautumiskyky on yleensäkin aika hyvä.

Toinen kysymys: mitenköhän raskasta treeniä ne testihenkilöt tekivät? Onkohan peräti jotakin lähelläkään heavy dutyä tai raskaaksi lueteltavaa voimanostotreeniä?

Kolmas kysymys: miten se venyttelevä ryhmä venytteli ja milloin? Jos se on venytellyt juuri treenin lopuksi pitkiä, repiviä, ei ihme, jos lihasten suorituskyky on vähentynytkin. Tai venyttelikö se ryhmä kylmiä lihaksia? Olivatko venytykset notkeusharjoituksia vai "järkeviä" venytyksiä?

Kuten huomaa, tutkimukset eivät kerro kaikkea eivätkä vastaa tarvittaviin kysymyksiin. Laitoin tahallani lainausmerkit sanalle 'järkevä'. Mehän olemme yksilöitä ja treenin rasittavuus lienee yksilöllistä, puhumattakaan, että palautumisessakin me olemme yksilöitä.

Voin puhua vain omasta yksilöllisestä kokemuksestani käsin. En tulisi toimeen ilman venyttelyä. Venyttelen pikkuisesti ennen treeniä lämmittelyn jälkeen sen lihaksen, jolla teen ekan eli pääliikkeeni (yleensä raskain liike raskaalla painolla). Treenin (n. tunti) jälkeen venyttelen tuon lihakseni huolellisemmin, ja olen huomannut sen edistävän palautumista. Iltasella uutisia, Urheiluruutua tm. katsellessani venyttelen vielä kerran. Tai makuuhuoneeseen mennessäni ovenpielessä rintalihoja.

Tekee hyvää!;)

(n.30-40s) venytyksiä lihaksille joita ei ole treenannut päivän aikana niin ks. lihakset pienenevät. Onko tolla mitään perää.
Itse olen ainakin huomannut,että jos tota harrastaa niin on se venytetty lihas aivan vitun jäykkä ja arka seuraavana päivänä.

Olen kuullut samantapaista. En tuosta pienemisesta kyllä tiedä.
Jos venyttelee liian pitkään samaa lihasta, niin se lihaksen toiminta nopeus hidastuu..
Näin olen lukenut ja myös thai-nyrkkeily valmentajani sanoi samaa.

Tämä nyt ei varsinaisesti liity salitreenivenyttelyyn, mutta niille jotka haluavat lisää notkeutta voiman ohella.
Seuraavaa kuulin eräältä tuttavalta joka sattumoisin on ammatiltaan erikoislääkäri. Sanatarkasti en muista mitä hän sanoi mutta jotenkin näin se meni:

"Jos haluaa parantaa yleistä venyvyyttä, tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin jänteiden yms. kovien kudosten jäykkyys. Silti kuka tahansa voi teoriassa venyä esim. jalkopäässä spagaati/sprigaati asentoon. Se vain vaatii käytännössä päivittäistä paikkojen rääkkäystä mieluiten aamuin illoin, jolloin saadaan jäykemmille kudoksille (kuten. mm. jänteet) viestitettyä kasvun tarpeesta. Itse lihaksethan venyvät suhteellisen vaivattomasti."

Tottakai venyttelyn ensisijainen tarkoitus on saada lihakset venymään, mutta varmasti löytyy sellaista porukkaa joilla koko nivelistö on kehittynyt jäykäksi, mikäli venyttelyä ei ole harrastettu. Silloin voi "tulla raja vastaan" venytyksissä juuri kovien kudoksien eikä lihaksen huonon venyvyyden takia.
Itse taas venyttelen saadakseni lisää notkeutta.

Eli kyllä sitä venyvyyttä saa kun vaan raivolla venyttelee. Helvetin kivuliastahan se on, mutta ainakin aluksi kannattanee vetäistä kunnon lämmöt kyseessä oleviin lihaksiin ja sitten tehdä kunnollisia ja pitkiä venytyksiä. :mad2:
Jos venytellessä ei hiki valu niin vähän enemmän asennetta siihen touhuun. Kyllä tuloksiakin tulee. Itse en saa venyteltyä kunnolla esim. jalkoja ilman lämmittelyä, tuntuu että mitään ei tapahdu tai sitten tulee vain vääränlainen "repivä" kipu niveliin.

Siihen en osaa sanoa mitään että haittaako kova venyttely lihasten kehittymistä, mutta omakohtaisia kokemuksia haitoista ei ole. Kunnon venyttely treenin kuin treenin jälkeen on allekirjoittaneella pitänyt lihaskivut poissa lähes täysin.

Siinä omia kokemuksia venyttelystä (lukuunottamatta lainausmerkeissä olevaa tekstiä), jos jotakuta kiinnostaa notkeuden lisääminen lihasmassan ohella...

30-40s pitkä venytys? voimistelijathan ovat 3-5minuuttia samassa venytyksessä. Ja voimistelijathan reenaa voimaa pennusta lähteen ei ehkä lisä painoilla ,mutta omalla painolla. Eli jos toi ois noin niin kun mä ymmärsin voimistelijoitten pitäs olla jumissa jatkuvasti. ja nehän venyttelee vaikkei ois reenannutkaan varsinaisesti sinä päivänä.

Kyllä venyttely on tärkeää.
Lihakset vetreytyvät eikä paikat hajoile niin helposti, myöskin se ehkäisee lihasten menemistä jumiin.

Itse venyttelen lihakset ennen treeniä, jos treenaan esim. selkää niin venyttelen kuitenkin samalla kaikki yläkropan lihakset. Mulla menee niskat tosi helposti jumiin joten niitä täytyisi muistaa useammin venytellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom