Varusmiespalveluksen keskeyttäjät

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pampa
  • Aloitettu Aloitettu
Minä kävin saman tien kuin Dopey, Mikkeli-RUK-Mikkeli ja täytyy sanoa että ei mulla ole pahaa sanaa inttiajoista. Hyviä muistoja joita aika on kullannut. Hittolainen, kun siitä onkin jo yli 10 v aikaa. Harmi että legendaarinen Savon Prikaati lakkautettiin.

Perusyksikössä ei niinkään ollut rajojen koettelua mutta kyllä RUKissa oli mielestäni ihan hyviä fyysis-psyykkisiä koettimia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syystäkin on mietitty sitä tiiviimpää puolustusyhteistyötä pohjoismaiden kanssa. Ruotsalaiset ja norjalaiset panssarit, laivat ja koneet boostaisivat Suomen puolustuskykyä mukavasti, Ruotsille ja Norjalle puolestaan olisi melkoisen epämiellyttävää jos joku pääsisi valloittamaan Suomen ja Suomenlahden muodostaman puskurivyöhykkeen. Tässäkin tilanteessa Suomella pitäisi olla tarpeeksi maajoukkoja jotta vihulaista voitaisiin viivyttää kunnes apujoukkoja saataisiin poliittisten ja logististen säätöjen jälkeen kotomaan kamaralle asti.

Venäjä ja Pohjoismaat saisivat muodostaa vahvan liittouman, niin ei tarviais enää jatkaa sitä ainaista ryssänpelkoa. Haudata menneet ja keskittyä rauhanomaiseen tulevaisuuteen.
 
Kun lukee näitä intti nillityksiä kuinka armeija on ihan turhaa ja sielä opetetaan vaan tappamaan ja leikkimään sotaleikkejä ni alkaa todellakin vituttamaan. intissä opetetaan löytämään omat henkiset&fyysiset rajat. tai ehkä tajuamaan että ne kuvittelemasi rajat on vaan mukavuusalueen rajat. sielä opetetaan tiimityöskentelyä, vastuunjakamista ja johtamistaitoja. Itsevarmuutta. eikä se nyt mikään pakko ole palvella nurmiporana. voihan sielä palvella pappina, köksänä, varastomiehenä, kirjurina, kuskina yms. hei hetkinen!!!? ei kai siellä vain opeteta nuoria työelämän alkuun!!?? Hyi helkkari. pthyi! synti ja häpeä.

Mut kyl sen tarkotus on opettaa tappamaan ja selviämään itse hengissä;)
 
Venäjä ja Pohjoismaat saisivat muodostaa vahvan liittouman, niin ei tarviais enää jatkaa sitä ainaista ryssänpelkoa. Haudata menneet ja keskittyä rauhanomaiseen tulevaisuuteen.

Itse en ole myöskään ikinä ymmärtänyt tuota ryssänpelkoa. Ei Venäjällä ole mitään syitä hyökätä Suomeen. Sodasta on jo 70 vuotta aikaa, Stalin kuollut ja NL hajonnut. Nyt pitäisi Suomen keskittyä vain tulevaisuuteen eli kehittämään kaupankäyntiä Venäjän kanssa. Myös viisumivapaus pitäisi saada jo aikaan, mutta nyt kun ollaan EU:ssa ja sen + Venäjän välit ei ole parhaat niin me emme sitä tule saamaan vuosiin. Tässä on taas yksi asia miksi EU:sta on Suomelle haittaa.
 
Missä sä kävit intin? Olin pk-kauden ja AUK:n Mikkelissä jääkärinä ja sen jälkeen RUK:n Haminassa, mistä takaisin Mikkelissä koksuna loppuajan ja voin kertoa, etten ole ikinä niin paskassa kunnossa ollut kuin intistä ulospäästessä. Pölystä tai homeesta tai mistälie sain kroonisen poskiontelontulehduksen, mihin jouduin syömään kuukausitolkulla antibiootteja ja mikä lopulta leikattiin Tilkassa. Ennen armeijaa ei ollut ikinä ollut korva- tai ontelotulehduksia, mutta tuon jälkeen ne olivat vuosia jatkuvana riesana. Meni muutama vuosi saada ihan perus vastustuskyky edes takaisin, pikkuflussastakin nousi heti 40+ asteen kuume useiksi päiviksi intin jälkeen.

Hyvä pointti. Armeija aiheuttanee todella paljon nuorille miehille pitkäaikaisia sairauksia sekä suorasti että epäsuorasti. Ihmetyttää kuitenkin se, että miksi suomalaiset vanhemmat ovat kannustaneet poikiansa niin vahvasti armeijaan. Ensin kasvatetaan lasta parikymmentä vuotta ja sitten kannustetaan menemään ottamaan terveysriskit inttiin.
 
Ite olin 6 kuukauden palvelusaikanani noin 5kk kipeänä enemmän ja vähemmän. Täysin terveenä en ollut kyllä päivääkään :D Mutta intistä saa kyllä semmosen vastustuskyvyn, että ei perkele tule mitään nuhia ja muita pitkään aikaan (koputan puuta). Eikai tuolla kainuun prikaatissa ollu ku ne viestin rakennukset semmosia missä ei sitä hometta oo, ku kuitenki tältä vuosituhannelta varmaan ne rakennukset. Ite ku siellä jääkärinä olin nii varmaan 100 vuotta vanhoja rakennuksia ja niin homeessa ku olla voi :D
 
Ennen inttiä itse olin ainakin vähän väliä kipeänä ja vastustuskyky ihan nollissa, jatkuvasti pikku flunssaa ja muuta paskaa. 1/11 sitten Vekaranjärvelle ja ekat 5-6kk palveluksesta joka viikko jotain flunssaa/kuumetta/tulehdusta tms. Seuraavat puoli vuotta rupesi menemään parempaan suuntaan ja intin jälkeen ei ole paljoa flunssat ja kuumeet vaivanneet, että kyllä mun vastustuskyky otti aika ison pompun ylöspäin, kun ekaksi jaksoi vain kaikki mahdolliset taudit sairastella kassulla.
 
Alokasaika meni taysin sairastaessa, laakarit vaan syyti antibiottikuureja ja antoivat aina pari paivaa lepoa, eihan siita mitaan meinannut tulla. Kuntotestitkin muistan vetaneeni kuumeessa kun peloteltiin etta lomat palaa.

6kk siella tuli oltua, olihan se ihan naurettavan helppoa. Jaakarina. Nykyisin en menisi, silloin 18 vuotiaana sita nyt oli niin lammas etta teki vaan mita kaskettiin eika ollut munaa kieltaytya.
 
Back
Ylös Bottom