Vatsalihakset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JhaZ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve

Onko kellään mitään tietoa siitä miten saada ns. leveämmät vatsalihakset? Olen itse vuoden verran niitä pumpannut monilla eri tavoilla + lisäpainoilla n. 2-4 kertaa viikossa (muun kehonrakennuksen ohessa) ja saman kokoisina ovat pysyneet :D Johtuuko kehonrakentajien "isot" vatsalihakset lyhyistä toistoista+lisäpainoista+monen vuoden pumppauksesta vai jostain muusta? Neuvoja kaipaisin... Kiitos.

Jos haluat isot vatsalihakset niin kyllä niitä saa pumppailla vuosia. Itse suosin lyhyitä sarjoja, eli n.6-10 toistomääriä lisäpainoilla. Kantsii kokeilla, itsellä ei toiminut yli 10 toiston sarjat. Meni vaan sellaseks säpäpoikavitkutteluks se homma.

Kyllä mäkin komppaisin noita lyhyehköjä sarjoja. Jotenkin tuntuisi, että noi 6-10 toiston setit tukee myös kovien kyykkyjen tekemistä kivasti. Antaa sellaista varmuutta keskivartaloon, mitä ei välttis pelkillä pitkillä sarjoilla saa. Myös syviä vatsoja kannattaa treenata lisäpainoilla, esim. jalkojen nostolla dippilaitteessa lisäpainoilla.

Ihan vaan uteliaisuudesta... Miksi ihmeessä treenata vatsoja jopa neljä kertaa viikossa? Vatsalihankset ovat lihas kuten esim. pakara, joten riittävä ärsyke + safka riittää tulosten saamiseen. Tietenkin voi treenata esim. alavatsat ja ylävatsat eri kerroilla, samoin kuin tekisi samalla viikolla eri päivinä vinopenat ja penan. Itselläni ainakin vatsoissa ihan messevät tehot, vaikka treeniä ei ole koskaan ollut kuin 1-2 krt/vko. 4 krt/vko on tietenkin ihan looginen tilanteessa, jossa treenaa koko kropan 4 krt/vko.

Tätä olen joskus ennenkin täällä tiedustellut, mutta eipä ole vastausta tullut.

Selvennetään hieman. Rectus abdominis/suora vatsalihas on yksi lihas. Ns. "vatsapalat" eivät ole yksittäisiä lihaksia, eli niiden muotoon ei voi varsinaisesti vaikuttaa, koska se on synnynnäistä. "Palat" kasvavat silloin kun koko lihas kasvaa. Eli tätä asiaa on melko turhaa märehtiä. Kovaa treeniä vaan!

Tämä on toiminut minulle:

Vatsalihaspenkissä (paras on tietenkin sellainen kaareva) teet ensin painon kanssa VIISI ERITTÄIN PUHDASTA ja hidasta vatsalihasliikettä.
Tämän jälkeen paino veke ja 30sek välein teet 5 toistoa HITAASTI ja PUHTAASTI. Totaaliin teet painottomia sarjoja 10x5. En tiedä miten järkevältä kuulostaa, mutta itselleni ainakin toimii ja joka kerta tuntuu vahvemmalta, ei vain kiinteämmältä.

EDIT: Pavel Tsatsoulinen Bulletproof Abs

EDIT2: Jos ei löydy kaarevaa penkkiä niin swiss ball kehiin \,,/

Selvennetään hieman. Rectus abdominis/suora vatsalihas on yksi lihas. Ns. "vatsapalat" eivät ole yksittäisiä lihaksia, eli niiden muotoon ei voi varsinaisesti vaikuttaa, koska se on synnynnäistä. "Palat" kasvavat silloin kun koko lihas kasvaa. Eli tätä asiaa on melko turhaa märehtiä. Kovaa treeniä vaan!

Totta. Leveyteen ei voi vaikuttaa, mutta paksuuteen (lihaksikkuuteen) voi.

Jep, kans noitten lyhyiden sarjojen kannalla. Yleensä treenin päätteeksi vedän ~10 toistoa vatsarutistuksia, makuultaan, ja jalannostoja. 2-3 sarjaa. Ainakin on vatsa jumis ton jälkeen ja tulos ihan kohtalaisen hyvää...

Mulla on taasen vatsat joka treenien aluksi niinkuin lämppäriksi. 3x20 rutistuksia miinuskulmasta basuballilla. Sen jälkeen kipin kapin tekemään vinareita taljaan 3x 20 per puoli eli 180 toistoa kaikkiaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mahollisimman isoilla romuilla vinolaudalla lyhyempiä sarjoja + jalkojennostoa riipunnassa plus voimapyörällä pitempiä sarjoja.

e: ja 2krt/vko, about sama treenimäärä kuin muillekin lihaksille, ehkä pikkasen vähemmän.

Voimapyörä ---> väkisin hitaita ja lyhyitä sarjoja. Yli kymmenen ei kannata vetää, jos jaksaa vetää pari-kolme sarjaa kymppejä, on jo melko kova kalle/kaija. IMO.

Vatsalihasthread nro. 713250...Mikä niissä palikoissa ja pulikoissa oikein viehättää?

Mun mielestä ne on "näkyvin" osa kehoa ja sitä yleensä "katsotaan" ensimmäisenä. Eli sanotaanko niin, että mun mielestä ainakin tyyppi näyttää kovakuntoiselta ja myös urheilulliseltakin kun erottuu vatsapalikat...enkä puhu nyt mistään laihoista tyypeistä, enkä myöskään lihaskimpuista! No mut joo.. oli tosi selventävä vastaus varmaan mut huom. IMO! :D

Mulla on taasen vatsat joka treenien aluksi niinkuin lämppäriksi. 3x20 rutistuksia miinuskulmasta basuballilla. Sen jälkeen kipin kapin tekemään vinareita taljaan 3x 20 per puoli eli 180 toistoa kaikkiaan.

Itse tykkään treenata vatsat kunnolla ja kovaa, joten jos joka treenin alkuun vetäis ni hiemanko tuntuis olevan keskikropasta puhti poissa :jahas:

Itse tykkään treenata vatsat kunnolla ja kovaa, joten jos joka treenin alkuun vetäis ni hiemanko tuntuis olevan keskikropasta puhti poissa :jahas:

Niinpä. Jos tekisin vatsat treenin aluksi, kuolisin varmaan kyykkytangon alle :lol2:
Keskivartalon tuki heikkenisi siis kaikissa raskaimmissa liikkeissä.

Siispä teenkin vatsat aina treenin loppuun, lisäpainoilla vatsalaudalla tai koneessa 6-12 toiston sarjoja.

Weiland, eiköhän tämä kaikki liity jotenkin siihen oletukseen, että isommilla vatsalihaksilla varustettuna average janin tusooninsaanti ylittäisi kaikki odotukset niin määrän, kuin laadunkin suhteen?

aika härskiä homostelua tommonen. kannattaa ainakin vähän hävetä jos tunnistaa itsensä tuosta.:dance:

henk koht teen vatsalihaksia jotta vyötäröstä ylöspäin kroppa ei tärisis niinkuin epileptikolla kohtauksen saadessaan kun pistää ekat levyt tankoon ja käy kyykyssä.

Vatsalihasten suuri suosio on peräisin yksinkertaisesta väärinkäsityksestä. Hyväkroppaisilla ihmisillä tuppaa olemaan näkyvät ja näyttävät vatsalihakset. Näkyvin ero kiiltokuvapojilla ja tavan toimistotyöläisellä on juuri vatsan alue. Tästä sitten helposti vedetään johtopäätös, että unelmien kroppa olisi tosiasia kunhan vatsalihakset saadaan hurjalla treenillä näkyviin sen "ei juurikaan läskiä" mahan alta. Nykyään tuo "ei juuri ylimääräistä"-taso kun tuntuu olevan jossain 18 rasvoissa, mistä ei vielä ihan pelkällä vatsalihastreenillä kuorita päkkiä näkyviin.

Asenne pitäisi olla sellainen, että vatsalihaksia tehtäisiin samalla tavalla muuta harjoittelua tukevasti kuin muitakin apuliikkeitä. Se päkki sitten ilmaantuu itsestään kun muu paketti on kasassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom