Veikkaus uudeksi hallitukseksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ryti
  • Aloitettu Aloitettu
Jep yhden, ei pärjää kovin hyvin tällä hetkellä. Korkea äo ei muuten korreloi myöskään menestymisen kanssa. Juttelin asiasta Mensan vetäjän kanssa.

Niin, älykkäin kaveri jonka kanssa kävin koulua, on nykyään rekkakuski. Asia menee jotenkin niin, että jos äo ylittää tai alittaa keskiarvon liian selvästi, tulee ongelmia. Onnellisimpia ovat ne, joiden äo on lähellä keskivertoa.

Luin tästä sellaisen vertauksen, että jos ajatellaan elämää shakkipelinä, niin alhaisen äo:n omaava miettii yhtä siirtoa eteenpäin, keskiverto-kaveri kahta siirtoa, ja huippuälykäs kolmea siirtoa eteenpäin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä mielipiteessä loistaa tyhmyys, tai ehkä paremminkin jokin "humaani akateemisuus", jonka kautta selitetään asioita itsekään niitä ymmärtämättä.

Juuri amiksen käyneistä on pulaa Saksassa, niin kuin Suomessakin. Putkimiehiä, hitsaajia, koneistajia, talonrakentajia jne tuodaan jo Baltaista tai jopa Kiinasta!

Oppikoulun aikaan Suomessa mentiin kansakoulusta neljänneltä tai viidenneltä keskikouluun (eli oppikouluun) ja siitä lukioon. Toinen pääreitti oli jatkaa kansakoulun jälkeen kansalaiskouluun, josta mentiin usein amikseen.

Itse vedin hiukan oudomman reitin, ensin kansakoulusta oppikouluun, ja sieltä amikseen. En kuitenkaan päätynyt alaluokkaan :whip: Kuten ei moni kaverinikaan.

Mitä vikaa muuten on alaluokassa? Uskooko joku todella, että kaikki voivat kuulua keski- tai yläluokkaan vain kouluttautumalla vaikkapa maisteriksi tai insinööriksi?

Jos näin luulee, niin Siperia opettaa. Meillä tulee vielä aika, että ylimääräiset maisterit ja inssit joko menevät raksalle/tehtaalle hommiin tai kortistoon.

Ehkä tuosta sinun kirjoituksesta paistaa sitten se amiksen tuoma sisälukutaidottomuus ja rahan liian tärkeän aseman aiheuttama henkinen tyhjiö tai jotain, kun nyt kerran henkilökohtaisuuksiin mennään. Pointti on nimenomaan siinä, että näiden huonoimman koulun käyjien pitäisi nimenomaan vastata tuohon pulaan, mutta koska se koulutusjärjestelmä on niin paska, he eivät siihen edes kykene. Muistaakseni jotain 30 % tämän amislinjan käyneistä osaavat yhdeksän kouluvuoden jälkeen lukea korkeintaan välttävästi. Itse asiassa todellinen alaluokkaan kuuluminen tarkoittaa täällä Saksassa nimenomaan sellaista uskomatonta hengen köyhyyttä ja täydellistä kyvyttömyttä pitää huolta itsestään. Ei sitä, että elelisi esim. köyhänä, vapaa-ajallaan filosofoivana maanviljelijänä.

Kirjoitin muuten aiemmin kiireessä tosi huonosti. Siis tuon amislinjan, eli 9 kouluvuoden jälkeen mennään johonkin firmaan saamaan oppisopimuksella se varsinainen ammattitaito ja siinä ohella käydään vielä vähäsen koulua. Ongelmana on siis tarkemmin sanoen se, että firmoja ei kiinnosta ottaa näitä tyyppejä edes siihen koulutukseen.

Kysyt, mitä vikaa on alaluokassa? Pelkästään rikkaidenkin näkökulmasta lisääntynyt rikollisuus, ylimääräinen painolasti valtiolle jne.

Luin muuten juuri tutkimusta tuloeroista. Suomea ei ollut tässä mukana, mutta Ruotsi oli. Siinä mitattiin OECD:n standarditestillä jotain yleiskyvykkyyttä eri koulutusasteilla ja havaittiin, että itse asiassa ne tuloerot noudattelivat todella hyvin näitä osaamiseroja ja että esim. ammattiliitoilla oli tähän todella vähän vaikutusta. Tarkoittaa siis sitä, että Ruotsissa pelkän peruskoulun käyneetkin ovat niin fiksuja, että he ovat oikeutettuja jopa oliko se nyt 65 %:iin sikäläisten yliopistosta valmistuneiden tuloista. Jenkeissä tuloerot olivat tietysti paljon suuremmat ja vastasivat myös siellä näitä taitoeroja. Tuskin tämä "alhaalta" päin tuleva lisäkilpailu sinuakaan haittaa.

Tyhmänä en itseäni pidä. Humaanina ehkä, mutta onko siinäkään nyt sitten mitään vikaa.
 
Kirjoitin muuten aiemmin kiireessä tosi huonosti. Siis tuon amislinjan, eli 9 kouluvuoden jälkeen mennään johonkin firmaan saamaan oppisopimuksella se varsinainen ammattitaito ja siinä ohella käydään vielä vähäsen koulua. Ongelmana on siis tarkemmin sanoen se, että firmoja ei kiinnosta ottaa näitä tyyppejä edes siihen koulutukseen.

Wot? Onko oppisopimus mielestäsi heikko vaihtoehto pärjäillä tai osata mitään? Onko oppisopimukseen hakeutuvat häviäjiä?
 
Yllätys yllätys, mennyt taas keskustelu hieman sivuraiteille...
 
Pointti on nimenomaan siinä, että näiden huonoimman koulun käyjien pitäisi nimenomaan vastata tuohon pulaan, mutta koska se koulutusjärjestelmä on niin paska, he eivät siihen edes kykene. Muistaakseni jotain 30 % tämän amislinjan käyneistä osaavat yhdeksän kouluvuoden jälkeen lukea korkeintaan välttävästi. Itse asiassa todellinen alaluokkaan kuuluminen tarkoittaa täällä Saksassa nimenomaan sellaista uskomatonta hengen köyhyyttä ja täydellistä kyvyttömyttä pitää huolta itsestään. Ei sitä, että elelisi esim. köyhänä, vapaa-ajallaan filosofoivana maanviljelijänä.

Ongelmana on siis tarkemmin sanoen se, että firmoja ei kiinnosta ottaa näitä tyyppejä edes siihen koulutukseen.

Kysyt, mitä vikaa on alaluokassa? Pelkästään rikkaidenkin näkökulmasta lisääntynyt rikollisuus, ylimääräinen painolasti valtiolle jne.

Tyhmänä en itseäni pidä. Humaanina ehkä, mutta onko siinäkään nyt sitten mitään vikaa.

Anteeksi, jos loukkasin sinua. Et tietenkään ole tyhmä vaan omaat erilaisen käsityksen maailman menosta kuin minä. Minä siis olin tyhmä kun nimittelin. En vaan kovin hyvin jaksa lueskella (ilman tunnereaktioita) teorioita/totuuksia, jotka ovat liian kevyellä faktapohjalla.

Sanotaan, että Berliini on maailman toiseksi suurin turkkilaiskaupunki. Saksan alaluokassa on valtava määrä maahanmuuttajia ja heidän jälkeläisiään (Saksan kansalaisia), jotka eivät vielä kolmannessakaan polvessa puhu Saksaa! Tämä ryhmä syrjäytyy, ei työllisty ja tekee rikoksia.

Lisäksi itäpuolen Saksassa on miljoonilla ihmisillä edelleen valtava henkinen trauma, joka juontuu kommunismin ajalta. Siis pari sukupolvea eli aivan toisenlaisessa maailmassa, kuin länsipuoli, eikä vieläkään ole toipunut siitä. Ovat siis henkisesti jäljessä.

Näiden asioiden takia Saksaa ja Suomea ei oikein voi verrata.

Olen kaikesta huolimatta varma, että suomalaista koulujärjestelmää pitää merkittävästi korjata tulevaisuudessa. Muutkin maat kouluttavat insinöörejä, tohtoreita ja maistereita koko ajan enemmän, joten emme me siinä asiassa pääse monopoliasemaan.

Suomalaisten täytyy tarttua vasaraan ja jakoavaimeen tulevaisuudessa myös itse nykyistä enemmän. Tai sitten otetaan uusi duunariluokka maahanmuuttajista, mutta kuka sitä haluaa?
 
Niin, älykkäin kaveri jonka kanssa kävin koulua, on nykyään rekkakuski. Asia menee jotenkin niin, että jos äo ylittää tai alittaa keskiarvon liian selvästi, tulee ongelmia. Onnellisimpia ovat ne, joiden äo on lähellä keskivertoa.

Luin tästä sellaisen vertauksen, että jos ajatellaan elämää shakkipelinä, niin alhaisen äo:n omaava miettii yhtä siirtoa eteenpäin, keskiverto-kaveri kahta siirtoa, ja huippuälykäs kolmea siirtoa eteenpäin.

Naulan kantaa! Lisäksi huippuälykkäät pärjäävät koulussa niin helposti, että tulevat laiskoiksi. Ongelma on, että laiska ei pärjää työelämässä.

"Liikaatietävien" toinen ongelma on jahkailu. Kun tietää liikaa, alkaa miettiä asiaa liian monesta näkökulmasta, ja koko homma jää tekemättä.

Bisnesmaailmassa yksi hyvä neuvo on: "kun tiedät 50%, toimi!"

Jep ja sivuraiteella ollaan rankasti alkuperäisestä aiheesta.:offtopic:

Toivottavasti mennään hallitusasiassa Ruotsin perässä!
 
Wot? Onko oppisopimus mielestäsi heikko vaihtoehto pärjäillä tai osata mitään? Onko oppisopimukseen hakeutuvat häviäjiä?

Oppisopimus on erittäin hyvä järjestelmä. Sitä pitäisi kehittää! Se on itseasiassa kaikkein paras keino vakityöllistää pidempään työttömänä olleita!

Oppisopimusjärjestelmä on parempi kuin mikään "työttömyyskurssi".
 
Jos nyt olisin nuori, joka miettii mitä tekisi isona, menisin putkimiehenoppiin, sitten pariksi vuodeksi putkimiehen hommin ja sitten yrittäjäkurssille.

Ja sitten laittaisin Suomen Putki Oy:n pystyyn. Liksa olisi jossain 5 000 - 10 000 välillä ihan varmasti ja hommia riittäisi!
 
Anteeksi, jos loukkasin sinua. Et tietenkään ole tyhmä vaan omaat erilaisen käsityksen maailman menosta kuin minä. Minä siis olin tyhmä kun nimittelin. En vaan kovin hyvin jaksa lueskella (ilman tunnereaktioita) teorioita/totuuksia, jotka ovat liian kevyellä faktapohjalla.

Sanotaan, että Berliini on maailman toiseksi suurin turkkilaiskaupunki. Saksan alaluokassa on valtava määrä maahanmuuttajia ja heidän jälkeläisiään (Saksan kansalaisia), jotka eivät vielä kolmannessakaan polvessa puhu Saksaa! Tämä ryhmä syrjäytyy, ei työllisty ja tekee rikoksia.

Lisäksi itäpuolen Saksassa on miljoonilla ihmisillä edelleen valtava henkinen trauma, joka juontuu kommunismin ajalta. Siis pari sukupolvea eli aivan toisenlaisessa maailmassa, kuin länsipuoli, eikä vieläkään ole toipunut siitä. Ovat siis henkisesti jäljessä.

Näiden asioiden takia Saksaa ja Suomea ei oikein voi verrata.

Olen kaikesta huolimatta varma, että suomalaista koulujärjestelmää pitää merkittävästi korjata tulevaisuudessa. Muutkin maat kouluttavat insinöörejä, tohtoreita ja maistereita koko ajan enemmän, joten emme me siinä asiassa pääse monopoliasemaan.

Suomalaisten täytyy tarttua vasaraan ja jakoavaimeen tulevaisuudessa myös itse nykyistä enemmän. Tai sitten otetaan uusi duunariluokka maahanmuuttajista, mutta kuka sitä haluaa?

Tämä on viimeinen viestini tähän aiheeseen. Tunnen kyllä Saksan olot. Olen asunut täällä jo 1,5 vuotta ja seuraan tietysti jatkuvasti paikallista lehdistöä. Tiedän myös tuon oksettavan seikan, että on kolmannen polven turkkilaisia, jotka eivät puhu kunnolla saksaa. En tiedä, mitä näille pitäisi tehdä.

Täällä ei tosiaan kaikille yhteinen peruskoulu kestä kuin 4 vuotta. Jo 10-11-vuotiaina lapset jaotellaan siis eri kouluihin. Tähän jakoon vaikuttaa paitsi koulumenestys, myös opettajan henkilökohtainen mielipide. Sen jälkeen tämä amislinja käy vielä 5 vuotta koulua ja menee sitten oppisopimuksella hommiin. Tuosta reaalikoulusta mennään sitten, myöskin oppisopimuksella, johonkin toimistohommiin tai vaihtoehtoisesti hankitaan lisäkoulutusta tiettyihin ammatteihin, kuten sairaanhoitajan.

Kun järjestelmä luotiin, lukioon meni ehkä 15-20% koululaisista ja muut sitten jakautuivat kohtalaisen tasaisesti näihin muihin kouluihin. Siis tasaisesti, sillä mikäs oli teollisuuden leivissä ollessa, kun se tuotti hyvin. Tästä syystä amislinja ei ollut vielä jämäkoulun maineessa.

Nykyisin lukion käy jotain 50 % jengistä ja muut siisteihin sisähommiin haluavat menevät sitten tuohon reaalikouluun kattaen 20-30 % koululaisista. Itse asiassa noita teollisuudenkin oppisopimuspaikkoja saa paremmin, jos on käynyt reaalikoulun. Perinteinen tie käsityöläisammattiin on siis käytännössä muuttunut niiden kanssa kouluun menemiseksi, jotka eivät muualle kykene. Itsekin olet sanonut, että kaveripiirillä on suuri vaikutus. Mitä luulet, mistä nämä lapset saisivat hyviä roolimalleja? Nämä nuoret saavat oppisopimuspaikkoja muuten keskimäärin todella huonosti kaikkialla muualla, paitsi Baden-Württembergin ja Baijerin osavaltioissa, joissa teollisuudella menee edelleen hyvin. Siis myös niillä läntisen Saksan alueilla, joilla on hyvin vähän ulkomaalaisia. Jos ei satu asumaan jommassa kummassa näistä em. osavaltioista, niin miksi osalle lapsia pitää antaa huonommat mahdollisuudet jo noin aikaisin? Myös poliitikot ovat huomanneet tämän ja parissa läntisessä osavaltiossa ollaankin jo uudistamassa rakenteita.

Enhän minä edes tiedä, minkälaisia uudistuksia kaavailet, kunhan lämpimikseni kirjoittelen täkäläisen järjestelmän heikkouksista. Jos mietin omaa yläastettani ja ottaisin sieltä nimenomaan sen 20-30% huonoimpia oppilaita (koska siis käytännössä se menee täällä niin, älkää verratko Suomen amikseen), niin ei siitä kyllä kovinkaan kannustava oppimisilmapiiri syntyisi. En halua tehdä sitä näille lapsille.

Mitä sinä muuten miettisit työnantajana, mikäli joku hakisi töihin papereilla, joissa lukee "Hei! Minä kuulun suurella todennäköisyydellä joko tyhmimpien tai opettajan vihaamien lasten joukkoon ja olen viettänyt lapsuuteni joko työttömien lasten tai ulkomaalaisten parissa".

Tai ehkä me vain joudumme tämän asian suhteen tyytymään olemaan eri mieltä.
 
Jos nyt olisin nuori, joka miettii mitä tekisi isona, menisin putkimiehenoppiin, sitten pariksi vuodeksi putkimiehen hommin ja sitten yrittäjäkurssille.

Ja sitten laittaisin Suomen Putki Oy:n pystyyn. Liksa olisi jossain 5 000 - 10 000 välillä ihan varmasti ja hommia riittäisi!

Eipä ole kovin kauas kantoista ajattelua. Kannattaako elämää suunnitella yhden kortin varaan? Putkimies on "tuomittu" putkimiehen töihin. Mistä voit tietää, että 10 vuoden päästä on pula putkimiehistä? Mitä jos heistä on silloin jo ylitarjontaa? Korkeasti koulutetut ihmiset eivät ole samalla tavalla sidottuja tiettyyn hommaan. Esim. DI:llä tai Ekonomilla on paljon enemmän ovia auki.
 
Täällä ei tosiaan kaikille yhteinen peruskoulu kestä kuin 4 vuotta. Jo 10-11-vuotiaina lapset jaotellaan siis eri kouluihin. Tähän jakoon vaikuttaa paitsi koulumenestys, myös opettajan henkilökohtainen mielipide. Sen jälkeen tämä amislinja käy vielä 5 vuotta koulua ja menee sitten oppisopimuksella hommiin. Tuosta reaalikoulusta mennään sitten, myöskin oppisopimuksella, johonkin toimistohommiin tai vaihtoehtoisesti hankitaan lisäkoulutusta tiettyihin ammatteihin, kuten sairaanhoitajan.

Tai ehkä me vain joudumme tämän asian suhteen tyytymään olemaan eri mieltä.

Saksa on Saksa ja sillä on omat ongelmansa, jotka poikivat maahanmuutosta ja historiasta, lähinnä itäosan. Saksassakin (kuten muissakin maissa) on paljon ruumiillis-kineettisesti lahjakkaita (ei lukupäätä) tai häiriintyneitä lapsia, jotka on hyvä erottaa ajoissa muulla tavalla lahjakkaista tai tasapainoisista lapsista.

Otin tuolla aikaisemmin kantaa Suomen oppikoulujärjestelmään, ennen demarien luomaa tasapäistävää peruskoulua. Siihen aikaan pyrittiin vapaaehtoisesti tasokkaampaan kouluun 4:ltä tai 5:ltä. Siis oppikouluun. Muut jatkoivat kansalaiskouluun 6:nen luokan jälkeen. Yleensä oppikoulusta mentiin lukioon ja kansalaiskoulusta ammattikouluun. Oli myös poikkeuksia.

Homma oli tasapainossa, koska virallisena mantrana ei ollut tehdä koko kansasta akateemisia:whip:

Olen tavannut sen aikaisia oppikoulun opettajia. Heidän mielestä opetuksen tasoa jouduttiin laskemaan ja lahjakkaiden oppilaiden kehittyminen hidastui, kun mentiin tasapäistävään peruskoulumalliin.

Tämä on periaatteelinen kysymys: Onko lasten, joilla on nopea oppimiskyky/halu, pakko edetä hitaammin oppivien tahdissa ja turhaantua? Vastaukseni on ei! Mielestäni koulusysteemin pitäisi olla huomattavasti monimuotoisempi.

Peruskoulumallilla pyrittiin tietenkin sosialistiseen yhteiskuntaan, jossa lammasmaiset kansalaiset määkivät samaa virttä, sitä jonka peruskoulussa perusopettaja opetti.
 
Eipä ole kovin kauas kantoista ajattelua. Kannattaako elämää suunnitella yhden kortin varaan? Putkimies on "tuomittu" putkimiehen töihin. Mistä voit tietää, että 10 vuoden päästä on pula putkimiehistä? Mitä jos heistä on silloin jo ylitarjontaa? Korkeasti koulutetut ihmiset eivät ole samalla tavalla sidottuja tiettyyn hommaan. Esim. DI:llä tai Ekonomilla on paljon enemmän ovia auki.

Mistä voit tietää mitään 10 vuoden päähän? Ja kuka sanoo, että putkimies on "tuomittu" olemaan putkimiehenä. Voin kertoa sinulle tarinan tosielämästä.

Eräs tuttuni teki juuri noin, ensin putkimieheksi, sitten yrittäjäksi. Nyt hän pyörittää hyvää liiketoimintaa kaikessa mikä liittyy putkitöihin, kaivaa reitit omakotitalojen putkitukselle, tekee laattahommat jne. Vetää vähintään viittä työmaata samaan aikaan. Työllistää monta miestä ja tienaa todella hyvin!

Suomessa on seuraavan 20 vuoden aikana tulossa putkiremppaan niin valtava määrä taloja, että nykyinen putkimies/yritysmäärä pitää vähintään tuplata. Miettikää paljonko Suomeen on rakennettu 1970-80 luvuilla!

Tähän kun lisätään eläköityminen (putkimiehetkin jäävät eläkkeelle) niin voin 99% varmuudella sanoa, että putkibisnes on todella kannattavaa nyt ja tulevaisuudessa.

Noiden ekonomien ja inssien tehtailusta en ole kovinkaan varma. Osalle varmasti löytyy töitä.
 
Olen tavannut sen aikaisia oppikoulun opettajia. Heidän mielestä opetuksen tasoa jouduttiin laskemaan ja lahjakkaiden oppilaiden kehittyminen hidastui, kun mentiin tasapäistävään peruskoulumalliin.

Tämä on periaatteelinen kysymys: Onko lasten, joilla on nopea oppimiskyky/halu, pakko edetä hitaammin oppivien tahdissa ja turhaantua? Vastaukseni on ei! Mielestäni koulusysteemin pitäisi olla huomattavasti monimuotoisempi.

Jos meillä on hyvät ja huonot koulut, ei silti millään pääsykokeilla pystytä luomaan järjestelmää, jossa rikkaimmat eivät jotenkin pystyisi sumplimaan lapsiaan sinne parempiin kouluihin, vaikka kyseessä olisikin vähän hidasälyisempi jantteri.
 
Jos vähiten huono pitää todennäköisitä valita niin se olisi sitten keskusta ja kokoomus ja joitain lisukkeita siihen, mielellään liberaaleja, ei missään nimessä KD:ja tai poliittista vasemmistoa... Jokatapauksessa vituttaa jossain määrin.:D

Ideaalihallitus olisi ei-konservatiivinen ja ei-sosialistinen, eli liberaaleista ja vihreistä koostuva.

Edit. vasemmiston muissa ohjelmissa ei sinänsä ole vikaa, mutta talousasioissa olen aivan totaalisen eri mieltä ja jos on pakko valita, niin mielummin äänestän konservatiivista markkinaliberaalipuoluetta kuin ihmisoikeus/yhteiskuntaliberaalia sosialistipuoluetta. Tai emmä tiedä, vaikea valinta.
 
Eipä ole kovin kauas kantoista ajattelua. Kannattaako elämää suunnitella yhden kortin varaan? Putkimies on "tuomittu" putkimiehen töihin. Mistä voit tietää, että 10 vuoden päästä on pula putkimiehistä? Mitä jos heistä on silloin jo ylitarjontaa? Korkeasti koulutetut ihmiset eivät ole samalla tavalla sidottuja tiettyyn hommaan. Esim. DI:llä tai Ekonomilla on paljon enemmän ovia auki.

"Jos joku asia on varma niin se on ihan varma"
Putkimies on käytännön mies, kaukana tuomitusta. DIpeillä ja Ekoilla sen sijaan tulee olemaan ongelmia. Homman puutteessa sieltä ylhäältä on kiusallista tulla pankin kassalle takaisin.
 
Mitä hallitukseen tulee, niin pelkäänpä että veronkorotuksia puoltava vasemmistosiipi saa ihan liikaa ääniä.
Nyt olis aika kokeilla porvariyhteistyötä.
 
Jos meillä on hyvät ja huonot koulut, ei silti millään pääsykokeilla pystytä luomaan järjestelmää, jossa rikkaimmat eivät jotenkin pystyisi sumplimaan lapsiaan sinne parempiin kouluihin, vaikka kyseessä olisikin vähän hidasälyisempi jantteri.

Urski, miksi aina nostat esiin tuon rikas-köyhä teeman. Itse olin köyhästä perheestä ja menin aikanaan oppikouluun, koska sinne mentiin PÄÄSYKOKEEN perusteella. Koe oli ihan perusmatikkaa jne. Täysin lahjomaton testi.

Mielenkiintoinen juttu muuten, menin testiin vasta viidenneltä, mutta siltä moni neljänneltä tullut voitti minut pisteissä:D

Idea oppikoulussa oli hiukan sama kuin armeijassa, kun haetaan aliupseeri- ja upseeriaines. Vai väitätkö että rikkaan häiriintynyt poika menee armeijassakin upseerikouluun vaikka psykologinen testi ohjaisi hullujenhuoneelle?:whip:
 
Jos vähiten huono pitää todennäköisitä valita niin se olisi sitten keskusta ja kokoomus ja joitain lisukkeita siihen, mielellään liberaaleja, ei missään nimessä KD:ja tai poliittista vasemmistoa... Jokatapauksessa vituttaa jossain määrin.:D

Ideaalihallitus olisi ei-konservatiivinen ja ei-sosialistinen, eli liberaaleista ja vihreistä koostuva.

Edit. vasemmiston muissa ohjelmissa ei sinänsä ole vikaa, mutta talousasioissa olen aivan totaalisen eri mieltä ja jos on pakko valita, niin mielummin äänestän konservatiivista markkinaliberaalipuoluetta kuin ihmisoikeus/yhteiskuntaliberaalia sosialistipuoluetta. Tai emmä tiedä, vaikea valinta.

Kannattaa aina valita ehdokas/puolue, jonka talouspolitiikkaan uskoo. Muut asiat ovat seurausta onnistuneesta tai epäonnistuneesta taloudenpidosta.
 
Back
Ylös Bottom