Kaikinpuolin hyvä ja hauska threadi
Tuc jaksaa nähdä kunnioitettavan määrän vaivaa kaivelemalla kaiken maailman ruohobodarien kuvia ja vastailemalla ympäripyöreisiin heittoihin
Itse vältän tehotuotettua lihaa. Riistaa voin syödä, mutta harvemmin sitä tulee syötyä korkean hinnan vuoksi. Maitoa ja kananmunia käytän harvoin, yleensä jos olen kylässä ja joku tarjoaa jotakin maitoa ja munia sisältävää, niin en jaksa hippeillä
Jauhoista käytän joka päivä heraa ja kaseiinia (~maito), vaikken edes bulkkaa tällä hetkellä. Kaseiinista olen ainakin valmis luopumaan, mutten ole laiskuuttani jaksanut ottaa selvää mitkä kasvisjauhot sopisi parhaiten... Tässä thredissä tuc taisi mainita joitakin paikkoja mistä tilata. Suomesta kai saa vain soijaa. Täytyy varmaan pistää privaa/email, koska ei saa "mainostaa".
Olen muuten tuon ilkka2:sen kanssa samaa mieltä noista "kala"rasvoista. Itselleni kasvisrasvat ei riitä DHA/EPA-lähteeksi. Etenkin vegaaneilla yksi ongelma on liika omega-6:sten saanti, mikä lisää kehon tulehdusarvoja. Aivan hirvitti lukea aiempia viestejä tässä thredissä, kun porukka kertoo syövänsä mitä erilaisempia siemeniä ja pähkinöitä, joissa omega-6:sia on syntisen paljon
Finelistähän nuo arvot näkee, mutta siellä ei puhuta tulehdusherkkyydestä mitään. Nutritiondata.comissahan on joka elintarvikkeelle oma kaavio, josta selviää kuinka paljon se nostaa kehon tulehdusarvoja.
Itselläni on ollut muutama pidempiaikainen vamma ja niihin liittyvä tulehdus, ja ainut konsti miten kipu lähti oli o6:sten tarkkailu ruokavaliossa (ts. niiden reilu vähentäminen) ja "tehokkaiden" o3:sten lisääminen. Ilkka2:nen taisi mainita Krill Oilin aiemmin. Itse käytän juuri sitä. Kyseessä on siis katkarapua muistuttava merenelävä, jonka omega-3 on tehokkaampaa kuin perus fisu-omega-3.
Kuulisin mielelläni tucin mielipiteen Krill Oilin ekologisuudesta. Krill on lähinnä kai valaiden safkaa. En osaa sanoa kuinka paljon tuo krillin haalinta tuhoaa muuta ympäristöä ja eliöstöä, mutta mutulla heitän, että vähemmän kuin tehokalastus :D
Loppupeleissä lihavammainen sakki on aika kirjavaa. Tarkoitan että syyt eläinkunnan tuotteiden välttämiseen vaihtelee aika paljon. Ja vielä enemmän variaatiota on siinä mitä eläinkunnan tuotteita vältetään ja mitä ei.
Valitettavasti jostakin on kuitenkin muodostunut se kuuluisa hippi-imago, jota sovelletaan kaikkiin "kasvissyöjiin". Pääsyy tämän hippi-imagon muodostumiseen on kai se, että kaikista aktiivisimmat ja eniten julkisuudessa esiintyvät lihavammaiset ovat olemukseltaan tällaisia "hippimäisiä puunhalaajia", joiden ruokavalio on mitä sattuu. Tämän vuoksi tucin "uusi imago" -projekti on erittäin kunnioitettava idea. :D
Pikkasen meni off topic ;)