Varusmiespalveluksen keskeyttäjät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pampa
  • Aloitettu Aloitettu
Hassua, että nuorempi sukupolvi ei näköjään halua ottaa vastuuta edes omasta kunnostaan, vaan syy lihomiseenkin löytyy vanhemmista.

Nyyh, isi osti mulle tietsikan, eikä edes käynyt lenkillä. Sen vika, että oon läski. Nyyh. Sit pitää maksaa jotain veroja ja mennä inttiin, vaikka siitä ei mulle yksilönä ole mitään hyötyä.
Varmasti monet ottaa vastuun omasta kunnostaan, se vain tehdään usein vasta aikuisena, armeijasta tullessa ei vielä sellainen ole. Pitää ymmärtää, että jos ei ole tarvittavia kykyjä opetettu aikaisin lapselle, voi ns. realiteettien ymmärtämiseen mennä pitkä aika.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hassua, että vanhempi sukupolvi kritisoi "meidän" sukupolvea siitä, ettei inttiä tänä päivänä käydä kuten ennen. Mitä vittua?! Tehän meidät kasvatitte! Ei lapsen kasvatusta voi sysätä lapselle itselleen.
Huonokäytöksiseltä kuusivuotiaalta voisi tuollaisen väitteen hyväksyä, mutta kun ihminen on juoma- ja naimaiässä, niin kyllä se syyllinen peilistä löytyy kun omat hölmöydet ja saamattomuudet puree perseeseen.

Mua ainakin vituttaa, kun täysikäiset (18-25 v) ihmiset juoksee työpaikalla mun puheilla eikä käytöstavoista ole tietoakaan. Sisään valutaan pystyyn nostetun lapamadon ryhdillä. Ei vaivauduta edes koputtamaan, eikä tule mieleenkään kysyä, että onko sopiva hetki vai voinko tulla myöhemmin kun aikaa ei ole varattu erikseen. Itseään tai asiaansa ei esitellä, vaan joku saatanan lappu lykätään käteen ja viestinä on ilmeisimmin "tossa toi läpyskä patu - lue siitä sillä välin kun mä istun tähän tuoliin lupaa kysymättä ja katselen seinille". En mä mitään asennossa seisomista tai ilmoituksen tekoa halua nähdä/kuulla, mutta ottaa rankasti päähän jo se, ettei olla valmistauduttu esittelemään asiaansa selkeästi ja lyhyesti. Toinen piirre on juuri tämä valitusvirsi siitä, miten vika on muissa. Ei vain osata kantaa vastuuta omista hölmöilyistään.

Onko vika vanhemmissa, koulussa tai armeijassa? Ei ole. Jos sieltä kallon sisältä aivot vaan löytyy ja tajunnan taso on riittävän korkea havaintojen ja johtopäätösten tekoon normaalin ihmisen tavoin, niin kyllä tuossa iässä pitäisi päässä olla normaalit käytöstavat ja kyky kantaa vastuuta ihan maalaisjärjellä ja kokemuspohjaisesti opittuna. Vaikka olisi ollut kuinka vapaamielinen kasvatus ja kakkaa olisi saanut hieroa kodin seinille vanhempien samalla vain kannustaessa vieressä pikku-Pentin luovaa toimintaa, niin kyllä nyt tässä vaiheessa, yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä, pitäisi sen verran olla tilannetajua, että peruskäytöstavat tai vastuunottokyky tulee ainakin vähän skarppaamalla käyttöön. Jos ei tule, niin sitten on vika korvien välissä, eikä missään kasvatuksessa tai koulujärjestelmässä.
 
Varmasti monet ottaa vastuun omasta kunnostaan, se vain tehdään usein vasta aikuisena, armeijasta tullessa ei vielä sellainen ole. Pitää ymmärtää, että jos ei ole tarvittavia kykyjä opetettu aikaisin lapselle, voi ns. realiteettien ymmärtämiseen mennä pitkä aika.

Minkä ikäisenä nykyään oikein ruvetaan ajattelemaan omilla aivoillaan? On se nyt ihme ja kumma, jos ei jo 15-16 vuoden ikäisenä päässä yhtään raksuta. Kyllähän siinä iässä useimmat käyvät jo kesätöissä jne, joten kai nyt jotain ymmärrystä pitää asioista olla ja jopa ihan omia ajatuksia? Vai eikö nykyään enää edes käydä kesätöissä, kun iskä ja äiskä maksaa pelit ja vehkeet? Niin, sehän on sitten vanhempien vika kun lapsi ei opi töitäkään tekemään. Mitäs maksoitte.

Noiden juttujen perusteella tuntuu siltä, että meidän 11v pojallakin on enemmän aloitekykyä kuin joillakin 20+ vuotiailla täällä.

Sorry OT.

edit: tarkentaakseni vielä, olen toki samaa mieltä siitä, että vanhempien antama esimerkki ja kasvatus vaikuttavat moneen asiaan, mutta ei intti-ikäisten pitäisi enää syytellä omasta fyysisestä tilastaan ketään muuta. Saatikka jo intti-iän ohittaneiden.
 
Hassua, että nuorempi sukupolvi ei näköjään halua ottaa vastuuta edes omasta kunnostaan, vaan syy lihomiseenkin löytyy vanhemmista.

Lasten ollessa kyseessä syy lihomiseen on nimenomaan vanhemmissa, kenessä muussakaan? Vanhemmat useimmiten päättävät mitä talossa syödään ja tehdään. Muksut toki ovat useimmiten innoissaan kaikesta liikunnallisesta harrastuksesta, mutta jos pullapersevanhemmat eivät saa sen verta aikaiseksi että käyvät jälkikasvunsa kanssa hiihtämässä, luistelemassa, metsässä kävelemässä, jne niin johan on ihme että lapsista tulee mitä tulee.

Ei se omilla aivoilla ajattelukaan itsestään tapahdu, vaan esimerkki pitää olla. Mitäpä sitä kesätöihin kun mutsi ja faijakin saa rahansa fattasta.
 
Lasten ollessa kyseessä syy lihomiseen on nimenomaan vanhemmissa, kenessä muussakaan?

Eikös puhe ole ollut intin keskeyttäneistä, joita ainakaan minä en enää lapsiksi laske. Kun täälläkin yli parikymppiset syyttävät "vanhempaa sukupolvea" nykyisen intti-ikäisen sukupolven huonosta kunnosta. Ovatko hekin siis vielä lapsia?
 
Kyllähän varsin monet parikymppiset ovat henkisesti ihan kersoja. Ja joskus kolmekymppisetkin (tai vielä vanhemmat), tilanteesta riippuen:)
 
Hassua, että nuorempi sukupolvi ei näköjään halua ottaa vastuuta edes omasta kunnostaan, vaan syy lihomiseenkin löytyy vanhemmista.

Nyyh, isi osti mulle tietsikan, eikä edes käynyt lenkillä. Sen vika, että oon läski. Nyyh. Sit pitää maksaa jotain veroja ja mennä inttiin, vaikka siitä ei mulle yksilönä ole mitään hyötyä.

No kyllä mun mielestä ne liikuntatottumukset on peräisin lapsuusajoilta. Jos et ole LAPSENA liikkunut hirveästi, on sen aloittaminen siinä intti-ikäisenä vaikeaa. Ja mun ymmärtääkseni vanhemmat on aika pitkälti vastuussa lasten syömisistä ja liikkumisista. Vai oletko itse sitä mieltä että tuollainen alle kouluikäinen lapsi on vastuussa näistä?

Henkilökohtaisesti mulla ei ole veroja vastaan mitään, se nyt on ihan itsestäänselvyys että ilman niitä tämä yhteiskunta ei vaan pyörisi. Ja inttiin menin oikein mielelläni, vaikka minulla ei ollutkaan mikään huippu-urheilijan kunto, eikä mieleenikään tullut keskeyttää. Ei ennen armeijaa, ei sen aikana eikä myöskään sen jälkeen. Yksilönä jopa hyödyin armeijasta. Taskussa polttelee nykyään BECE-ajokortti.
 
Hassua, että vanhempi sukupolvi kritisoi "meidän" sukupolvea siitä, ettei inttiä tänä päivänä käydä kuten ennen. Mitä vittua?! Tehän meidät kasvatitte! Ei lapsen kasvatusta voi sysätä lapselle itselleen.

Nyt ei oikein aukea. Halutaan olla niin individualisteja ja yksilöllisiä, mutta vika on sitten aina muissa. Kyllä sitä pitäisi osata ajatella jo ihan omilla aivoilla ihan ennen inttiäkin, eikä syyttää muita.

Kyllähän varsin monet parikymppiset ovat henkisesti ihan kersoja.

No sittenhän intti on aivan paikallaan varsin monelle.

Intin pituus voisi määräytyä kunnon mukaan. Pisin keikka voisi olla vaikka kaksi vuotta, jos on paska kunto, niin motivoisi käymään lenkillä.:D
 
Eikös puhe ole ollut intin keskeyttäneistä, joita ainakaan minä en enää lapsiksi laske. Kun täälläkin yli parikymppiset syyttävät "vanhempaa sukupolvea" nykyisen intti-ikäisen sukupolven huonosta kunnosta. Ovatko hekin siis vielä lapsia?

Kyllä, puhe oli intin keskeyttäneistä. Eivätkä ne tosiaan enää ole lapsia, ei ainakaan saisi olla. Mutta mistä nämä keskeyttämiset johtuu? Toki osa keskeyttää ihan aiheesta, jos ei paikat yksinkertaisesti kestä. Sen ymmärränkin ja hyväksyn. Mutta iso osa keskeyttää kun ei kiinnosta eikä viitti "tuhlata aikaansa" intin takia (mieluummin pelaisi senkin ajan wowia), tai on yksinkertaisesti liian huonossa kunnossa fyysisesti. Ja mistä taas huono kunto on peräisin? Huonoista liikuntatottumuksista. Mistähän ne liikuntatottumukset peritään? Kenties omilta vanhemmilta?

Ja toinen syypää on yhteiskunnan päättäjät ja koululaitokset. Ja ketkäs siellä istuu näitä asioita päättämässä? Meidän kakskymppisten pullamössösukupolvi? Koululiikuntaa n. 2h viikossa ja sekin on suorituspainotteista. Eli miksei se liikunta kouluissa voisi olla sellaista että pidettäisiin hauskaa? Nykyään se tuppaa olemaan sellaista että katsotaan montako etunojaa pääset ja sen mukaan saat numeron. Aivan kuten intissä. Siellä sen ymmärrän mutten koululiikunnassa.
 
Itse olen tullut siihen tulokseen, että suomessa on nykyään niin paljon liian hyvällä tottuneita äidinpikkupoikia, ettei heillä ole henkistä ja fyysistä kanttia edes sen vertaa, että jaksettais vähän ponnistella tuon 6kk eteen. Jos kotona kasvatus on semmosta, että äiti ja isä paapoo niinku pikkulasta niin eihän se homma voi onnistua armeijassakaan. Siellä kun joutuu itse tekemään jotain, pitää toimia (joskus)kurinalaisesti ja ottaa vastaan jopa muutama käsky. Tiedän, että monella jotka armeijaan lähtevät on suuriakin ajatuksia palvelusajalta, mutta sitten kun huomataan ettei se olekkaan yhtä teltta-retkeilyä ja pyssyleikkiä, jätetään homma sikseen. Sitten kun päästään 2vko palveluksen jälkeen kotia vouhotetaan isoon ääneen kuinka skapparit oli luusereita ja koko armeija typerää lasten leikkimistä.
Ymmärrän niitä täysin, jotka joutuvat oikeasta syystä eli vamman, sairauden tms. mun mielestä välttämättömän takia keskeyttämään.
 
Mitä jos joku on oikeasti sitä mieltä, että varusmiespalvelu tuntui turhalta jne? Kuitenkin tämän maan pitäisi olla vapaa maa ja jos niitä keskeyttäjiä alkaa olemaan todella paljon, niin sitten se tullee muuttumaan jossakin vaiheessa? Nykyään se on jotenkin demokraattisesti valittu, että täällä on ns pakkoarmeija. Kauanko se on nykyolosuhteissa?

Intissä kuitenkin on se aivopesuvaihe yhä aika kovassa asemassa. Niin kuin joku sanoi, pian tulee taas ne uudet äidin pikku sotilaat koulutettavaviksi. Vitun kovia jätkiä omien puheiden mukaan, ainakin kun intti on käyty. Mutta jeesus mikä marina sen koko ajan olon sieltä jonosta kuuluu. Ainakin meillä suurin osa inhosi sitä paikkaa ja ei siinä mikään havumerkki kädessä paljoa merkannut, kun vitutti. Sitten lomilla oltiin niin kauheata sissiä että... Paljonko mielipiteisiin vaikuttaa sen kakan siirtäminen eteenpäin?
 
Joo jos ei ole ikinä ollut yötä poissa kotoa niin tuleepa sekin tehtyä. Siinäpä se. Ja kaikki kyllä osaa viikata vaatteensa, eri asia on viikkaakone kauniisti vai ei... pinkka tarkastus! :hyper:
.

Täytyy myöntää, että omaan tupaan sattu muutama sankari joka ei tätä viikkaamista oikeen osannut. Kyllähän vaatteet osaa kasaan laittaa tiputtamalla lattialle tai heittämällä kaappiin, mutta viikkaaminen on mielestäni toinen asia.

Mutta joo olihan se pinkka- ja punkkatarkistus ihan vammasten touhua ei siinä mitään :david:
 
Ei mihinkään ideologiaan tai isänmaallisuuteen vetoava argumentti kuitenkaan poista sitä että tämähän on aivan totta.
Pidät siis puolustuvoimia pelkkänä leikkipaikkana? Oot sitä mieltä, että vuosittain lähetetään valtion ylläpitämään organisaatioon tuhansittain ihmisiä pelkästään leikkimään? Ite en oo pitäny sitä koskaan leikkipaikkana joten en tiedä tarkalleen mitä tarkoitat, mutta voisit varmaan nyt selventää?
 
Pidät siis puolustuvoimia pelkkänä leikkipaikkana? Oot sitä mieltä, että vuosittain lähetetään valtion ylläpitämään organisaatioon tuhansittain ihmisiä pelkästään leikkimään? Ite en oo pitäny sitä koskaan leikkipaikkana joten en tiedä tarkalleen mitä tarkoitat, mutta voisit varmaan nyt selventää?

No sinänsähän kyseessä ei ole mikään leikin asia, meneehän tuohon touhuun kuitenkin ihan tolkuton määrä yhteiskunnan varoja.
 
No sinänsähän kyseessä ei ole mikään leikin asia, meneehän tuohon touhuun kuitenkin ihan tolkuton määrä yhteiskunnan varoja.
Olet mieltä, mutta sitten et kuitenkaan ole. Jos yhteiskunnan varoja laitetaan puolustuvoimiin liikaa niin mitä haluaisit asialla tehtävän? On kuitenkin tutkittu, että nykyisellä tavalla uskottavan puolustuksen ylläpitäminen Suomen kokoisessa maassa tulee halvimmaksi.
 
Olet mieltä, mutta sitten et kuitenkaan ole. Jos yhteiskunnan varoja laitetaan puolustuvoimiin liikaa niin mitä haluaisit asialla tehtävän? On kuitenkin tutkittu, että nykyisellä tavalla uskottavan puolustuksen ylläpitäminen Suomen kokoisessa maassa tulee halvimmaksi.

1. Älä aja miinaan kahdesti.

2. Määrittele "uskottava puolustus".
 
1. Älä aja miinaan kahdesti.

2. Määrittele "uskottava puolustus".

Uskottava puolustus = kenenkään/minkään ei ole järkevää hyökätä tänne koska sodissa on nykyään kuitenkin kyse resursseista, armeijamme pitää pystyä pitämään vihollisen mahdolliset tappiot valtauksen tuottoa suurempina. Eli pähkinänkuoressa meillä pitää olla mahdollisuus tehdä tarpeeksi ilkityötä vihulle ettei niiden kannata tänne tulla.
 
En mä minnekkään ajele, yritän saada sua päättämään sun omista mielipiteistä.

Uskottava puolustus meinaa mun mielestä sitä, että valtiolla on puolustuvoimat, jonka materiaalinen sekä miehistöllinen vahvuus on voimaltaan sen verran suuri ja iskukykyinen, että vihollisen kynnys hyökätä maahan kasvaa suureksi. Eli puolustusvoimilla on kyky tehä aineellista ja miehistöllistä tappiota siinä määrin, ettei hyökkäys maahan ole kannattavaa.
 
Uskottava puolustus = kenenkään/minkään ei ole järkevää hyökätä tänne koska sodissa on nykyään kuitenkin kyse resursseista, armeijamme pitää pystyä pitämään vihollisen mahdolliset tappiot valtauksen tuottoa suurempina. Eli pähkinänkuoressa meillä pitää olla mahdollisuus tehdä tarpeeksi ilkityötä vihulle ettei niiden kannata tänne tulla.

Koska sodissa on nykyään kuitenkin kyse resursseista. Jep jep.
 
Back
Ylös Bottom