Vartijan hommiin kesäksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Late86
  • Aloitettu Aloitettu
Vartijan koulutus....

Itse suoritin VAT:in aikoinaan ja toimin tällä hetkellä paikallis-/piirivartijana. Ajattelin vastailla tuohon koulutuskysymykseen, kun tuntuu olevan aika lailla vähän tietoa liikkeellä... Tottahan tuo on että vartijan homma saattaa olla mukava ja löysäkin (kesä)työpaikka, ainakin jossakin päin Suomea... Mutta ne vartijan hommat mihin suurin osa alalle tulevista joutuu, ei kyllä minun mielestäni ole niin herkkua kuin luullaan... Esim. arvokuljetus: Vaikuttaa hienolta mutta kun hieman miettii: Kannat painavia säkkejä ja istut, varsinkin kesällä, autossa jossa hyvällä tuurilla ei edes ilmastointi pelaa... Ja työvuorot ovat pitkiä.. Ja yleisestikin autojen kunnot mitä nyt ovatkaan... Ei todellakaan mitään uutuuden kiiltäviä mersuja... Tuosta koulutuksesta sen verran, että moni firma edellyttää vartijakurssin kustantamisen edellytykseksi sitä, että ko. työntekijä sitoutuu työskentelemään firmassa tietyn aikaa (esim 4kk) ennenkuin voi joko siirtyä toiseen tai lopettaa hommat... Jos työntekijä lopettaa ennen sopimuksen täyttymistä, voi perässä hyvinkin tulla lasku ehkäpä koko vartijakurssista... Eli ei se kortti aivan ilmaiseksikaan tule... Joudut maksamaan sitä tavalla tai toisella... Senpä takia niille jotka ovat tosissaan kiinnostuneita ja päällisin puolin sopivia vartijoiksi, suosittelenkin VAT:in suorittamista... Saat samalla kertaa vartija-sekä JV-kortin + tietenkin muut kortit ja luvat (ensiapu, tulityö, voimankäyttökoulutuksen (teleskooppi ja OC-sumu). Ja suoraan sanoen kattavamman koulutuksen kuin millään ns. lyhytkurssilla... Sitä en väitä etteikö lyhytkursseilla opituilla asioillakin pärjäisi vartijana, mutta miten kauan ja millä tavalla..... se onkin eri asia. Esim. nykyään ei voi enää ylentyä esimies-tehtäviin pelkällä lyhytkurssin suorittamisella. Ja lisäksi VAT:in voi suorittaa ilmaiseksi kunhan hakee kurssille esim. työkkärin kautta. Näin ollen koulutus on työvoimapoliittista eli AMMATTIIN valmistavaa jolloin asiat todellakin tulevat opituksi, (toimintaharjoitukset), ajan myötä jota kurssilla riittää huomattavasti enemmän kuin lyhytkurssilla.
Mutta, tämähän on vain minun mielipiteeni... Jokainen tekee loppujen lopuksi omat ratkaisunsa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itekkin ois ihan kiva päästä iltatöihin, kyllä on vantaalla paskasti duunia. Kyselly olen kaupoista, postista kirjastosta ym.

Ongelmana varmana myös ikä(kohta 17) ja se että olen sen kokonen että joutuu latomaan kiviä taskuun ettei lennä tuulen mukana.

Noh onhan tossa lähikaupassa, citymarketissa aika onnettoman näkösiä jotkut niistä vartioista.

Kaikki duuni kelpais mulle(iltatyö) kuhan ei ole postinjakelu tai puhelinmyynti. Epätoivosekshan tässä alkaa tulemaan.

Osaisko joku kertoa millainen vartija tilanne Tampereella on??? Onko hommia?? Laitoin reilu viikko sit Falckille hakemuksen, mutta eipä ole mitään kuulunu...

Late 86, Oletko oikeasti sitä mieltä että sillä fyysisellä koolla pärjäät tilanteessa kun tilanteessa? Itse joutunut tekemään töitä kaapin kokoisen äijän parina, joka oli suunnilleen yhtä fiksu kun järvisimpukka ja puhelahjatkin sitä luokkaa.. :wall: Kaasua kaivamassa esiin heti ensimmäisenä.. Tietysti tapansa kullakin.

Pittbull_82 sanoi:
Late 86, Oletko oikeasti sitä mieltä että sillä fyysisellä koolla pärjäät tilanteessa kun tilanteessa? Itse joutunut tekemään töitä kaapin kokoisen äijän parina, joka oli suunnilleen yhtä fiksu kun järvisimpukka ja puhelahjatkin sitä luokkaa.. :wall: Kaasua kaivamassa esiin heti ensimmäisenä.. Tietysti tapansa kullakin.

Mulla oli parina muuten samanlainen kaveri mutta se oli pieni ja heiveröinen.

Joskus on ollut vaikea ymmärtää työhönottajaa kun olen niitä pahnan pohjimmaisia kynäniskoja tai täriseviä tytön tylleröitä nähnyt.Nyt en enää viitsi ihmetellä,tiedän ainakin miltä firmalta en tule koskaan ottamaan vartijaa...
Piiritkin on usein buukattu niin täyteen että pienen välikohtauksen jälkeen muilla kohteilla keretään ainoastaan vetämään viivakoodit mutta tarkkailu jää väkisinkin vähemmälle.

Joskus ihmetytti miksi vartijan tarvitsee lykätä kärryjä "oman toimen ohella",vaikka luulisi kärrypojan tulevan halvemmaksi.Enää en ihmettele,mutta enpähän lykkää kärryjäkään.Vartijan työ on mulle sivutoimi ja voin lopettaa sen heti kun joku kauppias uhkailee kärryillä :lol2:
Aikana jolloin lykkäsin kärryjä ja tein sen ohella vartijan töitä,sattui seuraavanlainen tapaus:
Taistelin urheasti kymmenen ostoskärryn kanssa parkkialueella,kun eräs juoppokaksikko kiinnitti huomion minuun.Nauroivat ivallisesti ja tarjosivat apuaan.Pyysin apua,mutta sitä ei herunut.Ihme kun eivät sylkeneet.Saatuani kärryt katokseen lähdin hakemaan kärryjä.Tällä välin juoppokaksikko suuntasi alkoon jossa sitten riehuivat ja raivosivat henkilökunnalle kun eivät saaneet viinaa.Minulle yritettiin soittaa mutta en kuullut puhelimen ääntä koska kymmenen kärryn puskeminen aiheuttaa jo aikamoisen metelin.Tullessani paikalle juopot olivat jo poistuneet,onneksi eivät hajoittaneet mitään.Kuka vartijasta tässäkin hyötyi...?

Vastaus alkuperäiseen kysymyksee, eli olen paikallisvartija Falckin palveluksessa, töissä viinatehtaan pääportilla.
Koko kesän olen ollut yötöissä, ja se on ihan totta että vuorot ovat vähimmillään 9t ja enimmillään 16h. Taukoja ei tässä työssä ole, mutta ei se näin öisin haittaa.
Palkat ovat vitsi, mutta näin opiskelijana ei hirveästi ole varaa valita.
Olenkin lisäksi siwan kassa, ja uskokaa tai älkää, siinäkin tienaa enemmän :hyper:
Toimiihan tämä tavallaan motivaationa opiskella kunnolla, ei nimittäin ole mikään haavekuva tehdä näitä samoja hommia 10 vuoden päästä.

ps. Niin ja olin respassa 6 päivää, ei ollut mun juttu seistä 8h päivässä ja näyttää edustavalta, en tiedä mitään niin puuduttavaa kun se oli.. :wall:

Kovasti tuntuu jengillä olevan käsitys että vartijan duunissa tarvittaisiin kauheasti kokoa, voimaa ja painitaitoja. Ne pestit ovat näkyvin mutta eivät kuitenkaan välttämättä suurin vartijoiden työllistäjä. Erilaiset paikallisvartijan ja valvomoväijyjen hommat ovat näkymättömämpi, mutta yhtä merkittävä osuus. Näissä tehtävissä vaaditaan vain päätä ja asiakaspalvelukykyä. Lisäksi respatouhut ovat kasvava osa vartijoiden toimenkuvaa kun nyt on yleistyvä trendi ulkoistaa sekin palvelu.

BPS sanoi:
Vastaus alkuperäiseen kysymyksee, eli olen paikallisvartija Falckin palveluksessa, töissä viinatehtaan pääportilla.
Koko kesän olen ollut yötöissä, ja se on ihan totta että vuorot ovat vähimmillään 9t ja enimmillään 16h. Taukoja ei tässä työssä ole, mutta ei se näin öisin haittaa.
Palkat ovat vitsi, mutta näin opiskelijana ei hirveästi ole varaa valita.
Olenkin lisäksi siwan kassa, ja uskokaa tai älkää, siinäkin tienaa enemmän :hyper:
Toimiihan tämä tavallaan motivaationa opiskella kunnolla, ei nimittäin ole mikään haavekuva tehdä näitä samoja hommia 10 vuoden päästä.

ps. Niin ja olin respassa 6 päivää, ei ollut mun juttu seistä 8h päivässä ja näyttää edustavalta, en tiedä mitään niin puuduttavaa kun se oli.. :wall:

En lukenut koko readia, mutta miksi helvatissa niiden työvuorojen pitää olla niin kerpeleen pitkiä??

Omassa kohteessani on 24h vartiointi.
Viikolla:
aamuvuoro 7.00-15.00 (8h)
iltavuoro 15.00-22.00 (7h)
yövuoro 22.00-7.00 (9h)

Viikonloppuisin yövuorot:
perjantai 22.00-8.00(10h)
lauantai 20.00-8.00(12h)
sunnuntai 20.00-7.00(11h)

Eli päivällä vuorot ovat ihan ok, mutta yövuorot ovat tätä luokkaa.
Ja toisessa kohteessa työvuoro on sen 16h ja yöllä saa kävellä 10-15km.
Eli tämä on vielä helppo kohde, jos tuohon vertaa.

Työvuoron pituudesta:

Mun mielestä kun sinne duuniin kerran joutuu raahautumaan, niin saman tien on sitten vähän pidempään. Ompahan pitkät vapaat. Mutta tuo on juttu josta olen vasta vanhemmiten oppinut pitämään.

Aivan. Kun tekee 16h vuoroja, tulee se kk-määrä 160h ( = 40h / viikko) täyteen jo kymmenellä työvuorolla. Eli kuukaudessa on 20 vapaapäivää. Itselleni perheellisenä tämä sopii erinomaisesti, saa viettää paljon aikaa lapsen ja vaimokkeen kanssa ja harrastuksillekin on aikaa.

mä sain securitakselta aluksi kesäduunin ja sen jälkeen jatkoa katotaan hakijoita oli paljon, haastattelussaki oli pari sällii samaa aikaa, oli kyl sen näkösiä lukiotyttöjä jotka ikinä työtä tehny mut joo.. Piirivartija HKI/Vantaa alotan tos ku kotiudun army:sta 07.04.2005.

Eli ihan yleisesti ku lukee tätäkin ketjua niin sellainen käsitys on jäänyt että secu ei käytä työntekijöillään teleskooppia ollenkaan ( tai poislukien nuo city patrol), minkä takia?
Totuushan on se et se on tosi kätevä apuväline esim. puukon kanssa tapahtuviin päällekäymisiin jne. jopa silloinki vaikka paikalle saadaan lisää miehiä nopeaan?

Jii82 sanoi:
Totuushan on se et se on tosi kätevä apuväline esim. puukon kanssa tapahtuviin päällekäymisiin jne. jopa silloinki vaikka paikalle saadaan lisää miehiä nopeaan?

Ja todennäköisyys, että joku käy vartijan päälle puukolla on... *enttententten* promillen miljardisosa.

Patukka vs. puukko = huono yhdistelmä.
Jalat jotka vie pois paikalta kovaa vs. puukko = hyvä yhdistelmä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom