Vastustuskyky

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oon nyt melkein koko säännöllisen saliurani sairastellut. Nuorempana oli keskimäärin kerran vuodessa kuumeessa ja ehkä kerran pari flunssassa. Mutta nytten salitreenin myötä oon melkein koko ajan kipeenä. Viime syksynä olin kuumeessa viikon, jonka jälkeen jouduin juoksemaan koulussa suht kylmässä ilmassa cooperin. Siitä jäi päälle pieni flunssa, jonka huomasi lähinnä vain aamuisin, kun kurkku oli kipeä. Päivän myötä homma meni ohi ja salitreenikin luisti.

Joulukuun alussa uudestaan kuumeessa viikon verran ja sen jälkeen taas flunssa päälle. Se ei kestänyt kauaa ja salille pääsi jälleen, mutta eipä tarvinnut odottaa kuin tammikuun loppuun, että oltiin uudestaan kuumeessa. Kuume kesti vain päivän, mutta päälle jäi armoton flunssa. Itse asiassa nyt tiistaina oli pientä lämpöäkin jälleen. Viis viikkoo on ollu nyt salilta taukoo. Tai no on tullut ehkä viitisen kertaa käytyä, mutta flunssa aina vaan pahentunut. Nyt rupee riittämään, kun alkaa huomaamaan ettei tämä mene itellään pois! :curs:

Tällä viikolla oon menossa jollekin paremmalle lääkärille, että saa selvitettyä asiat huolella. Oireet on siis kurkkukipu, nuha, päänsärky ja todella ärsyttävän kuiva kurkku/nenä. Kitarisoja multa on ennenkin jo meinattu leikata, että semmonen operaatio luulojeni mukaan on edessä...

No empä voi teiltä paljon sairaudesta kysyä ja jätettäköön se muutenkin lääkärin huoleksi, mutta mitenkäs sitä vastustuskykyä saa parannettua? Elämäntavathan vaikuttaa huomattavasti (tupakointi/liikunta/alkoholi/ruokavalio), mutta eikö vitamiineilla ja mineraaleillakin ole osuutensa? Siis laittakaa kaikkia vinkkejä, millä saa ittensä pidettyä treenikunnossa.

Laitetaan vielä, että oon 179cm/74kg. Harrastan vain punttisalia ja koitan sen mukaan elellä (=ruokavalio/lepo...). Poltan tupakkaa (aika vähän kylläkin) enkä käytä minkäänlaisia vitamiini-/mineraalilisiä...

Ei muuta kun neuvoa tulemaan, jotta päästään taas vihaamaan rautaa hyvillä mielin! :thumbs:

talven alussa aloitin syömään omega-3 kapseleita, magnesiumia ja c-vitamiinia kutakin kappaleen päivässä aamulla sen jälkeen ei pientä snifsnif oireilua enempää ole tullut ennen vitamiinejä sairastelin kyllä aika huolella ja usein.. niin ja kaninruokaa ei juurikaan tule syötyä joten vitamiinejä ei niistäkään tule..

Joskus oon kuullut puhuttavan, että salitouhu heikentää immuniteettia, kun taas aerobinen parantaa sitä...? Onko mitään perää?

Tällä hetkellä olen alkanut syömään c-vitamiinia ja joku päivä haen vielä sf vitamaxia. Oon lukenu vitamaxista muutaman threadin ja ymmärtänyt, että on aikas hyvä ja monipuolinen tuote hintaansa nähden.

Lääkärilläkin oon pari kertaa flunssailun takia käynyt, mutta eihän noi terveyskeskuksissa mitään tajua. Buranaa vaan ja hyvin menee. Kuukauden tässä buranaa ja finnrexiniä maistella ja auta paskaakaan, muuta kun poistaa kurkkukivun/päänsäryn väliaikaisesti... Pistin ihan sen takia, ettei heti huudella, et lääkäriin vaan.

Itsekin samanlaista threadia ajattelin perustaa kun tässä nyt parin viikon aikana pari flunssaa jo iskenyt. Olen kyllä popsinut paljon c-vitamiinia ja muitakin vitamiineja. Moppe, kokeilepas ens kerralla ku meet lääkäriin ni valittaa, että päätä särkee ja poskissa tuntuu tukkoselta niin saat poskiontelotulehdukseen lääkkeitä. Voi olla hyvinkin sulla poskiontelotulehdus. Itse kävin hakee kun rupes vituttaa tää flunssa ja haluis salilleki välil. Sun oireet viittaa ainakin tuohon.

Ja immuniteetista vielä. Eikö glutamiinikin jotain immuniteettia anna ja valkosipulikin kai flunssaan auttaa, tiedä sitten mitä mutua noiki :jahas:

Mulla oli ennen flunssa vähintään kuukauden välein. Muutenkin ketutti kun tarttui kaikki liikkeellä olevat kirput ja pöpöt aina.

Nyt olen noin puolen vuoden ajan ottanut Vitamaxia, inkivääri- ja oliivinlehti-tabuja aamulla, eikä ole koko aikana ollut mitään. Inkivääri- ja oliivinlehti-tabuja ei nyt ihan joka päivä ole ollut saatavilla, mutta aika usein niitä on tullut ostettua. Joskus on ollut jopa pieniä taudin oireita alulla, mutta ne on lähtenyt pois (esim. yksi laivamatka kun hytti oli aamulla niin vitun kylmä :)).

Eli johtopäätös on mulla se, että vaikka osa vitamiineista toimisi plasebona, niin en valita. :thumbs:

Syökää ihmiset riittävästi vitamiineja ja hivenaineita. Panostakaa enemmän siihen, että saatte kaikki suojaravinteet, kuin siihen, että veressä on koko ajan helvetisti proteiinia.

Pakkilaisten ruoka tottumukset eivät näkemieni perusteella sisällä juuri ollenkaan kasviksi, hedelmiä ja marjoja. Syökää niitä paljon!!!!!!!!!!!

Itse syön vitamiini valmisteen lisäksi joka päivä kasviksia ja hedelmiä. Olenkin kyllä terve kuin pukki (koputtaa puuta), en tosin tiedä olisinko yhtä terve, vaikka söisinkin vähemmän edellämainittuja. Eli on myös yksilöllistä, mutta enivei.
:arvi:

Pertti puhuu asiaa.

Itsekin olen syönyt mahdollisimman monipuolisesti (en tyyliin lounaaksi raejuustopurkki ja tonnikalaa).

Ei ole saliurani (6kk) aikana ole vielä kertaakaan ollut flunssaa. Hyvä ravitsemustila pitää vastustuskyvyn korkeana monille sairauksille.

Syökää kunnolla! Myös se aamupala!

Itse syön aina aamuisin yhyden multitapsin, ascorpiinin ja kalaöjypillerin. Illalla sitte ascorpiini ja kalapilleri. En tiedä luulenko vaan mutta tuntuis ainaki että oon ollu vähemmän kipiä ku ennen. Rupesin syömään nuotten kans samaan enemmän salaattia ku ennen, eikä oo ollu pientäkään nuhaa pariin kolmeen kuukauteen.

Mä en tajuu, miten porukoiden syönti tottumukse on niin urautuneita.

Tuntuu että monet syö pelkästään jauhelihaa, kanan lihaa, tonnikalaa, rahkaa, raejuustoa, mehukeittoa, kananmunia ja ehkä jotain pastaa.

Ei mitään mielikuvtusta, ihan kuin ei osattais syödä mitään muuta, kuin mitä ollaan kuultu muiden saliharrastajien syövän. Mielkuvituksen lisäksi tästä kärsii myös terveys.

EDIT: Olen kuullut asiantuntialta esitysessä, ettei vitamiini valmisteissa ole välttämättä kaikkia esim hedelmien ja marjojen hyödyllisä aineita (ei edes kaikkia vitamiini variaatioita jos oikein muistan).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pertti 123 sanoi:
Tuntuu että monet syö pelkästään jauhelihaa, kanan lihaa, tonnikalaa, rahkaa, raejuustoa, mehukeittoa, kananmunia ja ehkä jotain pastaa.

Toi on kyllä ihan totta kun rupeaa tarkemmin miettimään.... listasta unohtui vaan vielä nämä suositut "erittäin vitamiinipitoiset" Saarioisten Jämäpizzat (lue: roiskeläpät) :D

Pertti 123 sanoi:
Tuntuu että monet syö pelkästään jauhelihaa, kanan lihaa ja ehkä jotain pastaa.

Tuossa oli ruokavalioni perusta, jo ennekuin aloitin salilla käynnin. Lisäksi syön kyllä ruisleipää aika paljon ja koulussa, mitä sitten siellä onkaan. Myös salaattia tulee yleensä koulussa syötyä aika reippaasti. Nyt kun aloitin salilla käynnin, lisäsin mukaan tonnikalaa ja rahkaa. Hyvin on ainakin vielä pärjätty. Perunoita en aio itse keittää, nyt kun ei tarvitse niitä syödä. Muusi on kyllä välillä herkkua, ja sitä voi välillä tehdäkin.

Krice sanoi:
Tupakointi pois ja tilalle sipulia.

Voi olla aika makusta jos sipulia rupeaa polttamaan :hyper:

No joo...sanotaanko näin että joilla on "luonostaan" huonompi vastustuskyky niin noilla kasviksilla sun muilla vitamiineilla voidaan vastustuskykyä lisätä, ja voihan se olla kun treenailee paljon niin elimistö on pitkän ajan uupuneena jolloin myöskin vastustuskyky huononee :(

mulla on mennyt kyllä aivan toisinpäin. Joulukuun alussa pidin viikon tauon salitreenistä, seuraavalla viikolla sairastin angiinaa. Toissa viikolla pidin tauon salitreeneistä ja olin viime viikon angiinassa. Mitä olen tästä oppinut? En enää koskaan pidä taukoa salitreenistä, etten vaan satu sairastumaan :)

:arvi: Jostain olen kuullut sellaistakin, että pieni rasvaprosentti altistaa helpommin kaikille tulehduksille. Ei toi 179/74 miltään läskiltä kuulosta, etenkin jos vielä jonkinverran lihasta... Ja mitä enemmän juo, sitä helpommin veiliukoiset vitamiinit "huuhtoutuvat" pois elimistöstä. Eli sitä C-vitamiinia vaan!! (ja b-ryhmän kans)

Tässä meikäläisen lisukkeita, joilla on hyvää oloa ylläpitäviä vaikutuksia. Syön näitä lähes päivittäin.

-Usalaiset verigripit (alle 2 euroa/kg...kysykää P Talukselta greipinsiemenuutteesta)
-Hapankurkku ja hapankaali (vatsaa rauhoittavaa maitohappobakteeria)
-Hunajaa (ampiaisen paska on luonnon ehkä yksi ihmeellisin staffi)
-Sipulia ja valkosipulia (ei mitään rajaa...auttaa tulehduksiin)

Nämä kuuluvat mulla basic ruoka-aineisiin eivätkä missään nimessä ole treenaajalle paljonkaan nautittuna haitaksi...tietenkin kohtuus kaikessa. Parasta on että noilla saa safkoihin hieman lisämakua.

Dear Moppe,

Noitten edellä olevien loistavien vinkkien lisäksi sanoisin, että oletko varmasti parantunut aina tuosta flunssasta ennen reenin aloittamista? Tuntuu vaan, että oot mennyt salille vaikka on vielä ollut hiukan kurkkukipua tai lämpöä. Tuollaisesta voi joutua juuri kuvailemaasi helvetin kierteeseen :). Mä näkisin asian niin, että pystyttelee sieltä salilta vaikka viikon sairastelun jälkeen pois, jottei tule toipilaana reenailtua.

Mä olin koko joulukuun kipeä. Kaksi samanlaista flunssaa peräkkäin ja jälkeenpäin asiaa ajateltuani en pitänyt riittävästi taukoa ekan flunssan jälkeen vaan se uusi heti perään.

Edit. Oikeastaan koko syksy meni pienessä flunssassa ja se jos joku ketuttaa. Piti hommata muutama kilo lihaa, mutta sain pari kiloa ihraa :curs:

joo mulla on ollu tota sairastelua kanssa.... olen huomannut pari asiaa jotka on vaikuttavia tekijöitä!

kun pari vuotta muistelen taaksepäin niin treenaaminen on tyssännyt johonki 3kk:teen ja siksi että on tullut sairaaksi... uskon että (ainakin itellä toi punttaaminen heikentää jonkin verran vastustuskykyä).. liekköhän sitte vaan omia kuvitelmia...

mutta asia joka on tullut vuosien mittaan opittua joka varmasti pitää omalla kohalla paikkansa on että jos ryyppään pari päivää urakalla putkeen ni sen jälkeen on varma sairaus.. uskon ton juomisen heikentävän vastustus kykyä ainakin rapulavaiheessa.. ton jutun takia oon sairastellu aika paljon! itellä jonki verran auttanu terveempi ruokavalio ja vitamiinit.

mutta onko jollakin iha kunnon tietoo tosta punttaamisesta et haikentääkö vastustuskykyä...?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom