ensin on todettava että on ollu ilo lukea näinkin valistunutta keskustelua vegaaniruokavaliosta ja urheilusta! kuitenki mulla pisti silmään monet kommentit siitä, että vegaaniruokavaliolla terveellisesti syöminen ja/tai riittävä proteiinin saanti olis työläämpää ku sekaruokavaliolla. omasta mielestäni asia ei ole lainkaan näin. mut vois luokitella karkeasti lakto-ovo-vegetaariksi, koska syön esim. kylässä maitotuotteita ja munaa, mutta suurin osa ravinnostani on kuitenkin vegaanista, koska ostan itselleni kotiin (missä siis syön suurimman osan ravinnostani) vain vegaanisia ruoka-aineita.
veikkaan, että keskivertosekasyöjälle monipuolisen vegaaniravinnon koostaminen tuntuu varmasti työläältä ajatukselta, mutta samalla tavalla kuin bodarille proteiinin lisääminen ruokavalioon ja turhien rasvojen ja hiilareiden karsiminen pois muuttuu rutiiniksi, kasvissyöjälle muuttuu rutiiniksi monipuolisen ruokavalion koostaminen kasviperäisistä ainesosista. näin ollen vegaanille itse vegaanius ei ole työlästä.
jos verrataan sekasyöjää ja vegaania, jotka samaan aikaan päättävät alkaa treenaamaan ja lisäämään proteiinin määrää ruokavaliossaan, vegaanille saattaa olla työläämpää löytää asiallista tietoa (esim. esimerkkiruokavalioiden ja suositeltavien ruoka-aineiden muodossa) aiheesta kuin sekasyöjälle, mutta itse rutiiniin pääseminen ja siinä pysyminen tuskin on sen vaikeampaa vegaanille kuin sekasyöjällekään.
proteiinin määrän saamisen ei pitäisi olla vegaanille ongelma, nopeasti finelistä tarkistettuna valkoisissa tai ruskeissa pavuissa on enemmän protskua kuin nauta-sika-jauhelihassa:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=373&lang=fi
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=373&lang=fi
ja mitä tulee liikaan hiilareiden saantiin, vegaani voisi esim. jättää lisäkepastan tai riisin syömättä, vetää papua nassuun ja siten saada sekä hiilarit että protskut kivasti.
myönnän, etten ole perehtynyt bodarin ruokavalioon syvällisesti, mutta mitä olen pakkotoistossa aloittelijoille annettuja suosituksia lukenut, proteiinin lähteiden lisäksi mm. kaurahiutaleita ja riisiä ja pastaa suositellaan hiilareiden saannin turvaamiseksi.
eikä unohdeta kasviproteiinin lähteenä herkullisia ja huipputerveellisiä siemeniä ja pähkinöitä, joista proteiinin lisäksi saa paljon kuitua ja hyvä rasvahappoja. pähkinät ja siemenet kannattaa liottaa ennen syömistä niiden sulattamisen helpottamiseksi.
vegaanin vitamiininsaantiin haluan lisätä, että B12-vitamiini on ainoa vitamiini, jota vegaaniruokavaliosta ei saa. siksi se on syytä ottaa pillerinä tai ruiskeena. toisin kuin usein väitetään, merilevissä ei ole B12-vitamiinia, vaan samantyyppistä ainetta, joka ei kuitenkaan aja samaa asiaa. muutaman tutkimuksen mukaan ainakin osalla ihmisistä suolisto muodostaa itse B12-vitamiinia, mutta koska tutkimuksen kaikilla henkilöillä B12-vitamiinia ei suolistossa muodostunut, siihen ei kannata luottaa ainoana B12-vitamiinin lähteenä. D-vitamiinista sanottakoon, että esim. sienet ovat hyviä kasviperäisen D-vitamiinin lähteitä.
itse nyt 8 vuotta kasvisravinnolla eläneenä ja urheilleena voin suositella kasvisruokavaliota jokaiselle, joka on valmis ottamaan asioista selvää, eli tutkimaan ennen kuin hutkii. itse voin hyvin, ja vaikka en bodari olekaan, ohjaan opintojen ohella työkseni eri lihaskuntotunteja ja spinningiä. ja opiskelijabudjetilla olen helposti ruokani ostanut lainaa ottamatta, koska kasviproteiini on hyvin usein helvetisti halvempaa kuin eläinproteiini, kuten aiemmin jo tässä threadissa on todettu. soijan, pähkinöiden ja siementen lisäksi muistakin pavuista saa hyvin protskua, ja monet palkokasvit voi keittämisen sijaan idättää, jolloin niiden vitamiinit säilyvät paremmin kuin keitettynä. eli lihaan ja vitamiinipillereiden panostamisen sijaan voi samat aineet saada halvemmalla kasvisravinnosta.
lopuksi vielä todettakoon, että en tyrkytä elämäntapaani kenellekään, mutta minulle se sopii hyvin, jaksan hyvin ja en ole kalpea riukutyttö! jos joskus innostun kunnolla bodaamisesta, postaan mielelläni kuvat mehevistä kasvisravinnolla kasvaneista lihaksistani ;)
kirjoitin tiedot finelin tietoja lukuunottamatta muististani, eli jos jollain on korjattavaa johonkin, be my guest