Vauhditon pituushyppy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AEOM89
  • Aloitettu Aloitettu
Aika hyvä^^ ite hyppään vauhitonta pituutta 310cm. Ja vauhdinkans 697cm. (7metrii:D) 19v 175cm/63kg. onko hajua minkälaisia tuloksia 19 vuotiaitten kisoissa vauhdinkans hypitään? en oo harrastanu sen kummemin ku oma toimista vaan. jäkistä ja jalkkista kumpaakin 10vuotta pelannu, mutta neki lopettanu pyöree vuosi sit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika hyvä^^ ite hyppään vauhitonta pituutta 310cm. Ja vauhdinkans 697cm. (7metrii:D) 19v 175cm/63kg. onko hajua minkälaisia tuloksia 19 vuotiaitten kisoissa vauhdinkans hypitään? en oo harrastanu sen kummemin ku oma toimista vaan. jäkistä ja jalkkista kumpaakin 10vuotta pelannu, mutta neki lopettanu pyöree vuosi sit.

No kyllä noilla tuloksilla kannattaa jo alkaa yleisurheileen. 7 metrillä pääsee aikuisten kisoihin.

Suomen 19-v top-5 tänä kesänä.
1. 7.10
2. 6.95
3. 6.94
4. 6.82
5. 6.74

Kärkihyppääjän enkka tosin on 7.50 paikkeilla viimevuodelta.

Kiitoksia, pitääpä kysyä paikalliselta seuralta. uskallan sanoa et tosta vois parantua vielä aika paljonki ku alas tulo tekniikka ei itellä mitään parasta oo. :( tuntuu et tuo vauhti tossa eniten vaikuttaa mut tekniikka on jotenki hallussa ku pienenä joskus hyppiny. polvi ei oikein vaa kestä ku se kuvattiin joskus ylä asteella ja joku palanen polven sisällä irti tai jotain en ees muista. :D rasituksesta tulee aika kipeäksi. miten kannattaa reenata et parempia tuloksia vois tavotella? syväkyykky? jalkaprässi?

Kun joku kerran kysyi privatena mun treenimetodeista, niin tässäpä tulee.

Elikkä hyvät pohjat urheilullehan mulle tuli jo geeneissä. Lahjakkuutta lähdettiin jalostamaan eri yleisurheilulajien ja palloilupelien muodossa. Näiden lisäksi tein junnuna paljon koordinaatio- ja kehonhallintaharjoitteita.

Jalkakyykky, maastaveto ja rinnaleveto on hyviä perusliikkeitä jaloille, joille tuo reeni pääosin kohdistuu. Lisäksi mulla on muitakin räjähtävyyttä kehittäviä juttuja ilman painoja ja painojen kanssa suoritettavassa muodossa. Eristävät liikkeet lihaksille kannattaa pääosin unohtaa, niillä ei tehdä toimivaa kehoa. Koordinaatiota teen edelleen, sitäkin mahdollisimman monipuolisesti. Spurttitreenit silloin tällöin, pitkiä lenkkejä ei ollenkaan muuten kuin palauttavassa muodossa. Keskivartalon treenaus on myös tärkeää ja siinäkin suosin monipuolisuutta.

Tekniikka on mulla kehittynyt hyväksi osin pituushyppytaustan ansiosta ja parin hyppylajeihin erikoistuneiden henkilöiden avunannolla.

Hierojalla ja uimassa käyn säännöllisesti. Tekevät erittäin hyvää lihaksille näin herkässä lajissa. Staattisia venytyksiä en tee laisinkaan, vain dynaamisia. Muitakin poppakonsteja löytyy, mutta tässä lienee pääperiaatteeni.

En väitä, että minun tyylini harjoitella olisi millään tavalla ainoa oikea. Olen vain todennut tyylini omalla kohdallani toimivaksi ja kehitystäkin on mukavasti tullut. Ei kannata kangistua kaavoihin, vaan luoda nimenomaan omia treenimetodeja. Tähän uskon huippu-urheilijoiden menestyksen perustuvan.

Tänään tartamilta hiekalle 305cm paljainjaloin, vähän lipsui muttei auttanut valittaa kun ihan tyhjästä tuli idea käydä hyppimässä niin mentiin niillä varusteilla mitä mukana oli :D

Millainen tulos on ns. tavisakalle hyvä tulos vauhdittomassa pituushypyssä? Ajattelin mennä kokeilemaan silkan huvin vuoksi, jos jalkani joskus kuntoutuvat. Joskus junnuna olin tässä lajissa etevä, mutta tuloksia en pysty muistamaan sieltä vuosien takaa.

Staattisia venytyksiä en tee laisinkaan, vain dynaamisia.

Haluutko kertoo tästä vähän lisää kun pisti silmään tuolta tekstin seasta? Mihin perustuu ja miten toteutat käytännössä (kuinka usein, lepopäivinä/treenin jälkeen ? jne) Entä minkälaisia venytyksiä, löytyykö jostain kuvia tai videoita?

Haluutko kertoo tästä vähän lisää kun pisti silmään tuolta tekstin seasta? Mihin perustuu ja miten toteutat käytännössä (kuinka usein, lepopäivinä/treenin jälkeen ? jne) Entä minkälaisia venytyksiä, löytyykö jostain kuvia tai videoita?

Olen luonnostaan riittävän notkea, liikeradat ovat kunnossa jne. Dynaamisilla venytyksillä pidän liikeratoja ja liikkuvuutta yllä. Lähinnä ennen treeniä alkulämmittelyn yhteydessä suoritan näitä ja joskus sitten treenin jälkeenkin. Staattisille venytyksille en näe tarvetta, kun en niistä koskaan ole saanut mitään irtikään, eivät ainakaan minun kohdalla auta palautumiseen, eivätkä joidenkin asiantuntijoidenkaan mukaan ole hyödyllisiä. Semmonen olo mulla on noista staattisista venytyksistä, että ne vie lihaksista kimmoisuutta pois, yksilöllistä kai sekin. Se on ainakin varma, ettei ennen kisa- tai ennätystulosta kannata venytellä pitemmälti.

Perinteisiä jalkojen heilutuksia ja sen sellaisia teen. Juutuupista löytyy hakusanalla dynamic stretching paljon hyviä liikkeitä, samoja joita minä teen.

270 meni ku koitin kerran hypätä. Tulos on noussu parikytä senttiä 1-2kk:ssa ilmeisesti jalkakyykyn teon ansiosta. Taidan alkaa panostaan tähän lajiin vähän vielä lisää että saisi 3m rikki. Strategiset mitat on 183cm/83kg...

Tänään PB vauhdittomassa pituudessa 323cm juoksureenin jälkeen. 3 hypyn sarja 315-319-323cm, parani koko aika, ties vaikka tuosta olisi himpun noussut. Hyppäsin piikkareilla laatikon reunalta, ja ihan rehellinen mittaustulos ei mitään kotiinpäinvetoja :)

Tänään PB vauhdittomassa pituudessa 323cm juoksureenin jälkeen. 3 hypyn sarja 315-319-323cm, parani koko aika, ties vaikka tuosta olisi himpun noussut. Hyppäsin piikkareilla laatikon reunalta, ja ihan rehellinen mittaustulos ei mitään kotiinpäinvetoja :)

Tosi kova tulos!

Sullakin taisi olla aika kova vauhditon?

Tätä nykyä paras tulos 315cm. Tää on hypätty lenkkarit jalassa kovalta ponnistusalustalta kovalle alustalle. Toisin sanoen lautalattialla :D

Itse olen saanut nyt kevään aikana jalat aivan tukkoon,kimmoisuus täysin kadoksissa. Kokeilin eilen loikkia,kolme tasatassua,viisiloikkaa sekä vauditonta pituutta. Tulokset laahaa ja kehitystä ei ole talven aikana tullut. Sählyn pelaaminen ilmeisesti ainakin syö kimmoisuutta?

Sveitsiläisen kuulantyöntäjä Werner Gunthorin treenipätkät malliksi räjähtävyyden ja kimmoisuuden parantamiseksi on kyllä hyviä. Tässä linkkinä yksi pätkä ja kunnon kasarimeiningillä kaikilla mausteillla.
YouTube - Pr

340 menee, puntilla en oo koskaan käynyt, mitä nyt tän vuoden puolella kiinnostunut ja käynyt pari kuukautta. Jotenkin tuntuu että punttis ei oo tollasiin lajeihin se ratkasu muutenkaan, vaan hypyt,loikat,sprintit jne....

edit. strategiset mitat 183cm ja 72-74kg

On muuten helvetin kova tulos. Harrastat pikajuoksua tai hyppylajeja? Ei kovin moni pikajuoksijakaan hyppää 340, edes kaikki huiput.

On muuten helvetin kova tulos. Harrastat pikajuoksua tai hyppylajeja? Ei kovin moni pikajuoksijakaan hyppää 340, edes kaikki huiput.

intissä hyppäsin ton testeissä joku 6 vuotta sitten, voisin huomenna käydä kokeilemassa paljon menee. Ei en oo koskaan harrastanu juoksua tai hyppylajeja, futis on ainut mitä oon koskaan harrastanu ja sen lopetin 10 vuotta sitten, n.9 vuotta kerkesin pelailla. Mutta jooh, oon aina ollu varsinkin koulu aikoina hyvä hyppylajeissa vaikka koskaan en harrastanutkaan, ja ihan kohtalainen myös sprintti matkoilla 100m tais mennä joskus aikoinaan ylä-asteella johonkin 12sek. Oikeestaan viimesen vuoden ajan vasta alkanut urheilu taas maistumaan kaljan ja tupakan ohella.

mutta jooh, nyt on taas kova into ottaa ittestä mittaa ja alkaa parantelee nykystä kuntoa, veikkaisin että toi vauhditon menee nyt kylmiltään jotain 310-330 väliin, mutta ylihuomiseen mennessä siitä sit lisää,muutaman kuukauden jos käyn loikkimassa ja hyppimässä ni kyllä toi 340 menee taas:rock:

Ennätys 276cm painon ollessa 125kg.

Niin ja tosta puntin vaikutuksesta näihin lajeihin. Kyllä painoharjoittelulla on mahdollista saada paljonkin lisää räjähtävyyttä/nopeutta, mikä näkyy esim. vauhdittomassa pituushypyssä. Harva pääsee edes 3m pelkkiä kimmoisuus- ja nopeusharjoitteita tekemällä: loikkia, aitahyppyjä, spurtteja jne. Parhaat mäkihyppääjät hyppää 265-300cm riippuen henkilöstä. Ja heillä se ponnistusvoima haetaankin tollaisella kimmoisuusharjoituksilla suurimmaksi osaksi. Huippu painonnostajat, jopa suomalaiset(Avellan, Kinnunen) ovat hypänneet 340cm, vaikka eivät kovin pitkiä kavereita ole. Painonnostossa nimenomaan nopeus ja räjähtävyys on lajinomaista voimaa, ja painonnostoliikkeet omiaan kehittämään sitä.

Eli kyllä paras tulos saadaan kun levytankoharjoittelu yhdistetään kimmoisuusharjoitteluun. Moni ei 3m pääse puntteihin koskematta ikinä, jos ei sitten ole supernopea/kimmoisa luonnostaan. Taisin hypätä joskus 16-vuotiaana jotain 240cm, kun en ollut vielä puntteja koskaan nostellut. Nyttemmin menee jo lähelle 3m, ja kehitys on tullut pelkästään voimaharjoittelun myötä(rinnallevedot, box-kyykyt jne).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom