Vatsoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja K.Maga
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
noniin kun itse olen näin untuvikko niin voisiko joku selittää mikä on voimapyörä ja entä roomalainen tuoli? kaikki kuulostaa hyvältä mutta en tiedä miten niitä tehdään ja missä...kiitos

Voimapyörä on rulla, jolla saa selkänsä jumiin helposti. Roomalainen tuoli taas on sellainen vatsaliike, joka tehdään millä tahansa tuolin näköisellä alustalla, niin että yläkeho ei osu penkkiin vaan on liikkeen loppuosassa ilmassa. Minä kehitin oman roomalaisen penkin istumalla taljalaitteen penkillä ja ankkuroimalla jalat painopakan levytankoon (se on tankomallinen, ei painopakkaa).

samout sanoi:
Onha se oikee. PAremmin saa vielä tuntumaan jos saa jalat tuettu samalla tavalla mutta liikerata olisi rajoittamaton eli saisi vartalon polvista roikkumaan pystysuoraan alas. Itellä on salilla tästä macgyver tekniikalla väänneety variaatio, siihen vielä 20kg lisäpainoja ja avot, vatsat kipeiksi.

NATO sanoi:
Onha se oikee. PAremmin saa vielä tuntumaan jos saa jalat tuettu samalla tavalla mutta liikerata olisi rajoittamaton eli saisi vartalon polvista roikkumaan pystysuoraan alas. Itellä on salilla tästä macgyver tekniikalla väänneety variaatio, siihen vielä 20kg lisäpainoja ja avot, vatsat kipeiksi.
ite teen selkäpenkissä roomalaisen juuri silleen että selän alla ei ole mtn tukea.

Jos luulette että teillä on niin hullut "vatsalihakset" että mikää eij tunnu missää ni 5kg, 10kg tai vaik 20kg levy niska taakse ja siitä vääntää vatsoja. jos ei tunnu ni /msg me!!

Lisäpainon sijoituksellakin on eroja minne sen laittaa: Niskan taakse kun laittaa niin on paljon raskaampaa tehdä ja tuntuman saaminen hyvä.

Lisäpaino rinnalle ei ole minun mielestäni niin hyvä idea kevyempää se on tehdä samalla painolla kun niskantaakse laitettuna, mutta tuntumaan ei saa niin huvin, ja se tuntuu ottavan seläpäälle.

Varsinkin vatsoissa olen omalla kohdalla huomannut vaihtelevuuden tärkeyden. Vatsat adaptoituvan todella nopeasti samoihin liikkeisiin. Välillä on hyvä tehdä voluumia(esim 5x20), voimaa (esim 2x6) ja välillä muita variaatioita (esim 3x12) jne. Staattisia pitoja kannattaa mun mielestä tehdä säännöllisesti.

Joskus aikoinaan tuli tehtyä vatsoja 5kertaa viikossa aina samoilla liikkeillä ja poltetta ei meinannut saada millään aikaiseksi vaikka muuten kyllä väsyivät.Nyt 2-3 kertaa viikossa kun tekee niin aina on hirmuinen poltepäällä(jos vaan jaksaa painaa).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
SS-Adler sanoi:
Lisäpainon sijoituksellakin on eroja minne sen laittaa: Niskan taakse kun laittaa niin on paljon raskaampaa tehdä ja tuntuman saaminen hyvä.

Lisäpaino rinnalle ei ole minun mielestäni niin hyvä idea kevyempää se on tehdä samalla painolla kun niskantaakse laitettuna, mutta tuntumaan ei saa niin huvin, ja se tuntuu ottavan seläpäälle.

on mutta jos muuten tuntuu että voimaa on niin paljon pacissa niin NISKAN taakse vaa paino ja varmasti joudut työtä tekemää.

Oukei,aika hyviä vinkkejä/mielipiteitä tullut.

Tosta vielä vähän kaipaisin lisää mielipiteitä,että onko järkeä jakaa esim. kahteen vatsat eli krt vkoon tavalliset vatsat ja kyljet ja sitte krt vkoon alavatsat? Vai mieluummin kaikki samaan settiin ja setti 2xkrt vko?

Sitä vaan mietin,että jos hakee kestävyyttä enemmän kuin voimaa vatsoihin,niin kait sillon on ookoo vetää vaikka 2xkrt vkossa jotain parisadan settejä? Eikös tässäkin ole olennaisempaa se,ettei treenaa niitä joka päivä vaan antaa sitä palautumisaikaa?Ja varmaa yleisesti sellainen pikkasen vaihteleva vatsatreeni eli joka kerta vähän eri liikkeet vois olla hyvä?

K.Maga sanoi:
Tosta vielä vähän kaipaisin lisää mielipiteitä,että onko järkeä jakaa esim. kahteen vatsat eli krt vkoon tavalliset vatsat ja kyljet ja sitte krt vkoon alavatsat? Vai mieluummin kaikki samaan settiin ja setti 2xkrt vko?

Tällainen patalaiska voimailija jakaa vatsat jopa kolmeen osaan :D Yhdessä treenissä suorat vatsat, toisessa kiertävät ja kolmannessa kyljet. Lyhyitä sarjoja kovilla painoilla ofkoos :thumbs:

EDIT: Lyhyt sarja tarkoittaa siis tässä 5-8 toistoa.

Mä teen vatsat aikalailla vaihtelevasti, ainut yhteys on lisäpainot aina kun vain pystyy käyttämään. Eli joskus teen 3 sarjaa jokaisen treenin perään ja joskus vain korkeintaan kahdesti viikossa. Hyvin ainakin sarjapainot kehittyy kun tekee vähän kerrallaan ja useammin.

K.Maga sanoi:

Minun mielipiteeni on, että alavatsojen tekeminen erikseen tuntuu turhalta. Vatsalihakset toimivat kokonaisuutena ja se suora vatsalihas on yksi lihas ja en usko, että pystyt mitenkään erityisesti kohdistamaan sitä rasitusta sen alaosaan. Ainakaan siinä määrin, että siitä olisi jotain näkyvää hyötyä.

Eli sinun mielestäsi siis vatsoissa tulee ihan sama tuntuma,vaikka tekis esim. jalkojen nostoja tai vatsarutistuksia?!:rolleyes:

Sorry vaan,mutta tuota en kyllä itse allekirjoita...jos näin olisi,niin eikös kaikki tekis vaan istumaannousua tms.?

mä en ainakaa saa mitenkää alavatsaan tuntumaa, ei sitte missään liikkeessä. Voimapyörällä saa kyllä ylävatsan hyvään touchiin.

K.Maga sanoi:
Eli sinun mielestäsi siis vatsoissa tulee ihan sama tuntuma,vaikka tekis esim. jalkojen nostoja tai vatsarutistuksia?!:rolleyes:

Sanoin rasitus, en tuntuma. Jalkojen nosto, niin kuin sen useimmat tekevät, ei edes treenaa vatsalihaksia dynaamisesti, joten se tuntumakin varmasti on erilainen, kuin rutistuksissa, joissa tehdään dynaamista työtä.

samout sanoi:
mä en ainakaa saa mitenkää alavatsaan tuntumaa, ei sitte missään liikkeessä. Voimapyörällä saa kyllä ylävatsan hyvään touchiin.

mulla on vähän sama ongelma:( kuinkas paljon se vaikuttaa vatsa treeniin jos jää vähäksi aikaa jännitys asentoon liikkeen aikana???

Tuossa roomalaisessa tuli aikoinaan itellä alaselkään rasitusta johtuen kaiketi pitkästä rangasta ja heikoista selän lihaksista.. nyttemmin en ole kokeillutkaan.. varmasti hyvä liike. Kuten täällä jengi on maininnut: voimapyörä 3x12 ja ei tarvitse miettiä menikö vatsatreeni perille vai ei. Melkeinpä parasta tossa on se, ettei se vie juuri aikaa. Palautumiset 30sek ja yhessä sarjassa menee varmaan se 30-45sek, joten kaikenkaikkiaan tuohon 4min rykäsyyn pystyy vielä motivoitumaan aika iisisti treenin lopussa ja infernaalinen polte vatsoissa on taattu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom