Vastustuskyky

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mä olen nykyisin jatkuvasti sairaana, siinä missä ennen sai laskea parhaimmillaan vuosia kunnon flunssien välillä. Syykin on IMO selvillä, eli kun pitkä ja pätkittäinen läskeistä eroonpääsyprojekti käynnistyi niin vastustuskyky ilmeisesti romahti. Vitamaxia menee säännöllisesti, samoin kalaöljyä. Rehuja myös, joskaan ei niin paljoa kuin pitäisi, varsinkaan dieetillä kun ateriat on muutenkin niin pieniä niin ei aina jaksa panostaa salaatteihin ym.

Mutta eipä tuo monivitamiini paljoa auta, nytkin joulun ympäristössä sairastin parikin flunssaa. En tosin tiedä että kuinka kattava ja hyvälaatuinen tuote Vitamax oikeasti on. Laajempi kirjo marjoja ja rehuja olisi pop, mutta laiskuus ja varsinkin dieetillä supistuvat valinnanmahdollisuudet haittaavat.

Olen kanssa ihmetellyt Pertin tavoin että miten ihmiset jaksavat päivästä toiseen mättää sitä samaa jauhelihamakaroonia? Erinäisillä vihanneksilla ja mausteilla saa siitä jauhelihastakin aika monipuolisen makuista ruokaa.

Mulla oli tapana ennen salillakäynnin alottamista olla kipeä aina parin kuukauden välein, ja se todennäköisesti johtui siitä, että mä söin 1-2x per päivä ja senkin ihan mitä sattui.

Sitten tuli aloitettua salilla vääntö, ja samalla tuli vähän sitten vilkaistua myös sitä, mitä popsii. Ihan heti ei terveydentilani suuremmin parantunut, mutta olen viime keväästä asti ollut käytännössä tauditon. Lyhyitä parin päivän nuhia lukuunottamatta olen pysynyt terveenä.

Omakohtaisesti ei siis ole suurempia kokemuksia immuniteetin heikkenemisestä vaan pikemminkin vahvistumisesta. Toki tulee otettua paljon tuota c-vitamiinia ja päivittäin oikein multivitaa. Silloin tällöin jopa eksyn syömään salaattia.

Mä veikkaan siis samaa kuin muutkin täällä käyneet, että se on syömisestä ja pukeutumisesta kiinni, josko pysyy terveenä.

Pertti 123 sanoi:
Mä en tajuu, miten porukoiden syönti tottumukse on niin urautuneita.

Tuntuu että monet syö pelkästään jauhelihaa, kanan lihaa, tonnikalaa, rahkaa, raejuustoa, mehukeittoa, kananmunia ja ehkä jotain pastaa.

Ei mitään mielikuvtusta, ihan kuin ei osattais syödä mitään muuta, kuin mitä ollaan kuultu muiden saliharrastajien syövän. Mielkuvituksen lisäksi tästä kärsii myös terveys.

EDIT: Olen kuullut asiantuntialta esitysessä, ettei vitamiini valmisteissa ole välttämättä kaikkia esim hedelmien ja marjojen hyödyllisä aineita (ei edes kaikkia vitamiini variaatioita jos oikein muistan).

Mitä mielikuvitus tähän liittyy? Minulla ainakin kriteereinä ovat mm. hinta, hiilihydraattien yms. laatu, käytännöllisyys (evääksitekeminen jne.), valmistushelppous (en suostu viettää kovin montaa minuuttia keittiön puolella) ja ennen kaikkea se että saan noista kasattua jonkin järkevän makroravintoainesuhteen päivittäiseen ruokavaliooni.

Voinkin laittaa tähän saman tien ruokavalioni, joka on ollut perustana jo noin vuoden verran. Nyt dieetillä 97% ruokavaliosta koostuu näistä: rahka, raejuusto, tonnikala, kalkkunaleikkeet, real-leivät, elovena plus, rasvaton maito, vähäk. mansikkakeitto, keiju 38%, kylmäp. rypsiöljy, kylmäp. oliiviöljy, kalaöljykapselit. Kasvikset on siis aika lailla paitsiossa, kyllä minä niitä ihan mielellään söisin mutta yhä useammin joudun huomaamaan ettenpä ole taas syönyt grammaakaan tänään. Terveenä on pysytty, pieni flunssanpoikanen taitaa olla ainoa tässä lähimmän vuoden sisällä.

Tähän päälle sitten aiemmin Vitamax, ja tällä hetkellä Training Paks aamulla ja ZMA illalla, sekä muita lisäravinteita: kaseiinia, heraa, maltoa, kreatiinia, glutamiinia lähinnä.

Tokihan nämä "monipuolinen ruokavalio" ja "kaksi lämmintä ateriaa päivässä" -höpötykset ovat varmaankin hyväksi tavalliselle kaduntallaajalle. Mutta ei se ruoan lämpötila vielä mitenkään oleellisesti taida terveyttä edistää? En syö lämmintä ruokaa ollenkaan, kuten yo. listasta näkee :), kuin ehkä satunnaisesti kerran pari kuussa.

Vakioruoka-aineista saatava hyöty on suuri ihmisille, jotka dieettaavat tai muuten vaan laskeskelevat päivittäistä energiansaantiaan ja ravintoainejakaumaa. Kun syö joka päivä käytännössä samat ateriat samoihin kellonaikoihin niin dieettikin tuntuu paljon "kevyemmältä" ja sujuu rutiinilla. Tietääpä ainakin grammalleen minkä verran on tullut syötyä hiilaria jne.

p.s. Moni dieettaa kuitenkin onnistuneesti laskematta sen kummemmin kaloreita.

Joo, monipuolinen ruokavalio, vitamiinit (C! flunssaa vastaan), riittävä lepo, lämpimästi päälle kuten tossa on jo tullutkin esille. Lisäksi mä oon huomannut että kun treenaa (liian) kovaa iskee flunssat ja muut pöpöt helposti. Ja tietysti valkosipuli auttaa kaikkeen :thumbs:

MaveMan sanoi:
Usein puhutaan "vilustumisesta". Kylmän tunteella ei ole mitään tekemistä itse flunssan kanssa. PESE KÄDET

Momivitamiinipilleri päivässä. Samoin käsien desinfioinnilla on hyvin suuri merkitys. Tosin tarttuuhan se influenssa pisaratartuntanakin. Eikä kannata kaivella sitä NENÄÄ - nimittäin pöpöt tarttuvat erittäin helposti myös nenän limakalvolta. Tämä seikka jää usein huomioimatta....

tappara sanoi:
p.s. Moni dieettaa kuitenkin onnistuneesti laskematta sen kummemmin kaloreita.

Kuten minä. :thumbs: Koska mielenkiinto ei todellakaan riitä laskemaan millään exceleillä päivän kaloreita, näppituntumalla ne menee tarpeeks oikein. '

Mutta mun mielestä tekstisi oli kaikenkaikkiaan todella hyvin kirjotettu. Rehuja koitan kyllä itsekin syädä, mutta näin talvisaikaan jää käytännössä työpaikan sapuskan salaattiin. Ruokavalioni koostuu aikalailla samoista kun sulla, paitti tämä työpaikan lämmin ateria, joka on tavallista kotisapuskaa.

Mutta mun mielestä ne vitamiinit on se juttu, oon niitä ite koittanut popsia säännöllisesti joka aamu. eli monivitamiinitabletti, mineraalitabletit ja vielä lisäksi c-poretabletti ja kovaa on reenattu ja diettiäkin pidetty, mutta terveenä tähän asti säilytty. Tuli tässä mieleen, että varmaan ukoilu tekee kans hyvää, kun nykyisin kuljen pyörällä kaikki työ ja salimatkat, tuskin tekee pahaakaan. Ja glutamiinilla väitetään olevan jotain vastustuskykyy parantavaa ominaisuutta, en tiedä pitääkö paikkansa mutta sitäkin tulee käytettyä.

Kyllähän se immuniteettia huonontaa, jos ajaa itsensä salilla ylikuntoon. Raskas painoharjoitus rikkoo sen verran paljon lihaskudosta, että lihakseen muodostuu aina jonkinlainen tulehdustila. Jos ei löydä itselleen sopivaa treenin, ravinnon ja levon suhdetta, niin tottahan sitä on herkempi sairastelemaankin.
Mä ainakin koen pysyneeni poikkeuksellisen terveenä painoharjoittelun avulla. Jonkinlaista flunssaa on korkeintaan kerran vuodessa. Ruokavalioni ei ole koskaan ollut terveimmästä päästä. Lapsena ruokavalioni koostui lähinnä makkarasta, lihasta, perunasta,ruisleivästä ja maidosta. No söin mä nyt joskus omenoita tai appelsiineja, mutta esim. salaatteihin tutustuin vasta kouluruokailuissa. Mutta vitamiinivalmisteita olen kyllä käyttänyt kehonrakennus innostukseni alusta lähtien eli niiden käytön aloitin jo 12-vuotiaana. Vastustuskyvyn ylläpidossa laittaisin paljon arvoa vitamiini-ja mineraalivalmisteiden käytölle ja ylikunnon välttämiselle. Kauan eläköön VITAMAX!!!

Joku mainitsi tässä tredissä, että punttisali heikentäisi vastustuskykyä. Mä alotin puntin nostamisen 2003 tammikuus eikä oo sen jälkeen ollu mitään kuumetta eikä kunnon flunssaa. :hyper: Sitä ennen olin 1-2 kertaa vuodes kipeenä (kuume+muut sälät) Uskon, että syy on se, että punttisalin alottamisen jälkeen on ruokaa tullu mätettyä aikaisempaa enemmän ja lisäravinteisiinkin on vähä panostanu.

Timbe sanoi:
Joku mainitsi tässä tredissä, että punttisali heikentäisi vastustuskykyä. Mä alotin puntin nostamisen 2003 tammikuus eikä oo sen jälkeen ollu mitään kuumetta eikä kunnon flunssaa. :hyper: Sitä ennen olin 1-2 kertaa vuodes kipeenä (kuume+muut sälät) Uskon, että syy on se, että punttisalin alottamisen jälkeen on ruokaa tullu mätettyä aikaisempaa enemmän ja lisäravinteisiinkin on vähä panostanu.

Vaikea sanoa... toisaalta tulee syötyä paljon ja täten vastustuskyvyn luulisi olevan parempi.

Oma kokemukseni kuitenkin on että varsinkin heti kovan reenin jälkeen keho on aika heikossa tilassa. Puolisen vuotta sitten tein kovan jalka-reenin ja menin sen jälkeen suihkun puolelle. Huomasin hetken siellä oltuani, että joku spede oli jättänyt ikkunan auki kun oli niin perkeleen kylmä. Tämän jälkeen sitten kotiin ja safkat siellä, mutta oli kuitenkin ehtinyt flunssa tarttua.

Nykyään koitan keskittyä reenin jälkeen laittamaan kuivat kamppeet päälle tms., jotta tolta vältyttäisiin.

No pitäähän ne taudit jostain saada... ehkäpä pöpöt leviää vähän paremmin paikoissa missä on enemmän ihmisiä ja saleilla vielä kaikki hiplaa samoja painoja ja laitteita... :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään oli lääkäri ja poskiontelontulehdushan sieltä löytyi niin kuin joku arvelikin. Antibiootit sain viikoks ja jotain sumutetta nenälle... Sano, että viikon päästä saa jo todennäkösesti kiskoo tosissaan punttia. Täytyy ottaa nyt vaan viikko rauhassa ja mennä sitten taas pitkästä aikaa ihmettelemään salimeininkiä.

Joku tossa kyseli, että meninkö flunssassa salille...?!
Mielestäni odotin kyllä aika hyvin, että olo parantui, ennen kuin salille menin. Tosin ekalla kerralla menin heti ekana päivänä, kun tunsin itseni terveeksi. Lämpöö ei kyllä oo koskaan ollu, kun oon salille menny, kuumeessa en pysty tekemään mitään. Pari kertaa kun olin koittanut salitouhuja uudestaan aloittaa, niin homma riitti. Nyt oon ollu 2 viikkoo totaalitauossa liikunnasta, eikä oo kyllä ollu mitään toivoo juosta edes bussipysäkille myöhästymisen pelossa... :rolleyes:

No toivon että olo paranee ja pysyy treenikunto yllä. C-vitamiinia oon alkanut syömään ja jotain vitamiini-/mineraalilisää menen vielä ostamaan lähitulevaisuudessa. Koitan myös popsia hedelmiä vähän ahkerammin. ;)

Mä muistelen jostain lukeneeni että jos saunoo paljon, niin se parantaa kehon vastustuskykyä...Ite käyn melkein joka päivä saunassa ja esim. viime vuonna en ollu kipeenä kun 2 kertaa.

Liiallinen treenaaminen saattaa myös ottaa terveyden päälle. Mikäli unohtaa palautua kunnolla, on keho jatkuvasti rasituksen tilassa ja pöpötkin pääsee iskemään helpommin.

Muay sanoi:
No pitäähän ne taudit jostain saada... ehkäpä pöpöt leviää vähän paremmin paikoissa missä on enemmän ihmisiä ja saleilla vielä kaikki hiplaa samoja painoja ja laitteita... :rolleyes:

Eiköhän ne taudit tule jos on tullakseen ja todennäkösemmin saat ne vaikka supermarkettien ososkärryistä joitan hiplaa kuitenki vähän useempi ihminen ja ihmiset käyvät kaupassa kuitenkin kipeänäkin useemmin kun salilla. Ja vaikka istusit yksin kotona 24/7 niin todennäkösesti silti saisit flunssat yms. ihan samalla tavalla ja varmaan vielä helpommalla kun normaalisti elävä. Vastustuskyvystä se on kiinni iskeekö taudit vai ei. Vaimolla ollut tänä vuonna jo pari flunssaa ja mahatauti ja muhun ei ne oo tarttunut...ainakaan toistaseksi. :hyper:

Timba79 sanoi:
Eiköhän ne taudit tule jos on tullakseen ja todennäkösemmin saat ne vaikka supermarkettien ososkärryistä joitan hiplaa kuitenki vähän useempi ihminen ja ihmiset käyvät kaupassa kuitenkin kipeänäkin useemmin kun salilla. Ja vaikka istusit yksin kotona 24/7 niin todennäkösesti silti saisit flunssat yms. ihan samalla tavalla ja varmaan vielä helpommalla kun normaalisti elävä. Vastustuskyvystä se on kiinni iskeekö taudit vai ei. Vaimolla ollut tänä vuonna jo pari flunssaa ja mahatauti ja muhun ei ne oo tarttunut...ainakaan toistaseksi. :hyper:

No ei se kaikki ole pelkästä vastustuskyvystä kiinni, vaan myös hygieniasta ja tietty myös niistä paikoista missä käy ja ihmisistä joiden kanssa olet tekemisissä. Mieti nyt esim influenssa-aaltojakin, kyllä ne vaan kummasti leviää erilaisten sosiaalisten kontaktien kautta olipa se sitten työ tai harrastus. Ei ne taudit taivaasta sada. Totta kai vastustuskyky vaikuttaa siihen sairastutko vai et, mutta pointti ei ollut siinä. ;)

Muay sanoi:
No ei se kaikki ole pelkästä vastustuskyvystä kiinni, vaan myös hygieniasta ja tietty myös niistä paikoista missä käy ja ihmisistä joiden kanssa olet tekemisissä. Mieti nyt esim influenssa-aaltojakin, kyllä ne vaan kummasti leviää erilaisten sosiaalisten kontaktien kautta olipa se sitten työ tai harrastus. Ei ne taudit taivaasta sada. Totta kai vastustuskyky vaikuttaa siihen sairastutko vai et, mutta pointti ei ollut siinä. ;)

Kyllä sä ihan oikeessa olet! Ja hygienia on tärkeätä, mutta turha siinä on liiallisuuksiin mennä, jos olet saadaksesi taudin niin mun mielestä sen saat jos vastustuskykysi on heikko! Mutta ne kädet kannattaa pestä yms. niin voi todellakin välttää niitä tauteja ja tartuntoja.

Tossa hygieniassa on olemas myös hauska vastakohta, eli se et on ollu todella epähygieeninen koko ikänsä ja vastustuskyky on kehittyny sitä mukaa. Yhellä tutulla on just näin, tonki nuorempana kaikki muurahaispesät ja suunnillee roskiksetki. Nyt en ees muista et se ois ollu joskus esim. kuumees, (vaiks onhase varmaa joskus ollu :) ) eikä elämäntavatkaa oo mitkää terveelliset. Eikös atooppinen iho ja allergiatki oo kehittyny ns. liiasta varovaisuudesta alunperin?

ipe-88 sanoi:
Mä muistelen jostain lukeneeni että jos saunoo paljon, niin se parantaa kehon vastustuskykyä...Ite käyn melkein joka päivä saunassa ja esim. viime vuonna en ollu kipeenä kun 2 kertaa.

Ite käyn saunassa kerran parissa viikossa tai jopa kuukaudessa, ja olin viime vuonna kipeänä 0 kertaa. Eli ei nyt ihan voi vetää yhteyttä noiden asioiden välillä.

Viime vuonna olin sairaana (flunssa) noin puolitoista viikkoa ja pari viikkoa tuli sen takia salitaukoa. Salitreenin aloittamisen jälkeen olen huomannut että flunssa t ja viirukset eivät ole kolkutellut ovea liiemmälti. Syön normaalia sapuskaa, otan palautumisjuoman glutamiinilla ja nautin 1-2g C vitamiinia per päivä..
Duunissa syön ison lautasellisen salaattipöydän antimia koska en ikinä jaksa kotona laitella niitä..

Ennen treenaamisen aloittamista olin flunssassa vakiona sen 2 kertaa vuodessa, kerran keväällä ja kerran syksyllä ja tuon päälle satunnaiset kuumetilat yms.

Maaggeli sanoi:
Tossa hygieniassa on olemas myös hauska vastakohta, eli se et on ollu todella epähygieeninen koko ikänsä ja vastustuskyky on kehittyny sitä mukaa. Yhellä tutulla on just näin, tonki nuorempana kaikki muurahaispesät ja suunnillee roskiksetki. Nyt en ees muista et se ois ollu joskus esim. kuumees, (vaiks onhase varmaa joskus ollu :) ) eikä elämäntavatkaa oo mitkää terveelliset. Eikös atooppinen iho ja allergiatki oo kehittyny ns. liiasta varovaisuudesta alunperin?

Taitaa se suurin osa allergioista yms. olla ns. elintasosairauksia, jotka ovat tulleet nimenomaan liian hygienian mukana. Toki ne kädet kannattaa edelleen pestä jne. mutta mihinkään liiallisuuksiin pöpöjen takia on turha mennä, elämänsä siinä vaan sotkee, joku tarttuva pöpö kun on lähes koko ajan liikkeellä. Ei muuta kun kunnon sapuskaa vaan naamaan ja vitamiinia riittävästi ja huoletii kunnostaan ja ulkoilee niin eiköhän tämä tehoa jo paljon paremmin kun minkäänasteen suojautumiset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom