Vatsoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K.Maga
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tätäkin aihetta on varmaan koluttu ennenkin,mutta niin paljon tulee erilaisia näkemyksiä ainakin eri foorumeilla,että katsotaan miten täällä käy;)

Eli onko järkeä treenata vatsoille jotain 50 tai peräti 100 toiston sarjoja.
Ja kuinka usein sitä vatsaa nyt pitäis treenata?
Kun yksi sanoo,että kerta vkossa riittää,toinen taas että joka päivä...
Entä onko tie sixpackkiin ainoastaan lisäpainotreenin kautta (ja tiedän kyllä että muutkin asiat kuten ruokavalio pitää olla kuosissa).Jotenkin vaan ainakaan itse en saa esim. useimpia vatsakoneita hyvin tuntumaan.Ainoa miten saa hyvät poltot pakkiin on tyyliin 50-100 toistoa tai sitten jotain rutistuksia todella hitaasti.Vatsakoneissa tai taljassa narulla vatsat tuntuvat vaan kaikkialla muualla.Toki vika voi olla tekniikassakin,mutta olen tehnyt niin pienillä kuin isoilla painoilla.
Vinot vatsat saa varsin hyvin tuntumaan koneessa,siinä ei probsia.

Alavatsoja olen koittanut tehdä taljassa lisäpainoilla,mutta liike kyllä tuntuu enemmän käyvän nivusiin ja jalkoihin...oisko tähän vinkkejä?
Tosin aika hyvin on pelannut jalkojen nostot hitaasti,kädet niskan takana ja jos vielä lisää jalkojen ollessa ysikympin kulmassa sen pienen lantion noston ylöspäin,niin aika hyvin tuntuu.

Hakisin enemmän kuitenkin kestävyyttä kuin voimaa vatsoihin,mutta mikä on järkevä määrä tehdä,ettei tee liikaa...
Jossain kolossa tein kolme kertaa viikossa,kerran viikkoon alavatsat ja kaksi kertaa tavalliset (ja kiertävät).Toistoja tuli tuolloin per kerta n.350.
Silti vatsat ei tuntuneet kipeiltä seuraavassa treenissä eli en tuntenut että lihakset ei olisi ehtinyt palautua.

Mul on aivan samoi ongelmii... En tajuu.. Harvoin tulee sellasii treenei et sais vatsat kramppiin/ poltteen tunteen..

Mä teen välil 10 kilon levyllä perusvatsoi ja niit 4xmax.. Sitten koneel ja vatsapenkil niin paljon kun kehtaa tai pystyy.. On tullut varmasti viimesen parin kuukauden aikana vatsapaloihin kokoa, mut ei tarpeeks...

Ja yks hyvä on laittaa nilkkapainot ja vääntää jalkojennostoja..
Kait noita vatsoi vois tehdä melkein joka toinen päivä.? Mut kuka jaksaa tollast runkuttamist..

Olen loytanyt aivan mahtavan tyylin treenata vatsoja! Olen nain treenannut jo kolmisen kk ja joka kerta on vatsapaloissa kauhea polte! En tieda miten taman selvasti selittaisin, mutta kokkeillaan. Eli tehdaan neljaa eri liiketta putkeen - 3 sarjaa - 12 toistoa jokaista liiketta. Liikkeiden valilla ei taukoa, sarjojen valilla minuutti taukoa. Helvetin raskasta ja joka kerta paasee karjasu lopuksi, mutta vitun tehokas metodi! Ja liikkeet ovat seuraavat: 1) 12 x perusrutistukset, kadet niskantakana ja jalat taitettuna 90 asteen kulmaan. Eli niin etta rutistaessa yritetaan saada rinta mahd. lahelle reisia ja vastakkaisliikkeessa paastetaan lavat/ylaselka osumaan maahan/penkkiin. Heti taman suorituksen jalkeen penkille makaamaan, jotta paastaan suorittamaan liike 2) 12 x jalkojennostot. Eli maataan selallaan penkissa, perse penki reunalla ja nostetaan jalkoja niin ettei anneta niiden laskea alemmas kuin penkki on (pysyy koko ajan jannitys). Ja muista pitaa jalat suorana ja jalat nostetaan siis samaan aikaan ja pidetaan ne jalat tiukasti yhdessa. Liikkeen lopuksi ei paasteta jalkoja maahan vaan aletaan suorittamaan valittomasti liike 3) 12 x sama kuin edellinen, mutta vuorojaloin. Eli nostetaan jalat vuorotellen ylos, Ikaan kuin haluttaisiin potkia kattoa vuorojaloin. Tama siis 12 kertaa molemmilla jaloilla. Liikkeen lopuksi ei vielakaan paasteta jalkoja maahan, vaan pidetaan koko ajan jannitys ja aletaan valittomasti suorittamaan liike 4) 12 x "sakset" (Itse nimeama). Eli pidetaan jalat vaakatasossa, toisin sanoen suorana muun kropan kanssa ja vedetaan samanlaista liiketta kuin naisten suosimassa reisien loitontaja laitteessa. Liikkeen aluksi vedet jalat levalleen, niin etaalle toisistaan kuin mahdollista ja taman jalkeen EI takaisn yhteen vaan YLI, eli ristiin. Ensiksi vasen jalka oikean yli ja taas jalat levalleen ja seuraavaksi takaisin ristiin, mutta talla kertaa oikea jalka vasemman yli ja taas levalleen jne jne... kunnes on 12 kertaa tehty suoritus. Yksi suoritus = Jalat auki, jalat ristiin (vasen jalka ylempana), jalat auki, jalat ristiin (oikea jalka ylempana.
Huomioi siis, etta aluksi tehdeen liike 1 (rutistukset) ja heti peraan liikkeet 2-4. Ja liikkeiden 2-4 aikana on koko ajan jalat ilmassa. Missaan vaiheessa ei niita paasteta maahan. Tama kombo tehdan siis kolme kertaa minuutin tauoilla, kerran viikossa. Itsellani on tullut kunnon sixi lyhyessa ajassa ja edelleen tuntuu kunnon polte joka treenin jalkeen... suosittelen, kokeilkaa ihmeessa edes yhdet treenit ja kertokaa mielipiteitanne. Sori kun tuli nain epaselva kirjoitus, mutta en tieda miten olisin taman paremmin selittanyt.

pennsylvania sanoi:
Mul on aivan samoi ongelmii... En tajuu.. Harvoin tulee sellasii treenei et sais vatsat kramppiin/ poltteen tunteen..

Et oikeasti kyllä halua vatsoja kramppiin, treenasin itse viime kesänä vatsoja tosi kovaa...ja kerran kramppasi vatsa,hyi helevetti, että tuntu pahalta ja pitkään:down:

eikös sitä jossakin threadissä täälläkin (en jaksa kaivaa) ollut juttua että vatsalihakset eivät ole kipeät treenin jälkeisenä päivänä samalla tapaa kuin muut lihakset. syytä tähän en nyt muista mutta eiköhän searchilla löydy joku vatsa tai keskivartalo threadi jossa asioita puidaan läpi moneen kertaan. yleinen mielipide niissä on ollut että vatsat tulisi treenata kuten muutkin lihakset (oli tavoitteena massa, voima tai kestävyys) eli 1-3xviikko.

Mä saan aika hyvän poltteen tälleen:

1)Roomalaisessa tuolissa 2-3x30-50 toistoa
2)Jalkojen nostot penkillä maaten (jalat menee aika lähelle lattiaa) 2-3x30-50 toistoa
3)Ja viimeiseksi roomalaisessa tuolissa "pidot", eli nostaa kroppaa hieman ylöspäin (sen verran että tuntuu "ikävältä") ja pitää siinä noin 4-5 sekuntia. Tällä tavoin saa helvetin hyvän poltteen ja kestävyyden.Kropan yläosa tulisi olla kokoajan suorassa. Näitä kun tekee 2-3x max. niin kyllä rupee "jenkkakahvat" palamaan ja sixbäggi näyttäytymään =)

Kannattaa myös joskus tehdä kiertoja vaikka roomalaisessa.

ROOMALAINEN TUOLI ON KUNKKU!!!! =)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos tehdään paljon perusliikkeitä (pystypunnerrus seisten, vapaita kyykkyjä, erilaisia vetoja), niin vatsat saavat staattista treeniä ihan riittävästi. Eli jonkunlainen dynaaminen liike voisi olla vielä paikallaan.
Itse pidän ylätaljassa seisten tehdystä rutistuksesta ja se onkin ainoa varsinainen vatsaliikkeeni, jota teen pari kertaa viikossa muutaman lyhyen sarjan (6-8 toistoa). Tämä on riittänyt. Ne vinot vatsalihaksethan auttavat myös normaaleissa rutistuliikkeissä, joten en ole nähnyt tarpeeksi enää niille tehdä erikseen mitään.

Ala- ja ylävatsoihin jako on aika keinotekoinen ja normaali treenaaja ei pysty eristämään eri osia kuitenkaan, joten ei kannata kauheasti viljellä eri liikkeitä siinä toivossa, että saataisiin treenattua jokaista pikkuosaa erikseen.

Parhaan tuntuman olen saanut, kun yläasennossa "yliojennan" hiukan selkärankaa, eli pyrin aloittamaan liikkeen kunnon venytyksestä.

Mä en vieläkään ymmärrä miten vatsalihakset eroaa muista lihaksista, että niitä pitää treenata kymmeniä ellei jopa satoja toistoja?

Vichy_V sanoi:
Näitä kun tekee 2-3x max. niin kyllä rupee "jenkkakahvat" palamaan ja sixbäggi näyttäytymään =)

Vatsat saa näkymään, kun laihduttaa ja rasvaprosentti laskee tarpeeksi.

pek sanoi:
Mä en vieläkään ymmärrä miten vatsalihakset eroaa muista lihaksista, että niitä pitää treenata kymmeniä ellei jopa satoja toistoja?

Vatsat saa näkymään, kun laihduttaa ja rasvaprosentti laskee tarpeeksi.

Joo totta puhut :rolleyes: Mutta siinähän sitä läskiä samalla palaa kun tekee niitä vatsoja...Mä ainakin oon saanu rasva prosentin tippumaan vielä paremmin kun on tehny vatsoja enemmän...Sain tiputettua parissa kuukaudessa rasvan 14,6 %:sta 10,1%.Ei ole vielä oikein kokemusta tosta rasvan tiputuksesta :D

Pitää vaan pistää lihaa liikkumaan...Sillähän se tippuu :whip:

Lenkkeily nyt polttaa n^2 kertaa enemmän rasvaa ku joku hikinen vatsojen vääntäminen. Niin pieni lihas ettei hiilihydraattejakaan tossa kummemmin pala.

Mä en ainakaan jaksa nykyään jaksa juosta lenkkiä (ellei ole kisat edessä).Ennemmin teen muita aerobisia harjotteita.Mitä muuten muut pakkotoistolaiset tekevät aerobiseksi liikunnaksi?

Mulla on kaksi vatsaliikettä ylitse muiden, ainakin jos kipua käytetään mittarina: jalkojen nosto rekkitangossa roikkuen ja istumaannousu sellaisessa ergonomisesti muotoillussa vatsapenkissä (en tiedä oikeaa nimeä).

Muutama kunnon sarja jalkojennostoa niin vatsat on ainakin pari seuraavaa päivää pipinä, varsinkin kun tekee negatiivisen vaiheen hitaasti. Tuossa ergopenkissä taas saan suoraan vatsaan sellaisen poltteen etten sellaista tiennyt olevankaan ennen kuin salille tuli se penkki; olo on niin kuin koko vatsa olisi täysin krampissa, hyvä että henkeä saa haukottua. :whip: Tässä mulla toimii kunnon supistus liikkeen loppuasennossa.

kyllä se voimapyörä on ehdottomasti paras apuväline vatsaliikkeisiin, jos haluaa vatsalihakset seuraaviksi 4 päiväksi kipeiksi. 3x12 riittää hyvin

K.Maga sanoi:
Eli onko järkeä treenata vatsoille jotain 50 tai peräti 100 toiston sarjoja.
Mun mielestä "kaikessa on järkeä" silloin tällöin tehtynä, eli kaikkea voi kokeilla, vaihtelu on kaikessa treenissä kova sana. Eli silloin tällöin tehtynä tuollaiset megamäärät voivat olla ihan jees juttu, itsekin tykkään välillä tehdä vatsoille tuollaisen armottoman megarääkin, se on niin kiva(:D ) tunne kun vatsat kramppaavat kunnolla. Mutta yleisesti ottaen lyhyet sarjat lisäpainojen kera ovat vatsoillekin "se juttu", kuten muillekin lihaksille.
Ja kuinka usein sitä vatsaa nyt pitäis treenata?
No ei nyt todellakaan joka kerta, kyllä niiden vatsojenkin tarvitsee saada palautua. 1 tai 2 kertaa viikossa on mun mielestä hyvä, itse teen kerran viikossa. Ja Tahvo Tohvelilla oli hyvä pointti, eli kun ohjelmaan kuuluu kyykkyä, maastavetoa ym. niin vatsat saavat niissäkin treeniä. Itse ainakin tukeudun tähän periaatteeseen aika lailla, eli vatsoihin en erityisemmin panosta kun noita kunkkuliikkeitä kuitenkin teen. Ööh, sopii kyllä meikäläiselle hyvin kun joskus vähän laiskottaa se vatsan treenaus...:D

Vichy_V sanoi:
Mä saan aika hyvän poltteen tälleen:

1)Roomalaisessa tuolissa 2-3x30-50 toistoa
2)Jalkojen nostot penkillä maaten (jalat menee aika lähelle lattiaa) 2-3x30-50 toistoa
3)Ja viimeiseksi roomalaisessa tuolissa "pidot", eli nostaa kroppaa hieman ylöspäin (sen verran että tuntuu "ikävältä") ja pitää siinä noin 4-5 sekuntia. Tällä tavoin saa helvetin hyvän poltteen ja kestävyyden.Kropan yläosa tulisi olla kokoajan suorassa. Näitä kun tekee 2-3x max. niin kyllä rupee "jenkkakahvat" palamaan ja sixbäggi näyttäytymään =)

Kannattaa myös joskus tehdä kiertoja vaikka roomalaisessa.

ROOMALAINEN TUOLI ON KUNKKU!!!! =)

Paitsi että se vatsojen teko ei polta rasvaa siitä vatsasta :)

Joo ite treenailen vatsat yleensä 2 kertaa 8päivän kierron aikana..aika paljo oon vetäny ihan perusvatsoja lisäpainolla jolloin sarjapituudeksi tulee 10 toistoa..tuolla oon ainaki saanu voimaa tonne keskekroppaan ja sitähän tarvitaan jos joskus kyykätään armottomia lukemia :) olen myös tehnyt kylkiä jonkun verran erikseen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom