Vegaanibodareita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heppu2
  • Aloitettu Aloitettu
Yritin tässä valistaa erästä aktivisti/hörhö/feministi- tuttavaani, joka on vegaani, ravintotiedon ja treenaamisen ihmeellisestä maailmasta. (tuttuni hän on vain sen takia, että uskon sanontaan "pidä viholliset lähellä" ;) ) Koitin selittää hänelle ensinnäkin yleisesti veganismin riskeistä verrattuna normaaliin ruokavalioon, joka tietysti kaikui kuuroille korville. Sen jälkeen selitin, etten voi suositella hänelle ainakaan kovaa vastusharjoittelua liikuntamuodoksi, koska käytännössä hänen ruokavalioonsa ei tule mistään kokonaisia, vähintään 22 aminohapon proteiineja, jotka ovat täysivaltaiseen kudoksen palautumiseen välttämättömiä. Muutenkin proteiinin lähteet taitavat vegaaneilla rajoittua pähkinöihin, papuihin ja soijaan(?) Tiedän myös rapakon takaa tapauksia, joissa personal trainerit ovat "pakottaneet" vegaaninsa syömään ainakin siipikarjaa ja kalaa, pienissä määrin nautaakin, ennenkuin suostuvat minkäänlaiseen yhteistyöhön heidän kanssaan. Olin lähes varma ettei ainakaan kehonrakentajista kukaan ole vegaani, mutta suureksi hämmästyksekseni olinkin väärässä! Esim. näiltä sivuilta löytyi pari sen tyylisuunnan edustajaa: http://www.veganbodybuilding.org/opening.htm Eiväthän kaverit missään Olympia kunnossa ole, mutta kyllä massaa löytyy enemmän kuin monilta "lihansyöjiltäkin"! Miten pystyn nyt argumentoimaan kantani?? Onko käynyt näin, että asiat joita pidettiin itsestäänselvyyksinä eivät olekaan sitä? Jos täällä on varsinkin joitain vegaaneja, niin kommentoikaa asiaa. Myös muiden näkökantoja/mielipiteitä siihen, että onko liha, maito, muna, yms. sittenkään välttämätöntä näissä hommissa vai ei. Itse kyllä meinaan pysyä sekaruokaisena oli niin tai näin, mutta kiinnostaa tietää mitä mieltä muut ovat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
2 ketjua aiheesta.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=33172
ja
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=42642

Lopputulos: Kasvissyöjänä/vegaanina voi nostaa rautaa ihan siinä missä lihaakin popsimalla, ainakin harrastetasolla. (pro tasolla ei allekirjoittaneella ole merkitystä koska ei kuulu omiin tavoitteisiin)
Toi aminohappojuttukin on aikansa elänyt koska palkokasveja ja viljatuotteita yhdistelemällä saa kaikki tarvitsemansa aminohapot + elimistö tuottaa itse ne muutamat mitkä jää puuttumaan.
Itse siis kasivissyöjänä (eli maitoa ja muutama kanis/kk tulee syötyä mutta ei mitään lihaa eli ei myöskään kalaa) nyt joku 15vuotta.

Ainoa riski mikä veganismissa on (olettaen siis että henkilö on ottanut asioista selvää eikä vedä pelkkää perunaa vaan osaa yhdistellä ruokia ja syödä kaikkea tarvittavaa) on se että alkaa voida todella hyvin.

tollanen kasvissyöminen ei varmaan hirveesti rajoita harrastetasolla, mutta ainakin pitää miettiä, että mistä sitä proteiinia saa ottaa. ite kyllä tykkään vetää monista eri lähteistä, tuntuu jotenkin prommalta kun vetää eri lajeja proteiinia ja tulee erilaisia aminohappoketjuja, tai jotain... :)

Heppu2 sanoi:
vegaani, ravintotiedon ja treenaamisen ihmeellisestä maailmasta. täysivaltaiseen kudoksen palautumiseen välttämättömiä. Muutenkin proteiinin lähteet taitavat vegaaneilla rajoittua pähkinöihin, papuihin ja soijaan(?)
Pitää paikkaansa, että vegaanit saavat protskun vain noista.

Itse olen kasvissyöjä(7v). Olisin vegaani, mutta harmikseni en voi syödä tofu+soija-allergian takia niitä, joten joudun ottamaan protskun maitorahasta ja raejuustosta.

Mielestäni olen onnistunut samaan lihaa ihan kivasti, ja lavalla nähdään pärjäänkö lihansyöjille.:)

Äkkiseltään vois kuvitella, että ketoilu on ainaki melko vaikeeta :D

Turhaa tehdä asioita vaikeeksi jonku ideologian pohjalta, mutta onhan se jokaisen oma valinta eikä sitä voi tuomita, kunhan kukaan ei tuomitse minua :D

Kehoilu on varmasti vaikeempaa^2. En oikeesti usko, että keho voi hyvin pelkällä kasvisruokavaliolla. Varmasti hurisee parmmin jos vetää maitoa, kananmunia jne.

Måpå sanoi:
Kehoilu on varmasti vaikeempaa^2. En oikeesti usko, että keho voi hyvin pelkällä kasvisruokavaliolla. Varmasti hurisee parmmin jos vetää maitoa, kananmunia jne.

En tiedä onko vaikeampaa, mutta pakko sanoa, että vatsa on paremmassa kunnossa niin sisäisesti kuin ulkoisesti, samaa pätee ihoon.:)

Pitää muistaa ottaa vitamiinit mitä missaa kasvis-, vegesyöjänä

"Koitin selittää hänelle ensinnäkin yleisesti veganismin riskeistä verrattuna normaaliin ruokavalioon, joka tietysti kaikui kuuroille korville."

Kiinnostaisi kuulla.:)

LuomuPorkkana sanoi:
Pitää paikkaansa, että vegaanit saavat protskun vain noista.

Ja riisiprodesta, linsseistä, sienistä... No onhan noita, saahan prodea jopa viljatuotteista ja aminohapot voi täydentää syömällä monipuolisesti.

Lisäksi mononlaiset tofutuotteet on maukkaita ja niitä voi soveltaa aika samalla tavalla mitä lihaa. Ennen treeniä kannattaa tankata hyvin, koska ne nopeasti imeytyvät prodet ovat vähissä.

Niin no.

Proteiininlähde: "eläimen keho". Yksipuoliselta kuulostaa... Eipähän noita paljoo ole... :D

Jos jokin on riittävästi, se on riittävästi. Valikoiman kirjon kasvattaminen ei muuta tilannetta. Vai parantaisiko koirien ja kissojen ottaminen ruokalistalle sekasyöjän tilannetta? Eikö niissäkin ole kivasti protskua?:eek:

VelttoV ootko tofumakkaraa ikina syony? Tuli vaa mielee ku yhella koulukurssilla oli vegaaneille tofumakkaraa ja oli kylla huvittavan nakoset ilmeet ekan purasun jalkeen :) Itekki uskaltauduin maistamaa ja sen jalkeen en oo tofuun koskenu.

Fergus sanoi:
VelttoV ootko tofumakkaraa ikina syony? Tuli vaa mielee ku yhella koulukurssilla oli vegaaneille tofumakkaraa ja oli kylla huvittavan nakoset ilmeet ekan purasun jalkeen :) Itekki uskaltauduin maistamaa ja sen jalkeen en oo tofuun koskenu.

Mä en oo kauhee makkaran ystävä muutenkaan. :) Pientä tottumista aina ruokavalion muutos vaatii. Mä en ite paljoa soijatuotteita syö. Liha ja soija tuo minulle huonoa oloa. turvotusta ja pidemmän päälle niveltulehdusta. Eli niitä vedän käytännössä todella vähän, välillä jotain tofua ja välillä vähän kalaa. Maitotuotteisiin on tyytyminen. Niin ja kanamunia menee.

VelttoV sanoi:
Ja riisiprodesta, linsseistä, sienistä... No onhan noita, saahan prodea jopa viljatuotteista ja aminohapot voi täydentää syömällä monipuolisesti.

Lisäksi mononlaiset tofutuotteet on maukkaita ja niitä voi soveltaa aika samalla tavalla mitä lihaa. Ennen treeniä kannattaa tankata hyvin, koska ne nopeasti imeytyvät prodet ovat vähissä.

Saa muuten kauhoa pari lapiollista linssejä,sieniä,viljatuotteita yms jos haluaa saada päivän protskutarpeet...

Linssien ja siemenien protsku on vähän erilaista kuin mitä saa lihasta, maitotuotteista jne.

Ihminen on biologialtaan sekaravinnon syöjä.

Jos ruokavalio ei rajoitu ainoastaan kasvikunnan tuotteisiin ei ole kasvisyöjä vaan totaalinen feikkaaja.

Täysin kasviravinnolla elävä voi toki kehoilla mutta kehitys ei voi olla samaa luokkaa kuin eläinvalkuaista tankkaavalla kanssaharrastajalla.

Itsellä paino 107 kg ja prot. uppoo n. 400 g/vrk.

Täyttääkseni ton kasvisvalkuaisella pitäis syödä aivan *erkeleesti minkä johdosta tulis kahmalokaupalla ylimääräistä hiilaria ja rasvaa = sairaan kokonen maitovalas = ei kovin kehoilullista.

Soijaproteiini-isolaatti on tietty hyvä lähde mutta siinä on todella heikosti essentielliä metioiniinia, joka täytys sitten kompensoida jollain toisella lähteellä. Lisäksi soija ei ole kovin häävi palautusjuomasssa koska imeytyminen hitaampi kuin esim. palkkariheralla (eläinkunnan tuote). Kaiken kaikkiaan eläinperäisellä on lähtökohtaisesti (käytännön elämän kannalta ja taloudellisesti) helpommin tyydytettävissä proteiini tarve (ja niissä on parempi aminohappoprofiili). Huh, käsi väsyy ja täytyy hetkeksi palata tyäasioihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom