Vartijoilta asiallista käytöstä? (videonpätkä)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Equ
  • Aloitettu Aloitettu
Sepä se, oikeusvaltiossa kun ei ole sun tehtävä päättää mikä on "tasaväkistä". Eikä myöskään toteuttaa niitä rangaistuksia.

Vartijoiden tehtävänä on tässä tapahtumaketjussa se kiinniotto, ja koska kyseessä on vielä ammattimainen toiminta niin kyllä sen siihen pitää jäädä.

Edelleen siinä lyömisen ja pois kävelemisen välissä on niitä vaihtoehtoja sille siviilillekin...

En mä asettanutkaan itseäni jumalan asemaan vaan kerroin vain mielipiteeni, kuinka heitä tulisi kohdella. Ja minä ainakin yritän elää näiden omien periaatteideni mukaan.
Kiinniotonhan ne vartijat tekivätkin ja mielestäni ihan oikealla voimatasolla.
Niin, vaihtoehtoja on monia ja tilanteet ovat nopeita ja erilaisia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toisaalta kyllähän nyt tosta ylen uutisissa näytetyssä videossa näkee, että se guardi joka tempas sitä urpoa, käveli tsekkamaan ettei mahdollsia silminnäkijöitä tulisi paikalle. Kun ei näkynyt niin alkoi "monottaminen". Pahaksi onneksi joku kyylä tallensi tilanteen ja heitti utubeen. Vartija itsekkin tajusi ettei tää käyttäytyminen menisi läpi oikeudessa...

Jos tuo jätkä on todella hakannut ja potkinut jotain naista päähän, niin en yhtään ihmettele, että vartija antoi moukun päähän ja pikkasen suti kengällä. Potkimiseksi tuota ei kyllä voi kutsua. Ihan oikea meininki jotain Kontulan ostarin yhteiskunnan jätettä kohtaan, ei ne mitään muuta kieltä ymmärrä.

Toisaalta kyllähän nyt tosta ylen uutisissa näytetyssä videossa näkee, että se guardi joka tempas sitä urpoa, käveli tsekkamaan ettei mahdollsia silminnäkijöitä tulisi paikalle. Kun ei näkynyt niin alkoi "monottaminen". Pahaksi onneksi joku kyylä tallensi tilanteen ja heitti utubeen. Vartija itsekkin tajusi ettei tää käyttäytyminen menisi läpi oikeudessa...

Tai sitten oli menossa katsomaan sitä naista, jota tuo nilkki oli hakannut ja potkinut päähän?

Harmi, että video oli vain tästä kiinniottotilanteesta. Olisi kuvattu koko juttu alusta loppuun, niin tuota vartijaa ylistettäisiin sankarina.

Jos pätkän alkua katsoo, niin tuo jantterihan siinä on ensin nyrkit ojossa. Eka kunnon isku on siis aivan perusteltu. Selkään potkiminen on taas tosiaan kyseenalaista, mutta.. "sitä saa mitä tilaa"

En jaksa uskoa että noi ketään syytöntä pyörittelisivät, eli varmaan tuossa on tapahtunut jotain jo ennen kuvauksen alkua.

En mä asettanutkaan itseäni jumalan asemaan vaan kerroin vain mielipiteeni, kuinka heitä tulisi kohdella. Ja minä ainakin yritän elää näiden omien periaatteideni mukaan.
Kiinniotonhan ne vartijat tekivätkin ja mielestäni ihan oikealla voimatasolla.
Niin, vaihtoehtoja on monia ja tilanteet ovat nopeita ja erilaisia.

Ja vieläkään noilla mielipiteillä ei ole merkitystä.

Tämä keskustelu lähti siitä että sä väitit lain pykälää tarkkaan noudattamaan pyrkivien pakenevan tilannetta johon pitäisi puuttua. Ja minä koitin kertoa että se on aasin persiistä otettu yleistys.

Jos tämä menee ympäripyöräksi lätinäksi, niin olkoot :)

Jos aletaan ottamaan oikeutta omiin käsiin jota täällä porukka näyttää kannattavan niin kuka sitten päättää mitä kukin saa tehdä. Tuossahan tuo ilmeisesti kaksi pahoinpitelyn uhria, nainen ja "asiakas", ja kaksi pahoinpitelijää vartija ja "asiakas". Olisiko oikeutettua, että "asiakas" ottaisi avuksi isomman kaverin ja "rankaisisi" tätä toista pahoinpitelijää, koska tämä on tehnyt väärin hänen mielestään ja sitten taas tämä uhri jatkaisi "rankaisemistaan".......

Huomaako kukaan mihin tällainen toiminta lopulta vie? Eikös olisi hyvä, että meillä olisi jokin ulkopuolinen riippumaton taho joka hoitaisi tuon rankaisemisen meidän puolesta, sitä voisi vaikka nimittää oikeuslaitokseksi:eek: .

Mitä teidän mielestä siitä tulisi, jos vartijat saisivat käyttää kyseisiä voimakeinoja häiriköille esim. juuri kontulan ostarilla? Turvallisempi ostari?

Mitä mieltä seuraavsta videosta?

http://www.youtube.com/watch?v=MvsUA-qEzy0

Ilmeisesti vartijoilla paloi käämi "asiakkaan" kanssa:david: ...

Edit. Asioissahan on aina kaksi puolta ja luulen että tässä(kin) tapauksessa "asiakkaan" käyttäytyminen johti siihen, että vartijoilla paloi käämi. Vaikkakaan näin ei saisi käydä mutta...
Toisaalta hyvän ammattitaidon omaava vartija ei provosoidu juurikaan mistään.

Kymppiuutisissa näköjään kyseinen pätkä

Jos aletaan ottamaan oikeutta omiin käsiin jota täällä porukka näyttää kannattavan niin kuka sitten päättää mitä kukin saa tehdä. Tuossahan tuo ilmeisesti kaksi pahoinpitelyn uhria, nainen ja "asiakas", ja kaksi pahoinpitelijää vartija ja "asiakas". Olisiko oikeutettua, että "asiakas" ottaisi avuksi isomman kaverin ja "rankaisisi" tätä toista pahoinpitelijää, koska tämä on tehnyt väärin hänen mielestään ja sitten taas tämä uhri jatkaisi "rankaisemistaan".......

Huomaako kukaan mihin tällainen toiminta lopulta vie? Eikös olisi hyvä, että meillä olisi jokin ulkopuolinen riippumaton taho joka hoitaisi tuon rankaisemisen meidän puolesta, sitä voisi vaikka nimittää oikeuslaitokseksi:eek: .
Niin tai annetaan jengin hakata ihan rauhassa ohikulkijoita eikä puututa kuin sanomalla päivää, mihinkähän se johtaisi?

En kyllä tiedä oppivatko noi apinat mitään jos niitä murjoo. Jos eivät, niin sitten hakkaaminenkin on ihan turhaa. Lakihan noille ei tee hevonvittua, suomessa oikein hyysätään rikollisia, paitsi jos kierrät veroja, silloin saat oikein olan takaa.

Niin tai annetaan jengin hakata ihan rauhassa ohikulkijoita eikä puututa kuin sanomalla päivää, mihinkähän se johtaisi?

Nyt taidat sekoittaa pahoipitelyn ja hätävarjelun. Joista kummastakin meillä on laissa säännökset.

No mitäpä luulet, kuinka todennäköistä on se, että tuossa videossa olevat potkut aiheuttavat pysyviä vammoja? Itse näkisin noiden ainoana mahdollisena vaikutuksena sen, että lähtee pölyt kengän päältä.

Luulen kyllä, että vartijan tarkoitus oli satuttaa juoppoa. Hän halusi rangaista toista, kun tämä aiheutti hänelle vaivaa. On helpompiakin tapoja kiillottaa kengät. Mutta ei vartija varmaan ajatellut, että "teenpä pysyvää vahinkoa" vaan hän nimenomaan ei ajatellut - potki vain vihaisena, sen enempää miettimättä.

Sori, offtopic, vittu että putosin kun tuo Sisäministeriön turvallisuusalavastaava tms. tuli kuviin äsken kympin uutisissa. :D

Ihan asiaa kyllä puhui. :thumbs:

Ja vieläkään noilla mielipiteillä ei ole merkitystä.

Tämä keskustelu lähti siitä että sä väitit lain pykälää tarkkaan noudattamaan pyrkivien pakenevan tilannetta johon pitäisi puuttua. Ja minä koitin kertoa että se on aasin persiistä otettu yleistys.

Jos tämä menee ympäripyöräksi lätinäksi, niin olkoot :)

Mielipide on kuin persreikä.. Se on jokaisella.:lol2:

Sellaisen käsityksen sain (monestakin postauksesta) kun he tuomitsivat tuon väkivallan asiaan puuttuessa. Ei siinä varmasti auta kun menee sanomaan että: "soosoo. Ei noin kohdella toisia."

Ei vaan hedelmällistä keskustelua. :D

Joopa joo.

"Poliisi ampui kiinniottamaansa raiskaajaa, joka odotti raudoissa siirtämistä autoon."

Oli alkutilanne mikä tahansa, niin ko. tilanne on sitä pahimman luokan mielivaltaa.
"Kolme lasta juuri teloittaneen ja aseella poliiseja uhanneen kiinniotossa poliisin voimakäyttö ehkä aiheutti mustelman kiinniotetulle. Poliisi tuomittiin mielivallasta elinkautiseen."

"Tuntematonta naista päiväkausia raiskannut taparikollinen vapautettiin syytteistä koska kiinniotettaessa poliisi julmasti keskeytti hänen sukupuoliaktin lainkaan kiinniotetun tunteita miettimättä."

"Vartija ei uskaltanut mennä keskeyttämään alkavaa raiskausta,koska ei voinut olla varma siitä, ettei raiskaajalle tulisi mustelmia."

Mustavalkoinen ajattelu ei pitkälle vie. Esimerkkejä voi keksiä myös toiseen suuntaan vetäen.

Jos joku lyö naistasi , niin jätätkö asian sikseen ja kohteliaasti pyydät päällekarkaajaa poistumaan toivoen, että hän ilmoittaa itsensä poliisille? Itse en päästäisi syyttä naistani, lapsiani, sivullista naista tai edes kavereitani lyönyttä noin vähällä kuin nuo vartijat. Silloin lyönti osuessaan rauhoittaa kaverin vähäksi aikaa totaalisesti. Ruhjeiltakaan ei todennäköisesti säästytä.

Itse näen tässä kyseisessä tilanteessa paljon myös itsehillintää. Selvästi joku on saanut vartijan maltin menemään, olisiko naisen pahoinpitely ollut pahempaa laatua? Vartija lyö pahoinpitelijää päähän vain keveysti, vain sen verran jotta tyyppi kaatuu maahan. Mieli tekisi potkaista, mutta silti vartija hillitsee luonnolliset reaktionsa ja pysäyttää potkut paljon ennen kuin pahoinpitelijästä tulee myös pahoinpidelty.

Ei voi välttyä ajatukselta, että noita kengän sipaisuja kauhistelevat eivät omaa minkäänlaista käsitystä väkivallasta. Ok, vartija varmasti ajatteli potkaisevansa tyyppiä kunnolla, mutta hillitsi itsensä. Syntiä on siis tehty ajatuksin, mutta teon lopputulokset ovat mielestäni aika hyvät (saatiinpa uskontokin mukaan). Naisen pahoinpitely keskeytyi, pahoinpitelijä saatiin kiinni ja hän ei saanut todennaköisesti mitään mainitsemisen arvoisia vammoja. Ovatko vartijan pahat ajatukset ja elkeet sitten niin raskauttava teko, että tuosta hyvästä työstä huolimatta hänet kuuluu kivittää. Mutta siinä vaiheessa kun tartutte kiveen, niin kannattaa muistaa kuinka vartijat ja järjestysmiehet asettavat itsensä vaaraan sen vuoksi, että sinä ja minä voimme turvatusta pumpulilla vuoratusta maailmastamme taivastella maailman raakuuksia ja osoittaa sormella pahoja ihmisiä.

Tai sitten oli menossa katsomaan sitä naista, jota tuo nilkki oli hakannut ja potkinut päähän?
Öh? Hakannut ja potkinut? Mistäs sellainen käy ilmi? Pahoinpidellyt, joo, siitä kyllä oli puhe, mutta ei tekotavasta.

EDIT: tää elää aika nopeasti tämä ketju... kiitos tarkennuksesta siellä alhaalla. Toisinaan tunnen eläväni tynnyrissä ja vanteen kiristävän päätäni.

Jos joku lyö naistasi , niin jätätkö asian sikseen ja kohteliaasti pyydät päällekarkaajaa poistumaan toivoen, että hän ilmoittaa itsensä poliisille? Itse en päästäisi syyttä naistani, lapsiani, sivullista naista tai edes kavereitani lyönyttä noin vähällä kuin nuo vartijat.

- -

Itse näen tässä kyseisessä tilanteessa paljon myös itsehillintää. Selvästi joku on saanut vartijan maltin menemään, olisiko naisen pahoinpitely ollut pahempaa laatua? Vartija lyö pahoinpitelijää päähän vain keveysti, vain sen verran jotta tyyppi kaatuu maahan. Mieli tekisi potkaista, mutta silti vartija hillitsee luonnolliset reaktionsa ja pysäyttää potkut paljon ennen kuin pahoinpitelijästä tulee myös pahoinpidelty.

--

Mutta siinä vaiheessa kun tartutte kiveen, niin kannattaa muistaa kuinka vartijat ja järjestysmiehet asettavat itsensä vaaraan sen vuoksi, että sinä ja minä voimme turvatusta pumpulilla vuoratustamme maailmastamme taivastella maailman raakuuksia.

Jos joku lyö naistani? Voisin turvautua hätävarjeluun, ja ehkä vanha pykälä "ei voinut mieltään malttaa" voisi olla tarpeen. Mutta nyt oli kuitenkin jostain muusta kyse. Tuskin siellä vartijan naista oli lyöty? Ne oli TÖISSÄ ne vartijat. Itsehillintä on kaukana jos TÖISSÄ ollessaan, vartijan asussa, voimankäyttövälineet mukana tempaisee toista päähän niin että se kaatuu. Puhumattakaan siitä että raudoittaa kaverin ja sen jälkeen hillitsee itsensä niinkin hyvin että vaan vähän kopistelee kengänkärjillä jätkää selkään.

Minä en henk.koht. kaipaa yhtään itseään syytteen vaaraan asettavaa turva-alan ammattilaista tähän maahan. Eipä niitä muita ihan oikeasti todellisia vaaranpaikkoja jokapäiväisessä yksityisen sektorin turva-alan työkentässä tule vastaan. On niitä koviakin kohteita, ei siinä mitään, mutta kotiinkin voi kuolla.

Paskasakki pois kontrolliammateista, kuten jo aiemmin sanoin.

Viimeksi muokattu:
Mutta ei vartija varmaan ajatellut, että "teenpä pysyvää vahinkoa" vaan hän nimenomaan ei ajatellut - potki vain vihaisena, sen enempää miettimättä.

Varmasti oli tunteet pinnassa, mutta ajatteli se sen verran ettei aikonut tehdä pysyvää vahinkoa. Aika köykäistä potkimista oli. Jos ei olisi ajatellut, niin varmasti olisi näyttänyt ihan erilaiselta tuo potkiminen. Pikku tönimiseltä tuo mielestäni näytti.

Silloin joskus kultaisella kahekskytluvulla sai joka viikonloppu tollasen pusun poskelleen, eikä se ylittänyt uutiskynnystä:rolleyes:
Eihän se toinen vartija tehnyt mitään sopimatonta ja sen klanipään "potkut" *hoh hoijaa* ees hipassu sitä naisenpieksijää. Turha kohu noussu... Huomaa et elämme lintukodossa kun tuollaista "järjetöntä väkivaltaa" tarvii itkeä:jahas:

Pätkän alussahan kiinniotettu laittaa hanttiin ja itse ensin koittaa huitoa toista vartijaa. Näyttää minusta siltä että vartijat hoitaa vaan hommiaan ja taltuttaa ilmeisen väkivaltasen kaverin. Noi pari lopun potkua oli melkosen kevyitä napauksia, ei varmaan edes pahemmin sattunu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom