Siis ei herranen aika mikä ajatus. Saksassahan luotiin sotien jälkeen koulujärjestelmä, jossa neljännen luokan jälkeen oppilaat jaetaan "ammattikouluun" (Hauptschule), "reaalikouluun" (Realschule) ja lukioon (Gymnasium). Heittomerkit siksi, että noita ei voi ihan suoraan suomentaa.
Tämä toimi niin ihan hyvin niin kauan, kun teollisuudella meni eli töitä riitti kaikille ammattikoulun käyneille ja lukion käyvien osuus oli pienehkö. Tuosta välimallin koulusta tulee muuten toimistotyöntekijöitä, hoitsuja tms. No, tänä päivänä teollisuudella ei mene niin hyvin ja lukion käy monissa paikoissa yli 50 % ikäluokista, jolloin tuosta "ammattikoulusta" on tullut pelkkä jämäkoulu. HUOM! Tuo suomennos ei ole tarkka. En nyt jaksa selostaa tässä koko saksalaisen koulujärjestelmän rakennetta, koska se on varsin erilainen.
Sakuamiksen käyneillä on taakkanaan sellainen stigma, ettei paremmasta väliä. Ja monesti itseään ruokkivan kierteen vuoksi syystäkin. "Amislaisella" ei mitään tulevaisuutta => ihan sama mitä tekee => kaikkien oppiminen häiriintyy => kenestäkään ei tule mitään. Tämä ei muuten ole ulkomaalaisvoittoisten "amiksien" yksinoikeus. Tänä päivänä oppisopimuspaikkoja, joiden kautta siis käytännön oppiminen Saksassa tapahtuu, jaetaan perinteisiin käsityöläisammatteihin näille reaalikoululaisille. Lisäksi kommunikointi eri sosiaaliluokkien välillä vaikeutuu entisestään.
Mieti nyt, monessako tapauksessa tuohon "tyhmien" kouluun joutuminen motivoisi yhtään ketään? Työnantajat eivät juuri hihkuisi riemusta, ikätoverit vittuilisivat ja koulutkaan tuskin olisivat kovin tasokkaita. Syntyisi toisin sanoen uusi alaluokka, joka todella ei sovellu mihinkään muuhun kuin yksinkertaiseen palvelutyöhön tai rikollisuuteen. Jos johonkin Suomen veronmaksajien rahoja saa tunkea, niin se on koululaitos, joka ei salli kelkasta putoamista.